Herfst & Winter 2025

Het was fantastisch deze voormiddag in Tervuren. Jammer dat ik binnen in de cc moest zijn voor de grote bumbashow 🤣 had graag int park gewandeld.

De rit terug naar centrum bxl was echt mooi, door de bossen. Altijd genieten maar nu nog meer

Prachtige ochtend om te wandelen. De nevel die er nog op vele plaatsen hing, de zon die er doorbrak en dat gecombineerd met de bomen in volle herfstkleuren :love:.

VTM nieuws gisteren weer 5 minuten volgeluld dat er misschien een dagrecord zou kunnen gebroken worden.
Zoals het ook 2 weken geleden meer dan 20 graden ging worden en ze daar ook al best wat tijd aan besteed hadden.

VTM nieuws gisteren weer 5 minuten volgeluld dat er misschien een dagrecord zou kunnen gebroken worden.
Zoals het ook 2 weken geleden meer dan 20 graden ging worden en ze daar ook al best wat tijd aan besteed hadden.
Het zou volgende week kunnen vriezen ook. Die lange termijnvoorspellingen doen dikwijls meer slecht dan goed, en zeker als de media er opspringt.
Volgens yr.no gaat het zondagnacht -3°C worden (dat is gewoon rechtstreekse uitvoer van de ECMWF oper). Dat kan dus, maar het is 6 dagen vooruit en dus nog behoorlijk onzeker. Voor 13 november voorspellen ze 16°C , op 16 november nog 5°C (en minimum -3°C). Dat is ineens van een sweater naar een dikke winterjas, als het klopt.

Laatst bewerkt:
Spijtig dat het mooie weer steeds korter gaat duren. Eerder stond er nog dat donderdag en vrijdag topdagen gingen worden, vrijdag is er al aan, en nu gaat het donderdag in de voormiddag nog mooi zijn maar daarna veel minder. Ziet ernaar uit dat woensdag de mooiste dag van de week gaat zijn.

Anderzijds zien zaterdag en zondag er weliswaar koud uit, maar met vollebak zon. Dan vind ik koude niet zo heel erg.

Er is idd. een trend om het weer te 'mediatiseren'. Vroeger haalden ze er in het reguliere nieuws slechts hoogst uitzonderlijk eens een weerman bij, nu is het van dat voor elke scheet in een fles. Een dagrecord, een herfststorm, etc.
Om nog maar te zwijgen van de zelfverklaarde experten die weervideo's van een uur maken met eindeloos gel*l waarbij dan uiteraard steeds het meest extreme scenario van het meest extreme model aan bod komt. En 'de mensen' smullen er blijkbaar van.

Sja. Dat mogelijke dagrecord dat er eind deze week zou komen, heb ik ook alleen maar gezien natuurlijk op HLN. Bij andere kranten niet gezien.

Bon ja. De ochtendwandeling begon met opklaringen en wat zon. Het is hier echter niet veel later grijs beginnen worden en er kwam een gure wind opzetten.

In herfst/winter is het heel moeilijk om in een zuidwest circulatie veel verder te komen dan een paar korte opklaringen. Die lucht is van oorsprong vochtig en de zon heeft bijna geen kracht in deze tijd van het jaar. Minste opwarming en de stratus neemt het over en binnen de kortste keren zit het potdicht.

WTF, KMI geeft voor dinsdag een max temperatuur van 4°C :oink:
Precies toch maar extra hard genieten van de volgende dagen, zal wss nog maanden duren voor we weer aan de 15+°C komen...

De pluim is heel rommelig vanaf volgende week. Alles hangt af van waar het laag zich precies gaat positioneren. Dat het kouder wordt staat vast, maar 4° als max. vind ik nu wel wat pessimistisch. Misschien heel lichte nachtvorst in het binnenland maar meer ook niet. Aan de kust sowieso niet. Voor echte kou is het nog te vroeg. De runs van de komende dagen zullen ons meer leren.

WTF, KMI geeft voor dinsdag een max temperatuur van 4°C :oink:
Precies toch maar extra hard genieten van de volgende dagen, zal wss nog maanden duren voor we weer aan de 15+°C komen...
We hebben ook wel boven onze stand geleefd. Misschien dat ik het mij morgen riskeer met de fiets. Vandaag kon ik niet.
Ik zou graag nog 5x per fiets gaan zodat ik aan 100x geraak dit jaar.
Er is wel kans op (lichte) regen.

Wat een dag. :love:
Gras afgereden, kinderen buiten spelen, gewoon algemeen een goed gevoel en de batterijen nog eens kunnen laden voor komende winter. Mag nog wel eens voorvallen, maar toch van genoten.

Het is alvast vele malen beter nu dan de 2 vorige uitgeregende lange grijze herfstperiodes die dan half oktober in gingen.
De zonnige en zachte dagen die we reeds hadden in november waren een geschenk voor deze tijd van het jaar.

We hebben het toch nog vrij lang getrokken vind ik, en het zal ook de volgende dagen verre van verregend herfstweer zijn. De temperatuur lijkt meer richting normaal (tot zelfs fris) voor de tijd van het jaar te gaan.

Allee ze hebben hun nieuws dus weer vol geluld over het dagrecord van 125 jaar geleden dat zou kunnen gebroken worden voor niks.
Tis toch ook een kunst nieuws maken van niks.

Tot en met gisteren (16 november) zitten we aan een gemiddelde maandtemperatuur van 11,9°C. 1,5 graad boven het maandrecord.
Komende week wordt het wel beduidend frisser met vanaf het weekend nachtvorst. Voor de laatste week van november zou het dan opnieuw gevoelig warmer worden.

Terug
Bovenaan