Het NMBS topic

Zo'n eerlijke benchmark gaat op als de job die bestaat bij de overheid min of meer equivalent is aan die in de privé, voor sommige jobs gaat dat op, bv. voor een buschauffeur, een informaticus, een verpleegkundige, een jurist... de inhoud zal weliswaar verschillen.

Voor een leerkracht gaat dat al wat moeilijker, het aantal privéscholen is immers zéér beperkt en die vragen vaak ook bijkomende skills (bijvoorbeeld IB-scholen vereisen ook een perfecte beheersing van het Engels en extra training).

Specifiek voor treinbestuurders zoals ik zei: er is maar één spoornet, voor het grootste stuk gefinancierd vanuit de overheid, voor openbaar nut.
Het ding waarom een privé-vrachtvervoerder op de spoorwegen een slecht referentiepunt is, is omdat zij zogezegd "privé" zijn door truuken van de foor - verplichte opdeling NMBS/Infrabel - en hun lonen uiteraard per definitie hoger gaan leggen dan die bij de NMBS omdat hun businessmodel gediend is met treinbestuurders opgeleid door de NMBS weg te snoepen bij deze laatste. Dan moet je ook op bepaalde vlakken interessantere loonvoorwaarden aanbieden. Als je vervolgens de NMBS gaat benchmarken aan die privé-operator ga je elke keer de lonen moeten verhogen én vervolgens gaat die privé-operator hetzelfde doen... enkele jaren later: net hetzelfde...
Lijkt mij overigens ook dat vrachtvervoerders nog meer 's nachts werken dan het reizigersvervoer, dus ook dat is iets waar je voor moet corrigeren.

Een eerlijke benchmark zou hier zijn (vergelijkbaar zoals je voor leerkrachten kan doen): wat verdient iemand van hetzelfde opleidingsniveau (de facto secundair onderwijs maar wel een jaar opleiding op kosten van de NMBS) in een job met een vergelijkbare zwaarte (shiften, af en toe nachten, geconcentreerd werken, etc.) in de privé en/of elders bij de overheid? En niet toelaten dat kleine vakbonden hun sleutelpositie misbruiken om de boel te chanteren met het stakingswapen.

Tof trouwens dat je verpleegsters vermeld: waarom zouden die wel tot hun 65e à 67 moeten doorwerken en treinbestuurders slechts tot min. 55?

Eerlijk blijven. Rechtstreeks uit een PDF met een presentatie van de NMBS over treinbestuurder worden:

Je hebt gelijk dat je strikt genomen werkt voor ADV dagen, maar je krijgt wel degelijk nog éxtra verlofdagen.

Ik stel echter ook vast dat je het argument over de pensioenbijdrage laat vallen met andere woorden geef je me gelijk dat je op dat vlak zuivere desinformatie aan het posten was? Want dat soort selectief negeren nadat je het debat (bewust) verkeerd gekaderd hebt is wel niet netjes.
Die krediet dagen en compensatie dagen zijn ADV dagen. In privé mag je ze allemaal zelf kiezen bij NMBS mag je de helft maar zelf kiezen. Dat zijn dus geen verlof dagen maar dagen dat elke je week extra voor gewerkt hebt tegenover de uren die in u contract staan.

Van mij moet niemand tot zijn 67 werken maar iemand 55 beloven en 67 geven om er dan nog is minder pensioen voor krijgen is te zot voor woorden.

Logisch dat mensen dan in opstand komen. Elk persoon die nu op zijn my pensioen kijkt ziet een begin datum met een bedrag en als hij langer blijft krijgt hij/zij een bedrag die hoger is. Hier gebeurt gewoon het omgekeerde.

Laatst bewerkt:
Die krediet dagen en compensatie dagen zijn ADV dagen. In privé mag je ze allemaal zelf kiezen bij NMBS mag je de helft maar zelf kiezen. Dat zijn dus geen verlof dagen maar dagen dat elke je week extra voor gewerkt hebt tegenover de uren die in u contract staan.

Dan heb je er nog steeds dubbel zoveel als in andere jobs met een 40h week, dus niet moeilijk doen.

Ik werk (op papier) een 40h week, ik heb 12 ADV dagen, dat is al een ander aantal dan 13 + 13. Tenzij je mij gaat vertellen dat treinbestuurders en ander personeel een 44h week draaien, dan neem ik m'n woorden terug.

Van mij moet niemand tot zijn 67 werken maar iemand 55 beloven en 67 geven om er dan nog is minder pensioen voor krijgen is te zot voor woorden.

Omstandigheden maken dat het niet meer houdbaar is om dergelijke babyboomer-priveleges te blijven uitdelen, en dan nog aan een select groepje. Dat die beloftes in het verleden gemaakt zijn, moet niet betekenen dat je ze kan blijven handhaven naar de toekomst toe, op een gegeven moment moe(s)t men een breuk maken.

Logisch dat mensen dan in opstand komen. Elk persoon die nu op zijn my pensioen kijkt ziet een begin datum met een bedrag en als hij langer blijft krijgt hij/zij een bedrag die hoger is. Hier gebeurt gewoon het omgekeerde.

Op dit moment zijn de berekeningen in my pension nog altijd niet representatief voor de nieuwe wetgeving die er nog steeds niet is en die overigens ook (helaas) overgangsmaatregelen gaat bevatten, terwijl het in de huidige samenleving net jongere generaties zijn die het moeilijker en moeilijker hebben (betaalbaarheid woningen, etc.) en die wél tot 67 gaan moeten werken.

Opnieuw: ga je toegeven dat je argument over die persoonlijke pensioenbijdrage zuivere desinformatie was?

Ik lees hier toch veel onjuiste informatie.

Wat verlof betreft:
een treinbestuurder/treinbegeleider heeft:
- 24 verlofdagen + een aantal feestdagen die op een zondag vallen. Gemiddeld genomen kom je op een 26 dagen verlof per jaar.
- 13 dagen KD
- 63 dagen RX (52 zaterdagen + 11 bijkomende)
- 65 dagen CX (52 zondagen + 13 bijkomende)

Vrij te nemen zijn er dus inderdaad 24/26+13, maar de eerlijkheid gebiedt dat een goede planner indien mogelijk bij een verlofaanvraag ook een RX/CX zal opzetten wanneer het kan, dus van die 11 en 13 bijkomende dagen worden sommige inderdaad gepland en sommige worden waar vrij ingezet. Wat maakt dat het vrij te kiezen dagen de facto wel stuk boven de 40 uitkomt voor het rijdend personeel. Bovendien heeft het rijdend personeel 'reeksen' waardoor ze soms veel dagen na elkaar moeten werken, maar er ook meerdere thuis zijn om dan weer 1 of 2 te werken en dan weer een paar thuis. Als je dan verstandig een dag verlof inzet kan je soms een langere periode verlof hebben zonder veel dagen te moeten gebruiken.

Aan de andere kant is het opnemen van verlof voor rijdend personeel niet altijd even makkelijk gezien er altijd een bepaalde bezetting nodig is om alle treinen te laten rijden.

Omstandigheden maken dat het niet meer houdbaar is om dergelijke babyboomer-priveleges te blijven uitdelen, en dan nog aan een select groepje. Dat die beloftes in het verleden gemaakt zijn, moet niet betekenen dat je ze kan blijven handhaven naar de toekomst toe, op een gegeven moment moe(s)t men een breuk maken.
Ja maar die breuk moet je maken in de nieuwe contracten, niet in de bestaande. ik vermoed dat het eerder een statuut zal zijn hier, eenzijdig wijzigbaar door de overheid, maar ja komt toch gevoeslmatig neer op contractbreuk.
Bij politeidiensten werd deze contractbreuk reeds jaren geleden ingevoerd (van 56 naar 67).
Tactische strategie volgens mij van de overheid om dit in fasen door te voeren voor de verschillende doelgroepen (minder zware weerstand)
Op dit moment zijn de berekeningen in my pension nog altijd niet representatief voor de nieuwe wetgeving die er nog steeds niet is en die overigens ook (helaas) overgangsmaatregelen gaat bevatten, terwijl het in de huidige samenleving net jongere generaties zijn die het moeilijker en moeilijker hebben (betaalbaarheid woningen, etc.) en die wél tot 67 gaan moeten werken.
De jongere generaties verdienen van bij aanvang carriere procentueel veel hogere lonen dan de generaties ervoor (war on talent). Huizen zijn misschien duurder, maar starterslonen liggen een pak hoger. In ons bedrijf zijn er mensen die dit hekelen en terecht, sommigen verdienen immers na 10 jaar werken minder dan de starters van vandaag voor dezelfde functies. Bij de overheid "lagen" de starterlonen laag in het verleden, het duurde dan ook langer om een hoger loon op te bouwen (via ancieniteit), dus ja bij een pensioenbereking op een 40 jarige loopbaan ipv de laatste 10 jaar ga je er financieel redelijk sterk op achteruit gaan, ondanks het langere werken tot 67, dus inderdaad dubbel genaaid hier, daar het je mypension niet voor nodig, je kan dit zelf bereken. Het verlies zal makkeliik 20% bedragen of meer.
Gezien het loopbaantraject die jonge mensen nog moeten afleggen is er nog ruim de tijd om zelf in een appeltje voor de dorst te voorzien,
Iemand die nu 50 jaar is, nooit heeft gespaard want er was een ruim overheidspensioen beloofd, wel dat is eigenlijk diegene die genaaid is en niet de gast van 22 jaar, want zijn vooruitzicht is crappy pension en geen tijd meer om iets deftig ernaast op te bouwen.

Ik denk dat ze economisch gezien nog gaan verschieten wanneer generatie X op pensioen gaat gaan (na de boomers dus). De gehele toerisme sector daarrond gaat instorten. Veel culturele organistaties rekenen op gegoede ouderen om een centje uit te geven, een centje dat er vanaf dan niet meer zal zijn.

Laatst bewerkt:
Nee hoor. Heb in privé ook al gehad dat ADV dagen niet vrij te kiezen waren
Mensen 55j beloven aan pensioen dubbel zo hoog allemaal met belastingsgeld betaald is te zot voor woorden
Nee zo werkt my pension helemaal niet

Ik denk dat Pikachu (en veel ander NMBS personeel) niet beseft wat voor mooie voorwaarden de NMBS geeft.

Hier in huis loopt ook een machienist rond. Als ik zie wat die verdient, met een middelbaar diploma, stel ik mij soms de vraag waarom ik vroeger heb verder gestudeerd.

Lijkt me ook dat er langs ergens foute informatie aan jullie wordt geleverd. Vrije ADV dagen? Dat is op meer plaatsen niet dan wel hoor...

Ik denk dat Pikachu (en veel ander NMBS personeel) niet beseft wat voor mooie voorwaarden de NMBS geeft.

Hier in huis loopt ook een machienist rond. Als ik zie wat die verdient, met een middelbaar diploma, stel ik mij soms de vraag waarom ik vroeger heb verder gestudeerd.

Lijkt me ook dat er langs ergens foute informatie aan jullie wordt geleverd. Vrije ADV dagen? Dat is op meer plaatsen niet dan wel hoor...
Ik denk dat de meeste dat wel beseffen hoor maar ze willen veel van de mooie voorwaarden schrappen. En dan heb ik het niet alleen over het pensioen.
Als uw man zijn platte pree telt heeft die al een lager loon ze. Het zijn de vergoedingen voor de nachturen en weekends die het loon verhogen.
Ik heb geen hoger loon dan een vriendin van me met een bachelor verpleegkundig diploma die ook posten en weekends doet.

Lijkt me ook dat er langs ergens foute informatie aan jullie wordt geleverd. Vrije ADV dagen? Dat is op meer plaatsen niet dan wel hoor..
Ik rij zelf met (goederen)treinen vanaf men 19de . lach er altijd mee dat ik graag ingenieur geworden was... Maar dat verdiende niet genoeg :ROFLMAO:

Je kunt natuurlijk vinden dat het niet meer van deze tijd is de voordelen (akkoord), maar je kunt ook begrijpen dat het normaal is dat als je mensen iets afneemt wat ze altijd gekend hebben dat ze dat niet appreciëren (ook akkoord).

Die voorwaarden waren toch ook bekend als jij uw keuze maakte? Allemaal gemakkelijk om te wijzen hoe “goed” het daar is, maar iedereen is vrij een job te kiezen.
En als je bij intrede “mooie” voorwaarden krijgt, dan vind ik het maar normaal dat je ervan uitgaat dat die blijven gelden zolang je in uw huidige functie blijft.

Altijd leuk dat geklaag op andermans job en dan oei weekends en om 4u opstaan om te gaan werken, nee dat willen we niet hoor.

Je kunt natuurlijk vinden dat het niet meer van deze tijd is de voordelen (akkoord), maar je kunt ook begrijpen dat het normaal is dat als je mensen iets afneemt wat ze altijd gekend hebben dat ze dat niet appreciëren (ook akkoord).

Ja maar. Iedereen vergeet dat er ook nadelen zijn aan het statuut. Juist dat men éénzijdig bepaalde zaken kan afnemen. Dat is een persoonlijk risico dat je neemt als je in dat statuut werkt.

Die voorwaarden waren toch ook bekend als jij uw keuze maakte? Allemaal gemakkelijk om te wijzen hoe “goed” het daar is, maar iedereen is vrij een job te kiezen.
En als je bij intrede “mooie” voorwaarden krijgt, dan vind ik het maar normaal dat je ervan uitgaat dat die blijven gelden zolang je in uw huidige functie blijft.

Altijd leuk dat geklaag op andermans job en dan oei weekends en om 4u opstaan om te gaan werken, nee dat willen we niet hoor.
Maar heel België heeft al een pensioenleeftijd verhoging gehad. En zowat iedereen is ondertussen al wel extra belast op bepaalde extralegale voordelen. Er veranderen continu dingen aan wetgeving he.

Ja maar. Iedereen vergeet dat er ook nadelen zijn aan het statuut. Juist dat men éénzijdig bepaalde zaken kan afnemen. Dat is een persoonlijk risico dat je neemt als je in dat statuut werkt.

TBH denk ik dat dat statuut toch vooral van de oudere garde van belang is. Hoeveel jonge tbs/tbg nemen nu die job nog, net voor het statuut of de pensioenvoorwaarden?

@Pikachu @Waelvis
Ik neem jullie plotse stilte aan als dat jullie hebben ingezien dat jullie bijzondere pensioenbijdrage feitelijk een equivalent bedrag is als wat quasi iedereen die in loondienst (werknemer of statutair) betaalt... enkel zelfstandigen hebben een ander systeem.

Ja maar die breuk moet je maken in de nieuwe contracten, niet in de bestaande. ik vermoed dat het eerder een statuut zal zijn hier, eenzijdig wijzigbaar door de overheid, maar ja komt toch gevoeslmatig neer op contractbreuk.
Bij politeidiensten werd deze contractbreuk reeds jaren geleden ingevoerd (van 56 naar 67).
Tactische strategie volgens mij van de overheid om dit in fasen door te voeren voor de verschillende doelgroepen (minder zware weerstand)

Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens, zo wordt nog maar eens de factuur in te grote mate naar jongere generaties doorgeschoven. Met die logica is elke belastingverhoging een contractbreuk, en men is wat mij betreft al te vaak te ver meegegaan in verhalen van 'verworven' rechten (cfr. woonbonus voor de oudere generaties).

De jongere generaties verdienen van bij aanvang carriere procentueel veel hogere lonen dan de generaties ervoor (war on talent). Huizen zijn misschien duurder, maar starterslonen liggen een pak hoger. In ons bedrijf zijn er mensen die dit hekelen en terecht, sommigen verdienen immers na 10 jaar werken minder dan de starters van vandaag voor dezelfde functies. Bij de overheid "lagen" de starterlonen laag in het verleden, het duurde dan ook langer om een hoger loon op te bouwen (via ancieniteit), dus ja bij een pensioenbereking op een 40 jarige loopbaan ipv de laatste 10 jaar ga je er financieel redelijk sterk op achteruit gaan, ondanks het langere werken tot 67, dus inderdaad dubbel genaaid hier, daar het je mypension niet voor nodig, je kan dit zelf bereken. Het verlies zal makkeliik 20% bedragen of meer.

Je mag me er altijd wel eens op wijzen wanneer de barema's bij de overheid/NMBS nog werden verhoogd, mij lijkt dat vooral de indexering te zijn, en barema's die lang eerder statisch zijn.
Maar dat verlies door de volledige carrière te beschouwen wordt wél beperkt door langer te werken. Plus die lage starterslonen gaan door de overgangsmaatregelen niet meer gevoeld worden, dus dat is een non-argument. De hogere leeftijd mag dus gerust meteen gehandhaafd worden.

Gezien het loopbaantraject die jonge mensen nog moeten afleggen is er nog ruim de tijd om zelf in een appeltje voor de dorst te voorzien,
Iemand die nu 50 jaar is, nooit heeft gespaard want er was een ruim overheidspensioen beloofd, wel dat is eigenlijk diegene die genaaid is en niet de gast van 22 jaar, want zijn vooruitzicht is crappy pension en geen tijd meer om iets deftig ernaast op te bouwen.

Praktisch een stuk minder evident om dat eigen appeltje voor de dorst te voorzien als het leven duurder en duurder is, en een basisnood zoals een woning dubbel zoveel jaarlonen kost als de generaties voor jou.

Ik denk dat ze economisch gezien nog gaan verschieten wanneer generatie X op pensioen gaat gaan (na de boomers dus). De gehele toerisme sector daarrond gaat instorten. Veel culturele organistaties rekenen op gegoede ouderen om een centje uit te geven, een centje dat er vanaf dan niet meer zal zijn.

Ik denk dat jij stevig onderschat hoeveel welvaart nog steeds bij die generaties zit, ik zou me daar heus niet zoveel zorgen om maken. Toeristische sector gaat heus niet moeten klagen. Plus het lijkt mij onwenselijk om je economie te bouwen op toerisme alleen.

TBH denk ik dat dat statuut toch vooral van de oudere garde van belang is. Hoeveel jonge tbs/tbg nemen nu die job nog, net voor het statuut of de pensioenvoorwaarden?

Ik ken nu niet het personeelsstatuut van de NMBS maar het blijft:

statutair: geen arbeidscontract. -> éénzijdige rechtshandeling (iemand benoemt jou) -> gevolg: men kan éénzijdig ook de voorwaarden aanpassen. Als ze tegen mij zeggen, volgende week werk je op kantoor in Maaseik en doe je job B in plaats van A, 150km verder. Dat kan eigenlijk perfect. Dat gebeurt weliswaar quasi nooit of heel zelden.
Maar pensioenregels aanpassen voor statutaire ambtenaren van dag 1 naar dag 2. Perfect mogelijk. Ze zouden in principe kunnen beslissen. "Alle ambtenaren krijgen 10% loon minder vanaf volgende maand" -> Perfect mogelijk.

contractueel: arbeidscontract. -> tweezijdige rechtshandeling (beide partijen tekenen een contract) -> gevolg: men kan niet éénzijdig de voorwaarden aanpassen.

@Pikachu @Waelvis
Ik neem jullie plotse stilte aan als dat jullie hebben ingezien dat jullie....

Nee.

Kijk, ik heb 12 dagen aan een stuk moeten werken voor die staking. Dit waren heel drukke werkdagen.
Ik ben dit weekend niet thuisgeweest, en nu ben ik bezig met een nieuwe werkweek.
Ik heb dus totaal geen tijd (en zin) gehad om hier bij te lezen (en heb dat ook nu nog niet echt gedaan, vlug even diagonaal).
En in heb ook geen zin in een welles/nietes spelletje met overdrijving en en onwaarheden langs beide kanten.

Wat ik wel nog kwijt wil, ik ben geen machinist, en ben het nooit geweest. Dus mijn pensioenregeling is niet dezelfde.
Mijn standaard pensioenleeftijd is op 67j, vroegst mogelijke op 62.
Ik ben ook niet akkoord met de voorkeursbehandeling die machinisten en treinbegeleiders krijgen qua pensioenleeftijd. Ik heb 15j in een vol continu systeem gewerkt met een complete waanzin qua onregelmatigheid van m'n dienstrooster. Enige verschil is dat ik op "standaard" uren werkte (6-14, 14-22 en 22-6), en dat die uren bij machinisten en treinbegeleiders wel varieren. En ik vind dus niet dat enkel dat verschil het kan verantwoorden dat zij +10j vroeger op pensioen zouden mogen (mits volledige carriere rijdende dienst).

Bijgevolg is de post hieronder 100% gebaseerd op een foutieve aanneming. Want ik ben dus een standaard statutaire...

Dezelfde vraag als hierboven: is dit een aparte bijdrage voor treinbestuurders of is dit dezelfde bijdrage die andere statutairen/ambtenaren en ook werknemers (zei het onder een andere naam) betalen onder een andere naam?

Mij lijkt het dat je hier zelf eerder misinformatie verkondigt als het is wat ik denk dat het is,
namelijk dat elke ambtenaar en werknemer betaalt een vergelijkbaar bedrag per maand aan pensioenbijdrages, als percentage op je brutoloon vooraleer het je belastbaar loon wordt (sterker nog, strikt genomen betalen ambtenaren zelfs iets minder, waardoor ze voor de overheid ook wel goedkoper zijn).

Bij ambtenaren/statutairen krijgt dat de namen bijdrage voor het Fonds voor Overlevingspensioenen (FOP) aan 7,5% en bijdrage voor de verplichte Verzekering Geneeskundige Zorgen (VGZ) aan 3,55%, voor een vastbenoemd treinbestuurder lijkt het mij realistisch dat die 7,5% overeenstemt met € 371,10 op een brutoloon van € 4940 wat toch al een oké loon is, en realistisch voor een job waarvoor een middelbaar diploma volstaat, maar waarbij je wél opleiding, shiftpremies, etc. krijgt en al wat ervaring in hebt.

Een werknemer met eenzelfde brutoloon betaalt gewoon 13,07% RSZ, dat is één pot voor zowel geneeskundige zorgen, pensioen, werkloosheid (waarop statutairen geen recht hebben, vandaar dat 7,5% + 3,55% < 13,07%), ...
In heel dit verhaal maak ik dan nog abstractie van de werkgeversbijdragen én het feit dat die werknemersbijdragen + werkgeversbijdragen niet eens per se volstaan om het hele potje sociale zekerheid te betalen.

Dus tenzij treinpersoneel werkelijk nog eens € 300 à 371 per maand in een apart potje pensioenfonds stort, neem ik m'n woorden terug. De ironie is dan nog vooral dat die FOP niet eens moet dienen voor je eigen pensioen per se, maar vooral voor zoals de naam zegt: overlevingspensioenen van weduwen/weduwnaars/wezen, eigen pensioen zou in theorie uit de werkgeversbijdrage moeten komen.

Maar aangezien ik dus "gewoon" statutair ben, klopt dit wel (ongeveer) qua bedragen.

Enkel:
...brutoloon van € 4940 wat toch al een oké loon is, en realistisch voor een job waarvoor een middelbaar diploma volstaat, maar waarbij je wél opleiding, shiftpremies, etc. krijgt en al wat ervaring in hebt....
Ik ben inderdaad gestart met een middelbaar diploma, maar door interne promoties werk ik nu op een niveau dat tussen Bachelor en Master ligt. En ik krijg geen shiftpremies of zo. Mijn huidig loon is voor een 9-5. (met idd 15 jaren dienst)

Dat loon is omdat hij vele nachturen doet en weekenduren. Het basis loon van treinbestuurder stelt niet veel.

Mijn punt was niet echt of ADV dagen vrij te kiezen zijn of niet. Mijn punt was eerder dat het lijkt of ze veel verlofdagen hebben terwijl het ADV dagen zijn waar ze elke week extra uren voor gewerkt hebben. Het rollende personeel heeft 36u/week contract maar werkt werkelijk gemiddeld 40u waardoor ze 26 dagen krijgen waarvan ze 13 dagen mogen kiezen.

@Pikachu @Waelvis
Ik neem jullie plotse stilte aan als dat jullie hebben ingezien dat jullie bijzondere pensioenbijdrage feitelijk een equivalent bedrag is als wat quasi iedereen die in loondienst (werknemer of statutair) betaalt... enkel zelfstandigen hebben een ander systeem.
Zoals bij Waelvis. Helaas hele week moeten werken voor 2 met de staking en in weekend Carnaval gevierd.

Het feit is dat Verhofstadt in 2001 de pensioen kas heeft leeggeroofd van NMBS om de begroting te dichten en als compensatie hebben ze de kas over genomen en de belofte gegeven dat ze aan de rechten van pensioen niet aankwamen. Moesten ze toen de kas niet leeg geplunderd hebben voor de begroting zou de NMBS nog steeds de pensioen van haar eigen mensen op zich nemen.
Hoe het exact zit weet ik niet maar geen enkel persoon zou akkoord gaan met langer werken voor minder geld en daar gaat het om. Ze moeten langer werken + ipv pensioen op laatste 10jaar te laten gelden zal het nu op heel de loopbaan zijn.Voor vele zal het dus 7-8jaar langer werken zijn voor +-500€ minder pensioen. Ik neem aan dat iedereen dan zou staken.

Staking gaat om:
- langer werken
- minder pensioen
- nacht + weekend premies weg
- weer meer besparingen voor NMBS ( ten koste van het personeel en passagiers)
- vollere diensten terwijl ze nu al niet dragelijk zijn.

Ik ben zelf geen treinbestuurder meer maar werk nu vol-continu in Brussel-Zuid.

Btw mss is het niet geweten maar al het treinpersoneel die vroeger als de wettelijke leeftijd op pensioen gaat heeft geen volwaardig pensioen!!!

Laatst bewerkt:
Ik lees hier toch veel onjuiste informatie.

Wat verlof betreft:
een treinbestuurder/treinbegeleider heeft:
- 24 verlofdagen + een aantal feestdagen die op een zondag vallen. Gemiddeld genomen kom je op een 26 dagen verlof per jaar.
- 13 dagen KD
- 63 dagen RX (52 zaterdagen + 11 bijkomende)
- 65 dagen CX (52 zondagen + 13 bijkomende)

Vrij te nemen zijn er dus inderdaad 24/26+13, maar de eerlijkheid gebiedt dat een goede planner indien mogelijk bij een verlofaanvraag ook een RX/CX zal opzetten wanneer het kan, dus van die 11 en 13 bijkomende dagen worden sommige inderdaad gepland en sommige worden waar vrij ingezet. Wat maakt dat het vrij te kiezen dagen de facto wel stuk boven de 40 uitkomt voor het rijdend personeel. Bovendien heeft het rijdend personeel 'reeksen' waardoor ze soms veel dagen na elkaar moeten werken, maar er ook meerdere thuis zijn om dan weer 1 of 2 te werken en dan weer een paar thuis. Als je dan verstandig een dag verlof inzet kan je soms een langere periode verlof hebben zonder veel dagen te moeten gebruiken.

Aan de andere kant is het opnemen van verlof voor rijdend personeel niet altijd even makkelijk gezien er altijd een bepaalde bezetting nodig is om alle treinen te laten rijden.
40 dagen kiezen zal bij enkele zijn. Ze volgen een reeks waar alles is uitgestippeld behalve de 3 weken buiten reeks om de 12 weken. In die 3 weken zal er wel eens een zelf gekozen rx of cx zitten maar die andere 19-20 ben je gescheten want dan kan je werkelijk alles krijgen.

Is een dag verlof nemen om zo meerdere dagen thuis te zijn. Is zelfde als jaarlijks op HLN komt hoe best u 20 dagen verlof in te zetten. Die periodes heeft trein personeel dan niet omdat ze met kerst,nieuwjaar,pasen enz werken.

Bij ambtenaren/statutairen krijgt dat de namen bijdrage voor het Fonds voor Overlevingspensioenen (FOP) aan 7,5% en bijdrage voor de verplichte Verzekering Geneeskundige Zorgen (VGZ) aan 3,55%, voor een vastbenoemd treinbestuurder lijkt het mij realistisch dat die 7,5% overeenstemt met € 371,10 op een brutoloon van € 4940 wat toch al een oké loon is, en realistisch voor een job waarvoor een middelbaar diploma volstaat, maar waarbij je wél opleiding, shiftpremies, etc. krijgt en al wat ervaring in hebt.
Wil u wel laten weten dat het brutoloon van 4940€ maar van iemand met hogere functie en veel anciënniteit. Het loon van een beginnende treinbestuurder is het brutoloon +-2800€.

Terug
Bovenaan