Heb jij al een digitale meter?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum

?

  • ja

    Stemmen: 166 57,0%
  • nee

    Stemmen: 125 43,0%

  • Totaal aantal stemmers
    291
De brief ontvangen waarin mijn afspraak staat voor de installatie van de digitale meter. Beetje vreemd dat ze wel gewoon droog zeggen "voorzie een kastruimte van xx op xx CM".

Erg benieuwd alleszins. Toen ik mij vorig jaar informeerde voor de installatie van de digitale meter, kwam fluvius ter plaatse en was de conclusie dat ze hem nooit gingen kunnen hangen waar mijn huidige meter hangt. Benieuwd of ze die mening nog steeds hebben want er is geen andere optie dan dat :unsure:
 
De brief ontvangen waarin mijn afspraak staat voor de installatie van de digitale meter. Beetje vreemd dat ze wel gewoon droog zeggen "voorzie een kastruimte van xx op xx CM".

Erg benieuwd alleszins. Toen ik mij vorig jaar informeerde voor de installatie van de digitale meter, kwam fluvius ter plaatse en was de conclusie dat ze hem nooit gingen kunnen hangen waar mijn huidige meter hangt. Benieuwd of ze die mening nog steeds hebben want er is geen andere optie dan dat :unsure:
De standaard 25D60 kast is over het algemeen inderdaad groter dan de oudere analoge meters.
Er zijn wel kleinere kasten beschikbaar maar die mogen enkel bij uitzondering en mits toestemming geplaatst worden. Als de technieker die uberhaupt al meeheeft natuurlijk...
Die 17D50 kastjes passen normaal gezien wel op de plek van zelfs de kleinere oude analoge meters (de zwarte bakelieten teco's). Maar das alleen voor monofasige meters, niet voor meerfasige.
Voor de meerfasige hebben ze sinds kort ook wel kleinere kastjes, de 20D55, maar die zijn soms dan ook weer te groot. Maar ik dacht dat die bij particulieren nog niet geplaatst werden. (En ze zijn een rotwerk om aan te sluiten)

En als er echt geen andere mogelijkheid is, zal het vermoedelijk een nieuwe kabel worden om de meter op een totaal andere plaats te hangen. Maar als fluvius dit voorstelt zijn de kosten ook wel voor hun normaal.
 
gisteren stonden ze voor de deur voor de digitale tellers te plaatsen.
Omdat ik terug met de afstelling v mn reeftank bezig was heb ik maar achterna gezien dat ik een totaal ander ean nummer heb.
Hoe en Wanneer krijg je bericht van fluvius??
Ook nog geen mail ontvangen
Als ik de engie app download komt er op dat er nog geen digitale meters gekend zijn.

Kan ik ergens iets controleren??
Of nog wat geduld en zijn ze zo rap niet?🙈
 
Digitale meter bij een collega geplaatst, 2 dagen later rook en brandlucht in huis en de vrouw belde in paniek naar mijn collega die gelukkig een dagje verlof had.
Hoop toestellen stuk door een piekspanning(gevolg van plaatsing door aan de kabel te trekken en plooien die vertrekt uit de meter waardoor deze losgekomen is aan de andere zijde) . laders, verlichting, frigo, wasmachine, kookplaat, petroliumvuur...
Nu is de mizerie begonnen, de onderaanneming van fluvius heeft zelf nog een onderaanneming in dienst genomen en ze zijn op elkaar aan het doorverwijzen. De expert is langsgewwest voor vaststellingen en documenteren en wist te vertellen dat er tegenwoordig enorm veel zulke problemen gemeld worden.
ik ben beniewd waar dit naartoe gaat.
 
De brief ontvangen waarin mijn afspraak staat voor de installatie van de digitale meter. Beetje vreemd dat ze wel gewoon droog zeggen "voorzie een kastruimte van xx op xx CM".

Erg benieuwd alleszins. Toen ik mij vorig jaar informeerde voor de installatie van de digitale meter, kwam fluvius ter plaatse en was de conclusie dat ze hem nooit gingen kunnen hangen waar mijn huidige meter hangt. Benieuwd of ze die mening nog steeds hebben want er is geen andere optie dan dat :unsure:
Ik zit met een gelijkaardige situatie.
Vorig jaar huis gekocht, met nog analoge meter, die meter zit mooi in de gang in een glazen wand kast, maar er is net geen 60 cm hoog meer beschikbaar, want net daarboven zit verdeelbord.
De elektriciteit werd vorig jaar in mei vernieuwd en goedgekeurd, want was bij aankoop huis niet-conform. De elektriciën zei toen dat er net genoeg plaats zou zijn voor digitale meter, maar ik denk dus niet.

Nu ja, afspraak staat gepland, voorlopig niet van plan om die mooie kast in de gang te gaan uitbreken zonder dat ze zijn langsgeweest om te zien wat mogelijk is. Ergens denk ik "hun probleem, zij moeten zien dat er een model inpast", desnoods in de kelder, als dat al een optie is.

Moet ik hen al op de hoogte brengen dat een 60 cm model er niet in past? Of gewoon afwachten de dag zelf?
Iemand advies?
 
Hier was het ook gedoe met de digitale meters:

- Elektriciteitsmeter kon niet geplaatst worden om een of andere reden (iets met een te oude aansluiting).
Fluvius gaat hier ooit voor langskomen maar dat zou nog 2 jaar kunnen duren.

- Digitale gasmeter is geplaatst, maar dat ding stuurt data niet elektronisch door omdat ze dat blijkbaar moeten koppelen met digitale elektriciteitsmeter die ik dus niet heb.

- Digitale watermeter ging dan ook niet wegens gebrek aan digitale elektriciteitsmeter.

Dus eigenlijk zit'k nu met een digitale gasmeter die zich gedraagt als een analoge.
 
Nu is de mizerie begonnen, de onderaanneming van fluvius heeft zelf nog een onderaanneming in dienst genomen en ze zijn op elkaar aan het doorverwijzen. De expert is langsgewwest voor vaststellingen en documenteren en wist te vertellen dat er tegenwoordig enorm veel zulke problemen gemeld worden.
ik ben beniewd waar dit naartoe gaat.
Neuter losgekomen op de differentieel door de kabel teveel te manipuleren? Dat komt inderdaad veel te vaak voor. Schade zou allezins volledig vergoed moeten worden.
Moet ik hen al op de hoogte brengen dat een 60 cm model er niet in past? Of gewoon afwachten de dag zelf?
Iemand advies?
Om eerlijk te zijn, zelfs als je het op voorhand doorgeeft denk ik niet dat die info de technieker gaat bereiken.
Als de afspraak niet voor de eerste weken is, gaan de 20D55 kasten misschien al beschikbaar zijn voor plaatsing in particuliere woningen. Als er 55cm plaats is, kan die eventueel geplaatst worden.
Hier was het ook gedoe met de digitale meters:

- Elektriciteitsmeter kon niet geplaatst worden om een of andere reden (iets met een te oude aansluiting).
Fluvius gaat hier ooit voor langskomen maar dat zou nog 2 jaar kunnen duren.

- Digitale gasmeter is geplaatst, maar dat ding stuurt data niet elektronisch door omdat ze dat blijkbaar moeten koppelen met digitale elektriciteitsmeter die ik dus niet heb.

- Digitale watermeter ging dan ook niet wegens gebrek aan digitale elektriciteitsmeter.

Dus eigenlijk zit'k nu met een digitale gasmeter die zich gedraagt als een analoge.
De aansluitkabel van de straat zal niet conform zijn. Papier-lood of chab kabel, kabel te kort, gewapende kabel met te korte losse aders,...
Dan gaat er een nieuwe kabel moeten gelegd worden, maar dat gaat waarschijnlijk inderdaad pas beginnen nadat alle meterombouwen die wel al gedaan kunnen worden, gebeurd zijn... dus na 2025.
En inderdaad, nu zit ge gewoon met ne fancy gasmeter. Die stuurt normaal alle gegevens naar de E meter die dan alles verder doorstuurt.
De watermeter ook, maar die mogen van de watermaatschappijen niet geplaatst worden als er geen E meter geplaatst is waar de gasmeter dan weer wel mag dan.
 
De standaard 25D60 kast is over het algemeen inderdaad groter dan de oudere analoge meters.
Er zijn wel kleinere kasten beschikbaar maar die mogen enkel bij uitzondering en mits toestemming geplaatst worden. Als de technieker die uberhaupt al meeheeft natuurlijk...
Die 17D50 kastjes passen normaal gezien wel op de plek van zelfs de kleinere oude analoge meters (de zwarte bakelieten teco's). Maar das alleen voor monofasige meters, niet voor meerfasige.
Voor de meerfasige hebben ze sinds kort ook wel kleinere kastjes, de 20D55, maar die zijn soms dan ook weer te groot. Maar ik dacht dat die bij particulieren nog niet geplaatst werden. (En ze zijn een rotwerk om aan te sluiten)

En als er echt geen andere mogelijkheid is, zal het vermoedelijk een nieuwe kabel worden om de meter op een totaal andere plaats te hangen. Maar als fluvius dit voorstelt zijn de kosten ook wel voor hun normaal.
Hier kwamen ze aan (Unit-T) en zagen ze direct dat de gewone meter niet ging passen, ik had nog zo'n oude bakelieten meter. 1 van de 2 techniekers heeft toen gebeld en ze hebben een kleiner model gehangen.
- Digitale watermeter ging dan ook niet wegens gebrek aan digitale elektriciteitsmeter.

De watermeter ook, maar die mogen van de watermaatschappijen niet geplaatst worden als er geen E meter geplaatst is waar de gasmeter dan weer wel mag dan.
Wat mij vooral stoort is dat ik met een digitale watermeter zit waar ik nergens online/API gewijs een stand van kan zien.
 
Om eerlijk te zijn, zelfs als je het op voorhand doorgeeft denk ik niet dat die info de technieker gaat bereiken.
Als de afspraak niet voor de eerste weken is, gaan de 20D55 kasten misschien al beschikbaar zijn voor plaatsing in particuliere woningen. Als er 55cm plaats is, kan die eventueel geplaatst worden.
Bedankt voor reactie.
Afspraak staat gepland voor 14 april, dus nog wel eventjes tijd. Ik ben benieuwd.
 
Wat mij vooral stoort is dat ik met een digitale watermeter zit waar ik nergens online/API gewijs een stand van kan zien.
Digitale watermeters is eigenlijk nog een proefproject. Dus inderdaad, er is nog geen mogelijkheid om via de websites van de watermaatschappij de meterstand op te volgen zoals het geval is bij fluvius voor de stand van gas en elektriciteit. Dit zou wel nog moeten komen in de toekomst.
Het is normaal echter wel al mogelijk om ook de watermeter uit te lezen via de P1 poort van de E meter. Misschien is dit van enig nut voor jou?
 
Bij ons werden in december 2 digitale meters geplaatst, door een zelfstandige die onder Unit-T werkte als onderaannemer. Toffe jonge kerel, die voordien in de haven had gewerkt maar nu dus zelfstandige was geworden. Hij kreeg €35 excl btw per installatie van Unit-T en kreeg alle materiaal (meters, werkkoffer, ...) van Unit-T. Enkel zijn camionette moest hij zelf voorzien. Hij zei dat hij gemiddeld 8 adressen (16 installaties) per dag deed, goed voor ongeveer €560 per dag dus.
 
Bij ons werden in december 2 digitale meters geplaatst, door een zelfstandige die onder Unit-T werkte als onderaannemer. Toffe jonge kerel, die voordien in de haven had gewerkt maar nu dus zelfstandige was geworden. Hij kreeg €35 excl btw per installatie van Unit-T en kreeg alle materiaal (meters, werkkoffer, ...) van Unit-T. Enkel zijn camionette moest hij zelf voorzien. Hij zei dat hij gemiddeld 8 adressen (16 installaties) per dag deed, goed voor ongeveer €560 per dag dus.
Dan doet die ofwel heel lange dagen, ofwel neemt hij het niet zo nauw met de veiligheidsvoorschriften en voorgeschreven testen. Een van de redenen waarom het dan ook meestal zelfstandigen zijn die na een zwaar ongeval in het ziekenhuis eindigen.

En zij zijn ook volledig verantwoordelijk voor eventuele berokkende schade. Steken zij 400V binnen bij de klant, is het te hopen voor hun dat ze degelijk verzekerd zijn.
 
De brief ontvangen waarin mijn afspraak staat voor de installatie van de digitale meter. Beetje vreemd dat ze wel gewoon droog zeggen "voorzie een kastruimte van xx op xx CM".

Erg benieuwd alleszins. Toen ik mij vorig jaar informeerde voor de installatie van de digitale meter, kwam fluvius ter plaatse en was de conclusie dat ze hem nooit gingen kunnen hangen waar mijn huidige meter hangt. Benieuwd of ze die mening nog steeds hebben want er is geen andere optie dan dat :unsure:
Bij een vrinedin van ons was de kast waar hun meter in hangt net niet diep genoeg.
Ze hebben de meter erin gehangen en nu kan hun kast niet volledig toe.
 
De standaard 25D60 kast is over het algemeen inderdaad groter dan de oudere analoge meters.
Krappe kelder met 20 meters tegen elkaar gepropt met amper ne cm ruimte.
En heel de blok vol vervelende pipo's die als ne Fluvius medewerkers zegt van je moest ruimte voorzien! Daar eens goed mee lachen.

Veel geluk ermee aan Fluvius dan maar? :tongue: Dan toch maar kleinere kasten plaatsen?
 
Krappe kelder met 20 meters tegen elkaar gepropt met amper ne cm ruimte.
En heel de blok vol vervelende pipo's die als ne Fluvius medewerkers zegt van je moest ruimte voorzien! Daar eens goed mee lachen.

Veel geluk ermee aan Fluvius dan maar? :tongue: Dan toch maar kleinere kasten plaatsen?
Hmmm... niet helemaal...

In appartementsblokken komt er eerst iemand langs om de bestaande opstelling te beoordelen en op meten. Op basis daarvan stelt men een plan op. Indien er weinig plaats is kan het soms inderdaad opgelost worden met kleinere kasten.

Indien zelfs daarvoor onvoldoende plaats is, kan aan de beheerder van het gebouw gevraagd worden eventuele voorbereidende werken uit te voeren om het werk wel te kunnen laten doorgaan. Bijvoorbeeld zekeringkasten die in de weg hangen verplaatsen.

Indien dit ook geen mogelijkheid is, kan samen met de beheerder gekeken worden of de kasten, of een deel ervan, op een andere plaats kan opgehangen worden. Bijvoorbeeld aan de andere kant van de muur, de overstaande muur,...

Als de beheerder of bewoners hieraan, of aan de voorbereidende werken geen gehoor geven of dit plataf weigeren (vermits er mee gelachen is), zal er op een dag een deurwaarder aankloppen met de boodschap dat de werken uitgevoerd worden, zoals het fluvius uitkomt en dat de volledige factuur voor de beheerder/bewoners is.

Maar over het algemeen lukt het wel, zelfs in krappe kelders :wink:
 
Fluvius heeft digitale gas en elektriciteitsmeter geinstalleerd:

De homewizard p1 werkt goed. Ik kreeg verslag van fluvius per mail met eindstand en nummer oude gas en elektr meter.

Ik krijg van total power energies de gasafrekening -300 euro terug.
Ik bekijk de elektriciteit en de “meterstand” zou niet doorgegeven zijn door fluvius…

Ik heb dan maar het verslag doorgestuurd naar support en ze melden dat zij het gaan doorgeven aan fluvius en zullen afrekenen…


Nog iemand dit voorgehad?
 
De brief ontvangen waarin mijn afspraak staat voor de installatie van de digitale meter. Beetje vreemd dat ze wel gewoon droog zeggen "voorzie een kastruimte van xx op xx CM".

Erg benieuwd alleszins. Toen ik mij vorig jaar informeerde voor de installatie van de digitale meter, kwam fluvius ter plaatse en was de conclusie dat ze hem nooit gingen kunnen hangen waar mijn huidige meter hangt. Benieuwd of ze die mening nog steeds hebben want er is geen andere optie dan dat :unsure:
Uiteindelijk alles goedgekomen. Hebben wat geschoven met iets anders en nu past ie er net in.

Wel niet perfect waterpas zie ik nu. Auwtch.
 
Onderaannemer van fluvius is net langsgeweest om de digitale gasmeter en elektriciteitsmeter te installeren. Hij belt aan dat hij klaar is en geeft mij 2 infofiches, geen uitleg of document dat ik moet ondertekenen terwijl die van Fluvius zeiden dat ik een overhandigingsdocument zou moeten tekenen.

Nu goed, hij vertrekt, ik controleer de gasmeter, die werkt. Ik controleer de elektriciteitsmeter, heeft hij die van de buurman toch ni veranderd zeker. Gelukkig hem nog kunnen aantreffen in zijn auto, hij is nu bezig om die van de buurman terug te zetten en die van mij te installeren. Ik hoop maar dat alles goed gaat en dat de meterstanden ook correct zullen doorgegeven zijn. Voor de zekerheid toch maar een foto genomen.
 
Hier hebben ze een verkeerde meter van 2 km verder geplaatst.
Meterstanden zijn wel correct enzo
Maar voor de premie aan te vragen weeral weken extra wachten
Als er ooit rekeningen komen "sorry door de drukte kan dit spijtig genoeg wel een aantal weken duren"🙈
We zullen dan eens zien🤣

3-BF4-CC9-F-94-A1-4741-9-C8-E-B41-A97320714.png
 
Hier hebben ze een verkeerde meter van 2 km verder geplaatst.
En dat zijn dus situaties die totaal vermeden kunnen worden moesten die idioten de serienummers van de meters deftig nakijken... Maar nee, alles rap rap om zo veel mogelijk klanten te kunnen doen...
 
Terug
Bovenaan