Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Momenteel laadpaal geïnstalleerd door bedrijf op mijn thuisadres. Aangezien ik binnenkort hoop te switchen van job, zal ik deel installatiekost moeten terugbetalen, maar vraag me vooral af hoe vlot ik de laadpaal dan gewoon puur privé kan gebruiken? Is eentje van Smappee en momenteel hou ik gewoon laadkaart tegen de paal om laden te starten.
Ik heb een Smappee laadpaal prive en ik heb die gewoon op plug and charge gezet. Dus stekker en insteken en laden zonder te badgen.
Ik heb daar ook 2 dummy badges bijgekregen om te badgen zonder dat daar een backoffice achter zit. Puur zodat er niemand jouw elektriciteit kan komen stelen als de laadpaal toegankelijk is vanaf de straat bv.

Je moet uiteraard wel een account hebben die deze instellingen kan beheren. Ik weet niet als jij daar al over beschikt? Anders gaat uw bedrijf de installateur even moeten contacteren denk ik.

OK - Alfen "green charging" + Volvo EX30 + Zon en wolken ==> slechte combi

Het ging gisteren redelijk goed, tot er plots een gat in de wolken was en de panelen 8000W in het net pompten. De paal dacht, yippiediyip, in de auto pompen. Alleen was er 2 min later al opnieuw een wolk en was we er maar 2000-3000W productie. Alleen schakelde de paal niet (meer) naar beneden en ging hij gewoon in error. Resultaat: Paal heeft een half uur lang pieken tot 5500W uit het net getrokken...

Ik was niet thuis, maar de mobi+ app gaf "Error". Heb uit miserie maar de laadsessie gestopt. Gelukkig kan dat remote.

Volgende probeersels:
  • Zal al zeker de laadsessie limiteren 9-16h zodat er geen 2-3-4x start/stop is als de injectie juist onder/boven de 6A op 1 fase is
  • Enkel laden als ze geen wolken voorspellen en zien hoe de laadsessie eruit ziet dan - zal volgens mij wel goedkomen dan. Gisteren ging het echt continu van 4000W naar 100W naar 5000W naar 500W naar 8000W binnen de paar minuten. En er stonden nog een wasmachine, droogmachine en vaatwasser op. Kan inbeelden dat de paal het niet rechtgetrokken krijgt.
  • Indien dat niet optimaal is, de amperes in de auto limiteren tot wat zinvol is. Moet eerst eens zien of de paal nu 16 of 32A toelaat. Vermoed 16A want ik zie op de paal "Max 11kW" staan (wat dus 16*3*230 is). Waarschijnlijk problematisch aangezien de auto zaterdag nog op 8 of 9A ingesteld stond dit weekend en er op 1fase bleef geladen worden aan ~2kW en 4kW injectie. Blijkbaar is de paal niet snugger genoeg om pro-actief naar 3 fasen te switchen als er 4kW injectie is. Kan het ze niet kwalijk nemen, lijkt inderdaad logischer om te laden op 1F en pas te switchen als je over de max A*230 gaat.
  • (Mogelijks staat er nog ergens een setting niet ideaal in de paal... Die mobi+ sjarels willen zelfs geen screenshots sturen van de config van de paal - idioten zijn het)
  • Als laatste optie comfort charging aanvragen en op 1.4kW zetten. Maar dan zijn we weer vertrokken voor een leuk treintje aan ticketjes.

Ik heb een Smappee laadpaal prive en ik heb die gewoon op plug and charge gezet. Dus stekker en insteken en laden zonder te badgen.
Ik heb daar ook 2 dummy badges bijgekregen om te badgen zonder dat daar een backoffice achter zit. Puur zodat er niemand jouw elektriciteit kan komen stelen als de laadpaal toegankelijk is vanaf de straat bv.

Je moet uiteraard wel een account hebben die deze instellingen kan beheren. Ik weet niet als jij daar al over beschikt? Anders gaat uw bedrijf de installateur even moeten contacteren denk ik.

Mijn laadpaal staat ook op plug and charge, die gaat ervanuit dat dat altijd met mijn kaart is...

@cege, aangezien het laden gestopt wordt tijdens switch van 1- naar 3-fase, moet je deze switches ook minimaliseren (daarom lock ik mijn op 1-fae, ik wek toch max 4,5kW op).

De laadpaal is driefasig aangesloten.

Is dat ook een pro? Want met oude firmware had ik die settings ook al (2 jaar geleden dus).

@cege, aangezien het laden gestopt wordt tijdens switch van 1- naar 3-fase, moet je deze switches ook minimaliseren (daarom lock ik mijn op 1-fase, ik wek toch max 4,5kW op).

Er ligt 32A in de straat, dus als de paal 32A kan leveren op 1 fase, goed for me.

Als er maar 16A kan geleverd worden (blijkbaar moet je voor 32A een licentie voor hebben ?), is 1F wel problematisch aangezien we nu al >6kW zitten en in de zomer tot 8-8.5kW gaan. Dan smijten we meer dan de helft van de productie dagelijks weg.

Er ligt 32A in de straat, dus als de paal 32A kan leveren op 1 fase, goed for me.

Als er maar 16A kan geleverd worden (blijkbaar moet je voor 32A een licentie voor hebben ?), is 1F wel problematisch aangezien we nu al >6kW zitten en in de zomer tot 8-8.5kW gaan. Dan smijten we meer dan de helft van de productie dagelijks weg.
Die Active Load Balancing licentie heb jij al, omdat je anders de P1-poort niet kan gebruiken.

Daarnaast moet je ook weten dat een laadpaal misschien wel 1-fasig kan laden aan 32A, dat dat daarom niet wil zeggen dat de auto het ook kan.

Mijn auto kan in 1F maar 16A aan (3,7kW). Als ik tegen 7,4kW wil laden, dan MOET de laadpaal in 3F modus gaan. Door die reden kan ik het vinkje niet weghalen bij het wisselen tussen de fases tijdens het laden.

Daarom laad ik die auto meestal op in comfort modus, met een minimum van 4,2kW. Dit forceert de Alfen in 3F modus. Nadeel is dat ik die dan pas inplug als de zon goed opgekomen is.

Je hebt dus 3x400V+N 32A als aansluiting? Dan zal de paal lager afgezekerd zijn wss (kan je gewoon ziet op de 3-fase differentieel/zekeringen).

Ik heb een 3X400V+N 40A aansluiting en de paal staat dus op 22kW (32A) 3-fase en 7,4kW (32A) monofase. Ik heb geen weet dat je een licentie daarvoor nodig hebt. Heb wel de load-balancing licentie.

Omdat je enkel solar-charging wilt doen zit je het wel wat moeilijk te maken tbh, zeker omdat je geen access hebt tot de paal.
Stel dat je 3-fase 6kW laadt en er is sluimerbewolking en je zakt naar 3,5kW opbrengst, dan moet de paal stoppen, overschakelen naar monofase en die zal terug beginnen laden. Als dat gevolgd wordt tot onder 1,5kW opbrengst, dan moet de paal weer stoppen.
Terug zon zal die eerst gaan laden tot je 4kW hebt bereikt, terug stoppen om daarna met 5-6kW verder te laden. etc etc.

Echter moet de omvormer van de auto al deze veranderingen ook meedoen en op een gegeven moment gaat die denken dat er iets mis is en stoppen met laden en ga je 100% zon weggooien. Je kan beter monofase bvb 25A kiezen op comfort solocharging, minimum 1,4-1,5kW laden instellen (afhankelijk van je voltage) en de piek (12-16h) afvlakken. Je gooit daar wat weg, maar wss is dat niet problematisch.

Vandaag is nogal een wisselende dag.
Mijn auto zou met minimum 1,5kW elke piek naar boven stoppen met laden (de grote/brede pieken zijn droogkast/wasmachine). Na de 5de keer stopt die dan gewoon, terwijl we nu toch 10,3 van de 10,6kWh zonne-energie opgebruikt hebben.
54421801819_6b14a5b983_c.jpg

Laatst bewerkt:
Je hebt dus 3x400V+N 32A als aansluiting? Dan zal de paal lager afgezekerd zijn wss (kan je gewoon ziet op de 3-fase differentieel/zekeringen).

Nu twijfel ik of het 3x400V+N 32A of 3x400V+N 40A is... Op de zekering staat in elk geval "40A"...

In de offerte van de paal staat het volgende "Power upgrade charging station (charging - 32A)", dus ik zou denken dat het op 32A staat. Alleen staat er op de paal display "Max 11kW", wat in mijn rekenmachine 16A is op 3 fasen...

Ik heb een 3X400V+N 40A aansluiting en de paal staat dus op 22kW (32A) 3-fase en 7,4kW (32A) monofase. Ik heb geen weet dat je een licentie daarvoor nodig hebt. Heb wel de load-balancing licentie.

Ik heb ook al de licenties.

Met 1 phase vast en 32A zou ik uiteraad tevreden zijn.

Omdat je enkel solar-charging wilt doen zit je het wel wat moeilijk te maken tbh, zeker omdat je geen access hebt tot de paal.

Stel dat je 3-fase 6kW laadt en er is sluimerbewolking en je zakt naar 3,5kW opbrengst, dan moet de paal stoppen, overschakelen naar monofase en die zal terug beginnen laden. Als dat gevolgd wordt tot onder 1,5kW opbrengst, dan moet de paal weer stoppen.
Terug zon zal die eerst gaan laden tot je 4kW hebt bereikt, terug stoppen om daarna met 5-6kW verder te laden. etc etc.

Ik heb nooit gezegd dat ik enkel solar wil. Ik heb ze duidelijk gezegd "ik wil zo efficient mogelijk mijn panelen gebruiken" en "ik wil zelf met de paal experimenteren".

Als de realiteit is dat we op comfort moeten en 1 fase en 32A, so be it. Je kunt de realiteit niet bevechten. Alleen jammerlijk dat een schijnbare simpele request moet escaleren en snowballen in dit... Zo moeilijk is het allemaal niet. Elke mens met basic verstand, is wel mee als het 1 x uitlegt. Gisteren aan mijn madam uitgelegd en die zei zelf na wat nadenken 'Ja, zet het dan gewoon op 1 fase, dan verliezen we toch bijna niks. Aleja, als ze het op die 32 kunnen zetten'.

Echter moet de omvormer van de auto al deze veranderingen ook meedoen en op een gegeven moment gaat die denken dat er iets mis is en stoppen met laden en ga je 100% zon weggooien. Je kan beter monofase bvb 25A kiezen op comfort solocharging, minimum 1,4-1,5kW laden instellen (afhankelijk van je voltage) en de piek (12-16h) afvlakken. Je gooit daar wat weg, maar wss is dat niet problematisch.

Ja, ik denk iets gelijkaardigs. Zal nog paar dagen monitoren en dan eens beginnen polsen of ze de paal op 32A kunnen instellen.

Vandaag is nogal een wisselende dag.
Mijn auto zou met minimum 1,5kW elke piek naar boven stoppen met laden (de grote/brede pieken zijn droogkast/wasmachine). Na de 5de keer stopt die dan gewoon, terwijl we nu toch 10,3 van de 10,6kWh zonne-energie opgebruikt hebben.
54421801819_6b14a5b983_c.jpg

De batterij is 65kwh en moet gemiddeld 1x per week vol raken. Doorsnee zonnedag produceren we vanaf maart 30kwh/dag. We hebben hier 2 auto's en er staat 95% van de tijd 1 thuis, in het weekend alle 2. Dus de auto volkrijgen is geen moeilijkheid. Laden in het weekend en als het nodig is, wisselen we eens van auto zodat de elektrische thuis laadt op een werkdag.

Hier is de bedoeling om zo weinig mogelijk van het te plukken aangezien we meer dan genoeg produceren. Maar 1.4kW op comfort lijkt een goed compromis. Zeker als de paal in error gaat op solar green en dan gewoon aan 5-6kW blijft gaan. Na een half uurtje heb je je 'comfort inefficientie' al verloren...

Edit: Ik werp ze al eens een visje. "Op de offerte staat 32A upgrade en ik zie op de paal 'max 11'. Hoe komt dat?"

Monitor je ingangsspanning alvast, want 250Vx6A is 1,5kW. Op 1,4kW stopt de auto soms nog omdat de stroomsterkte onder 6A zakt.

Lijkt me idd dat ze gelimiteerd hebben op 16A ipv 32A, wat een fout is aan hun kant. Snap niet dat er zoveel amateurs zijn in de wereld. 1 call met wat je wenst en een voorstel van hun kant + 5 klikken en het is klaar…

Monitor je ingangsspanning alvast, want 250Vx6A is 1,5kW. Op 1,4kW stopt de auto soms nog omdat de stroomsterkte onder 6A zakt.

Lijkt me idd dat ze gelimiteerd hebben op 16A ipv 32A, wat een fout is aan hun kant. Snap niet dat er zoveel amateurs zijn in de wereld. 1 call met wat je wenst en een voorstel van hun kant + 5 klikken en het is klaar…

Wel, we hebben al 3-4-5-6 calls gehad en enige dat ze uitbrabbelen is "dan kan je niet laden als er geen zon is" en "onder de 1.4kW of 4.3kW kun je niet laden". Ja, I get that. Maar ik ga met panelen thuis geen 11kW snachts trekken beste vriend. Als je dat niet snapt, moet je een andere job zoeken.

Het wordt overigens nog beter. Madam komt om 17h thuis en steekt de auto in want de zon schijnt nog. Ik check de app, 3.5kW productie, dus start die sessie maar.

Auto begint te laden en de paal schiet onmiddellijk naar 6.5kW laden en in de HW zie ik 5kW uit het net trekken (want er is ook een droogmachine bezig).

Op de paal ook geen 'solar charging' meer te zien in het geel (was vrijdag wel nog te zien).

Volgens mij hebben ze paal dus weer aangepast zonder iets te laten weten......... :hakkuh:

Ja, 250V komt hier veel voor, dus zal die dan maar op 1.55 of zo zetten. Doesn't matter that much

Ja, 250V komt hier veel voor, dus zal die dan maar op 1.55 of zo zetten. Doesn't matter that much
250V omdat er veel zonnepaneelinstallaties zijn in de buurt ofzo?

Ik laad meestal 's nachts vanaf 22u, en dan zie ik mooi de 230V zakken naar 218V als ik de 32A voltrek.
Als ik wat verlaag naar 25A terug naar boven rond de 220-223V.

'k Ga nu eens wat meer overdag laden...

250V omdat er veel zonnepaneelinstallaties zijn in de buurt ofzo?

Ik laad meestal 's nachts vanaf 22u, en dan zie ik mooi de 230V zakken naar 218V als ik de 32A voltrek.
Als ik wat verlaag naar 25A terug naar boven rond de 220-223V.

'k Ga nu eens wat meer overdag laden...

Ja, en veel single phase installaties op dezelfde phase.

Onze 3phase installatie heeft lang uitgevallen bij veel zon. Dan heeft fluvius wat installaties laten versteken van phase en sindsdien in het beter. Maar veel zon = 250 V op 1 van de 3 phases.

Ja, en veel single phase installaties op dezelfde phase.

Onze 3phase installatie heeft lang uitgevallen bij veel zon. Dan heeft fluvius wat installaties laten versteken van phase en sindsdien in het beter. Maar veel zon = 250 V op 1 van de 3 phases.
Zal niet evident zijn om dit allemaal deftig uit te klaren als iedereen zonnepanelen begint te plaatsen.

In feite jammer dat veel energie verloren gaat en het net in lokale zones opgebouwd is, kan wellicht niet anders... Ik kan me moeilijk inbeelden dat er capaciteit van regio Gent naar bv. de kust gaat...

Laatst bewerkt:
Ale, gisteren de paal eens gereboot (lees: zekering uit en na 1 min terug aan). Net de laadsessie gestart en er komt "Laden op de zon" en we zijn al 15min aan het flipperen tussen 10W injectie en 10W afname. Lijkt dus weer goed te werken op een wolkloze dag.

Uiteraard voorlopig nog geen antwoord op de vraag naar mobi+ "zet de paals eens op enkelfasig 32A zodat we niet tussen fasen moeten switchen". Pretty sure dat ze gaan afkomen met 'MAAR DAN KAN JE NIET VOLLE BUZZE LADEN !!!'

Ale, gisteren de paal eens gereboot (lees: zekering uit en na 1 min terug aan). Net de laadsessie gestart en er komt "Laden op de zon" en we zijn al 15min aan het flipperen tussen 10W injectie en 10W afname. Lijkt dus weer goed te werken op een wolkloze dag.

Uiteraard voorlopig nog geen antwoord op de vraag naar mobi+ "zet de paals eens op enkelfasig 32A zodat we niet tussen fasen moeten switchen". Pretty sure dat ze gaan afkomen met 'MAAR DAN KAN JE NIET VOLLE BUZZE LADEN !!!'

Wat was je productie op dat moment? Heeft je wagen een minimum stroomsterkte of laadt hij gewoon het aantal watt dat je in productie hebt?

Iemand ervaring met sturing van een Alfen laadpaal via homeassistant?

Cege, volgens mij draai je gewoon een gekende slechte firmware versie met die solar charging. Geen idee of je de exacte versie al te weten gekomen bent, en hier gedeeld had.

Terug
Bovenaan