Herfst & Winter 2025

Heel nat begin van het jaar inderdaad. In Ukkel reeds +/- twee derden van de normale maandhoeveelheid neerslag gevallen, terwijl er nog maar een derde van de maand voorbij is. Daarbij werd er zelfs geen minuutje zonneschijn geregistreerd in de laatste 4 dagen.

Het doet allemaal terugdenken aan de winters van 2023 en 2024. De tweede decade lijkt ook zo te gaan verlopen - de grote neerslaghoeveelheden blijven nu wel even uit, maar het blijft wel nat en uitgesproken somber, en double digit maxima liggen weer binnen handbereik. Een sterk contrast met vorige maand.

Hopen dat het maar tijdelijk is en hogedrukinvloeden in de derde decade terugkeren.
he's back !

Viel me vandaag op hoeveel putten er in het wegdek zitten door het vriesweer vergeleken met een week geleden. Zowel op de snelwegen als kleinere wegen. Serieuze putten ook.

Voor de mensen die graag wat vooruit plannen: de weersvoorspellingen voor 2026 zijn eindelijk binnen.

Hier alvast de voorspellingen voor januari en februari zodat jullie de geplande activiteiten al kunnen aanpassen aan het weer:

Het weer in 2026 volgens Geri
JANUARI: weinig wind, maar een koele wind

10-17: bewolkt koel weer met opklaringen (nachtvorst)
18-24: mooi weer en open lucht (nachtvorst)
25-31: bewolkt koel weer met opklaringen (nachtvorst)

FEBRUARI: weinig wind en koel weer

01-07: licht bewolkt, droog koel weer (nachtvorst)
08-16: open lucht met af en toe bewolking
17-28: rustig koel weer (veel kans op nachtvorst)

tTqyMuo.png

We zijn weer vertrokken :unsure:

Ik ben eigenlijk wel echt tevreden met de afgelopen winterperiode.
Rond Kerst een paar dagen met koude temperaturen maar droog, en de hele dag zon en blauwe luchten.
Nu een week met wel elke dag bijna verse sneeuwval die is blijven liggen, en ook regelmatig mooie opklaringen.
Algemene vrieskou 's nachts en overdag rond het vriespunt.

In een land als België moeten we niet teveel verwachten van echt winterweer, maar voor mij is de winter toch al zeer geslaagd vind ik.

Nu terug warmere temperaturen, hopelijk valt het qua neerslag en vooral somberheid wel mee. We zien het wel weer.

Vorig jaar toch eind januari sneeuw gehad.

Zou me niet verbazen moest het nog eens koud worden na komende week.

Koud op het werk ook, gem 7 graden. Maar wel blij met het koude weer.

Nu terug warmere temperaturen, hopelijk valt het qua neerslag en vooral somberheid wel mee. We zien het wel weer.
Neenee, laat het nog maar gewoon koud zijn. Want warme temperaturen zijn zeker nog tot half februari synoniem aan dagen met zero zon en vaak neerslag (wel niet per definitie veel neerslag, dat hangt er nog vanaf). Wat meer zon mag onderhand weer, in de laatste 5 dagen heeft Ukkel niet meer dan 25 minuten zon gezien.

Ondertussen is ook reeds ruim 2/3 van de normale neerslag van de maand gevallen in Ukkel. Maar goed dat de neerslag wat gas terugneemt nu, alhoewel het ook niet droog zal blijven.

Ik zie toch nog steeds die terugkeer van hogedrukinvloed (geleidelijk) vanaf volgend weekend en meer uitgesproken in de derde decade, met terug aanvoer van stabiele, droge en koude lucht. Hopelijk wordt dat ook realiteit.

Blokkade houdt dieper in Europa stand. Mogelijk terugkeer van geblokkeerd patroon vanaf volgend weekend maar dat is in eerder instantie zonder kou. Eerder een overgang naar droog weer met normale temperaturen voor de tijd van het jaar.

We zijn weer vertrokken :unsure:
Naar skigebieden of Gran Canaria gaan, problem solved :p

Tis niet omdat er een wat regenachtige week wordt voorspeld, dat de winter om zeep is ... laat staan de zomer.
De neerslag gaf het lokaal bos terug water na 10 maand droogte.

Laatst bewerkt:
Ik heb zeer intens genoten van de voorbije week. Veel prachtige wandelingen gemaakt, sleeplezier gehad met familie, en ook genoten van het koudere weer. Zo eens diep inademen en dan die knapperige, koude lucht die de longen vult: het is een fijne sensatie vind ik. De wereld ziet er ook anders uit en klinkt zelfs anders wanneer ze bedekt is onder een sneeuwlaag, dat vind ik ook altijd fijn.

Helaas is alles nu alweer weg en zitten we terug in het gekende Belgische stramien van de voorbije jaren: vrij zacht, helemaal grijs, en regenachtig. Hopelijk zitten er in de verdere toekomst toch nog wat mooiere winterdagen aan te komen. Zo'n vriesdag met stralende zon, daar kan ik ook echt van genieten.

[Edit] Beetje vreemd dat ik hier een kwade emoji krijg als reactie op een mening, maar goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Neenee, laat het nog maar gewoon koud zijn. Want warme temperaturen zijn zeker nog tot half februari synoniem aan dagen met zero zon en vaak neerslag (wel niet per definitie veel neerslag, dat hangt er nog vanaf). Wat meer zon mag onderhand weer, in de laatste 5 dagen heeft Ukkel niet meer dan 25 minuten zon gezien.
Da's toch goed? Ik dacht dat we nu - na het droge 2025 - met een tekort zaten en er nog veel regen moest vallen. Dan liever dat het nu in januari, februari en maart vaak regent en in april , mei en juni droog dan omgekeerd hoor.

Toch een lichtpuntje, koud maar droog vanaf volgende week, als er straks weer niks anders op staat natuurlijk. Ik zou het alleszins niet erg vinden moesten we terug het weertype van de kerstvakantie krijgen: koud maar droog. Het lijkt er op dat rond de 20ste de kansen op winterweer terug groter worden.

vFesKPf.png

Terug
Bovenaan