Die krediet dagen en compensatie dagen zijn ADV dagen. In privé mag je ze allemaal zelf kiezen bij NMBS mag je de helft maar zelf kiezen. Dat zijn dus geen verlof dagen maar dagen dat elke je week extra voor gewerkt hebt tegenover de uren die in u contract staan.Zo'n eerlijke benchmark gaat op als de job die bestaat bij de overheid min of meer equivalent is aan die in de privé, voor sommige jobs gaat dat op, bv. voor een buschauffeur, een informaticus, een verpleegkundige, een jurist... de inhoud zal weliswaar verschillen.
Voor een leerkracht gaat dat al wat moeilijker, het aantal privéscholen is immers zéér beperkt en die vragen vaak ook bijkomende skills (bijvoorbeeld IB-scholen vereisen ook een perfecte beheersing van het Engels en extra training).
Specifiek voor treinbestuurders zoals ik zei: er is maar één spoornet, voor het grootste stuk gefinancierd vanuit de overheid, voor openbaar nut.
Het ding waarom een privé-vrachtvervoerder op de spoorwegen een slecht referentiepunt is, is omdat zij zogezegd "privé" zijn door truuken van de foor - verplichte opdeling NMBS/Infrabel - en hun lonen uiteraard per definitie hoger gaan leggen dan die bij de NMBS omdat hun businessmodel gediend is met treinbestuurders opgeleid door de NMBS weg te snoepen bij deze laatste. Dan moet je ook op bepaalde vlakken interessantere loonvoorwaarden aanbieden. Als je vervolgens de NMBS gaat benchmarken aan die privé-operator ga je elke keer de lonen moeten verhogen én vervolgens gaat die privé-operator hetzelfde doen... enkele jaren later: net hetzelfde...
Lijkt mij overigens ook dat vrachtvervoerders nog meer 's nachts werken dan het reizigersvervoer, dus ook dat is iets waar je voor moet corrigeren.
Een eerlijke benchmark zou hier zijn (vergelijkbaar zoals je voor leerkrachten kan doen): wat verdient iemand van hetzelfde opleidingsniveau (de facto secundair onderwijs maar wel een jaar opleiding op kosten van de NMBS) in een job met een vergelijkbare zwaarte (shiften, af en toe nachten, geconcentreerd werken, etc.) in de privé en/of elders bij de overheid? En niet toelaten dat kleine vakbonden hun sleutelpositie misbruiken om de boel te chanteren met het stakingswapen.
Tof trouwens dat je verpleegsters vermeld: waarom zouden die wel tot hun 65e à 67 moeten doorwerken en treinbestuurders slechts tot min. 55?
Eerlijk blijven. Rechtstreeks uit een PDF met een presentatie van de NMBS over treinbestuurder worden:
Je hebt gelijk dat je strikt genomen werkt voor ADV dagen, maar je krijgt wel degelijk nog éxtra verlofdagen.
Ik stel echter ook vast dat je het argument over de pensioenbijdrage laat vallen met andere woorden geef je me gelijk dat je op dat vlak zuivere desinformatie aan het posten was? Want dat soort selectief negeren nadat je het debat (bewust) verkeerd gekaderd hebt is wel niet netjes.
Van mij moet niemand tot zijn 67 werken maar iemand 55 beloven en 67 geven om er dan nog is minder pensioen voor krijgen is te zot voor woorden.
Logisch dat mensen dan in opstand komen. Elk persoon die nu op zijn my pensioen kijkt ziet een begin datum met een bedrag en als hij langer blijft krijgt hij/zij een bedrag die hoger is. Hier gebeurt gewoon het omgekeerde.
Laatst bewerkt: