Het NMBS topic

Ik heb er toch ook van verschoten deze ochtend dat ik er bijna twee uur ging over doen voor Gent naar Brussel.
Mijn fout ergens om enkel in Google Maps te controleren waar gisteren er stond dat er iedere 20min ging rijden.

Beetje vreemd dat Google Maps niet de minimale dienstverleningschema krijgt. Ik zou verwachten dat Google ergens bij een datasource van de NMBS rechtstreeks de dienstregeling vraagt.

Google toont bijvoorbeeld nu 9u55 maar bij app NMBS rijdt die niet.

Ik heb er toch ook van verschoten deze ochtend dat ik er bijna twee uur ging over doen voor Gent naar Brussel.
Mijn fout ergens om enkel in Google Maps te controleren waar gisteren er stond dat er iedere 20min ging rijden.

Beetje vreemd dat Google Maps niet de minimale dienstverleningschema krijgt. Ik zou verwachten dat Google ergens bij een datasource van de NMBS rechtstreeks de dienstregeling vraagt.

Google toont bijvoorbeeld nu 9u55 maar bij app NMBS rijdt die niet.
NMBS stelt die data ter beschikking. Geen idee hoe vaak google die update maar ik denk dat dit specifiek probleem langs de Google-kant zit...

Of je nu de geplande dienstregeling of de realtime gegevens nodig hebt, we stellen ze gratis tot je beschikking!
Er zijn twee GTFS-feeds beschikbaar:
  • De geplande gegevens die elke dag geüpdatet worden
  • De realtime gegevens die om de 30 seconden geüpdatet worden.
En de GTFS-standaard is dachtek opgesteld door google net om makkelijker een uniform & globaal formaat te hebben om dienstregelingen van openbaar vervoer te verwerken :P

Onze overheidsdienst heeft laten weten dat wij deze week niet moeten komen en gelukkig maar. Ik met mijn step op een overvolle trein :cautious:
Ganse week thuiswerken, zalig

NMBS stelt die data ter beschikking. Geen idee hoe vaak google die update maar ik denk dat dit specifiek probleem langs de Google-kant zit...

En de GTFS-standaard is dachtek opgesteld door google net om makkelijker een uniform & globaal formaat te hebben om dienstregelingen van openbaar vervoer te verwerken :p
Voor zoiets vertrouw je toch niet op een externe service en check je gewoon NMBS zelf, simpel.

Voor zoiets vertrouw je toch niet op een externe service en check je gewoon NMBS zelf, simpel.

Inderdaad, toch ook al meermaals gehad dat de Google data niet up-to-date bleek. In het buitenland maak ik ook wel eens die fout omdat Google makkelijker is dan alle regionaal transport te gaan zoeken op het internet, maar dus meermaals met foute resultaten.

Deze avond slechts 1 trein tussen 16 en 18 (normaal 4 per uur)
Normale reistijd: 7min (1 halte)
Nu: anderhalf uur!

Chance dat ik het had gezien

Morgen suckt ook wel.
Drie treinen die rechtstreeks rijden van Gent naar Brussel om er te geraken voor 9u 's morgens op kantoor.
Om 06u00, Om 07u00 en om 07u24. Ik denk in normale omstandigheden zijn het er een stuk of 15 ofzo. Gaan sardienenblikjes zijn.

Al mijn afspraken in Brussel deze week werden omgezet in Teams meetings. Er zijn ook nog voordelen aan een staking :cheer:

Opleiding 17 maart in Brussel, fysiek ter plaatse.
Uiteraard gaat de NMBS wééral staken... *zucht*

Hopelijk herplannen ze die nog.

Eigenlijk zou ik ook graag aan de vakbond eens een brief willen sturen dat ik eigenlijk wél lid ben uit principe en begrip heb voor mensen in precaire jobs die staken, en het nut in zie van collectieve loonsonderhandelingen, maar dat ik niet wil bijdragen aan de sponsoring van bijna beroepsstakers bij de spoorwegen, want feitelijk draag ik die nog nooit gestaakt heb, bij aan de stakingsvergoeding van die kwieten.

Opleiding 17 maart in Brussel, fysiek ter plaatse.
Uiteraard gaat de NMBS wééral staken... *zucht*

Hopelijk herplannen ze die nog.

Eigenlijk zou ik ook graag aan de vakbond eens een brief willen sturen dat ik eigenlijk wél lid ben uit principe en begrip heb voor mensen in precaire jobs die staken, en het nut in zie van collectieve loonsonderhandelingen, maar dat ik niet wil bijdragen aan de sponsoring van bijna beroepsstakers bij de spoorwegen, want feitelijk draag ik die nog nooit gestaakt heb, bij aan de stakingsvergoeding van die kwieten.

Heb ik ook al overwogen, maar wat gaat dat uitmaken.... Ze zijn dogmatisch stekeblind bij de vakbond.

Ik snap die (kleinere) vakbonden niet. Die weten toch dat buiten hun leden (en dan nog) ze heel weinig sympathie gaan opwekken bij andere mensen om zo zwaar te gaan staken tegen een hervorming die hen op het niveau van onze buurlanden en andere beroepsgroepen in België zet.

Treinbestuurders zijn goed betaald (veel beter dan andere ambtenaren) met leuke extra legale voordelen. Uiteraard zijn het flexibele uren en soms nachtwerk, maar te zwaar om tot 65 te doen? Als we dat wel van bouwvakkers, politieagenten en zelfs brandweerlieden verwachten?

Ik snap die (kleinere) vakbonden niet. Die weten toch dat buiten hun leden (en dan nog) ze heel weinig sympathie gaan opwekken bij andere mensen om zo zwaar te gaan staken tegen een hervorming die hen op het niveau van onze buurlanden en andere beroepsgroepen in België zet.

Treinbestuurders zijn goed betaald (veel beter dan andere ambtenaren) met leuke extra legale voordelen. Uiteraard zijn het flexibele uren en soms nachtwerk, maar te zwaar om tot 65 te doen? Als we dat wel van bouwvakkers, politieagenten en zelfs brandweerlieden verwachten?
Goed betaald? Soms nachtwerk? In privé krijgen ze pak meer... Welke leuke extra legale voordelen?

Laatst bewerkt:
De "privé" is natuurlijk een tikkeltje hypocriet in een sector zoals de spoorwegen waarin de samenleving de investeringskost voor een belangrijk deel voor z'n rekening neemt. Men had nooit moeten toelaten dat Europa de spoorwegen openbrak in Infrabel + NMBS en dan nog wat private operatoren erbij, want dat heeft eveneens tot gevolg gehad dat de reistijden en trajecten voor reizigers zelfs nog verder verslechterd zijn en dat NMBS en Infrabel onderling nog wat kunnen zwartepieten over de verantwoordelijkheid voor vertragingen.

Dat privé-vrachtvervoerders meer betalen kan gerust zijn, die willen natuurlijk bestuurders wegsnoepen bij de NMBS, maar als er maar X aantal treinen op de sporen kunnen rijden...

Voor mijn part moeten voor de duidelijkheid treinbestuurders gerust goed verloond worden, maar laten we wel wezen: nu staken ze in de eerste plaats voor een privilege die ze in de privé ook niet gaan krijgen: een vervroegd pensioen.

Nee maar in privé worden ze daarvoor gecompenseerd in hun loon en extra legale voordelen zoals een bedrijfswagen enz.

De treinbestuurders van NMBS hebben ervoor gekozen om lager loon te hebben als compensatie vroeger pensioen en hoger pensioen. Waar ze elke maand zelf 300€ van hun loon voor afgeven. Nu moeten ze langer werken en minder pensioen dan moeten ze ook hun geld terug krijgen die ze elke maand erin gestoken hebben.

Trouwens gemiddeld gaan treinbestuurders bij de NMBS rond hun 60,61 jaar op pensioen wat op dit moment niet veel lager is als in de privé met alle verschillende manier om op vervroegd pensioen te kunnen gaan.
Maar de media en politiek kunnen zo bespelen alsof ze allemaal op 55 gaan

2020 = 1 op 55 van de 1524.
2021 = 4 op 55 van de 1447.
2022 = 8 op 55 van de 1135.
2023 = 7 op 55 van de 618.

Ma oh dat pensioen moet heeeeel hooog zijn van die treinbestuurders om de begroting te dichten met 7 man ....

FB-IMG-1740488173202.jpg

Laatst bewerkt:
Nee maar in privé worden ze daarvoor gecompenseerd in hun loon en extra legale voordelen zoals een bedrijfswagen enz.

De treinbestuurders van NMBS hebben ervoor gekozen om lager loon te hebben als compensatie vroeger pensioen en hoger pensioen. Waar ze elke maand zelf 300€ van hun loon voor afgeven. Nu moeten ze langer werken en minder pensioen dan moeten ze ook hun geld terug krijgen die ze elke maand erin gestoken hebben.

Trouwens gemiddeld gaan treinbestuurders bij de NMBS rond hun 60,61 jaar op pensioen wat op dit moment niet veel lager is als in de privé met alle verschillende manier om op vervroegd pensioen te kunnen gaan.
371,10€ per maand aan "Bijdrage pensioenen" hier...
En vroegst mogelijke pensioendatum op 62j.

Ik ben totaal niet akkoord met de staking(en), maar vind ook wel dat de misinformatie eens mag stoppen...

Fine I'll bite... Ik zal uit beleefdheid de manier waarop ik deze argumenten zou omschrijven zelfs weglaten.

Bij de NMBS word je ook gecompenseerd met een mooi loon, heel wat verlofdagen én grote werkzekerheid, je kan zelfs een veelvoud van het aantal dagen staken dan in de privé, zonder risico dat je werkgever failliet gaat.
Er mag gerust een benchmarking gebeuren van de lonen van treinbestuurders, versus gelijkaardige profielen in de privé (maar dan niet privé-operatoren op de sporen, dat is een scheve vergelijking, check m'n vorige post). Ik heb elders op dit forum ook verdedigd dat jonge leerkrachten die hun pensioen nu gekortwiekt zien, daarin bijvoorbeeld gecompenseerd zouden moeten worden met een eigen tweede pijler. Een lagere pensioenleeftijd is echter een babyboomer-privelege dat eens aan banden mag orden gelegd.

Waar ze elke maand zelf 300€ van hun loon voor afgeven.

Die €300 per maand ga je mij toch eens moeten uitleggen: is dat werkelijk € 300 extra bovenop de bijdrage FOP die andere statutairen ambtenaren/politie/leerkrachten/etc. betalen, en gaat die in een individueel pensioenfonds of is dat gewoon het equivalent van de pensioenbijdrage die voor alle beroepen bestaat, hetzij onder een andere naam naargelang het statuut (ambtenaar/werknemer/zelfstandige)?
Zie ook m'n volgende post aan @Waelvis, dit lijkt mij verdacht hard op desinformatie vanuit de vakbond. Die 7,5% betaalt praktisch iedere werknemer/ambtenaar/etc. en lijkt mij strikt genomen niet eens voor het eigen pensioen (sowieso is ons pensioen een repartitiesysteem).

2020 = 1 op 55 van de 1524.
2021 = 4 op 55 van de 1447.
2022 = 8 op 55 van de 1135.
2023 = 7 op 55 van de 618.
  1. Dit is een principeskwestie
  2. Dat zijn natuurlijk selectief geciteerde cijfers door de vakbond, de realiteit zal natuurlijk zijn dat doordat de minimumgrens op 55 ligt, er op 55 misschien niet veel stoppen (omdat er ook nog de combinatie is met een voorwaarde van 30 jaar ervaring) maar dat er steeds meer gaan op 56, 57, 58... etc. allen véél vroeger dan de grens die voor andere ambtenaren/overheidspersoneel geldt, en die grens moet voor allen omhoog. Géén uitzonderingsregimes tenzij om zéér gegronde redenen (veiligheid) en zelfs dan zou ik die mensen nog een (parttime) andere functie geven.
Ma oh dat pensioen moet heeeeel hooog zijn van die treinbestuurders om de begroting te dichten met 7 man ....
Als je willekeurige sommen geld wilt verdienen, dien je op de lotto te spelen, dat dient niet te verlopen via de algemene solidariteit van de overheid.

Laatst bewerkt:
371,10€ per maand aan "Bijdrage pensioenen" hier...
En vroegst mogelijke pensioendatum op 62j.

Ik ben totaal niet akkoord met de staking(en), maar vind ook wel dat de misinformatie eens mag stoppen...

Dezelfde vraag als hierboven: is dit een aparte bijdrage voor treinbestuurders of is dit dezelfde bijdrage die andere statutairen/ambtenaren en ook werknemers (zei het onder een andere naam) betalen onder een andere naam?

Mij lijkt het dat je hier zelf eerder misinformatie verkondigt als het is wat ik denk dat het is,
namelijk dat elke ambtenaar en werknemer betaalt een vergelijkbaar bedrag per maand aan pensioenbijdrages, als percentage op je brutoloon vooraleer het je belastbaar loon wordt (sterker nog, strikt genomen betalen ambtenaren zelfs iets minder, waardoor ze voor de overheid ook wel goedkoper zijn).

Bij ambtenaren/statutairen krijgt dat de namen bijdrage voor het Fonds voor Overlevingspensioenen (FOP) aan 7,5% en bijdrage voor de verplichte Verzekering Geneeskundige Zorgen (VGZ) aan 3,55%, voor een vastbenoemd treinbestuurder lijkt het mij realistisch dat die 7,5% overeenstemt met € 371,10 op een brutoloon van € 4940 wat toch al een oké loon is, en realistisch voor een job waarvoor een middelbaar diploma volstaat, maar waarbij je wél opleiding, shiftpremies, etc. krijgt en al wat ervaring in hebt.

Een werknemer met eenzelfde brutoloon betaalt gewoon 13,07% RSZ, dat is één pot voor zowel geneeskundige zorgen, pensioen, werkloosheid (waarop statutairen geen recht hebben, vandaar dat 7,5% + 3,55% < 13,07%), ...
In heel dit verhaal maak ik dan nog abstractie van de werkgeversbijdragen én het feit dat die werknemersbijdragen + werkgeversbijdragen niet eens per se volstaan om het hele potje sociale zekerheid te betalen.

Dus tenzij treinpersoneel werkelijk nog eens € 300 à 371 per maand in een apart potje pensioenfonds stort, neem ik m'n woorden terug. De ironie is dan nog vooral dat die FOP niet eens moet dienen voor je eigen pensioen per se, maar vooral voor zoals de naam zegt: overlevingspensioenen van weduwen/weduwnaars/wezen, eigen pensioen zou in theorie uit de werkgeversbijdrage moeten komen.

Fine I'll bite... Ik zal uit beleefdheid de manier waarop ik deze argumenten zou omschrijven zelfs weglaten.

Bij de NMBS word je ook gecompenseerd met een mooi loon, heel wat verlofdagen én grote werkzekerheid, je kan zelfs een veelvoud van het aantal dagen staken dan in de privé, zonder risico dat je werkgever failliet gaat.
Er mag gerust een benchmarking gebeuren van de lonen van treinbestuurders, versus gelijkaardige profielen in de privé (maar dan niet privé-operatoren op de sporen, dat is een scheve vergelijking, check m'n vorige post). Ik heb elders op dit forum ook verdedigd dat jonge leerkrachten die hun pensioen nu gekortwiekt zien, daarin bijvoorbeeld gecompenseerd zouden moeten worden met een eigen tweede pijler. Een lagere pensioenleeftijd is echter een babyboomer-privelege dat eens aan banden mag orden gelegd.
Eerlijkste Benchmark is toch zelfde job binnen de privé? Een consultant die gaat zijn loon ook niet vergelijken met het loon van een verpleegster, leerkracht, postbode, kassierster etc maar met een collega in de zelfde functie.

Dat fabeltje van heel wat verlofdagen is ook al lang doorbroken. Ze hebben 24 wettelijke dagen verlof en dan nog ADV dagen waar ze zoals in privé meer uren doen per week dan ze betaald voor worden. Staken is geen verlofdag...

Eerlijkste Benchmark is toch zelfde job binnen de privé? Een consultant die gaat zijn loon ook niet vergelijken met het loon van een verpleegster, leerkracht, postbode, kassierster etc maar met een collega in de zelfde functie.

Zo'n eerlijke benchmark gaat op als de job die bestaat bij de overheid min of meer equivalent is aan die in de privé, voor sommige jobs gaat dat op, bv. voor een buschauffeur, een informaticus, een verpleegkundige, een jurist... de inhoud zal weliswaar verschillen.

Voor een leerkracht gaat dat al wat moeilijker, het aantal privéscholen is immers zéér beperkt en die vragen vaak ook bijkomende skills (bijvoorbeeld IB-scholen vereisen ook een perfecte beheersing van het Engels en extra training).

Specifiek voor treinbestuurders zoals ik zei: er is maar één spoornet, voor het grootste stuk gefinancierd vanuit de overheid, voor openbaar nut.
Het ding waarom een privé-vrachtvervoerder op de spoorwegen een slecht referentiepunt is, is omdat zij zogezegd "privé" zijn door truuken van de foor - verplichte opdeling NMBS/Infrabel - en hun lonen uiteraard per definitie hoger gaan leggen dan die bij de NMBS omdat hun businessmodel gediend is met treinbestuurders opgeleid door de NMBS weg te snoepen bij deze laatste. Dan moet je ook op bepaalde vlakken interessantere loonvoorwaarden aanbieden. Als je vervolgens de NMBS gaat benchmarken aan die privé-operator ga je elke keer de lonen moeten verhogen én vervolgens gaat die privé-operator hetzelfde doen... enkele jaren later: net hetzelfde...
Lijkt mij overigens ook dat vrachtvervoerders nog meer 's nachts werken dan het reizigersvervoer, dus ook dat is iets waar je voor moet corrigeren.

Een eerlijke benchmark zou hier zijn (vergelijkbaar zoals je voor leerkrachten kan doen): wat verdient iemand van hetzelfde opleidingsniveau (de facto secundair onderwijs maar wel een jaar opleiding op kosten van de NMBS) in een job met een vergelijkbare zwaarte (shiften, af en toe nachten, geconcentreerd werken, etc.) in de privé en/of elders bij de overheid? En niet toelaten dat kleine vakbonden hun sleutelpositie misbruiken om de boel te chanteren met het stakingswapen.

Tof trouwens dat je verpleegsters vermeld: waarom zouden die wel tot hun 65e à 67 moeten doorwerken en treinbestuurders slechts tot min. 55?

Dat fabeltje van heel wat verlofdagen is ook al lang doorbroken. Ze hebben 24 wettelijke dagen verlof en dan nog ADV dagen waar ze zoals in privé meer uren doen per week dan ze betaald voor worden. Staken is geen verlofdag...

Eerlijk blijven. Rechtstreeks uit een PDF met een presentatie van de NMBS over treinbestuurder worden:
Je hebt recht op 24 verlofdagen (verhoogd met 1 dag/jaar vanaf de leeftijd van 45 en met 1 dag/jaar vanaf je 50 ste en op maximaal 13
kredietdagen die je vrij kunt kiezen. Daarnaast heb je nog 13 compensatieverlofdagen op basis van gepresteerde uren. De feest dagen en
weekends waarop je moet werken, krijg je gecompenseerd in tijd.
Je hebt gelijk dat je strikt genomen werkt voor ADV dagen, maar je krijgt wel degelijk nog éxtra verlofdagen.

Ik stel echter ook vast dat je het argument over de pensioenbijdrage laat vallen met andere woorden geef je me gelijk dat je op dat vlak zuivere desinformatie aan het posten was? Want dat soort selectief negeren nadat je het debat (bewust) verkeerd gekaderd hebt is wel niet netjes.

Terug
Bovenaan