Heb jij al een digitale meter?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum

?

  • ja

    Stemmen: 166 57,0%
  • nee

    Stemmen: 125 43,0%

  • Totaal aantal stemmers
    291
Wij waren bezig over nu :p.

Het capaciteitstarief is nog niet ingevoerd. Men was initieel van plan om het begin dit jaar in te voeren, waarna men dit uitgesteld had tot juni. En men was nu al aan het denken / overwegen om het ook nog niet in juni in te voeren tot een paar zaken uitgeklaard waren.
Huh, ik dacht dat dat twee aparte dingen waren... Blijkbaar niet:

Nieuwe nettarieven elektriciteit vanaf juli 2022​


Vanaf midden 2022 worden de distributienettarieven voor elektriciteit deels aangerekend met een capaciteitstarief. Ook verdwijnt op dat moment het onderscheid tussen het dag- en nachttarief.
Als ik me niet vergis gaat de kWh prijs dan ook een paar centen naar beneden zekers?
 
Huh, ik dacht dat dat twee aparte dingen waren... Blijkbaar niet:

Als ik me niet vergis gaat de kWh prijs dan ook een paar centen naar beneden zekers?
De kwh prijs voor wat betreft de netkosten zou in het voorstel, ik weet niet of het het eindvoorstel is, zakken met 6 cent/kwh.
 
Bij Bolt en Ecopower bijvoorbeeld is de energiekost altijd dezelfde, ongeacht je type meter.
Dat begrijp ik, maar zolang ze mijn overschot op dagteller gewoon negeren ("dank je wel klant voor deze energie die je ons gratis schenkt"), en wel het verbruik op mijn nachtteller aan de "zelfde energiekost" aanrekenen, ben ik nog steeds de klos.
 
Ik ben wel tevreden van de homewizard p1, enkel de maandgrafiek is kapot, maar misschien komt dit wel goed na meer dan 1 maand gebruik
 
Ik ben wel tevreden van de homewizard p1, enkel de maandgrafiek is kapot, maar misschien komt dit wel goed na meer dan 1 maand gebruik
De grafieken in de app blijven soms (heel vaak) hangen.
App cache wissen en app opnieuw starten lijkt hier wel goed te werken.

Maar inderdaad, als je realtime gegevens wil zul je iets zoals die P1 dongle willen, voor de rest is de Mijn Fluvius website eigenlijk al heel goed vind ik...
 
Welke app/module raden jullie aan om parameters van digitale meter uit te lezen (direct info vs mijnenergie.be)
Ik heb er een raspberry Pi aangehangen (via een kabeltje van bol.com), waarop een python scriptje runt die elke ~seconde de data uitleest (code terug te vinden via google, op de github van een vlaming waarvan de naam me momenteel ontgaat).

Als leek heb ik er wel een paar avonden aan gespendeerd om alles draaiende te krijgen, maar geen abbonementskosten, dus op de eenmalige kost van de raspberry pi/datakabel na wel gratis (python code verstuurt data via mqtt naar node-red, realtime grafiekjes maak ik dan via een node-red dashboard)
 
Laatst bewerkt:
Net bericht gekregen dat Fluvius hier alle meters wilt vervangen, dus zowel voor elektriciteit, gas en water.
Aangezien ik geen zonnepanelen heb, zal ik de afspraak maar inplannen. Voor mij zijn er geen nadelen aan gekoppeld, maar dan kan ik wel beter mijn verbruik opvolgen.

Weet iemand of al deze meters via P1 kunnen uitgelezen worden? Ik las ergens dat de gasmeter gekoppeld zou zijn aan de elektriciteitsmeter, zodat die tesamen via de P1 poort van de elektriciteitsmeter kunnen uitgelezen worden?

Ik zou op voorhand alles willen voorzien om de meters te koppelen met mijn domotica.
 
Weet iemand of al deze meters via P1 kunnen uitgelezen worden? Ik las ergens dat de gasmeter gekoppeld zou zijn aan de elektriciteitsmeter, zodat die tesamen via de P1 poort van de elektriciteitsmeter kunnen uitgelezen worden?
Ja, mijn Homewizard P1 meter zit gewoon in de elektriciteitsmeter en krijgt ook gas info binnen.
Deze heeft trouwens een lokale API die je zonder (vooralsnog gratis) clouddienst kan aanspreken.
 
wat een ongelofelijk spannende poll trouwens .73/74 :eek: :)
 
Sinds vorige week een digitale gas en elek meter.
Wel fijn dat je je verbruik kan nakijken op de site van fluvius.
 
Net bericht gekregen dat Fluvius hier alle meters wilt vervangen, dus zowel voor elektriciteit, gas en water.
Aangezien ik geen zonnepanelen heb, zal ik de afspraak maar inplannen. Voor mij zijn er geen nadelen aan gekoppeld, maar dan kan ik wel beter mijn verbruik opvolgen.

Weet iemand of al deze meters via P1 kunnen uitgelezen worden? Ik las ergens dat de gasmeter gekoppeld zou zijn aan de elektriciteitsmeter, zodat die tesamen via de P1 poort van de elektriciteitsmeter kunnen uitgelezen worden?

Ik zou op voorhand alles willen voorzien om de meters te koppelen met mijn domotica.

Ja, mijn Homewizard P1 meter zit gewoon in de elektriciteitsmeter en krijgt ook gas info binnen.
Deze heeft trouwens een lokale API die je zonder (vooralsnog gratis) clouddienst kan aanspreken.
Idd gewoon op de fluvius site poort open laten zetten.
 
Als ik op de site van fluvius een verzwaring van installatie vraag moet ik kiezen tussen dag en nacht of enkel dagtarief. Maar een digitale meter heeft toch altijd aparte meters en je kan achteraf overschakelen als je wil? Zonder dat daar een tussenkomst nodig is.
 
Als ik op de site van fluvius een verzwaring van installatie vraag moet ik kiezen tussen dag en nacht of enkel dagtarief. Maar een digitale meter heeft toch altijd aparte meters en je kan achteraf overschakelen als je wil? Zonder dat daar een tussenkomst nodig is.
Bij een digitale meter kun je naar believen overschakelen ja. Al kost het wel 10€ of zo.
 
Nog steeds geen digitale meter, dankzij mijn zonnepanelen onlangs gelegd.

Dus ik ga nu nog tot 2024 (2 winters) snel profiteren, door een airco te plaatsen in mijn living waarmee ik kan bij verwarmen.
De vloerverwarming gaat vanaf nu naar 18 graden, en ik stook bij tot 20 / 21 s'avonds met mijn airco.

Na 2 winters heb ik die airco terug verdiend denk ik, want ik kan ze krijgen aan inkoop prijs.
 
Terug
Bovenaan