Herfst & Winter 2025

Naar skigebieden of Gran Canaria gaan, problem solved :p
Bwa...
Naamloos.jpg

Kaarten voor dit weekend/volgende week zijn quasi dezelfde als een maand geleden. Ook hetzelfde probleem, gebrek aan een trekpaard in de oostelijke Middelandse Zee waardoor de kou ons niet kan bereiken. Ook weinig diepe kou voorradig. Maar wel een kansrijke setting voor de winterliefhebbers als dit dicht bij de werkelijkheid komt. Er moet wel duidelijk nog wat steun komen in de ensemblemodellen en weerpluim. Voorlopig zie ik dat nog te weinig, maar dat is wellicht omdat de meeste van deze virtuele setting weinig of niets oplevert. Dat kan de komende dagen veranderen als de verwachtingen preciezer worden.

LySAnrI.png

eU5Hudx.png

Kaarten voor dit weekend/volgende week zijn quasi dezelfde als een maand geleden. Ook hetzelfde probleem, gebrek aan een trekpaard in de oostelijke Middelandse Zee waardoor de kou ons niet kan bereiken. Ook weinig diepe kou voorradig. Maar wel een kansrijke setting voor de winterliefhebbers als dit dicht bij de werkelijkheid komt. Er moet wel duidelijk nog wat steun komen in de ensemblemodellen en weerpluim. Voorlopig zie ik dat nog te weinig, maar dat is wellicht omdat de meeste van deze virtuele setting weinig of niets oplevert. Dat kan de komende dagen veranderen als de verwachtingen preciezer worden.

LySAnrI.png

eU5Hudx.png

De laatste GFS run geeft russische beer scenario met schrale oostenwind en temperaturen die overdag onder nul blijven.

Dat is voor Las Palmas, ligt in het noorden en is meestal veel meer regen/bewolking dan het toeristische zuiden.

In Maspalomas volgende dagen gewoon vollenbak zon en +21graden.
Dat klopt.
Volgens YR.no was het tijdens de kerstvakantie in Tenerife ook constant bewolkt met af en toe regen en 19°.
In de praktijk in Adeje elke dag 22-23 graden (schaduwtemp.) met meestal zon of halfbewolkt en één keer op die 2 weken wat gedruppel gehad...

Aan de kust lag er vorige week minder dan een halve dag (woensdagmorgen) wat sneeuw (grootste deel van de westkust zelfs helemaal niks) en is de temp. amper onder nul geweest (wel lage gevoelstemp. door de wind). Die 'winterprik' is grotendeels aan mij voorbij gegaan dus er mag nog wel wat komen
Ik vind de huidige 10° ook best ok, op voorwaarde dat het droog blijft, wat het dus meestal niet doet...
Wil gerust wat graden inruilen voor wat meer zon, maar kou i.c.m. mist en motregen daar bedank ik toch feestelijk voor.

Dit is toch meer wat ik met winter associeer: eens een week droog en koud, een week vuil winterweer, nu een week zacht, dan weer een week droger en kouder wellicht.
Zie op weerwoord een kaartje passeren met -17°C op 850HPA, welke temperaturen krijg je dan? -5°C overdag en <-10 tijdens de nacht? Dit in de veronderstelling dat er geen sneeuw ligt. Uiteraard moet er nog niet te veel waarde aan die specifieke run gehecht worden, het is te ver vooruit.

Het lijkt sowieso kouder te gaan worden en wel vanaf het weekend al. Kan ook moeilijk anders als het al 10° is maar echt diep-winterse toestanden zie ik toch nog niet. Of je moest je hoop stellen op die paar lijntjes die voor de koudste oplossing gaan maar dat is op dit moment nog weinig realistisch. Wat niet wegneemt dat het kan veranderen (maar dat kan even goed in de omgekeerde richting...)

in eerste instantie zal het wellicht kans op nachtvorst zijn met overdag een graad of 4-5°C. Geleidelijk aan kan het dag na dag een beetje meer afkoelen, en als het patroon aanhoudt komt de kou dan wel vanzelf zoals sommige modellen suggereren.

in eerste instantie zal het wellicht kans op nachtvorst zijn met overdag een graad of 4-5°C. Geleidelijk aan kan het dag na dag een beetje meer afkoelen, en als het patroon aanhoudt komt de kou dan wel vanzelf zoals sommige modellen suggereren.
Mooi, maar nog een beetje te ver vooruit, en ook wel uitbijters in het ensemble

696641ae52a65.png

Het gaat wel de goede kant op.

Zo een pluim maar dan binnen de betrouwbare termijn en dan worden ze daar in Nederland weer gek :)
Zou in feite wel eens leuk zijn. Is denk ik al van 2012 geleden denk ik dat ik nog buiten heb geschaatst.

cLh5fOA.png

Nu al die zaagtanden zoals we ze veel vaker in de lente zien of toch later op het jaar, wat wijst op mogelijk zonnig weer waardoor het overdag opwarmt maar dan s'nachts afkoelt met kansen op nachtvorst.

50OKxaA.png

AIFS pluim toch een beetje ander (de AI versie van GFS), die is een stuk positiever voor koud weer dan de reguliere computermodellen. Maar hier ontbreken de zaagtanden vooral omdat het overdag minder zacht wordt (vandaar het koudere gemiddelde), voor de rest is het ook niet zo verschillend

De hoofdruns (dikke groene lijn in de onderste afbeelding en de rode lijn in de bovenste) wijken ook wel hard af, in de AI versie tuimelen we volgens de laatste hoofdrun al veel sneller de winter in, waarbij we al begin volgende week met moeite boven het vriespunt geraken overdag. Iets wat we zeker niet zien bij de hoofdrun van GFS.

Welja, terugkeer van hogedruk eigenlijk (zoals al een week op gehint wordt, maar nu echt wel bevestigd lijkt te worden). Goed nieuws voor nieuwe kansen op winterweer. De zon mag wel al eens terug gaan komen ook. Op een week tijd hebben we in Ukkel een uur en 18 minuten zon gehad. Zelfs naar januarinormen (maandnormaal 59 uur zon) is dat wel erg weinig. Ook op maandbasis bouwen we een tekort op: ondanks enkele zonnige dagen aan het einde van de vakantie zitten we met 16 uren zon nog maar aan +/- een vierde van de maandnormaal, terwijl de maand bijna half voorbij is.

De regen en wind, die zitten wel op schema.

Sneeuw is eens leuk, maar dat hoeft ook niet dagelijks nieuwe sneeuw te zijn. Liefst éénmaal een dik pak in het weekend en dan een groot hogedrukgebied met transportkoude erover, zodat de sneeuw blijft liggen maar zonder al die ellende op de baan.

De temperatuur valt nog af te wachten. In eerste instantie wordt het nog niet koud. Mogelijk op de lange termijn wel. Ik ben al blij dat het droger wordt. Dit jaar nog 0 keer met de fiets naar het werk geweest, en dan kan die 0 eens van de tabellen geveegd worden. Morgen begin ik er aan.

Dat Russische hoog komt volgens mij te ver zuidelijk liggen om echt scherpe kou tot hier te krijgen (in de meeste modellen toch).
Maar het kan in feite nog alle kanten op want de spreiding van de members is heel groot.
Maar we zijn ook al content met een paar dagen droog en zonnig weer.

Terug
Bovenaan