Herfst & Winter 2025

Ik ben de sneeuw eigelijk al beu :wink:
In het weekend top, prachtig kunnen gaan wandelen.
Door de week alleen maar ellende op de weg, om dan een hele dag op kantoor te zitten te kijken op platgetrapte 'stadssneeuw'.
En dan 's avonds weer ellende op de weg, nee dank u.

Code oranje voor provincie Antwerpen vanochtend.

Laatst bewerkt:

Ook goed op tijd
Het zat wel niet in de verwachting denk ik dat er op grote schaal ging sneeuw vallen. Het had wel al gisterenavond gekund. Toen was het al aan het sneeuwen op veel plekken. En dan zou er minder onnodig verkeer op de baan zijn (mensen die kunnen zouden meer van thuis werken etc)
Alsof mensen echt een kleurcode nodig hadden om te weten dat het geen top idee was om op baan te gaan.

Oost-Vlaanderen was een drama, zeker op zomerbandjes op de boerenwegjes, waar ge het verschil niet ziet tussen de weg of de gracht. Ik heb mijn navigatie moeten gebruiken om te kijken of ik nog op de baan zat.

Het was weer te mooi om waar te zijn om te denken dat het winterprikje langer zou duren dan enkele dagen.
Nu moet er een wekenlange compensatie komen met regen, wind en 10°C. De winterliefhebber kan terug in zijn hol kruipen.
Allemaal lachen met Guglielmo, maar deze mag ook in het rijtje wat mij betreft.

Oost-Vlaanderen was een drama, zeker op zomerbandjes op de boerenwegjes, waar ge het verschil niet ziet tussen de weg of de gracht. Ik heb mijn navigatie moeten gebruiken om te kijken of ik nog op de baan zat.

Allemaal lachen met Guglielmo, maar deze mag ook in het rijtje wat mij betreft.
Ik heb PTSD gekregen van al die zachte winters hé. Er lijkt wel een verzachting aan te komen, maar niet zo extreem. Kleine verschuivingen van dat lagedrukgebied maken veel verschil.

In Limburg was het geen probleem maar als het zoals ik begrepen heb ik het westen van het land heeft geregend op bevroren ondergrond kan je ijsplekken krijgen en dan helpen winterbanden/all season ook niet.
Ik heb de late ploeg deze week en gisterenavond was het alleszins niet aangenaam om naar huis te rijden. Ik rijd op winterbanden en ik merkte toch dat het vrij glad lag door de bevroren ondergrond. Ik was toch ook veel voorzichter dan normaal. Oost-Vlaanderen btw.
Inderdaad! Ook op een aantal baantjes gereden met grachten langs beide kanten, dan wil je liefst niet slippen 😅

Morgen dus een laagje sneeuw. Donderdag op vrijdag dan tijdelijke verzachting aan de voorzijde van een uitdiepende stormdepressie waarbij tijdelijk forse windstoten kunnen voorkomen, het zwaarste windveld zal wel voor noord of west frankrijk zijn wellicht. Na de passage kan aan de achterzijde weer koude lucht binnenkomen en kan op het einde van de dag de regen terug overgaan in winterse neerslag op bepaalde plaatsen. Dit weekend en nadien gewoon enorm onzeker, de twee hoofdmodellen zijn het niet met elkaar eens. Bepaalde modellen laten het weekend (tijdelijk?) koud verlopen. De meesten laten het dan laat op de zondag of maandag toch echt wel zachter worden. Maar ook dat is zeker nog niet honderd procent zeker.

98UsujV.png

KxdRgch.png

Amerikaanse en europese pluim totaal niet met elkaar eens en veel meer kansrijke lijntjes in de ec pluim, al zijn die wel in de minderheid gezien de mediaan iets zachter dan gemiddelde is en beiden rond 5°C als max temp volgende week. Blijft afwachten voorlopig dus voor wat er na vrijdag gebeurt.

6Ubr4LV.png

Het KMI wijst ook op de onzekerheid. Het is zeker niet gemakkelijk om nu het weer te gaan voorspellen voor verder dan 72u vooruit eigenlijk. Het komt zoals vaak aan op details. De winter is nooit echt ver weg en de totaalwinter ook niet gezien het voor centraal Europa dit weekend volop feest is, en het in Scandinavië ook blijvend koud is. Het probleem is dat de situatie op de oceaan gewoon niet zo gunstig is voor winterweer waardoor de winter hier niet voldoende grip lijkt te krijgen en het hier moet uitvechten tegen de mildere oceaanlucht met dus grote verschillen op korte afstand en soms ook wel wat schommelingen de komende tijd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan