Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

De Alfen pro kan je idd sturen met home assistant, daar zijn plug-ins voor. Veel collega's hier gebruiken dat (ikzelf niet).
De alfen trekt zijn plan alleen ook wel.

Cege, volgens mij draai je gewoon een gekende slechte firmware versie met die solar charging. Geen idee of je de exacte versie al te weten gekomen bent, en hier gedeeld had.

Uiteraard niet want ik kan niks zien van mijn paal. Ik zie enkel mobi+ op de display en de ACE nummer.

De paal had ik al gecheckt en was van eind 2024. Ik zou ervan uitgaan dat ze daar een firmware versie van eind 2024 op gezet hadden (ofwel Alfen ofwel mobi+ bij de installatie) of is dat een naieve veronderstelling ? :hakkuh:

As we speak weer vreemde dingen aan het observeren. Lijkt alsof de paal maar max 3 of 3.5kw in de auto duwt en voor de rest in het net. 6kW product as we speak en 2.5kW injectie... En de HW toon tussen 10 en 12 oplopende injectie die het productie patroon volgt... Optie 1, paal staat op max 16A en voor whatever reden flipt hij niet naar 3F. Optie 2, ik heb per ongeluk op 16A gecapped in de auto - hah, subiet even dubbel checken. Optie 3, crappy solar charging en/of crappy instelling van de paal.

Madam heeft mail gestuurd met 'zeg, waarom staat de paal op 16A' ?

Paal gaat in error tijdens laadsessie. Ik reboot. Nu staat er plots "max 22kw". Dus ze hebben nu de 32A aangezet of ergens ingesteld... *zucht* Volgende keer iets laten weten voor je de paal eruit flikkert, danku.

De paal laadt ondertussen al 30 min aan 2.1kw terwijl er ondertussen a whopping 5kw in het net geduwd wordt...

Gedubbel checkt en er staat niks gecapt in de auto.

Je zou bijna denken "stuur eens alle config door, dan zeg ik wel wat je moet doen". Ah nee, heb ik al gedaan en 'dat mocht niet om service te kunnen garanderen'. Service voor wie of wat, Joost mag het weten...

Nog altijd geen antwoord op de email, ondertussen zijn ze wsch de puzzel aan het ontcijferen.

Edit: Nu antwoord. "ja, de 32A licentie stond niet aan. Heb die nu aangezet. Blablablabla over 22kw." We betalen voor de 32A licentie, zetten ze die gewoon eventjes niet aan want ja, waarom niet. Goed, de phase switching staat nu ook uit. Single phase charging aan gezet. Gaan met de banaan. Is er nog een kans dat alles op 32A staat en er minder uit de paal komt omdat ze ergens anders nog een setting fout gezet hebben ? Paal lijkt maar aan 2.1-3.4kw te laden momenteel terwijl er nog altijd 4-5kw naar net stroomt...

Laatst bewerkt:
Hoe meer ik dit topic lees ben ik wel blij dat wij een deftige laadpaal krijgen via de werkgever, waar we volledige access toe hebben.

Een smappee, die dan gekoppeld is aan E-Flux (waar we een laadkaart van hebben en de terugbetalingen van krijgen).
In het smappee dashboard zijn wij vrij om in te stellen hoe de laadpaal moet laden, slimme schema's maken etc, en de max speed.
Geen gedoe met een externe installateur die iets moet instellen of licenties..

For added pleasure. Panelen zijn er net uit gesmeten wegens overvoltage. Had het al in het snotje, P1 had al warning gestuurd wegens 251V op een fase om 11h deze ochtend al... Nu na de overvoltage zit alles op max 245V, dus lijkt alsof er andere zaken in de straat ook uit geflikkerd zijn maar nog niet terug online zijn...

Edit: Nu antwoord. "ja, de 32A licentie stond niet aan. Heb die nu aangezet. Blablablabla over 22kw." We betalen voor de 32A licentie, zetten ze die gewoon eventjes niet aan want ja, waarom niet. Goed, de phase switching staat nu ook uit. Single phase charging aan gezet. Gaan met de banaan. Is er nog een kans dat alles op 32A staat en er minder uit de paal komt omdat ze ergens anders nog een setting fout gezet hebben ? Paal lijkt maar aan 2.1-3.4kw te laden momenteel terwijl er nog altijd 4-5kw naar net stroomt...

Ja, je kan 32A zetten op de laadpaal, maar ook op de connector en bij load balancing bvb. Die moeten allemaal aangepast worden.
En de safe current kan je mss laten limiteren tot 8A, moest de P1 connectie om welke reden ook wegvallen, dat hij niet per ongeluk op een ongelukkig moment naar 7,4kW trekt.

For added pleasure. Panelen zijn er net uit gesmeten wegens overvoltage. Had het al in het snotje, P1 had al warning gestuurd wegens 251V op een fase om 11h deze ochtend al... Nu na de overvoltage zit alles op max 245V, dus lijkt alsof er andere zaken in de straat ook uit geflikkerd zijn maar nog niet terug online zijn...
Ff ticketje inschieten om te vragen dat ze phase 1 van de laadpaal (voor 1 fasig laden) aan uw fase hangen die het snelst over zijn voltage heen gaat. Dan gaat de omvormer niet te snel meer uitvallen.

Licenties met die Alfen ja?

Amai... Aangenaam zeg...

Zeer blij met m'n Wallbox Copper SB hier, alleen geen zonnepanelen, dat zal voor de woning in de bergen zijn binnen een paar jaar.

Ff ticketje inschieten om te vragen dat ze phase 1 van de laadpaal (voor 1 fasig laden) aan uw fase hangen die het snelst over zijn voltage heen gaat. Dan gaat de omvormer niet te snel meer uitvallen.

Heb ik al gevraagd, maar ze zeiden expliciet: "Éénfasig laden aangezet (de fase die gebruikt word kunnen we niet kiezen)". Heb de wasmachine al op die fase gestoken maar kan moeilijk de wasmachine aanzetten voor de fun. Valt uiteindelijk wel mee, is maar 1x 5min eruit gevlogen, dus kan ik mee leven. Veelbelovend voor mei en juni... -_-

Ja, je kan 32A zetten op de laadpaal, maar ook op de connector en bij load balancing bvb. Die moeten allemaal aangepast worden.
En de safe current kan je mss laten limiteren tot 8A, moest de P1 connectie om welke reden ook wegvallen, dat hij niet per ongeluk op een ongelukkig moment naar 7,4kW trekt.

Juist gevraagd of ze even de logs kunnen checken om te zien of de paal in error (gegaan) is en momenteel aan safe current operereert (want op de display van paal is ook weer niks 'zon laden' te zien). En of ze ook eens de safe current kunnen rapporteren.

Het lijkt me straf dat dit softwarematig kan.
Het is ook logisch om de zwaarste verbruikers te steken op de fase met het hoogste voltage, want dan herstel je de balans in de straat

Het kan inderdaad niet softwarematig. Er is wel een "Phase rotation" veld in ACE waar het lijkt alsof je dit kan forceren, maar dat dient daar niet voor.

In een Alfen zitten maar 2 relais: 1 voor L1/N, en 1 voor L2/L3. De L1 wisselen kan dus enkel mits fysieke interventie.

Het is ook logisch om de zwaarste verbruikers te steken op de fase met het hoogste voltage, want dan herstel je de balans in de straat

Fluvius doet hier af en toe een bezoekje in de straat om bepaalde installaties die single phased zijn van phase te versteken. Maar de realiteit is dat het er een uur geleden als volgt uitziet op de P1 meter (dus wat er binnenkomt aan voltages) L1: 248, L2: 250, L3: 225. Momenteel 245V 239V 222V

Dus something's smelling... Lijkt dat ze al wat getrokken hebben om alles naar beneden te trekken, maar niet veel verder kunnen trekken zonder die ene fase te laag te krijgen. Gemiddeld zitten we ook al ver van de 230. Dus het is aan Fluvius om het opgelost te krijgen.

In de P1 was het 251 en in de omvormer was het 254 toen het er uit floepte. Fluvius zit altijd te neuten dat mijn spanningsval op het randje is. Dat zal wel zijn, maar moest de infra in de straat iets normaler zijn, dan was er geen probleem...

Nee, dat moet in de kast gebeuren. Ik heb bij ons de installateur meegeven welke fase moest gebruikt worden voor 1 fasig laden en hij heeft het dan zo bekabeld.

Wat een verhaal. Het probleem ligt volgens mij alleen maar bij de incompetentie van Mobi+ en niet bij de hardware.

Hier alvast geen problemen met Alfen, maar wel zelf alles ingesteld. Als resultaat in maart 16 kWh van het net gehaald. De andere 388 kWh was zonne energie.

Wel een thuisbatterij om de lichtbewolkte periodes te overbruggen, maar de paal fluctueert elke seconde tussen 10kW naar 4,2kW bij wolken. Het continu wisselen van fase uitgezet omdat de wagen dat niet fijn vindt.

Ik zou gek worden in jouw geval, cege

Als die op 11kw staat is dat toch logisch dat je maar 3,6kw gaat nemen op 1 fase als die fase switch uitstaat?
Is dat nog veilig om 7,3kw op 1 fase te trekken als die verhoogd wordt naar 22kw?

Als die op 11kw staat is dat toch logisch dat je maar 3,6kw gaat nemen op 1 fase als die fase switch uitstaat?
Is dat nog veilig om 7,3kw op 1 fase te trekken als die verhoogd wordt naar 22kw?

Staat nu op 32A dus 22kw.

Waarom zou dat niet veilig zijn? Als er 32A is, is er 32A lijkt me ?

Wat een verhaal. Het probleem ligt volgens mij alleen maar bij de incompetentie van Mobi+ en niet bij de hardware.

Hier alvast geen problemen met Alfen, maar wel zelf alles ingesteld. Als resultaat in maart 16 kWh van het net gehaald. De andere 388 kWh was zonne energie.

Wel een thuisbatterij om de lichtbewolkte periodes te overbruggen, maar de paal fluctueert elke seconde tussen 10kW naar 4,2kW bij wolken. Het continu wisselen van fase uitgezet omdat de wagen dat niet fijn vindt.

Ik zou gek worden in jouw geval, cege

Another day in the office :laugh:

Terug
Bovenaan