Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Amai. En er is geen appke of weet ik veel wat waar gij zelf kunt kiezen tussen solar en gewoon laden? Wat een debiele oplossing zeg. Hoe gaan we nu vergroenen als ge zelf niet eens solar charging kunt aanmaken en daarvoor 7 ticketjes moet inschieten?

Nope, maar ik vermoed dat dat hun oplossing is met die dongle dat ze willen slijten. Dan kun je de parameters via hun mobi+ app aanpassen.

Maar - euh - mij de pwds geven van de paal is ook een oplossing, just an idea...

Maar goed, aangezien we toch break-even draaien bij net stroom en geld verdienen met de zon is solar charging @home OK. De madam kan gratis laden op het werk en gaat daar 4-5x per week.

edit: "het is zeer uitzonderlijk dat we deze aanpassing doen" "dit kan het laden in gedrang brengen" "de werkgever betaalt voor een vlekkeloze service". Ze blijven maar mails sturen. Wat moet ik nu zeggen ? Bedankt om na 10x te doen wat we vragen. En ja, het zal nog werken. En ja, we weten dat het niet zal laden als er geen zon is, want, hey, 'solar charging'

edit2: Ik denk dat ze pissig zijn op mij. Madam stuurt alle mails naar mij door, ik antwoord op de vragen met reply all (met madam en mobi+ in cc) en ze sturen screenshots in reply enkel naar de madam. Weer doorsturen naar mij, rinse and repeat. Ofwel kent die sjarel 'reply all' niet of mag hij niet antwoorden naar mij omdat ik geen werknemer ben bij de madam. Of whatever. Maar de phase switching staat ondertussen ook aan en solar charging op 'green'.

Al kruipend bereikt de slak de finish.

Laatst bewerkt:
Gij hebt flyer met je paswoord en recovery code niet gehad?
Hier krijgt iedereen die, en hier en daar is er een mongo die zijn alfen gebricked heeft (ene omdat hij een ander logo erop wou, go figure...), maar dat is echt de minderheid.

We hebben op het werk een cloud based oplossing om energiemanagement te doen (dan mag je de alfen app niet gebruiken), maar heb daar vriendelijk voor bedankt. Dat je alleen maar kan laden met zonneproductie is ook niet waar. Je kan perfect een minimum instellen ook (hier 1,5kW). In de winter doe ik nog altijd enkel solar charging, maar dan zet ik de minimum op 3kW aangezien dat voor mijn gebruik voldoende is. Op echt zonnige dagen zet ik die dan even op 1,5kW. Mar jij wil echt 100% groene stroom laden denk ik. Is wel heel beperkend, maar als je op eht werk gratis kan laden geen issue. Maar opzich is zelfs met 50% groende stroom laden ook al voordelig.

Opzich is terugvallen naar 0kW als er geen productie geen issue, maar niet alle auto's kunnen daar bij wisselende bewolking/opklaringen tegen. De iX3 stopt met laden als de paal 5x pauzeert bvb. Die kan daar echt niet tegen. Daarom val ik altijd terug op 1,5kW.

Laatst bewerkt:
Gij hebt flyer met je paswoord en recovery code niet gehad?

Jawel, maar het pwd werkt niet. En de recovery kan/wil ik niet gebruiken omdat de reimbursement niet meer werkt. Geen idee of het waar is, maar ik wil het niet proberen.

Hier krijgt iedereen die, en hier en daar is er een mongo die zijn alfen gebricked heeft (ene omdat hij een ander logo erop wou, go figure...), maar dat is echt de minderheid.

Er staat een non-alfen logo op de paal, dus er is iets bovenop geinstalleerd.

We hebben op het werk een cloud based oplossing om energiemanagement te doen (dan mag je de alfen app niet gebruiken), maar heb daar vriendelijk voor bedankt. Dat je alleen maar kan laden met zonneproductie is ook niet waar. Je kan perfect een minimum instellen ook (hier 1,5kW). In de winter doe ik nog altijd enkel solar charging, maar dan zet ik de minimum op 3kW aangezien dat voor mijn gebruik voldoende is. Op echt zonnige dagen zet ik die dan even op 1,5kW. Mar jij wil echt 100% groene stroom laden denk ik. Is wel heel beperkend, maar als je op eht werk gratis kan laden geen issue. Maar opzich is zelfs met 50% groende stroom laden ook al voordelig.

We hebben genoeg aan 50-60kwh per week. Produceren op zonnige dagen in maart al 40kwh, in de zomer 70kwh. Lijkt dat er genoeg productie is om de auto vol te krijgen. Als het niet werkt, kunnen we nog altijd aanpassen.

Opzich is terugvallen naar 0kW als er geen productie geen issue, maar niet alle auto's kunnen daar bij wisselende bewolking/opklaringen tegen. De iX3 stopt met laden als de paal 5x pauzeert bvb. Die kan daar echt niet tegen. Daarom val ik altijd terug op 1,5kW.

Enig idee ivm de Volvo EX30 ?

Sinds maandag is mijn easee laadpaal de verbinding met Niko Home Control verloren. Die laatste gaf een foutmelding, en na opnieuw ingeven van mijn gegevens bij Connected Services staat de verbinding terug als in orde, maar in de app is nergens een laadpaal te vinden.
Is er nog iemand met dit probleem?

Dat zijn dezelfde instellingen. Hieronder mijn instellingen, als je ze overneemt neem ik geen verantwoordelijkheid :p.
54406902033_57ae2bd363_c.jpg

Als ik het laden bvb even wil pauzeren zet ik 'station maximum current'op 1A en dan gaat die in fout, want de settings kloppen niet, Bovendien kan de auto niet laden op 1A.
Normaal zou Maximum allowed phases op 1 zetten voldoende moeten zijn. De andere zorgt voor switchen bij treshold 4,2kW, maar de vorige setting verbiedt dat normaal.
Onder mijn menu 'Power settings - installation' ontbreekt de setting 'maximum allowed phases' waarnaar u verwijst. Heeft dit te maken met de gebruikte versie van Ace installer (3.6.17-241 (settings 2.3.0-1187)?

Onder mijn menu 'Power settings - installation' ontbreekt de setting 'maximum allowed phases' waarnaar u verwijst. Heeft dit te maken met de gebruikte versie van Ace installer (3.6.17-241 (settings 2.3.0-1187)?
Heeft volgens mij eerder te maken met het type laadpaal. Mogelijks heb jij een 1 fasige laadpaal?

De eerste keer laden sinds de "solar charging" aan staat.

Werkt perfect. Begonnen vanaf we 1.5kW injectie hadden en nu al een half uur tussen de 10W afname en injectie. Past zich elke seconde aan.

Op de paal staat "laden op de zon" in het geel. Dus lijkt me toch dat de paal voorzien is mijn use case.

Waarom dat zo lang moest duren, mij een mysterie. Maar goed, eind goed al goed.

Ik zou mijn Alfen Eve Double Pro willen uitschakelen en demonteren, iemand ervaring mee?
De handleiding zegt daar -zeer conveniently- niets over.

Je lijkt die niet echt te kunnen uitschakelen dus wat mij betreft: omhuizing er af, differentieel uitschakelen, automaat in de kast uit, kabels losmaken en bak van de muur halen?

Ik zou mijn Alfen Eve Double Pro willen uitschakelen en demonteren, iemand ervaring mee?
De handleiding zegt daar -zeer conveniently- niets over.

Je lijkt die niet echt te kunnen uitschakelen dus wat mij betreft: omhuizing er af, differentieel uitschakelen, automaat in de kast uit, kabels losmaken en bak van de muur halen?
zoals @Jackerath zegt, eerst automaat uit in uw zekeringkast, dan demonteren etc.

De eerste keer laden sinds de "solar charging" aan staat.

Werkt perfect. Begonnen vanaf we 1.5kW injectie hadden en nu al een half uur tussen de 10W afname en injectie. Past zich elke seconde aan.

Op de paal staat "laden op de zon" in het geel. Dus lijkt me toch dat de paal voorzien is mijn use case.

Waarom dat zo lang moest duren, mij een mysterie. Maar goed, eind goed al goed.
Zo gaat het goed idd, maar vanaf die enkele seconden die 1,5kw niet gaat hebben gaat die stoppen met laden vermoedelijk en dan is het te zien hoe de auto reageert op het aan/uit gaan in bewolkte situaties. En als je dan moet laden op dagen dat er geen zon is gaat die ook niet willen starten.

Tenzij die op comfort staat met minimaal 1,5kw maar dat heb ik zelf nog niet getest of die er dan over gaat bij meer zon. Moet ik eens doen eigenlijk.

Edit: meteen maar getest, als die op comfort staat gaat die altijd min 1,5kw nemen en als er meer zon is stijgt die mee. En valt niet uit onder 1,5kw

Laatst bewerkt:
Op Tweakers was er iemand met hetzelfde probleem, en die heeft dat opgelost door "Load balancing > Active balancing > Maximum smart meter current" te wijzigen. Maar ik vermoed dat je mogelijk ook met "Power settings > Installation> Station maximum current" en "Power settings > Connector 1 > Max current" moet spelen. Doe dit wel enkel als je weet waar je mee bezig bent! Bij mij staan die 3 velden steeds op 32 A.

Zo gaat het goed idd, maar vanaf die enkele seconden die 1,5kw niet gaat hebben gaat die stoppen met laden vermoedelijk en dan is het te zien hoe de auto reageert op het aan/uit gaan in bewolkte situaties. En als je dan moet laden op dagen dat er geen zon is gaat die ook niet willen starten.

Tenzij die op comfort staat met minimaal 1,5kw maar dat heb ik zelf nog niet getest of die er dan over gaat bij meer zon. Moet ik eens doen eigenlijk.

Edit: meteen maar getest, als die op comfort staat gaat die altijd min 1,5kw nemen en als er meer zon is stijgt die mee. En valt niet uit onder 1,5kw

Moet dat thuis zo doen, omdat de iX3 na een aantal onderbrekingen niet meer laadt. Dus minimum is 1,5kW hier. In de winter zet ik dat gewoon op 3kW om zo te kunnen laden.

Ik zou eerst de zekering uitschakelen en dan gewoon de installatiehandleiding in omgekeerde volgorde uitvoeren.

zoals @Jackerath zegt, eerst automaat uit in uw zekeringkast, dan demonteren etc.
Vlot gegaan, best eenvoudig eigenlijk, gewoon wat opletten dat je binnenin niets beschadigt.
Tip voor anderen: de onderste twee schroeven zijn antidiefstal en daar heb je dus een speciale inbus voor nodig.
In het pakket zit zo'n sleutel maar die heb ik niet gekregen van de installateur, maar zo'n bit is verkrijgbaar in elke deftige DHZ.

Dat zal wel de sabotagebestendige Torx zijn ipv inbus. Het enige doel daarvan is voorkomen dat iemand dat toch losmaakt door het te forceren met een inbussleutel of kruisschroevendraaier. Goed genoeg om kinderen of niet zo snuggere mensen tegen te houden dus.

Dat zal wel de sabotagebestendige Torx zijn ipv inbus. Het enige doel daarvan is voorkomen dat iemand dat toch losmaakt door het te forceren met een inbussleutel of kruisschroevendraaier. Goed genoeg om kinderen of niet zo snuggere mensen tegen te houden dus.
Was deze, dus geen torx:

IMG_6452.jpeg

Momenteel laadpaal geïnstalleerd door bedrijf op mijn thuisadres. Aangezien ik binnenkort hoop te switchen van job, zal ik deel installatiekost moeten terugbetalen, maar vraag me vooral af hoe vlot ik de laadpaal dan gewoon puur privé kan gebruiken? Is eentje van Smappee en momenteel hou ik gewoon laadkaart tegen de paal om laden te starten.

Terug
Bovenaan