Het NMBS topic

Toch wel weer rariteiten vandaag:

- Ik vind het goed dat ze nu omroepen indien er X aantal gereserveerde plaatsen zijn in wagon 2 en 3 zodat je al goed kan positioneren op het station.
Maar dat heeft dan weer heel weinig zin als wagon 1 volledig afgesloten is en je dat dan niet omroept. :p. Heeft allemaal weinig zin als een treinbegeleider niet zelf de status kan "updaten" van zijn trein zodat de rest ook "up to date" is.

- Waarom kan een treinbegeleider niet de interne schermen aanpassen (of die weet niet hoe)? Ik zit hier in een trein richting limburg maar alles staat ingesteld alsof dat die naar Blankenberge gaat. Alle schermen zeggen Blankenberge, de automatische stem doet alsof we naar Blankenberge gaan, zit de treinbegeleider altijd erachter het correcte te herhalen. 20% van de treinen waar ik op zit, geven de interne schermen foute info. :p.
Moet dat eens een keer voorstellen als toerist die de taal niet kent :p. Je bent nooit op je gemak.

Zeker als een trein zich splitst, In Kortrijk is er een trein die splitst naar een deel naar Poperinge en een deel naar Lille. Ongelooflijk veel die in de verkeerde blijven zitten. (Begeleider roept het wel om maar koptelefoon op/spreken geen Frans of Nederlands.) Maar die schermen werken nooit én dat is juist waarom die schermen daar zijn.
Waarom werken die schermen nooit?
Zij moeten een nummer ingeven in systeem zodat deze de juiste stops afroept of toont. Soms is zitten er fouten in en moet dit in een Atelier softwarematige gewijzigd worden dit kunnen treinbegeleiders niet.

Toch wel weer rariteiten vandaag:

- Ik vind het goed dat ze nu omroepen indien er X aantal gereserveerde plaatsen zijn in wagon 2 en 3 zodat je al goed kan positioneren op het station.
Maar dat heeft dan weer heel weinig zin als wagon 1 volledig afgesloten is en je dat dan niet omroept. :p. Heeft allemaal weinig zin als een treinbegeleider niet zelf de status kan "updaten" van zijn trein zodat de rest ook "up to date" is.

- Waarom kan een treinbegeleider niet de interne schermen aanpassen (of die weet niet hoe)? Ik zit hier in een trein richting limburg maar alles staat ingesteld alsof dat die naar Blankenberge gaat. Alle schermen zeggen Blankenberge, de automatische stem doet alsof we naar Blankenberge gaan, zit de treinbegeleider altijd erachter het correcte te herhalen. 20% van de treinen waar ik op zit, geven de interne schermen foute info. :p.
Moet dat eens een keer voorstellen als toerist die de taal niet kent :p. Je bent nooit op je gemak.

Zeker als een trein zich splitst, In Kortrijk is er een trein die splitst naar een deel naar Poperinge en een deel naar Lille. Ongelooflijk veel die in de verkeerde blijven zitten. (Begeleider roept het wel om maar koptelefoon op/spreken geen Frans of Nederlands.) Maar die schermen werken nooit én dat is juist waarom die schermen daar zijn.
Waarom werken die schermen nooit?

De oudere treinen hebben geen dataverbinding dus de treinverbdiningen zitten letterlijk in een lokaal systeem opgeslaan, die moeten dus bij aanpassing dienstregeling allemaal manueel een update krijgen. En er sluipen ook wel eens foutjes in. Om nog te zwijgen dat het systeem vaak heel gebruiksonvriendelijk is om in te stellen...

Maar idd, het zou gewoon moeten werken en gebruikt worden. Die schermen zijn er voor een reden.

Voor de tbs/tbg is het eigenlijk best cynisch dat men zichzelf gewoon aan het afschaffen is door het staken. Zelfrijdende treinen zijn op technisch gebied geen verre toekomstmuziek meer. Als je wil dat de geesten ook in BE versneld rijpen voor zelfrijdende treinen of 1-man cars, dan moet je vooral je eigen job overbodig maken natuurlijk.

Laatst bewerkt:
NMBS is operationeel (licht) winstgevend, dus als we uit gaan van een gelijke verdeling kosten/inkomsten (wat natuurlijk niet zo is) dan is een stakignsdag in principe verlieslatend, zeker als een staking lang duurt en je dus de golven uitvlakt. Maar geloof me, niemand van het NMBS-management kijkt op deze manier naar een staking alsof het kostenbesparend zou kunnen zijn, de reputatieschade is namelijk enorm.
NMBS winstgevend?? Dat is ook de eerste keer dat ik dat lees?

De oudere treinen hebben geen dataverbinding dus de treinverbdiningen zitten letterlijk in een lokaal systeem opgeslaan, die moeten dus bij aanpassing dienstregeling allemaal manueel een update krijgen. En er sluipen ook wel eens foutjes in. Om nog te zwijgen dat het systeem vaak heel gebruiksonvriendelijk is om in te stellen...

Maar idd, het zou gewoon moeten werken en gebruikt worden. Die schermen zijn er voor een reden.

Voor de tbs/tbg is het eigenlijk best cynisch dat men zichzelf gewoon aan het afschaffen is door het staken. Zelfrijdende treinen zijn op technisch gebied geen verre toekomstmuziek meer. Als je wil dat de geesten ook in BE versneld rijpen voor zelfrijdende treinen of 1-man cars, dan moet je vooral je eigen job overbodig maken natuurlijk.
Zelfrijdende treinen in België? Geloof je dat zelf dat het geen verre toekomst is?

Moesten de bestuurders niet elke dag 100de formulieren invullen omdat de seinen rood blijven of overwegen in alarm staan dan bleef veel staan. Ik zie ons nog niet snel naar zelfrijdende treinen overgaan er loopt teveel mis op het spoor daarvoor.

Zelfrijdende treinen in België? Geloof je dat zelf dat het geen verre toekomst is?

Moesten de bestuurders niet elke dag 100de formulieren invullen omdat de seinen rood blijven of overwegen in alarm staan dan bleef veel staan. Ik zie ons nog niet snel naar zelfrijdende treinen overgaan er loopt teveel mis op het spoor daarvoor.

Op technisch gebied is dat zeker geen verre toekomst meer. Dat je dat niet landelijk uitgerold krijgt in vijf jaar is logisch. Maar alleen al het project opstarten zou een aardverschuiving veroorzaken.

Jazeker. Al een paar jaar.

Zolang het vetgedrukte er staat is het toch met enige nuance te interpreteren :p
NMBS legt voor 2023 goede financiële resultaten voor dankzij de groei van het aantal reizigers ten opzichte van 2022, de beheersing van haar kosten, en de compensaties door de Staat die met het nieuwe openbaredienstcontract beter de evolutie van de inflatie volgen.

Er rijden morgen precies wel wat treinen (ongeveer de helft?) maar mmm gaan die niet nokvol of overvol steken?

Ik twijfel nog of ik ga proberen op het werk te geraken via de trein of gewoon thuis ga werken (met de auto is al helemaal miserie).

Laatst bewerkt:
Er rijden morgen precies wel wat treinen (ongeveer de helft?) maar mmm gaan die niet nokvol of overvol steken?

Ik twijfel nog of ik ga proberen op het werk te geraken via de trein of gewoon thuis ga werken (met de auto is al helemaal miserie).
Denk dat het mee valt, veel gaan thuis blijven ...

Twijfel ook
Helft van de treinen lijkt idd te rijden maar de spreiding is afaik 1 per uur (want 2 op 5min)

Beetje kromme vergelijking, de staat voorziet ook de wegeninfrastructuur, autobouwers krijgen ook wel wat subsidies, etc.,.dus alle mobiliteit is gesubsidieerd. Een geprivatiseerd wegennetwerk zou de kost van autorijden ook fameus de hoogte in jagen.

Ik moet morgen op het werk zijn, er rijden toch wel heel weinig treinen op mijn traject (1/3 heen en 1/4 à 1/5 terug). Minder dan bij de vorige staking. De trein die ik plan te nemen heeft dan ook nog eens relatief weinig wagons. :woohoo:

Je kan meer tickets kopen voor de trein dan er zitjes zijn en staanplaatsen.

Wat een toestand.
Je koopt geen ticket voor een specifieke trein dus wat je zegt klopt gewoon niet.

Of het een goed systeem is, laat ik in het midden. Je kunt nooit weten hoeveel mensen er op een specifieke trein gaan zitten, want je hebt ook nog meerrittenkaarten en abonnementen. Dus er is gewoon geen perfect systeem. Mogelijks is een ander systeem beter, maar dit is hetgene waarvoor gekozen is.

Beetje kromme vergelijking, de staat voorziet ook de wegeninfrastructuur, autobouwers krijgen ook wel wat subsidies, etc.,.dus alle mobiliteit is gesubsidieerd. Een geprivatiseerd wegennetwerk zou de kost van autorijden ook fameus de hoogte in jagen.
Daar kan je een eindeloze discussie over opstarten, maar als je zuiver de afweging maakt tussen het overheidsgeld dat naar verkeersinfrastructuur vloeit en de inkomsten van autoverkeer (btw en accijnzen, verkeersbelasting, inschrijvingstaks en boetes) dan is (zover ik me herinner) de auto een netto opbrengst voor de overheid, en is er dus geen sprake van subsidies.

2 treinen 's morgens om op m'n werk te geraken. 2 om terug thuis te geraken

Stiefmoederlijke klucht van een minimale dienstverlening in Limburg zoals het de NMBS betaamt, en ik moet helaas 2 dagen naar kantoor deze week.

Ik hoop dat elke stakende treinbestuurder en ander stakend NMBS personeel een ander uitzonderingsregime krijgt: werken tot je 77e.

Och, het is elders niet beter. ik woon op 15 km van Brussel. We zijn teruggevallen op 1 trein/u met de nieuwe dienstregeling en met de staking vertrekt de eerste trein naar Brussel Noord na half 10. :sarcastic:

Terug
Bovenaan