Heb jij al een digitale meter?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum

?

  • ja

    Stemmen: 165 56,9%
  • nee

    Stemmen: 125 43,1%

  • Totaal aantal stemmers
    290
Nog steeds geen digitale meter, dankzij mijn zonnepanelen onlangs gelegd.

Dus ik ga nu nog tot 2024 (2 winters) snel profiteren, door een airco te plaatsen in mijn living waarmee ik kan bij verwarmen.
De vloerverwarming gaat vanaf nu naar 18 graden, en ik stook bij tot 20 / 21 s'avonds met mijn airco.

Na 2 winters heb ik die airco terug verdiend denk ik, want ik kan ze krijgen aan inkoop prijs.
Dus je legt nu in 2022 panelen die operationeel zijn en die oude analoge terugdraaiende meter blijft gewoon staan? Mijn panelen zijn besteld, ik ging er van uit dat die meter sowieso moest vervangen worden?
 
Dus je legt nu in 2022 panelen die operationeel zijn en die oude analoge terugdraaiende meter blijft gewoon staan? Mijn panelen zijn besteld, ik ging er van uit dat die meter sowieso moest vervangen worden?
Nenee, ze liggen er al op van 2020.
Ja mijn "onlangs" is niet echt HEEL onlangs, sorry voor de verwarring :)


Komt er wel op neer dat ik een overconsumptie heb, nu nog 2 jaar tot verplichting digitale teller, in electriciteit
waardoor het voor mij interessanter is die Airco Split unit te hangen (kost amper 450 euro dat toestel) in mijne living, de gas wat terug schroef naar amper 18 graden, en enkel bij verwarm met airco op electriciteit als we thuis zijn.

Ik denk dat ik echt wel 225 euro per jaar ga besparen op mijn gas factuur hierdoor, waarmee ik na 2 jaar die airco heb terug verdiend.





in 2024 ga ik dan wellicht wel een digitale meter hebben, en zal de gas prijs (hopelijk) terug normaal zijn, waardoor ik wel terug zal overschakelen op vloerverwarming 22 graden dag en nacht.
En dan heb ik toch die airco hangen die tegen dan zal terug verdiend zijn, en kan ik die mooi in de zomer gebruiken, bij zonnig warm weer, om gratis te koelen.
 
eventjes de thread bumpen, maar is het nu tot eind 2024 of begin 2024 dat we de digtale meter kunnen weigeren
(zonnepanelen eigenaars)
 
eventjes de thread bumpen, maar is het nu tot eind 2024 of begin 2024 dat we de digtale meter kunnen weigeren
(zonnepanelen eigenaars)

Ik heb zonnepanelen en nog een klassieke meter. Wanneer krijg ik een digitale meter?​

Wanneer we in jouw buurt digitale meters plaatsen, bieden we je de mogelijkheid aan om een digitale meter te laten plaatsen en kan je de retroactieve investeringspremie aanvragen. Wanneer je niet ingaat op dit aanbod, kan je de plaatsing nog uitstellen tot 1 januari 2025.
Alleen als het technisch niet anders kan (bv. bij spanningswijzigingen, werken in de straat, een defecte meter …), als je na 1 januari 2021 een nieuwe zonnepaneleninstallatie laat plaatsen of als de zonnepaneleninstallatie ouder is dan 15 jaar, krijg je als eigenaar van zonnepanelen wel meteen een digitale meter.

 
Wij hebben hier nog analoge meters, geen zonnepanelen maar binnenkort wel een elektrische wagen. Nu het aanbod gekregen om de digitale meter te laten installeren.

Brengt het op om die uit te stellen? Voor zonnepanelen moeten we het dus niet doen, maar ik zit vooral in met het capaciteitstarief
 
Een kameraad van mij heeft afgelopen week zonnepanelen laten plaatsen. Ik volg het zo niet. Maar doordat er te weinig ruimte is om de digitale meter te plaatsen blijft dat maar uitgesteld worden. Hij heeft al 5 verschillende personen aan de deur gehad van fluvius, telkens weten ze van niks. (Wie ontwerpt dat nu groter dan de oude meter?) Dat is al 2 jaar aan de gang..

Is dat nu een voordeel of nadeel voor hem? Hij heeft ook een thuisbatterij laten installeren.
 
Een kameraad van mij heeft afgelopen week zonnepanelen laten plaatsen. Ik volg het zo niet. Maar doordat er te weinig ruimte is om de digitale meter te plaatsen blijft dat maar uitgesteld worden. Hij heeft al 5 verschillende personen aan de deur gehad van fluvius, telkens weten ze van niks. (Wie ontwerpt dat nu groter dan de oude meter?) Dat is al 2 jaar aan de gang..

Is dat nu een voordeel of nadeel voor hem? Hij heeft ook een thuisbatterij laten installeren.
Met een klassieke terugdraaiende teller is het net uw onbeperkte goedkope (prosumententarief) batterij en heb je geen thuisbatterij nodig. Er is pas een business case voor een thuisbatterij bij een verschil tussen injectie- en afnametarief.

Als er onder de streep nog heel wat injectie is, is de terugdraaiende teller voordeliger. Maar de thuisbatterij staat investeringsgewijs eigenlijk stof te vergaren.
Is hij door de batterij quasi grid-onafhankelijk is hij beter af met de digitale meter zodat hij van het prosumententarief af is.
 

Ik heb zonnepanelen en nog een klassieke meter. Wanneer krijg ik een digitale meter?​

Wanneer we in jouw buurt digitale meters plaatsen, bieden we je de mogelijkheid aan om een digitale meter te laten plaatsen en kan je de retroactieve investeringspremie aanvragen. Wanneer je niet ingaat op dit aanbod, kan je de plaatsing nog uitstellen tot 1 januari 2025.
Alleen als het technisch niet anders kan (bv. bij spanningswijzigingen, werken in de straat, een defecte meter …), als je na 1 januari 2021 een nieuwe zonnepaneleninstallatie laat plaatsen of als de zonnepaneleninstallatie ouder is dan 15 jaar, krijg je als eigenaar van zonnepanelen wel meteen een digitale meter.

Kan iemand hier wat meer ervaring delen?

Ik heb mijn zonnepanelen laten installeren in September 2021 en aangemeld dezelfde maand bij Fluvius. Ik heb destijds een premie proberen aan te vragen voor de plaatsing van de panelen maar dit was niet mogelijk omdat ik nog geen digitale meter had. Ik heb toen geen vraag gekregen om een digitale meter te plaatsen.

Ik heb net ook mijn brief ontvangen om de digitale meters te plaatsen voor einde Maart. Net na de winter is natuurlijk een vreselijk slecht moment, ik heb liever dat ze dit komen doen vlak na de zomer als de teller helemaal is terug gedraaid.

Kan ik Fluvius contacteren en een dag afspreken na de zomer? (buiten de tijdsframe dat in de brief werd besproken)
Moet ik best de brief negeren?
Als ik hier niet op inga, heb ik dan nog recht op een premie voor de installatie van mijn panelen?

Iemand hier ervaring?
 
September 2021??
Voor de premie moet je ze 3 maand na keuringdatum aanmelden 😚
Bedankt voor je reactie maar ik denk dat je toch beter moet lezen :tongue:. De eerste zin uit mijn post "Ik heb mijn zonnepanelen laten installeren in September 2021 en aangemeld dezelfde maand bij Fluvius."

Dezelfde maand is toch binnen 3 maanden nietwaar?

En in de voorwaarde fiche staat installatie na 1/1/2021, aanmelding binnen de 3 maanden maar nergens iets dat premie aanvraag binnen 3 maand binnen moet zijn. Ik ga er vanuit dat ik die gewoon nog pro-rata ga krijgen zodra ik digitale meter heb.

 
Iemand ervaring met deze vragen?

  1. Kan ik Fluvius contacteren en een dag afspreken na de zomer? (buiten de tijdsframe dat in de brief werd besproken)
  2. Moet ik best de brief negeren?
  3. Als ik hier niet op inga, heb ik dan nog recht op een premie voor de installatie van mijn panelen?
 
Een kameraad van mij heeft afgelopen week zonnepanelen laten plaatsen. Ik volg het zo niet. Maar doordat er te weinig ruimte is om de digitale meter te plaatsen blijft dat maar uitgesteld worden. Hij heeft al 5 verschillende personen aan de deur gehad van fluvius, telkens weten ze van niks. (Wie ontwerpt dat nu groter dan de oude meter?) Dat is al 2 jaar aan de gang..

Is dat nu een voordeel of nadeel voor hem? Hij heeft ook een thuisbatterij laten installeren.
Vreemd, hier was ook weinig plaats maar hebben ze een kleinere variant van de meter geplaatst.
Nu, ik heb iets anders aan de hand. Wij hebben sinds september een digitale meter (zowel gas als elektriciteit) en sinds een dag of 3/4 rapporteert de gasmeter niks meer.
 
Iemand ervaring met deze vragen?

  1. Kan ik Fluvius contacteren en een dag afspreken na de zomer? (buiten de tijdsframe dat in de brief werd besproken)
  2. Moet ik best de brief negeren?
  3. Als ik hier niet op inga, heb ik dan nog recht op een premie voor de installatie van mijn panelen?

Ik zou Fluvius contacteren en de situatie uitleggen en vragen om de meter te vervangen in de buurt van je jaarlijkse meteropname.
Negeren zou ik niet doen. Voor het bekomen van de premie moet je (dacht ik toch) een digitale meter hebben. Zonder digitale meter zal er dus geen premie komen.
 
Terug
Bovenaan