Het NMBS topic

:rofl:
Alsof conducteurs nu hun job wel doen. Ofwel zie ik ze niet, ofwel 's ochtends helemaal aan het begin van het traject als de trein 90% leeg is.
Het is op mijn traject zo erg dat het minder duur zou uitvallen om géén ticket op voorhand te kopen en het gewoon met toeslag te kopen op de trein wanneer ik eens controle krijg, dan om het wél op voorhand te kopen. Gemeten over een periode van 6 maanden...

Als ik er wat selectiever in zou zijn 's avonds, kan ik mijn gebruik van mijn multipass ook nog verlengen, zodra de trein voller zit dan normaal door god-weet-welke miserie (minder wagons, afschaffing op een deels overlappend traject van een andere trein zodat dat volk op onze trein kruipt,...) heb ik meer kans om een Dodo te spotten dan een conductor.

Ga jij ook naar de bakker, maar als hij even niet kijkt of je aanspreekt loop je dan buiten met een gestolen brood?

Je betaalt nog altijd omdat je een vervoer van punt A naar punt B neemt, niet omdat je in de mooie ogen van de treinbegeleider wil kijken. Als je echter het risico wil nemen van geen vervoersbewijzen meer te kopen/gebruiken, dan moet je dat vooral doen. Maar dan niet komen klagen als je tegen de lamp loopt.

Ik rij nu in eerste klasse wegens laatste maanden van mijn zwangerschap. Jawadde... Ik heb nog geen trein gehad waar ik eens rustig zat. Het is precies drukker in eerste klas dan in tweede. De eerste keren was het omdat de trein uit de helft vh normale aantal wagons bestond, oke. Maar nu al een aantal dagen dat alles gewoon is, maar toch zitten die wagons vol. Deze morgen stonden er zelfs mensen recht in de gang. Controle is er ook amper. Ik vraag me af hoeveel er effectief een ticket eerste klas hebben. De enige keer dat ik controle had mocht die naast mij verkassen omdat hij een ticket tweede klas had.

Nu heb ik zelf nooit echt het nut gezien om dat onderscheid nog te hebben. Ik zou zelf in ieder geval nooit extra betalen voor eerste klas. Als je dat neemt om zeker plaats te hebben of op uw gemak te zitten kan je van een kale reis terugkomen met alle afgeschafte treinen of treinen met verminderde samenstelling... En ik mocht vandaag bv ook in een oude wagon zitten terwijl de rest van de trein het nieuwste model was. Ik weet niet wat het comfortabelste is...

Ga jij ook naar de bakker, maar als hij even niet kijkt of je aanspreekt loop je dan buiten met een gestolen brood?

Je betaalt nog altijd omdat je een vervoer van punt A naar punt B neemt, niet omdat je in de mooie ogen van de treinbegeleider wil kijken. Als je echter het risico wil nemen van geen vervoersbewijzen meer te kopen/gebruiken, dan moet je dat vooral doen. Maar dan niet komen klagen als je tegen de lamp loopt.
Misschien even van uw moreel verheven high-ground paard komen... Ik zeg niet dat ik dat doe, ik ben zo'n schaap dat elke rit keurig op voorhand zijn multipas activeert, maar ik heb wel bijgehouden hoe vaak er effectief controle komt en het is dat wat ik zeg (begrijpend lezen is ook een kunst): het zou goedkoper zijn om gewoon een ticket te kopen bij controle ipv eerlijk te zijn.

Misschien even van uw moreel verheven high-ground paard komen... Ik zeg niet dat ik dat doe, ik ben zo'n schaap dat elke rit keurig op voorhand zijn multipas activeert, maar ik heb wel bijgehouden hoe vaak er effectief controle komt en het is dat wat ik zeg (begrijpend lezen is ook een kunst): het zou goedkoper zijn om gewoon een ticket te kopen bij controle ipv eerlijk te zijn.
hangt toch echt af van traject.

Er zijn trajecten waar ik quasi 100% van de tijd word gecontroleerd.

Gent-Brussel is dan misschien 25% tijdens piekuren. Meestal dan nog s' avonds. s'morgens zelden controle. Conducteurs kunnen niet heel de trein controleren in 30minuten tijd én ik hoop dat ze altijd eerst eerste klasse uitkuisen :p.

het zou goedkoper zijn om gewoon een ticket te kopen bij controle ipv eerlijk te zijn.
Uw brood zou ook goedkoper zijn als je het steelt; inclusief de lik-op-stuk boete bij de heel lage pakkans (3% van de aangegeven winkeldiefstallen volgens dat artikel). Wat dan ook zijn punt was.

En ook het jouwe, want dat is evengoed een inschatting van het risico. Of je het risico wilt nemen, hangt af van je moreel kompas. Maar heeft niks met conducteurs of aantal controles te maken. Want uiteindelijk is het 50/50: je wordt gecontroleerd of niet. Je steekproef zegt niks over de kans van controle, noch in het verleden noch in de toekomst.

En nogmaals: je koopt een ticket voor je vervoer, ook al word je nooit gecontroleerd. Dat heeft niks met moreel verheven high-ground of begrijpend lezen maar met het juiste doen. Je betaalt voor iets.

Het probleem is dat je veel geld betaalt voor weinig service. Ik heb een paar maand geleden een aantal keer naar Brussel gespoord met het vrouwtje, dat is meer dan 20 € / per persoon, dat is veel geld. Bij de ticketautomaat stond er een vriendelijke nmbs-medewerker die ons hielp bij het selecteren van het goedkoopste ticket. Maar als je al iemand bij een automaat moet zetten om het beste ticket te kunnen verkrijgen ... Onderweg nog vertraging gehad, waardoor ze moest lopen om haar afspraak nog te halen. Inderdaad weinig tot geen controle, terwijl er telkens jonge gastjes op die treinen zitten die geen ticket kopen en het risico nemen dat ze geen controle krijgen. Het probleem zit natuurlijk bij het management en niet bij het uitvoerend personeel, geen slecht woord daarover. De meeste mensen zijn wel van goede wil.

Te nemen met een snuifje of kruiwagen zout:

Kennis die nmbs chauffeur is heeft vermeld dat er een stakingsbereidheid was van 65% bij de chauffeurs en 60% bij de controleurs.
Al wilde dat voor hem zeggen dat hij 3 dagen van de 9 officieel staakte.

Ik vraag mij af of die verplichting van minimum dienstverlening heeft bijgedragen aan de duur van de staking. Als alles plat ligt, heb je uw duidelijk signaal gegeven.

Te nemen met een snuifje of kruiwagen zout:

Kennis die nmbs chauffeur is heeft vermeld dat er een stakingsbereidheid was van 65% bij de chauffeurs en 60% bij de controleurs.
Al wilde dat voor hem zeggen dat hij 3 dagen van de 9 officieel staakte.

Ik vraag mij af of die verplichting van minimum dienstverlening heeft bijgedragen aan de duur van de staking. Als alles plat ligt, heb je uw duidelijk signaal gegeven.
Pak maar een containerschip zout..

Het zijn 2 kleine vakbonden die staken. ACV en ACOD, de 2 grootste, doen niet mee.

Die 2 vakbonden vertegenwoordigen maar 10-20%. Dus zal wss 60-65% van die 10-20% meestaken. ;)

En niet iedereen staakt tegelijk, het wordt opgesplitst.

Enkele dagen treinbegeleiders, andere dagen machinisten.
Enkele dagen ene vakbond, andere dagen de andere.
In hoor hier ook dat ze het nog gaan opsplitsen per provincie.

Enerzijds om zo de impact te vergroten en te proberen zorgen dat er toch een beetje effect is voor de reizigers.
Anderzijds omdat ze ook wel weten dat er heel weinig werknemers effectief 9 dagen zouden staken. Dat is 9 dagen onbetaald... (Uitgezonderd 30€ per dag dat ze krijgen van de vakbond)

Staking bij NMBS/De Lijn is ook een besparing zeker? Ze moeten niet uitrijden en geen lonen betalen. En ok ze verkopen misschien minder tickets maar merendeel op zo'n dag is wellicht toch met een abo die ze al hadden. Dan lijkt me wegvallende kosten groter dan het verlies van inkomsten.

Staking bij NMBS/De Lijn is ook een besparing zeker? Ze moeten niet uitrijden en geen lonen betalen. En ok ze verkopen misschien minder tickets maar merendeel op zo'n dag is wellicht toch met een abo die ze al hadden. Dan lijkt me wegvallende kosten groter dan het verlies van inkomsten.
Ik riek een opportuniteit voor de NMBS om hun cijfers goed te krijgen!

Van 2 maart tot 30 maart leggen wij het werk neer

Allé die kleine vakbonden gaan dus gewoon door tot in het extreme. Wat is het volgende? Staken tot eind 2025?

Het overgrote deel van het personeel zal wel voor de staking zijn van volgende week.
Misschien dat nog meer dan de helft ook nog voorstander is van die 9 dagen stakingsaanzegging.

Maar een volle maand (+ 9 dagen)? :unsure: Daar is echt niemand mee gebaat. Zo'n zaken wekken alleen maar frustraties op.

NMBS is operationeel (licht) winstgevend, dus als we uit gaan van een gelijke verdeling kosten/inkomsten (wat natuurlijk niet zo is) dan is een stakignsdag in principe verlieslatend, zeker als een staking lang duurt en je dus de golven uitvlakt. Maar geloof me, niemand van het NMBS-management kijkt op deze manier naar een staking alsof het kostenbesparend zou kunnen zijn, de reputatieschade is namelijk enorm.

Pak maar een containerschip zout..

Het zijn 2 kleine vakbonden die staken. ACV en ACOD, de 2 grootste, doen niet mee.

Die 2 vakbonden vertegenwoordigen maar 10-20%. Dus zal wss 60-65% van die 10-20% meestaken. ;)

I confirm. Wij krijgen geen mogelijkheid om extra te telewerken, terwijl dat bij goed voelbare stakingen direct het geval is. En wij zitten best dicht bij de bron van stakingsinfo :).

Stakingsvergoeding is, alvast bij de grote vakbonden, wel 40 euro, geen 30.

De 4 dagen dat treinbestuurders en boordcheffen staken moet je niet op veel treinen rekenen ook al krijgen ze geen vergoeding omdat ze bij grote vakbond zijn zullen de meeste wel staken.

Voor er weer geschoten wordt ikzelf staak 0 dagen ook al hoor ik bij het rollende dienst personeel.

Propaganda is gewoon overdreven iedereen doen geloven dat we allemaal op 55 jaar mogen gaan. In 2023 zijn er 7 werknemers op 55 met pensioen gegaan waarvan 1 al dood is. Ikzelf mag op 58 jaar en 6 maand gaan. Maar ik zie mij dit werk geen 22 jaar meer volhouden dus zal wss al vroeger naar een dag dienst over-schakelen en dus sowieso langer moeten werken want dan verlaat ik rollende dienst.

Hoe zou je zelf voelen als je tot 12 jaar langer moet werken voor minder pensioen als wat je nu hebt. Ook betalen wij elke maand 250-350€ naar pensioenkas van spoor die in verleden leeg geplunderd is om begroting te dichten maar als belofte dat wij ons rechten behielden. Kas leeg, pensioen rechten weg , lage pensioen, geen nacht uren of weekend uren meer.

Why zou je nog nachten en weekends doen als je toch niet vergoed wordt.

We vinden nu al geen volk met "oooo zo mooie pensioens voorwaarden". Hoe gaan we volk vinden met nog slechtere voorwaarden.

Laatst bewerkt:
Maar ik zie mij dit werk geen 22 jaar meer volhouden dus zal wss al vroeger naar een dag dienst over-schakelen en dus sowieso langer moeten werken want dan verlaat ik rollende dienst.

Sorry voor off-topic, maar zat jij niet sinds kort in dagdienst als verdeler?
Of herinner ik mij dat compleet verkeerd?

Alles kan hier maar in België, alsof 9 dagen niet genoeg is willen andere bijna een maand staken. Komaan zeg. 55 of 58 jaar, het blijft een royale leeftijd om op pensioen te gaan. Ik zal er zelf niet aan moeten denken om voor 65-67j in pensioen te gaan. Het is gewoon niet mogelijk. Enfin, ik gun het de mensen zelfs. Maar iedereen zal moeten inbinden.

Wie doet dat infeite, bijna een maand onbezoldigd thuis zitten?

Ik moet de komende maand vaak naar Brussel, ik kijk er echt naar uit.

Laatst bewerkt:
Ik werk ook in Brussel-zuid en zal ook mijn auto moeten gebruiken 5-6 dagen per week zonder thuiswerk dagen.

Het gaat niet enkel over die 55 jaar. We zijn allemaal bereid enkele jaren bij te doen. Het gaat erom dat we veel langer moet werken voor minder pensioen als wat we nu krijgen en nog eens ons nacht en weekend uren verliezen.

Toch wel weer rariteiten vandaag:

- Ik vind het goed dat ze nu omroepen indien er X aantal gereserveerde plaatsen zijn in wagon 2 en 3 zodat je al goed kan positioneren op het station.
Maar dat heeft dan weer heel weinig zin als wagon 1 volledig afgesloten is en je dat dan niet omroept. :p. Heeft allemaal weinig zin als een treinbegeleider niet zelf de status kan "updaten" van zijn trein zodat de rest ook "up to date" is.

- Waarom kan een treinbegeleider niet de interne schermen aanpassen (of die weet niet hoe)? Ik zit hier in een trein richting limburg maar alles staat ingesteld alsof dat die naar Blankenberge gaat. Alle schermen zeggen Blankenberge, de automatische stem doet alsof we naar Blankenberge gaan, zit de treinbegeleider altijd erachter het correcte te herhalen. 20% van de treinen waar ik op zit, geven de interne schermen foute info. :p.
Moet dat eens een keer voorstellen als toerist die de taal niet kent :p. Je bent nooit op je gemak.

Zeker als een trein zich splitst, In Kortrijk is er een trein die splitst naar een deel naar Poperinge en een deel naar Lille. Ongelooflijk veel die in de verkeerde blijven zitten. (Begeleider roept het wel om maar koptelefoon op/spreken geen Frans of Nederlands.) Maar die schermen werken nooit én dat is juist waarom die schermen daar zijn.
Waarom werken die schermen nooit?

Terug
Bovenaan