Herfst & Winter 2025

Hechten we sowieso niet teveel belang aan iets wat vooral draait rond “verwachtingen” en “we denken dat”?
“Het ene model zegt x en het andere y”
Sowieso lijken veel mensen niet te begrijpen dat een voorspelling ook maar een voorspelling is.

Ik vind da manier van berichtgeving ook gewoon niet juist. Nu wordt er bijvoorbeeld gezegd dat het overmorgen 18 graden wordt. Door het zo te berichten lijkt het alsof het echt 18 graden gaat worden, terwijl de modellen misschien eerder aangeven dat de temperatuur ergens tussen de 16 en de 20 graden zal liggen. Waarom dan niet gewoon berichten dat de temperatuur tussen de 16 en 20 graden zal liggen?

Of geef mee hoe waarschijnlijk de voorspelling is. " We zijn 80% zeker dat het 18 graden wordt" versus "we zijn 20% zeker dat het 18 graden wordt" geeft toch ook al een heel andere nuance.

Droge vooruitzichten wel weer met de terugkeer van de flatliner in zowel Europees als Amerikaans model

Dqzg3ld.png

pCZGsUK.png

Is wel voor midden Nederland, vrijdag hier dus wel een zwakke storing, al zal dat niet zo veel voorstellen.

Morgen tot vrijdag zacht, ook volgende week maandag alweer een nieuwe bult met terug 15°C+ in de verwachting. Ook zou er meer ruimte moeten zijn voor de zon nu.

Fantastisch om wakker te worden met fluitende vogeltjes. Vandaag telewerken, dus zal af en toe wel eens heel traag naar de brievenbus wandelen om te genieten van het fraaie weer. Het was best wel een aangename winter, maar het druilerige weer van vorige week doet me wel verlangen naar een vroege, mooie, lange lente.

Uiteindelijk werd het nog 19.8°C in Ukkel op 25 februari, net geen 20 dus, al werd dat wel lokaal soms behaald.

69a151b1260fe.png

Absurde pluim voor zuid-Nederland weer vandaag. Ver boven normale temperaturen en voor een langdurige periode

Even de datumrecords voor de eerste 10 dagen van maart in Ukkel

1 maa: 18.4°C
2 maa: 18.2°C
3 maa: 18.9°C
4 maa: 17.0°C
5 maa: 18.1°C
6 maa: 19.5°C
7 maa: 18.3°C
8 maa: 19.7°C
9 maa: 21.4°C
10 maa: 18.9°C

Een heleboel datumrecords komen dus onder druk te staan.

Record van eerste tiendaagse zal in Ukkel ook onder druk komen te staan nadat het record van de laatste tiendaagse in februari eigenlijk ook al aan diggelen ging.

syUJLR5.png

verwachting van het KMI.

Ziet er idd. niet slecht uit...
Na de eendagsvlieg van woensdag en een halve op donderdag (maar toen al te veel wind om nog echt aangenaam te zijn) was het gisteren weer armoe troef met van 10u-21u quasi onophoudelijk lichte tot matige regen
Vandaag nog maar eens een herfstdagje met regen en vlagerige wind. De Metar van Ostend Airport geeft 23 tot 33 knopen en dat is best stevig. Morgen passeert er vervolgens weer een frontje en daarna zou het eindelijk beginnen...net als de werkweek

Ik zie dat meer dan de helft van de meetstations op Waterinfo niet meer actueel zijn? Of ligt dat hier bij mij? (cache gecleard nochtans)

Ziet er idd. niet slecht uit...
Na de eendagsvlieg van woensdag en een halve op donderdag (maar toen al te veel wind om nog echt aangenaam te zijn) was het gisteren weer armoe troef met van 10u-21u quasi onophoudelijk lichte tot matige regen
Zit duidelijk veel verschil op 100km meer landinwaarts. Zowel donderdag als vrijdag heb ik gewoon in het zonnetje buiten gegeten. Gisteren 0,5mm neerslag gevallen, rond 18u een half uurtje. En vandaag (tot nu) eveneens 0,5mm. Als ik naar de koers keek was het daar duidelijk een pak natter als hier 🙂

Zit duidelijk veel verschil op 100km meer landinwaarts. Zowel donderdag als vrijdag heb ik gewoon in het zonnetje buiten gegeten. Gisteren 0,5mm neerslag gevallen, rond 18u een half uurtje. En vandaag (tot nu) eveneens 0,5mm. Als ik naar de koers keek was het daar duidelijk een pak natter als hier 🙂
Zou kunnen.
Lente en zomer is het dan hopelijk weer jullie beurt om de neerslag te slikken want I've had enough 😆

Al zit Ukkel toch ook al aan 101mm (vandaag als laatste februari-dag niet meegerekend).

Regio Kortrijk is het gisteren beginnen regenen rond de middag en niet meer gestopt tot savonds. En deze voormidag ook de nodige regen gehad in regio Zwevegem. Dus je moest zelf niet zover landinwaarts gaan

Er is gisteren in Ukkel slechts 0,5mm bijgekomen (wel tot 4mm in het westen), wat het totaal voor februari op 101,6 mm brengt, toch een stuk boven het gemiddelde (65,1 mm). Weer vrij grote verschillen over Vlaanderen met station Waregem (Leiebekken) als 'winnaar' met 123,4mm.
In februari wel de helft van alle winterneerslag gevallen, na een heel droge december en normale januari.
Afgezien van de hogere temperatuur (al valt de afwijking al met al mee) een vrij normale winter dus.

Terug
Bovenaan