Heb jij een lief?

Heb jij een lief?

  • Ja, iemand van het andere geslacht

    Stemmen: 268 66,2%
  • Ja, iemand van hetzelfde geslacht

    Stemmen: 18 4,4%
  • Nee, bewuste keuze

    Stemmen: 18 4,4%
  • Nee, maar wel op zoek

    Stemmen: 46 11,4%
  • Nee, maar wel verliefd

    Stemmen: 1 0,2%
  • Nee, en nog nooit een partner gehad

    Stemmen: 29 7,2%
  • Nee, iets gaan drinken en we zien wel?

    Stemmen: 17 4,2%
  • Andere: ik heb een antwoord dat niet in de lijst staat

    Stemmen: 8 2,0%

  • Totaal aantal stemmers
    405
Ik wil graag iets kwijt en ik weet eigenlijk niet zo goed in welk topic ik dit het best kan plaatsen, maar ik denk dit het meest voor de hand liggende topic is. Ik ben gisteren gebotst met een van mijn beste vriendinnen (mss wel mijn beste) over een bepaald onderwerp en dat ging dus over 'meer dan vriendschap' aka een relatie.

Even een korte situatieschets: Ik ken die persoon al bijna tien jaar, sinds de middelbare school. In het begin had ik enorm veel interesse in haar, maar dat was niet wederzijds toen. Ik ben uiteindelijk verder gegaan maar we hebben wel altijd contact gehouden en na al die jaren hebben wij toch een hechte band gecreëerd. Wij konden altijd bij elkaar terecht als wij problemen hadden en dergelijke, soms praatten wij dagen aan een stuk, soms hoorden we elkaar weken niet. Dit gaat dan over een tijdspannen van jaren hè.

Nu een tweetal weken terug begon zij opeens veel naar mij te sturen, maar deze week begon het mij redelijk te storen. Ik heb de hele week de late gehad tot 22u en elke dag kreeg ik vlak nadat ik gedaan had berichten van haar. Ik denk dat ik niet alleen ben als ik zeg dat dat vlak na een werkdag niet altijd plezant is. Ik heb soms ook nood aan rust.

Dus ik heb haar toen op een vriendelijke, maar duidelijk manier gezegd dat ze mij niet elke dag moet sturen. Zij wou dan graag weten waar ze stond, hoe ik haar zag en dergelijke. Ik heb toen gezegd dat ze voor mij een hele goede vriendin is, maar dat er voor mij niet meer inzit mede omdat ik haar al bijna 10 jaar ken. Dit kon ze duidelijk niet verkroppen en ze begon mij te verwijten dat ik dit eerder moest zeggen en dat ik een grote leugenaar ben. Wanneer is eerder? Waarom moet ik zeggen dat er voor mij niets meer inzit dan vriendschap? Hoe kan ik liegen tegen haar als ik de laatste tijd nooit interesse heb getoond in haar om er een relatie mee te beginnen? Dan is het toch duidelijk dat het voor mij puur vriendschap is. Het is in mijn ogen juist omgekeerd. Zij wou duidelijk meer, dan is het toch aan haar om daarnaar te hinten of het gewoon duidelijk te maken aan mij?

Nu voel ik mij redelijk kut omdat onze band is beschadigd, terwijl ik eigenlijk niets verkeerd heb gezegd of gedaan. Volgens mezelf dan toch. Ik heb geprobeerd om het verhaal kort maar zo duidelijk mogelijk te brengen. Indien er iets niet duidelijk is, wil ik dat gerust verduidelijken.
 
Als je haar als vriendin niet wilt verliezen, probeer extra zachtaardigheid uit te leggen dat je haar enkel als een vriendin ziet ipv "kort maar duidelijk" te zijn.
 
Wie weet zag ze signalen die er niet waren en heeft ze (onterecht) het gevoel dat je haar aan het lijntje hebt gehouden.
Haar reactie lijkt me niet helemaal correct en dat mag je zeker duidelijk maken maar probeer begrip te hebben.
Iedereen reageert anders op afwijzing.
Het is op zich wel goed dat ze het onderwerp naar boven heeft gebracht, daar was ook wat moed voor nodig.

Als je de klik echter niet voelt dan voel je die niet.
Daar is weinig aan te doen of aan uit te leggen (zelf al was dat gevoel er bij jou ooit wel vroeger)
Jij verdient iemand waarbij je dat wel voelt en zij ook.
Een relatie waarbij 1 van beide of beiden het niet 100% voelen van bij het begin is geen goed idee (trust me...)

Mss moet je eens bellen met mekaar.
Via geschreven berichten komt de toon niet altijd goed over.

Je kan haar dan ook laten weten dat je het jammer zou vinden dat dit jullie band zou verstoren.
Op korte termijn is het wsl wel beter om even een time-out te nemen maar dat kan je dan nog samen bespreken ipv gewoon te beginnen negeren.
 
Als je hoop hebt, haal je dat uit elk positief woord, uit elke fractie van aandacht.
Je stuurt direct terug? Yesss, hij denkt ook aan mij!
Hij stuurt me een compliment (en dat vrienden elkaar een compliment geven is nu ook niet zo uitzonderlijk): zie je wel, hij voelt iets voor me!
Zij heeft in elk signaal een bevestiging gezien.
Jij had geen flauw idee dat er signalen waren.
Volgens mij hebben jullie beide gelijk. 😉
Als de vriendschap je iets waard is, zou ik zeker terugkoppelen. Genre "ik heb wat bot gereageerd omdat ik moe was, je me compleet overviel en ik ècht geen flauw idee had over jouw gevoelens naar mij toe. Helaas heb ik totaal geen romantische gevoelens voor jou, al ben je een prachtmadam op vele vlakken! Ik zou het dan ook heel jammer vinden je als vriendin te verliezen maar als je wat ruimte nodig hebt, heb ik daar zeker begrip voor. "
 
Als je hoop hebt, haal je dat uit elk positief woord, uit elke fractie van aandacht.
Je stuurt direct terug? Yesss, hij denkt ook aan mij!
Hij stuurt me een compliment (en dat vrienden elkaar een compliment geven is nu ook niet zo uitzonderlijk): zie je wel, hij voelt iets voor me!
Zij heeft in elk signaal een bevestiging gezien.
Jij had geen flauw idee dat er signalen waren.
Volgens mij hebben jullie beide gelijk. 😉
Als de vriendschap je iets waard is, zou ik zeker terugkoppelen. Genre "ik heb wat bot gereageerd omdat ik moe was, je me compleet overviel en ik ècht geen flauw idee had over jouw gevoelens naar mij toe. Helaas heb ik totaal geen romantische gevoelens voor jou, al ben je een prachtmadam op vele vlakken! Ik zou het dan ook heel jammer vinden je als vriendin te verliezen maar als je wat ruimte nodig hebt, heb ik daar zeker begrip voor. "
(y)👌 Dit... Perfectie.
 
Als je haar als vriendin niet wilt verliezen, probeer extra zachtaardigheid uit te leggen dat je haar enkel als een vriendin ziet ipv "kort maar duidelijk" te zijn.
Wie weet zag ze signalen die er niet waren en heeft ze (onterecht) het gevoel dat je haar aan het lijntje hebt gehouden.
Haar reactie lijkt me niet helemaal correct en dat mag je zeker duidelijk maken maar probeer begrip te hebben.
Iedereen reageert anders op afwijzing.
Het is op zich wel goed dat ze het onderwerp naar boven heeft gebracht, daar was ook wat moed voor nodig.

Als je de klik echter niet voelt dan voel je die niet.
Daar is weinig aan te doen of aan uit te leggen (zelf al was dat gevoel er bij jou ooit wel vroeger)
Jij verdient iemand waarbij je dat wel voelt en zij ook.
Een relatie waarbij 1 van beide of beiden het niet 100% voelen van bij het begin is geen goed idee (trust me...)

Mss moet je eens bellen met mekaar.
Via geschreven berichten komt de toon niet altijd goed over.

Je kan haar dan ook laten weten dat je het jammer zou vinden dat dit jullie band zou verstoren.
Op korte termijn is het wsl wel beter om even een time-out te nemen maar dat kan je dan nog samen bespreken ipv gewoon te beginnen negeren.
Als je hoop hebt, haal je dat uit elk positief woord, uit elke fractie van aandacht.
Je stuurt direct terug? Yesss, hij denkt ook aan mij!
Hij stuurt me een compliment (en dat vrienden elkaar een compliment geven is nu ook niet zo uitzonderlijk): zie je wel, hij voelt iets voor me!
Zij heeft in elk signaal een bevestiging gezien.
Jij had geen flauw idee dat er signalen waren.
Volgens mij hebben jullie beide gelijk. 😉
Als de vriendschap je iets waard is, zou ik zeker terugkoppelen. Genre "ik heb wat bot gereageerd omdat ik moe was, je me compleet overviel en ik ècht geen flauw idee had over jouw gevoelens naar mij toe. Helaas heb ik totaal geen romantische gevoelens voor jou, al ben je een prachtmadam op vele vlakken! Ik zou het dan ook heel jammer vinden je als vriendin te verliezen maar als je wat ruimte nodig hebt, heb ik daar zeker begrip voor. "

Bedankt voor jullie reacties.

De vriendschap is mij uiteraard veel waard, want anders zou ik er mijzelf niet kut over voelen en dit hier niet gepost hebben. Ik ga haar binnen enkele dagen zeker iets terug sturen, maar momenteel ga ik het even laten rusten. Tenzij ze mij opeens uit haar eigen gaat sturen, maar dat verwacht ik op dit moment niet.

Nu begrijp ik het ook wel wat meer van haar kant, dus dat kan ik zeker meenemen naar het eerstvolgende gesprek. Ben benieuwd hoe dit gaat vorderen, want wij konden echt met quasi elk probleem bij elkaar terecht. Zou zeer jammer zijn mocht dit nu niet meer kunnen.
 
Let op dat ge vooral op uw eigen manier en woorden communiceert. Mulan haar boodschap is wel ok van content, maar de vorm is misschien heel anders dan hoe gij normaal communiceert. En dan legt ge enkel nadruk op de verandering, en dat ge alles heel anders benadert.
 
Bedankt voor jullie reacties.

De vriendschap is mij uiteraard veel waard, want anders zou ik er mijzelf niet kut over voelen en dit hier niet gepost hebben. Ik ga haar binnen enkele dagen zeker iets terug sturen, maar momenteel ga ik het even laten rusten. Tenzij ze mij opeens uit haar eigen gaat sturen, maar dat verwacht ik op dit moment niet.

Nu begrijp ik het ook wel wat meer van haar kant, dus dat kan ik zeker meenemen naar het eerstvolgende gesprek. Ben benieuwd hoe dit gaat vorderen, want wij konden echt met quasi elk probleem bij elkaar terecht. Zou zeer jammer zijn mocht dit nu niet meer kunnen.
Maar dan heb ik toch ook de volgende vragen :
  1. Wens je er eigenlijk stiekem niet toch een relatie mee te hebben?
  2. Reageer je zo bot tegen haar omdat je niet 'easy' wil overkomen of ben je al in een relatie?
Wees gewoon jezelf, zonder nonsens, mensen denken (soms) altijd dat er andere achterliggende motieven zijn, maar soms is het zoveel simpeler als we er simpelweg voor gaan en meteen de waarheid zeggen die op de tip van onze tong ligt te koekeloeren.
 
Let op dat ge vooral op uw eigen manier en woorden communiceert. Mulan haar boodschap is wel ok van content, maar de vorm is misschien heel anders dan hoe gij normaal communiceert. En dan legt ge enkel nadruk op de verandering, en dat ge alles heel anders benadert.

Uiteraard. Ik ga niet haar boodschap copy-pasten, maar ik ga wel iets in die trend zeggen maar dan wel met mijn eigen woorden.

Maar dan heb ik toch ook de volgende vragen :
  1. Wens je er eigenlijk stiekem niet toch een relatie mee te hebben?
  2. Reageer je zo bot tegen haar omdat je niet 'easy' wil overkomen of ben je al in een relatie?
Wees gewoon jezelf, zonder nonsens, mensen denken (soms) altijd dat er andere achterliggende motieven zijn, maar soms is het zoveel simpeler als we er simpelweg voor gaan en meteen de waarheid zeggen die op de tip van onze tong ligt te koekeloeren.

1. Nee, eigenlijk niet. Ik ken haar al zo lang dat ik zowel haar positieve als haar negatieve punten ken. Wij zijn op dat vlak echt geen match, vroeg of laat zou dat dus ergens botsen. Daarbovenop ben ik haar eigenlijk met de jaren onaantrekkelijker gaan vinden.
2. Wat bedoel je met 'easy' overkomen? Ik heb wat bot gereageerd omdat het mij begon te storen dat ze mij elke dag vlak na mijn werk iets stuurde, meer zit daar niet achter hoor. Achteraf gezien had ik daar beter niets over gezegd, maar als ik haar dan zou negeren dan gaat ze dat ook in vraag trekken. & voor de rest ben ik gewoon single.
 
En hoe zeker ben je dat het een vrouw is?
Ik zou wel eens een enquete willen zien, hoeveel hetero mannen het erg zouden vinden als hun vriendin/vrouw, eigenlijk van geboorte in feite een man was.

Ik ben gehuwd met een vrouw maar moest mijn vrouw komen te overlijden en moest mijn nieuwe vriendin in feite van geboorte een man zijn, zou ik dat niet erg vinden. Op voorwaarde dat ze daar dan op voorhand eerlijk over is, en niet dat ik er pas achter kom, als we al jaren samen zijn of zo hé. (Maar dat lijkt mij logisch)

Verder ga ik daar niet verder in, op dit topic, want dit ligt natuurlijk gevoelig.
 
1. Nee, eigenlijk niet. Ik ken haar al zo lang dat ik zowel haar positieve als haar negatieve punten ken. Wij zijn op dat vlak echt geen match, vroeg of laat zou dat dus ergens botsen. Daarbovenop ben ik haar eigenlijk met de jaren onaantrekkelijker gaan vinden.

2. Wat bedoel je met 'easy' overkomen? Ik heb wat bot gereageerd omdat het mij begon te storen dat ze mij elke dag vlak na mijn werk iets stuurde, meer zit daar niet achter hoor. Achteraf gezien had ik daar beter niets over gezegd, maar als ik haar dan zou negeren dan gaat ze dat ook in vraag trekken. & voor de rest ben ik gewoon single.
Jah, dan is vraag 2 niet meer van toepassing éh. Waarom reageer je niet gewoon wat later, of simpelweg dat wat later zult reageren omdat je druk bezig bent? Jullie zijn gewoon vrienden, dus als je nu nen dag later antwoord maakt dit toch niet veel uit? Leer wat meer te relativeren en zeg duidelijk wat je gevoelens WEL en NIET zijn tegenover haar. Ook i.v.m. haar positieve en negatieve punten zodat ze inziet dat jullie wellicht inderdaad niet compatibel zijn en ze je dus daarmee gerust laat.
 
Jah, dan is vraag 2 niet meer van toepassing éh. Waarom reageer je niet gewoon wat later, of simpelweg dat wat later zult reageren omdat je druk bezig bent? Jullie zijn gewoon vrienden, dus als je nu nen dag later antwoord maakt dit toch niet veel uit? Leer wat meer te relativeren en zeg duidelijk wat je gevoelens WEL en NIET zijn tegenover haar. Ook i.v.m. haar positieve en negatieve punten zodat ze inziet dat jullie wellicht inderdaad niet compatibel zijn en ze je dus daarmee gerust laat.
Je hebt een punt hè, daar niet van. Maar ik begrijp niet waarom ik duidelijk zou moeten zijn over mijn gevoelens terwijl ik tot een paar dagen geleden nog dacht dat het van beide kanten gewoon vriendschap is. Ik ga dan toch niet random tijdens een gesprek zeggen: 'Kijk naam x, ik vind jou een fantastische vriendin, maar meer zit er niet in langs mijn kant'?

En waarom ik niet gewoon later reageer? Heel simpel, maar dat had ik hier nog niet meegedeeld volgens mij. Ik heb de dag ervoor al later geantwoord dan normaal om misschien toch maar een soort van hint te geven dat ze wat moet minderen. Als ik helemaal niet reageer of haar negeer dan zou ze dat door hebben. Ik reageer normaal nooit erg laat als ik thuis ben. Bij een nieuwe kennis pakt dat nog, bij haar niet.

Als ik er nu op terug kijk zou ik het anders hebben aangepakt, maar op dat moment raakte ik nogal geïrriteerd waardoor ik wat bot heb gereageerd.
 
Ik ga dan toch niet random tijdens een gesprek zeggen: 'Kijk naam x, ik vind jou een fantastische vriendin, maar meer zit er niet in langs mijn kant'?
Ja dit vind ik dus eigenlijk ook. Ik zeg ook nie aan al mijn vrienden: hey ik wil geen relatie met u.
Misschien hebt ge ze onbewust echt wel ne hint gegeven.
 
Ofwel dacht ze, jaren geleden wou hij me (maar heb ik hem afgewezen) dat zal nog wel niet veranderd zijn.
En is ze verbaasd dat dat niet meer zo is.
 
En waarom ik niet gewoon later reageer? Heel simpel, maar dat had ik hier nog niet meegedeeld volgens mij. Ik heb de dag ervoor al later geantwoord dan normaal om misschien toch maar een soort van hint te geven dat ze wat moet minderen. Als ik helemaal niet reageer of haar negeer dan zou ze dat door hebben. Ik reageer normaal nooit erg laat als ik thuis ben. Bij een nieuwe kennis pakt dat nog, bij haar niet.

Als iemand altijd gewoon is geweest dat je snel antwoordt en dan vermindert dat dan kan dat wel opvallen idd.
Maar je moet de mensen in je omgeving in het algemeen mss wat meer "trainen" dat een antwoord op een bericht gerust wat langer kan duren.

Mss zet je zelfs best de notifications af zodat je die "attention grabber" niet meer hebt.
Ga zelf desnoods niet kijken naar je berichten nadat je thuis komt na de late als je dan even me time nodig hebt.
Die lopen niet weg.

Bij mij weten de mensen dat ik een bericht niet als dringend beschouw en dat dus even kan duren eer ik antwoord.
Ik verwacht zelf ook niet dat de mensen springen als ik iets stuur.
Voor dringende zaken kan je nog altijd bellen.
 
Je hebt een punt hè, daar niet van. Maar ik begrijp niet waarom ik duidelijk zou moeten zijn over mijn gevoelens terwijl ik tot een paar dagen geleden nog dacht dat het van beide kanten gewoon vriendschap is. Ik ga dan toch niet random tijdens een gesprek zeggen: 'Kijk naam x, ik vind jou een fantastische vriendin, maar meer zit er niet in langs mijn kant'?
Wel ze geeft toch duidelijk aan dat ze best wel een relatie met je wenst? Jij hebt ook al duidelijk aangegeven dat je dat NIET wenst, dus moet ze er inderdaad niet over blijven neuten. Dus je punt nog eens herhalen en je vriendschap bevestigen zou ik zeggen, en een duidelijke grens trekken.
Maar wie twijfels zaait, krijgt er ook terug.

Zij wou dan graag weten waar ze stond, hoe ik haar zag en dergelijke. Ik heb toen gezegd dat ze voor mij een hele goede vriendin is, maar dat er voor mij niet meer inzit mede omdat ik haar al bijna 10 jaar ken. Dit kon ze duidelijk niet verkroppen en ze begon mij te verwijten dat ik dit eerder moest zeggen en dat ik een grote leugenaar ben. Wanneer is eerder? Waarom moet ik zeggen dat er voor mij niets meer inzit dan vriendschap? Hoe kan ik liegen tegen haar als ik de laatste tijd nooit interesse heb getoond in haar om er een relatie mee te beginnen?

Ja dit vind ik dus eigenlijk ook. Ik zeg ook nie aan al mijn vrienden: hey ik wil geen relatie met u.
Misschien hebt ge ze onbewust echt wel ne hint gegeven.
Ja idem, maar als er één partij duidelijk hint, en je zelf echt niet twijfelt dat je er niks in ziet, dan kan je dat als vrienden wel tegen mekaar zeggen, ik zou me niet inhouden. Veel mensen houden zich in uit schrik van een reactie (die ze al dan niet verwachten) of hebben schrik dat hun vriendschap hierdoor stopt. Oh please... Al die terughoudendheid en schrik die mensen soms hebben om hun opinie te zeggen... We zijn in het jaar 2021 éh.

Om even een totaal ander voorbeeld te geven van Ricky Gervais :
Blasphemy? Fucking Blasphemy? It's 2021 for fuck's sake. What next? People being punished for insulting unicorns?

Ofwel dacht ze, jaren geleden wou hij me (maar heb ik hem afgewezen) dat zal nog wel niet veranderd zijn.
En is ze verbaasd dat dat niet meer zo is.
Dat kan ook zijn, haar markt eens checken 😂 'wie' kan ik tegenwoordig nog krijgen?
 
Ofwel dacht ze, jaren geleden wou hij me (maar heb ik hem afgewezen) dat zal nog wel niet veranderd zijn.
En is ze verbaasd dat dat niet meer zo is.
Ik denk dat dat wel eens kan meespelen ja. Geen idee of x zo bot was maar misschien kwetst het ook gewoon extra omdat hij vroeger wel interesse had.


Tot zover ook mijn idee dat mensen die ooit geïnteresseerd waren altijd wel wat geïnteresseerd blijven :unsure:
 
Ik denk dat dat wel eens kan meespelen ja. Geen idee of x zo bot was maar misschien kwetst het ook gewoon extra omdat hij vroeger wel interesse had.


Tot zover ook mijn idee dat mensen die ooit geïnteresseerd waren altijd wel wat geïnteresseerd blijven :unsure:
In mijn geval alleszins niet.

In der tijd had ik interesse in haar gekregen door haar uiterlijk. Een logisch tafereel als je op de middelbare school zit. Toen vond ik haar echt een knap meisje, maar dit is met de jaren achteruit gegaan. Tegenover vroeger is ze toch aardig wat bijgekomen + ze heeft haar lichaam een beetje verkloot met het zetten van (in mijn ogen) lelijke tatoeages. En haar karakter match gewoon niet met het mijne zoals ik hier eerder al heb aangegeven, dus zowel haar innerlijk en uiterlijk zijn een no go voor mij.

Het kan inderdaad wel zo zijn dat dat heeft meegespeeld, daar kan ik altijd naar polsen als we nog eens praten.
 
Terug
Bovenaan