Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik ben compleet nieuw in de EV wereld en heb via mijn werk mijn eerste EV Skoda Enyac corporate 85 besteld (levertijd nog geen idee).

Via mijn werk krijg ik een thuislader Peblar Home Plus en als ik het goed begrijp kan ik daar aan 11KW mee laden.
Mijn werk zou me terugbetalen volgens tarieven van de CREG (of VREG, weet het al niet goed meer).

Maar... Begrijp ik het goed dat ik beter niet kan laden aan 11KW wegens het capaciteitstarief?

Bij deze wat details:
- Ik heb Luminus basic fix van maart 2024.
- Ik heb geen zonnepannelen.
- Mijn jaarlijks verbruik is nu 1397kwh.
- Mijn piekverbruik was 2,7 KW.

Mijn vragen:

1)Op hoeveel KW kan ik die laadpaal dan best instellen om dat capaciteitstarief toch wat binnen te perken te houden? Als'k het goed snap komt het werk daar niet in tussen.

2) Iemand een idee of ik winst/verlies doe met mijn Luminus contract basic fix versus die CREG/VREG tarieven?

Sorry voor de lompe vragen. Ik geef toe, ik ben een vrouw en helemaal niet zo technisch aangelegd in die dingen. Ik kreeg al stress van de gigantische vragenlijst die ik moest invullen voor de laadpaal.

Met 5kW heb je meer dan genoeg. Dat gaat weinig impact hebben op jouw all-in kwh prijs. Bij voorkeur stel je de load balancer in op 5kW en dan vertraagt de auto of stopt hij even met laden tijdens koken, wassen, …

Kan je een laadkabel met open einde rechtstreeks aansluiten in je meterkast of aan een apart stopcontact? Of moet je altijd een laadkabel hebben met stopcontact eraan.

Indien met open einde kan hoef ik geen verlengkabel te gebruiken.

Ik snap de vraag niet goed. Jij met een paar koper draadjes uw auto rechtstreeks met de meterkast verbinden?

Nee, je hebt een laadpaal of granny charger nodig. De auto moet namelijk een handshake krijgen van de lader om te weten hoe snel hij maximaal mag laden. Zonder een PWM signaal op de control pin gebeurd er niks.

Geen idee of iemand hier een oplossing voor weet, maar ik zit met het volgende probleem: Mijn vriendin heeft in haar appartement een laadpaal laten installeren door haar (ondertussen) ex-werkgever in 2022 en een jaar actief gebruikt. Mijn vriendin haar job is dan beëindigd bij die werkgever (faillissement) en de Total laadkaart werkt ondertussen niet meer op de laadpaal.
Nu heb ik zelf contact genomen met Total om de laadpaal te "decomissioneren", maar Total weigert dit te doen omdat het contract voor de laadpaal nog staat op naam van de ex-werrkgever. De ex-werkgever heeft mij per email bericht dat ik alles zelf rechtstreeks mag opnemen met Total, maar Total weigert iets te doen zonder dat de instructie van de werkgever komt. Als de ex-werkgever een bedrag wilt betalen wilt Total de decommissionering starten, maar de ex-werkgever weigert hierop in te gaan.

Is er een mogelijkheid om deze Alfen laadpaal zelf te resetten? Ik heb geen wachtwoord of iets dergelijks gekregen, gezien de werkgever de installatie volledig voor zijn rekening heeft genomen. Ik heb ook contact genomen met Alfen, maar die weigeren tussen te komen omdat de beheersovereenkomst nog op naam van Total staat.
Mijn issue is sinds vandaag opgelost, een externe firma heeft naar eigen zeggen de "back office verwijderd" van mijn laadpaal en nu kan hij terug laden. Het moest blijkbaar op die manier, omdat het wachtwoord niet meer te verkrijgen was (dus dit was een soort van totale reset als ik het juist begrijp)
Ik heb nu wel een ander probleem: mijn BYD app houdt de laadsessies in de app niet bij, mijn vroegere hybride bmw deed dit bijv wel. Ik moet dit stroomverbruik bijhouden om te kunnen tonen aan mijn werkgever hoeveel stroom er naar mijn wagen is gegaan. Zou er hier nog een andere oplossing voor bestaan? Ik heb dus geen wachtw van mijn Alfen laadpaal en geen tracking op mijn BYD app, voor de duidelijkheid.

Kan je een laadkabel met open einde rechtstreeks aansluiten in je meterkast of aan een apart stopcontact? Of moet je altijd een laadkabel hebben met stopcontact eraan.

Indien met open einde kan hoef ik geen verlengkabel te gebruiken.
Wat bedoel je precies?

Er zijn laadpalen waar je een vaste stekker kunt op monteren of gemonteerd zit.

Ik merk dat mijn Alfen pro geregeld onbeschikbaar wordt en dan alle standaard settings terugzet.

Een vervelende bijkomstigheid is dat als de auto insteekt en er gebatched is (maar geen power beschikbaar door home assistant), de auto ongewild gaat beginnen laden (wel op slechts 1,4kW).
Dat is wel af te vangen en de Alfen wordt terug power ontnomen binnen de 5 minuten, maar wil de oorzaak achterhalen.
De Alfen hangt aan HA door de api, niet modbus.

Iemand dit aan de hand gehad of weet hoe dit op te lossen?

Mijn issue is sinds vandaag opgelost, een externe firma heeft naar eigen zeggen de "back office verwijderd" van mijn laadpaal en nu kan hij terug laden. Het moest blijkbaar op die manier, omdat het wachtwoord niet meer te verkrijgen was (dus dit was een soort van totale reset als ik het juist begrijp)
Ik heb nu wel een ander probleem: mijn BYD app houdt de laadsessies in de app niet bij, mijn vroegere hybride bmw deed dit bijv wel. Ik moet dit stroomverbruik bijhouden om te kunnen tonen aan mijn werkgever hoeveel stroom er naar mijn wagen is gegaan. Zou er hier nog een andere oplossing voor bestaan? Ik heb dus geen wachtw van mijn Alfen laadpaal en geen tracking op mijn BYD app, voor de duidelijkheid.

Je wil het verbruik van de paal, niet van de wagen. Hier kan makkelijk 10-15% verschil op zitten.
Je hebt een kWh meter IN de alfen, maar als je die niet via HA uitleest moet je de paal opendoen (6 torx schroeven aan de achterkant.

Zit er een backoffice op? Welke firmware draai je?

Backoffice zit erop idd.
Firmware geen idee (ben niet thuis). Is een dik jaar geleden dat ik nog eens geupdate heb in elk geval.

Volgend jaar komt de eerste electrische wagen hier.
Momenteel laad ik de hybride dagelijks via het stopcontact maar voor een full ev lijkt me een wallbox wel beter.

Waar op te letten?
- Load balancing
- vaste kabel van mijn 6m
- ...

De kabel leggen moet ik nog wel kunnen. Deze zou ik vanaf de electriciteitskast via de kruipruimte tot aan de plek kunnen klaarleggen. Aansluiten ben ik wat onhandiger in vrees ik...

Tips?
Goede plaatsers?
Goede wallboxen?

Geen idee waar ik dit moet plaatsen, maar dit lijkt me het beste topic.
Wie EVCC gebruikt en een HW P1 meter heeft, kan zijn maximale laadsnelheid van het net laten opschalen met het reeds behaald piektarief. Je start de maand aan 2.5kW en EVCC blijft daar onder. Als je door koken een hogere piek trekt van bv 4kW, dan krijgt EVCC en de laadpaal ook automatisch dat als maximaal vermogen ;-) Zo zal de laadpaal nooit een hogere piek trekken dan jouw huishouden en heeft de wagen dus geen invloed op het piektarief. Je kan die 2500 verhogen naar bv 3200W als je minimaal aan 3kW wilt laden iedere maand.

Code:
  - name: main
    title: main circuit
    maxCurrent: 96 # my home circuit breaker 3 x 32A
    maxPower: 2500 # Fallback, max power I like to allow
    GetMaxPower:
      source: calc
      max:
        - source: const
          value: 2500 # Fallback
        - source: calc
          add:
            - source: const
              value: -120
            - source: http
              uri: http://192.168.X.X/api/v1/data # HomeWizard v1 API
              jq: .montly_power_peak_w
    meter: my_grid

Ik heb mij vorig jaar 2 keer in de loeren laten leggen:

- Bij de bouw van ons huis had ik gevraagd voor een wachtbuis voor een potentiële laadpaal, de bouwfirma heeft dit idee uit mijn hoofd gepraat met de uitleg dat de elektriciteit rechtstreeks aan de buitenmuur van de oprit zit, een wachtbuis is niet nodig. Pas nadat de bouw er bijna stond erbij stilgestaan dat die kabel dan steeds op het pad zou liggen om van de straat via de oprit naar de achterdeur te gaan, waardoor je daarover kan struikelen.

- Omdat de oprit er nog niet lag heb ik dan zelf een stroomkabel en 2 netwerkkabels via de buis van de fiber getrokken, die komen buiten aan het begin van de oprit, dan zelf een wachtbuis gelegd naar de achterkant van de oprit waar de laadpaal dan zou kunnen staan zodat je niet steeds over een kabel kan struikelen bij gebruik van de achterdeur. Op advies van iemand, geen idee meer wie, een 4x4 kabel gelegd van 22m lang. Achteraf gezien was dit beter 5x6 geweest.

Eind dit jaar komt er een elektrische wagen, komende maandag komt er een installateur kijken voor een laadpaal, toen ik hem vertelde dat er een 4x4 kabel lag klonk hij al wat verrast. Vandaar dat ik even hier de vraag stel zodat ik iet of wat voorbereid ben voor maandag.

Wat zijn mogelijkheden met zo'n kabel? 3 fase gaat als ik het goed begrijp niet? Al is dat in wezen ook niet nodig, want ik wil niet al te snel laden, ik dacht dat een +-4kW wel interessant zou zijn om 's nachts of bij veel zon (5kWp installatie) te laden zonder het capaciteitstarief te laten exploderen.

Installatie thuis is 400V + N 40A.

Een 4x4mm kabel heeft 3 aders en een neuter, maar geen aardingsdraad. Dat is inderaad wel een heel aparte situatie ja. Je hebt de foute kabel gestoken toen.

Je zou die laadpaal monofase kunnen aansluiten, en een van de aders van een fase, misbruiken als aardingsdraad. Maar dat is echt foefelen natuurlijk, mag niet van het AREI (en terecht)

Heel heel speciaal geval dit. Zo'n 4x4 kabel wordt eigenlijk echt nooit gebruikt.... 4x6 of 4x10 dient voor tussen de digitale meter en zekeringkast.

Hij kan toch nog altijd een aardingspin kloppen in de grond waar die laadpaal komt te staan ?
Als dan de weerstand oké is en hij laat dit keuren dan zie ik niet echt een probleem . (Weet niet wat het Arei hier over zegt )

Hij kan toch ook een aardingsdraad trekken in de wachtbuis …en deze zelfs groter nemen dan nodig of er moest geen plaats meer zijn in de buis natuurlijk .

De installateur is gisteren geweest, hij ziet 2 realistische opties:

- Monofase aansluiten, aangezien ik toch niet boven 5kW wil komen is dit geen nadeel. @Herman De Croo waarom mag dit terecht niet van het AREI? Zijn hier risico's?
- Nieuwe kabel trekken door gat in de muur te maken, oprit open te smijten, die kabel onder de oprit trekken en oprit terug toe, waarbij de kabel die uit de muur komt altijd zichtbaar zal blijven.

Nieuwe kabel trekken door de buis is geen optie, je krijgt echt geen beweging in de kabel die er nu ligt, maakt ook een korte bocht van 180° die haalbaar was toen de oprit er nog niet lag, maar nu...

Hij heeft ook even gedacht aan een aardingspin in de grond steken om zo 3fasig te kunnen werken maar dit idee heeft hij dan zelf verworpen omdat zo mogelijks de werking van de differentieelschakelaar ging verstoord worden.

Mijn voorkeur zou gaan naar optie 1.

Monofase is toch veel beter als je panelen hebt, anders kan je nauwelijks genieten van zonne-energie.
Je moet dan al 3.9kW produceren vooraleer dat begint te laden. In de lente/zomer en met veel panelen is dat misschien geen probleem, maar je gaat gigantisch veel opbrengst naar het net doen vloeien

(tenzij je auto nooit thuis staat, je veel andere verbruikers hebt,...)

Ik ben er alleszins blij mee dat mijn P3 gisteren een paar uurtjes aan 2kW heeft geladen, niet dat ik er ver mee kom, maar wel omdat het anders gewoon volledig verloren gaat.

Hij kan toch nog altijd een aardingspin kloppen in de grond waar die laadpaal komt te staan ?
Als dan de weerstand oké is en hij laat dit keuren dan zie ik niet echt een probleem . (Weet niet wat het Arei hier over zegt )
In principe moet je de aarding altijd centraal plaatsen na uw hoofdkast met hoofd diff, met een aardingsstrip verbonden naar de aardingsonderbreker, zonder verdere aftakkingen na de onderbreker.

Hij heeft ook even gedacht aan een aardingspin in de grond steken om zo 3fasig te kunnen werken maar dit idee heeft hij dan zelf verworpen omdat zo mogelijks de werking van de differentieelschakelaar ging verstoord worden.
Inderdaad.
Een andere optie is een aparte kast met aparte differientieel en zekering en aftakkingen van de aarding naar de hoofdkast of rechtstreeks naar de aardingsonderbreker, monofase dan wel.

Ik vraag mij oprecht af wat hier de denkwijze is. Als je die kabels kleurcodeert met groen/gele tape is dat toch OK?
Inderdaad, vermoedelijk zal de keurder de laadpaal niet eens open doen, wel de elektriciteitskast... Het is natuurlijk een doorn in het oog als er een niet groen-gele draad naar de aardingsstrip gaat... Maar indien correct gelabeld op verschillende plaatsen waar de kabel zichtbaar is, en ook aan de kant van de laadpaal, zou dit geen probleem mogen zijn, dan wordt dit vermoedelijk wel goedgekeurd, vermeld het dan best wel duidelijk op voorhand met de reden... Als ze het achteraf zien komt dat niet goed over...

5G6 was natuurlijk beter geweest, en lijkt me vreemd dat je ondanks de 180° bocht die er echt niet uit kan krijgen...
Is het een 20mm buis ofzo? Voor zo'n zaken left men toch beter een 32 of 40mm rode wachtruimte, bv eucaprotect.

Terug
Bovenaan