Herfst & Winter 2025

kmi ligt al hele tijd eruit. Waarvoor betalen wij belastingen feitelijk als ze een website niet up and running kunnen houden...

En het begint. De eerste regen van mogelijks heel veel (evaluatie op 31 oktober) is ondertussen gearriveerd in het land. Code oranje is ondertussen uitgebreid tot de volledige provincie WVL.

Obv van wat ze op sociale media suggereren lijkt niet enkel hun website, maar het ganse IT-systeem van het KMI plat te liggen. Da's ook wel de perfecte timing. Anderzijds: een heel unieke kans voor de alternatieve, commerciële, weerinfoproviders om zich beter op de kaart te zetten.

Men is ineens wel wakker geworden, en terecht denk ik...
Contrast met de noorderburen is groot, daar is er zelfs een Benjamin-liveblog
"Gelukkig" is er hier nog Noodweer met een livestream van 1u20 minuten waar al het relevante ook op 5 minuten of minder gezegd had kunnen zijn.

Dehenauw "niets uitzonderlijk, hier en daar wat schade, gebeurt elke herfst", Infrabel "doen niets speciaals, we zullen wel zien", KMI website valt plat op het moment dat ze de waarschuwingen beginnen op te schalen en via alternatieve platformen communiceren ze nauwelijks iets.

Het contrast met NL is idd groot. Hopelijk zal dat voor de storm zelf dan ook zo zijn en valt er weer geen dode door de gebrekkige communicatie.

Nu ook code oranje voor Antwerpen en Oost-Vlaanderen.
Komen ze nu mee af, als veel mensen al onderweg zijn naar het werk. Weer heel laat dus.

Daarnet serieus moeten stampen op de velo naar het station hier in Gent. Maar geen spatje regen, dus ik ben content. En als het regent op weg naar huis kan mij dat niet schelen.

Komen ze nu mee af, als veel mensen al onderweg zijn naar het werk. Weer heel laat dus.

Is code oranje een geldige reden om niet te gaan werken ofzo?

Is code oranje een geldige reden om niet te gaan werken ofzo?

Dat bedoel ik natuurlijk, ik pleit ervoor om massaal thuis te blijven bij code oranje.

Nee waar het om gaat is dat mensen niet meer thuis zijn om EXTRA voorzorgsmaatregelen te kunnen nemen. Die tuinmeubelen toch maar snel binnen zetten ipv buiten te laten staan. Zorgen dat er niets onder bomen staat. Etc. etc.

Omdat alles kantje boordje was zoals hier eerder in het topic werd geschreven. Indien alles een klein beetje meer noordwaarts zat dan was er geen code oranje nodig blijkbaar. Als ze te vroeg verwittigen en het is een maat voor niets, is het niet goed. Als ze doen zoals nu, is het ook niet goed...

Omdat alles kantje boordje was zoals hier eerder in het topic werd geschreven. Indien alles een klein beetje meer noordwaarts zat dan was er geen code oranje nodig blijkbaar. Als ze te vroeg verwittigen en het is een maat voor niets, is het niet goed. Als ze doen zoals nu, is het ook niet goed...
Beter een keer te veel waarschuwen dan een keer te weinig... Dit is gewoon allemaal veel te laat.

Dat bedoel ik natuurlijk, ik pleit ervoor om massaal thuis te blijven bij code oranje.

Nee waar het om gaat is dat mensen niet meer thuis zijn om EXTRA voorzorgsmaatregelen te kunnen nemen. Die tuinmeubelen toch maar snel binnen zetten ipv buiten te laten staan. Zorgen dat er niets onder bomen staat. Etc. etc.
Sorry maar moet de overheid eigenlijk bij alles het handje van de mensen vasthouden? Die voorzorgsmaatregelen zijn imo iets wat je gewoon doet wanneer er sprake is van een herfststorm. Of dat nu code geel, groen, grijs of fuschia is. Alsof je aan de hand van kleurcodes kan voorspellen of uw tuinmeubelair gaat vliegen of niet. Net zoals de voorspellingen van wind van 110km/u of regenval van 40l per vierkante meter voor de man in de straat een metric is om te weten of je wel of geen probleem zou krijgen. Voor de gewone mens is dat harde wind en veel regen.

Laatst bewerkt:
Alles komt een paar uur vroeger dan gisteren werd voorspeld. Wat dus betekent dat het sterkste windveld gepasseerd zal zijn voor het invallen van de duisternis. Vanaf 11u-12u tot 17u-18u volle bak.

Nog zo iets dat er dan bijkomt:

09:44 - Antwerpse scholen en parken krijgen advies te sluiten​

Scholen in parkomgevingen krijgen het advies om vanmiddag al te sluiten zodat kinderen veilig kunnen worden opgehaald.
Door de late wijziging van geel naar oranje van het KMI, is dit advies ook pas gegeven als de school al bezig is en ouders al op hun werk zitten...

Nog zo iets dat er dan bijkomt:

Door de late wijziging van geel naar oranje van het KMI, is dit advies ook pas gegeven als de school al bezig is en ouders al op hun werk zitten...
Aan de kust en WVL wist men al sinds gisteren dat het code oranje zou worden en alle scholen zijn gewoon open. Zoals @nestorius al aangaf is het niet echt interessant om je beslissingen te maken op basis van een kleurcode. Geel zou al voldoende moeten zijn om al zelf eens te kijken wat er precies komt. Als ze dan laat komen met oranje omdat de kaarten nog wat veranderen, zou geen probleem meer zijn.
Zelfs nu verandert de voorspelling nog continue. Een half u geleden zaten de pieken nog iets hoger dan wat ik nu op de kaarten zie.

Ale, gisteren wat het geel en windstoten tot 100 waren al voorspeld, dan ga je toch niet beslissen om met de fiets te gaan werken? Dan komen ze terwijl je onderweg bent af met oranje en plots zijn die windstoten tot 100kmh onoverkomelijk, maar bij geel ging dat wel nog?

Aan de kust en WVL wist men al sinds gisteren dat het code oranje zou worden en alle scholen zijn gewoon open. Zoals @nestorius al aangaf is het niet echt interessant om je beslissingen te maken op basis van een kleurcode.
Akkoord mee maar het is nu wel zo. Het advies is gegeven. En gij moogt er niet akkoord mee gaan maar als de directie het advies wel volgt zitten de kinderen en ouders wel met de gevolgen...

Ale, gisteren wat het geel en windstoten tot 100 waren al voorspeld, dan ga je toch niet beslissen om met de fiets te gaan werken? Dan komen ze terwijl je onderweg bent af met oranje en plots zijn die windstoten tot 100kmh onoverkomelijk, maar bij geel ging dat wel nog?
Ik heb deze ochtend beslist om met de wagen te gaan i.p.v. tevoet+tram+trein naar waar ik vandaag moest zijn. Tot gisteren ging ik het mij wel riskeren met OV. Maar ik heb na het werk ook nog plannen en kans op problemen op dit traject met OV zijn groot. En nu met de wagen kan ik straks desnoods rechtstreeks rijden naar waar ik vanavond moet zijn als het verkeer te erg is.

Vergeet niet dat KMI hun systemen er gisteren uitlagen. Weerbericht dat ik gisteren gevolgd heb, gaf voor hier rukwinden van 60~75km/u. Nu is dat 90~110km/u. Dat is wel iets anders.

Hadden ze perfect kunnen oplossen met: “het is code geel, maar hou er rekening mee dat dit code oranje kan worden, afhankelijk van waar de depressie aan land komt”

Hadden ze perfect kunnen oplossen met: “het is code geel, maar hou er rekening mee dat dit code oranje kan worden, afhankelijk van waar de depressie aan land komt”
Het was vermeld dat het kon opgeschaald worden naar code oranje.

Hun site lag gisteren ook plat het grootste deel van de dag. Dat was zeer amateuristisch, juist op het moment dat er zich een mogelijk gevaarlijke weersituatie voordoet.

Terug
Bovenaan