Heb jij al een digitale meter?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum

?

  • ja

    Stemmen: 166 57,0%
  • nee

    Stemmen: 125 43,0%

  • Totaal aantal stemmers
    291
Hier verplicht digitale meter moeten zetten toen ik van mazout naar gas ben omgeschakeld in 2019.
Hier zelfde vorig jaar in Juli.
Ik vind het handig wel, direct een metertje gekocht voor op de P1 poort
 
Deze p1 of een andere? Ook aant uitkijken naar zoiets nu we in de nieuwbouw een digitale gaan hebben.

Mijn pa heeft een June maar was gratis toen, nu 60€ per jaar zie ik
P1, werkt echt goed en die app is prima. Niet twijfelen.
 
Ga me deze ook aanschaffen.
Lijkt me wel handig om te zien waar het beter kan. Hebben geen batterij (wel nog gsc)

Kan alleen niet vinden als deze de voeding via usb gebruikt of extern. Hangt van de digitale meter af
 
Ga me deze ook aanschaffen.
Lijkt me wel handig om te zien waar het beter kan. Hebben geen batterij (wel nog gsc)

Kan alleen niet vinden als deze de voeding via usb gebruikt of extern. Hangt van de digitale meter af
Digitale meters in België zijn SMR5 en kunnen genoeg voeding via de P1 poort leveren.
 
Sinds eind vorig jaar ergens hebben we een digitale meter. Aangezien die installatie gratis was en we geen zonnepanelen hadden niet getwijfeld.

Volgende maand worden onze zonnepanelen geplaatst dus wordt dat toch verplicht dacht ik.

Ik heb ook die P1 meter van homewizard. Nog niet echt veel gebruikt aangezien we nog geen zonnepanelen hebben. Maar is handig om een overzicht te hebben.
 
Digitale meters in België zijn SMR5 en kunnen genoeg voeding via de P1 poort leveren.
Onze P1 werkte niet zonder extra voeding.. (of het kwam omdat de poort nog niet actief stond), kzou de stroomkabel eens moeten uittrekken om te testen
 
Onze P1 werkte niet zonder extra voeding.. (of het kwam omdat de poort nog niet actief stond), kzou de stroomkabel eens moeten uittrekken om te testen
Ik moest ook eerst de poort openzetten, geen licht voordat ik dat deed.
Handig is ook die P1 switch voor als je bvb een laadpaal hebt die rechtstreeks aan de P1 poort wil hangen.
 
Wij zijn in september 2020 op het net aangesloten dus hadden al geen keuze meer.
Achteraf bekeken is onze zonnepaneleninstallatie precies toch wel zwaar over gedimensioneerd t.o.v. wat we zelf maar zouden gebruiken dus wij zijn er goed mee want we worden vrij stevig betaald voor den overschot die het net op gaat. Ik zie dat de injectietarieven van Eneco momenteel op €0,1787/kWh staan. Ik ben vrij zeker dat het voor ons voordeliger is dan terugdraaiende teller met €400 prosumententax.
 
P1 intussen besteld. Ik lees dat dit ook voor gas werkt, maar gaat dit dan via de digitale elektriciteitsmeter? Of digitale gasmeter (=2e P1 toestel nodig)
 
P1 intussen besteld. Ik lees dat dit ook voor gas werkt, maar gaat dit dan via de digitale elektriciteitsmeter? Of digitale gasmeter (=2e P1 toestel nodig)
De digitale elektriciteitsmeter leest de gasmeter uit dus die info komt via dezelfde P1 poort.
Gasmetingen zijn wel met kwartier vertraging, dus niet realtime.
 
Er is verwarring of dit wel kan zonder direct een digitale teller door de strot geduwd te krijgen. Althans dat is wat Fluvius mij had gezegd: ze schakelen geen oude analoge meters meer om.
Wat mijn inziens gewoon dikke zever is. Ik ben bijna zeker dat jouw analoge meter van dag naar nacht schakelt via een extra relais die daar naast/boven/onder de teller staat. (Verzegeld helaas)
Die schakelt na het ontvangen van een impuls op het net naar dag/nacht.
Door gewoon dat relais af te leggen, één draadje, blijft je oude meter gewoon op dag staan. Maar dat lijkt o zo onmogelijk voor Fluvius…
 
Klopt, 1 draadje losmaken... that's all it takes... en tot een paar jaar terug deed Fluvius dat ook (voor iets van een kleine 90 euro).
Maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat er geen enkele elec.aanbieder is die zegt "ja, jij hebt 2 tellers, maar om je afrekening te maken tellen we ze gewoon samen alsof het 1 teller is". De eerste aanbieder die dat doet (aan een aanvaardbare rate) heeft toch direct een pak klanten in mijn situatie.
 
Klopt, 1 draadje losmaken... that's all it takes... en tot een paar jaar terug deed Fluvius dat ook (voor iets van een kleine 90 euro).
Maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat er geen enkele elec.aanbieder is die zegt "ja, jij hebt 2 tellers, maar om je afrekening te maken tellen we ze gewoon samen alsof het 1 teller is". De eerste aanbieder die dat doet (aan een aanvaardbare rate) heeft toch direct een pak klanten in mijn situatie.
Die zijn er al.

Het verschil zit zich echter ook in het nettarief. En daar kan de leverancier niet op ingrijpen.
 
Hier zijn ze al 3x geweest en elke keer was het "ah nee voor zo'n gasmeter moet er een andere firma komen, ze gaan u nog bellen".

Vervolgens worden we uiteraard niet opgebeld en staat er een technieker onverwacht aan de deur die de gasmeter ook niet kan vervangen.

Ik bel niet meer naar Fluvius, dat ze het maar regelen.
 
Die zijn er al.

Het verschil zit zich echter ook in het nettarief. En daar kan de leverancier niet op ingrijpen.
Da's toch verleden tijd intussen?
In 2022 verdwijnt het onderscheid tussen dag-, nacht- en uitsluitend nachttarief volledig.
Er wordt voor de netkosten niet langer een korting toegepast voor het nacht- en uitsluitend nachtverbruik. Daarnaast worden de netkosten vanaf dan grotendeels aangerekend via een capaciteitstarief (kW).
 
Terug
Bovenaan