Het NMBS topic

beginnende treinbestuurder is het brutoloon +-2800€
Ik kan u met absolute zekerheid zeggen dat de mensen die nu op dit moment de opleiding machienist volgen, een basis brutoloon hebben van €3500. Als ze nacht doen/weekends komt daar een serieus hoopje bij.

Na de opleiding wordt dit opgehoogd tot €4000. bruto per maand.

Dit voor personen met enkel diploma middelbaar onderwijs.

Ik vind dat voor mensen zonder hoger diploma een heel rijkelijke vergoeding.

Ik kan u met absolute zekerheid zeggen dat de mensen die nu op dit moment de opleiding machienist volgen, een basis brutoloon hebben van €3500. Als ze nacht doen/weekends komt daar een serieus hoopje bij.

Na de opleiding wordt dit opgehoogd tot €4000. bruto per maand.

Dit voor personen met enkel diploma middelbaar onderwijs.

Ik vind dat voor mensen zonder hoger diploma een heel rijkelijke vergoeding.
Toch raar dat ik dan als personeel met 2 rangen hoger als een treinbestuurder aan 4100€ bruto kom...

Vorige jaar als ik treinbestuurder was met 6jaar anciënniteit had ik 3250€ bruto.

Nacht premie zal enkel gelden tussen 24u en 6u ipv van 20u en 6u. Wat dus de nachtpremie voor vol continu weg valt voor vroege en late shift. Dat van het weekend moet ik is zoeken dat is wat mij vertelt werd.
Het regeerakkoord:

Om opnieuw concurrentieel te zijn tegenover de buurlanden start nachtarbeid in de distributiesector en aanverwante
sectoren (waaronder e-commerce) voortaan vanaf middernacht (24 uur) in de plaats van de huidige grens vanaf 20 uur,
zonder verlies van koopkracht voor de werknemer die vandaag al actief is tussen 20u en 24u. We vereenvoudigen ook de
procedures. De bestaande premies voor nachtprestaties zoals vastgelegd in CAO’s in diverse sectoren en bedrijven blijven
hierbij gelden.

Het zal natuurlijk wachten zijn op de wetteksten maar dat lijkt me dus niet de bedoeling.

Het regeerakkoord:

Om opnieuw concurrentieel te zijn tegenover de buurlanden start nachtarbeid in de distributiesector en aanverwante
sectoren (waaronder e-commerce) voortaan vanaf middernacht (24 uur) in de plaats van de huidige grens vanaf 20 uur,
zonder verlies van koopkracht voor de werknemer die vandaag al actief is tussen 20u en 24u. We vereenvoudigen ook de
procedures. De bestaande premies voor nachtprestaties zoals vastgelegd in CAO’s in diverse sectoren en bedrijven blijven
hierbij gelden.

Het zal natuurlijk wachten zijn op de wetteksten maar dat lijkt me dus niet de bedoeling.

JE moet wel alles lezen
"nachtarbeid in de distributiesector en aanverwante sectoren (waaronder e-commerce) voortaan vanaf middernacht (24 uur)"

Dat heeft niks te maken met NMBS, overheid of de rest. Overheid volgt al zijn eigen regels.

Voor Vlaamse ambtenaren is nachtarbeid al pas vanaf 22u. https://www.vlaanderen.be/intern/personeel/verloning-en-voordelen/nacht-zaterdag-en-zondagvergoeding

Toch raar dat ik dan als personeel met 2 rangen hoger als een treinbestuurder aan 4100€ bruto kom...

Vorige jaar als ik treinbestuurder was met 6jaar anciënniteit had ik 3250€ bruto.
Dan zullen ze een goede effort hebben gemaakt om volk aan te lokken zeker.

nu is mij ook duidelijk wat onze afwijkende mening is in verband met 'veel verdienen'. Scheelt wel een heel pak...

Dan zullen ze een goede effort hebben gemaakt om volk aan te lokken zeker.

nu is mij ook duidelijk wat onze afwijkende mening is in verband met 'veel verdienen'. Scheelt wel een heel pak...
Goede effort. Iedereen begint in zelfde barema tenzij ze relevante ervaring hebben.

Moest we allemaal zo veel verdienen voor wat de jobs inhouden dan zou het geen knelpunt beroepen zijn. Zo schoon zal niet zijn als we niet genoeg volk vinden.

Even loonbrief bekeken van personen nu in opleiding.

Geïndexeerde maandwedde: 2950
Schaal treinbestuurder toelage: 330
Standplaats toelage: 30
Prod. premie sedentaire personeel: 150

Dat is toch heel dicht bij 3500?
En dat zijn toch allemaal getallen die je sowieso krijgt? Dat tel ik als het 'basisloon'.

Er staan dan ook nog dingen op als zaterdagwerk, zondagwerk, nachtwerk

Het brutoloon is de geïndexeerde maandwedde. Dus 2950.
JE moet wel alles lezen
"nachtarbeid in de distributiesector en aanverwante sectoren (waaronder e-commerce) voortaan vanaf middernacht (24 uur)"

Dat heeft niks te maken met NMBS, overheid of de rest. Overheid volgt al zijn eigen regels.

Voor Vlaamse ambtenaren is nachtarbeid al pas vanaf 22u. https://www.vlaanderen.be/intern/personeel/verloning-en-voordelen/nacht-zaterdag-en-zondagvergoeding

Wat ik net bedoel. Er wordt verspreid dat dit verdwijnt maar dat staat helemaal niet in het regeerakkoord.

Even loonbrief bekeken van personen nu in opleiding.

Geïndexeerde maandwedde: 2950
Schaal treinbestuurder toelage: 330
Standplaats toelage: 30
Prod. premie sedentaire personeel: 150

Dat is toch heel dicht bij 3500?
En dat zijn toch allemaal getallen die je sowieso krijgt? Dat tel ik als het 'basisloon'.

Er staan dan ook nog dingen op als zaterdagwerk, zondagwerk, nachtwerk
Dit is het brutoloon.

Dit is het brutoloon.
Oké als ge zo telt, en vergelijkt met wat andere mensen zeggen dat hun bruto loon is, kan ik begrijpen dat je vindt dat je weinig verdient.

Officieel tellen al die dingen mee met brutoloon hoor. Eigenlijk zelfs uw nachtpremie en van die dingen ook.

Het brutoloon is het totale bedrag dat je verdient voordat er belastingen en sociale premies van worden afgetrokken. Het is het salaris dat je met je werkgever hebt afgesproken, inclusief eventuele toeslagen, bonussen en andere vergoedingen.
Je kan dit verifiëren op de website van ieder sociaal secretariaat.
Bijvoorbeeld Securex: https://www.securex.be/nl/personeelsbeleid/loonkosten-en-verloning

Het brutoloon is het totale loon van de werknemer, vóór de aftrek van sociale lasten en belastingen. Het omvat onder andere:

De vergoeding voor de gewerkte uren
Een eindejaarspremie
Loon voor feest- en vakantiedagen
Mogelijke overuren en extralegale voordelen

Laatst bewerkt:
Dus even voor de duidelijkheid.
Een startende machienist, van 18 jaar, met 0 ervaring, vangt (tijdens zijn opleiding) bij de NMBS minstens €3400 bruto per maand.

Kijk dan hier maar bv eens https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-salaris-krijg-je-als-starter hoeveel men in andere sectoren verdient.
Dat is echt een indrukwekkend loon hoor.... Dat is €800 meer dan de gemiddelde starter met een bachelor diploma.

Indrukwekkend is dan ook weer een relatief begrip. Het hangt er vanaf wat je over de rest vindt.

- Weinig extralegale voordelen
- Je hangt vast voor 10 jaar (opleiding treinbestuurder deels terugbetalen als je vertrekt.)
- Je bent nog altijd verantwoordelijk voor een trein vol met passagiers. (Niet in jaar 1 waarschijnlijk? Ik weet niet hoe lang zo'n opleiding duurt.)
- Je hebt nauwelijks flexibiliteit (Tis niet dat je kan telewerken of relatief vrij verlof kan kiezen.)
- statutair statuur heeft voordelen maar ook nadelen. Overheid kan éénzijdig de loonvoorwaarden en bijhorende aanpassen.

Indrukwekkend is dan ook weer een relatief begrip. Het hangt er vanaf wat je over de rest vindt.

- Je hangt vast voor 10 jaar (opleiding treinbestuurder deels terugbetalen als je vertrekt.)
- Je bent nog altijd verantwoordelijk voor een trein vol met passagiers. (Niet in jaar 1 waarschijnlijk? Ik weet niet hoe lang zo'n opleiding duurt.)
- Je hebt nauwelijks flexibiliteit (Tis niet dat je kan telewerken of relatief vrij verlof kan kiezen.)
- statutair statuur heeft voordelen maar ook nadelen. Overheid kan éénzijdig de loonvoorwaarden en bijhorende aanpassen.
Weinig extra legale voordelen?
Maaltijdcheques, hospitalisatie (ongeveer de beste van België), gratis treinvervoer, ....

Vraag eens aan de gemiddelde 18-jarige wat die zijn extra-legale voordelen zijn... Of of die kan thuiswerken, ...

Iedere job heeft uiteraard voor en nadelen...

Weinig extra legale voordelen?
Maaltijdcheques, hospitalisatie (ongeveer de beste van België), gratis treinvervoer, ....

Vraag eens aan de gemiddelde 18-jarige wat die zijn extra-legale voordelen zijn... Of of die kan thuiswerken, ...

Iedere job heeft uiteraard voor en nadelen...
Maaltijdcheques van 6,5€, hospitalisatie helemaal niet beste van België..., gratis trein vervoer mss 1x per jaar gebruik van gemaakt in privé zoals de meeste collega's.

De gemiddelde 18-jarige slaagt niet voor de examens. Je laat uitschijnen alsof iedereen treinbestuurder kan worden.

Eerst moet je door de selectie geraken met een proef voor een jury. Daarna mag je nog 4 examen afleggen. Eerste en 2de examen heb je geen herkansing dus niet geslaagd lig je buiten. 2de examen bestaat uit 3 proeven een simulator oefening waar je scenario's krijgt, een statische proef waar je een trein klaar maakt en een gesprek voor een jury. 3de examen is begeleide rit rij je een commerciële rit met instructie en alles wat je voor krijgt mag je zelf oplossen. Ikzelf mocht 2x seinen overschreden en 1x onregelmatigheid melden nooit voorgehad in jaar opleiding brute pech maar willen zien dat je onder druk en stress kan werken daarna mag je nog een grote simulator oefening doen met allemaal onregelmatigheden en als laatste mag je opnieuw voor jury al u kennis uit de doeken doen.

Proficiat je bent geslaagd je mag nu 3-4 maand materiaal en lijn kennis doen waar je voor elk materiaal en lijn vragen mag oplossen. Yes eindelijk de opleiding volbracht.

Vanaf nu mag je alleen rijden en mag je elke 3 maand 15 vragen oplossen zodat u kennis up to date is dit buiten u uren want tegenwoordig heb je niets van tijd nog tijdens u diensten. Geloof me je zit er makkelijk 2-3u aan als je het antwoord deftig wilt opzoeken in de HLT (de heilige graal van Treinbestuurder)

Dus nee niet iedereen kan treinbestuurder worden en blijven.

Ikzelf ben om meerdere reden gestopt. De druk werd te groot, de gevolgen bij foute handelingen waren te hoog, de constante veranderingen van de reglementering en bijscholen was teveel en ook iemand bijna dood gereden op spoor dit heeft me doen besluiten dat ik niet meer wou rijden.

Laatst bewerkt:

- Je hangt zeker vast aan u 10jaar enigste manier om eronder uit te gaan is door medisch afgekeurd te worden of te betalen.
- Opleiding duurt 1jaar en daarna 3-4 maand lijn en materiaal opleiding gebonden aan u depot vanaf dan mag je alleen rijden. Wat ze vergeten is dat de slaagkans laag is dus niet zomaar iedere 18 jarige kan hier poen beginnen scheppen. In mijn klas zijn we met 18 begonnen en geëindigd met 5 treinbestuurders en 1 rangeerbestuurder( 2 maal laatste examen niet geslaagd kan je examen voor rangeerbestuurder doen). Van de 6 zijn er al 2 gestopt.
- Vrijheid om verlof te nemen is er maar als je het geen 3 maand op voorhand gevraagd hebt is de kans klein dat je het krijgt. Er zijn collega's die hun wekker om 23u50 zetten zodat ze om 00u01 verlof kunnen vragen in 3 maand.
- Zoals je zegt elke jaar dat ik bij NMBS zit hebben ze al wel iets veranderd in nadeel van het personeel.

Laatst bewerkt:
Maaltijdcheques van 6,5€, hospitalisatie helemaal niet beste van België...,
Dat weet ik allemaal hoor. Ik weet perfect hoe die opleiding in elkaar zit.

Zoals ik zei : op iedere job heb je voor en nadelen hé. Feit is gewoon dat je dik betaald wordt. En ook niet iedere student hoge school slaagt sowieso hé. Daar geraakt ook maar een beperkt percentage aan zijn diploma.

Over de ziekenkas zullen we het maar oneens zijn. De verpleegsters in het Jessa ziekenhuis die ik ken zeggen anders... Maar meer weet ik er niet van.

En dat je trein niet neemt... Tja... Wij maken daar volop gebruik van in de weekends...

Dat weet ik allemaal hoor. Ik weet perfect hoe die opleiding in elkaar zit.

Zoals ik zei : op iedere job heb je voor en nadelen hé. Feit is gewoon dat je dik betaald wordt. En ook niet iedere student hoge school slaagt sowieso hé. Daar geraakt ook maar een beperkt percentage aan zijn diploma.

Over de ziekenkas zullen we het maar oneens zijn. De verpleegsters in het Jessa ziekenhuis die ik ken zeggen anders... Maar meer weet ik er niet van.

En dat je trein niet neemt... Tja... Wij maken daar volop gebruik van in de weekends...
Wij moeten werken in weekend xD.

Je kent een persoon die in opleiding is en je denkt te weten hoe makkelijk of moeilijk de job is. Je beseft denk ik nog niet eens wat de job echt inhoud en wat de uren met u lichaam doen zowel fysiek als mentaal en nog maar te zwijgen wat je verliest qua sociaal leven.

Tijdens opleiding is allemaal mooi van 8u tot 16u theorie en dan is week of 2-3 praktijk maar dan zie je nog niet hoe het leven echt is als treinbestuurder qua uren want je volgt iemand in een reeks + je zit altijd met 2.

U eerste jaren zonder reeks soms dag ervoor op einde dienst pas weten of je de volgende dag thuis bent of mag gaan werken op een uur dat je niet verwachte.

Als je over Jessa ziekenhuis spreek neemt ik aan dat hij in Hasselt begint dan mag hij/zij blij zijn want tot 1 jaar terug mochten deze personen allemaal eerst 4-5 jaar in Leuven zitten.

Geloof jij u verpleegsters maar ik geloof mijn hospitalisatie verzekering wel.

Laatst bewerkt:
Geloof jij u verpleegsters maar ik geloof mijn hospitalisatie verzekering wel.
Pikachu, de hospitalisatieverzekering van de NMBS is wel degelijk bij de beste van het land (er is niet eentje de beste, dat hangt af van welke ziekte je hebt).

Ook weekendwerk en shiftwerk is niet vreemd aan veel andere jobs, vaak zonder de compensatie die er gekregen wordt. Net nog met de treinbegeleidster gesproken die haar wekker om 2u30 gezet had en die bezig was dat het "anders" is voor de mensen met een dagdienst zoals ik. Ze vergeet even dat ik slechts 2 uur later mijn wekker had en pas om 19u thuis zal zijn ;).

Spoorvakbonden pakken het imho communicatief héél slecht aan. Er zijn zeker zware zaken aan de job van treinbestuurder, maar die grens van 55 hadden ze al lang moeten durven loslaten en een realistischer getal geplakt hebben met maatregelen dat je bvb vanaf de leeftijd van 50 jaar kan kiezen om énkel nog ochtenddiensten of avonddiensten te doen en geen wisselende regelingen meer te hebben. Of garanties op het nemen van het verlof.

Ivm die pensioenbijdrage ken ik de details niet, maar ik zie niet in hoe een spoorwerknemer meer zou betalen dan een gewone werknemer.

Terug
Bovenaan