Heb jij al een digitale meter?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum

?

  • ja

    Stemmen: 166 57,0%
  • nee

    Stemmen: 125 43,0%

  • Totaal aantal stemmers
    291
Hij deed ook niet de moeite om andere plaats te zoeken, hij heeft het genoteerd en foto's getrokken, en gaf mij aan dat er wel kleinere afmetingen in omloop zijn (die in lengte 55 cm zijn) maar dat hij deze niet beschikbaar had.
Hij heeft de moeite niet gedaan omdat hij dat ook gewoon niet mag. De meter moet op de oorspronkelijke plaats opgehangen worden. Enkele centimeters verschuiven kan natuurlijk, maar als het op de oorspronkelijke plaats niet past, zal dat zowiezo niet voldoende zijn.
Dan ben je de meter aan het verplaatsen ipv aan het digitaliseren.
En die 20D55 kasten zijn inderdaad momenteel nog niet in omloop om in particuliere woningen te installeren.
 
Voor de digitale elektriciteitsmeter: aan de technieker de ruimte getoond waar de huidige analoge meter staat, en meteen verteld dat ik vreesde dat de nieuwe meter er niet zou kunnen staan. De man deed wel nog moeite om het kader uit zijn voertuig te halen, maar stelde dan vast dat ruimte te klein is. Het scheelt niet zoveel, maar net te klein. Hij deed ook niet de moeite om andere plaats te zoeken, hij heeft het genoteerd en foto's getrokken, en gaf mij aan dat er wel kleinere afmetingen in omloop zijn (die in lengte 55 cm zijn) maar dat hij deze niet beschikbaar had.
Zodra ze terug in de buurt met kleine meters zijn, zal ik bericht krijgen.
Dus, dat is voorlopig uitstel.
Ik hoop hier op hetzelfde scenario... (uitstel - minder diepe kast) Half mei komen ze hier langs.
De huidige meter zit achter de voordeur (nog zo'n bakelieten Teco geval) en die voordeur kan al niet volledig open nu daardoor, maar storend is het niet. De nieuwe kast zou daar nog eens 10 cm bij doen en dan zou het wel een probleem zijn. Contact opgenomen met Fluvius, die gaan de afspraak laten doorgaan en de technieker laten zien wat er mogelijk is.

Ik overweeg nog om de meter op een andere plaats te laten hangen maar dat betekent een nieuwe invoerkabel (moet je blijkbaar zelf voorzien en weinig zin om door mijn gevel te laten boren) + kosten.
 
Hij heeft de moeite niet gedaan omdat hij dat ook gewoon niet mag. De meter moet op de oorspronkelijke plaats opgehangen worden. Enkele centimeters verschuiven kan natuurlijk, maar als het op de oorspronkelijke plaats niet past, zal dat zowiezo niet voldoende zijn.
Dan ben je de meter aan het verplaatsen ipv aan het digitaliseren.
En die 20D55 kasten zijn inderdaad momenteel nog niet in omloop om in particuliere woningen te installeren.
Vreemd, want ik heb hier net onze digitale meter z'n afmetingen nagemeten en die is 16 breed en 49 hoog, vooraan, dus ik gok da dat zo'n 20D55 is?
 
Vreemd, want ik heb hier net onze digitale meter z'n afmetingen nagemeten en die is 16 breed en 49 hoog, vooraan, dus ik gok da dat zo'n 20D55 is?
Neen, das een 17D50 (17cm op 50), de voorloper van de 20D55 (20cm op 55) . Die zijn vervangen omdat op de 20D55 ook meerfasige meters kunnen geplaatst worden. 17D50 enkel monofasig.
 
Neen, das een 17D50 (17cm op 50), de voorloper van de 20D55 (20cm op 55) . Die zijn vervangen omdat op de 20D55 ook meerfasige meters kunnen geplaatst worden. 17D50 enkel monofasig.
Merci voor de info! Gelukkig heb ik nog een 17D50 dan, want een 20D55 zou ook wel krap kunnen zijn.
 

Dat lezen we graag zie!
Ik vraag me af wat de criteria voor "hardnekkig weigeren" zijn.

Bij mij zijn er ze er nog alsnog niet in geslaagd om een digitale meter te installeren doordat ze telkens aan mijn deur staan wanneer ik gaan werken ben voor lange periode weg van huis (offshore).
Als ik dan aangeef dat ik bepaalde periodes van meerdere weken telkens thuis ben voor die meter te laten installeren dan past het precies niet voor hun.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af wat de criteria voor "hardnekkig weigeren" zijn.

Bij mij zijn er ze er nog alsnog niet in geslaagd om een digitale meter te installeren doordat ze telkens aan mijn deur steun wanneer ik gaan werken ben voor lange periode weg van huis (offshore).
Als ik dan aangeef dat ik bepaalde periodes van meerdere weken telkens thuis ben voor die meter te laten installeren dan past het precies niet voor hun.
Ik zou verwachten dat eens bellen voor een concrete doenbare afspraak wel moet gaan, niet?
Op eigen initiatief een digitale meter laten plaatsen was toch gratis gemaakt onlangs?
 
Ik kreeg gisteren post van fluvius

Eind deze maand volledige installatie v gas elec en water digitale meters.

Kan ik die gas en watermeter niet uitstellen ?

Mvg
 
Ik kreeg gisteren post van fluvius

Eind deze maand volledige installatie v gas elec en water digitale meters.

Kan ik die gas en watermeter niet uitstellen ?

Mvg
Er is, allez ik zie, geen enkele reden om dat uit te stellen.

Ik zie geen enkel voordeel / meerwaarde aan het wel plaatsen van de elektriciteitsmeter maar het niet plaatsen van de gas- of watermeter.
 
Sinds deze week digitale meters voor gas, elektriciteit en water. Ik vraag me wel af wat er met die tellers gebeurt op het moment dat die batterijen plat zijn (bv. wanneer je voor langere tijd van huis weg bent)
 
Er is, allez ik zie, geen enkele reden om dat uit te stellen.

Ik zie geen enkel voordeel / meerwaarde aan het wel plaatsen van de elektriciteitsmeter maar het niet plaatsen van de gas- of watermeter.
Ik heb een ongelooflijke break gehad door mijn nieuwe geplaatste zonnepanelen in mei vorig jaar in combo met terugdraaiende teller.
Door de goede zonnemaanden enorm teruggedraaid en nog eens dik geld teruggehad vd leverancier.

Ik heb een groot stuk electrisch verwarmd in de winter 4000 kwh minder gas verbruikt.
Klein verwarmingske v 2000 watt v Delonghi. Prachtig apparaat - ik kon er de living v 75 m2 aangenaam warm mee houden.
De gas stond vanaf jan 20 Ec ( variabel tarief - kwartaal banditisme) per kwh dus ik had nog chance met mijn rekening.

Dus hoelanger die brol buiten blijft hoe beter.
HEeft voor my geen enkele meerwaarde gaat puur over controle op lange termijn en piekverbruik ripoff.

Ik vraag me echt af hoe mensen die hoge gas kosten gaan blijven dragen.
TEvens de verhoogde stroomprijzen. Echter vooral de gas is echt wel duur.
Er zijn bepaalde mensen degoutant rijk aan het worden door dit hele bedrog op grote schaal onder vorm van:" oei, geen gas meer van Rusland."

Uiteindelijk komt het gas via turkije etc binnen in Europa. Echter afzender is nog altijd Rusland.
Meer tussenpostjes, hogere corruptiegraad en hogere kosten voor de consument.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een ongelooflijke break gehad door mijn nieuwe geplaatste zonnepanelen in mei vorig jaar in combo met terugdraaiende teller.
Door de goede zonnemaanden enorm teruggedraaid en nog eens dik geld teruggehad vd leverancier.

Ik heb een groot stuk electrisch verwarmd in de winter 4000 kwh minder gas verbruikt.
Klein verwarmingske v 2000 watt v Delonghi. Prachtig apparaat - ik kon er de living v 75 m2 aangenaam warm mee houden.
De gas stond vanaf jan 20 Ec ( variabel tarief - kwartaal banditisme) per kwh dus ik had nog chance met mijn rekening.

Dus hoelanger die brol buiten blijft hoe beter.
HEeft voor my geen enkele meerwaarde gaat puur over controle op lange termijn en piekverbruik ripoff.

Ik vraag me echt af hoe mensen die hoge gast kosten gaan blijven dragen.
TEvens de verhoogde stroomprijzen. Echter vooral de gas is echt wel duur.
Er zijn bepaalde mensen degoutant rijk aan het worden door dit hele bedrog op grote schaal onder vorm v oei geen gas meer van rusland.

Uiteindelijk komt het gas via turkije etc binnen in Europa. Echter afzender is nog altijd Rusland.
Meer tussenpostjes, hogere corruptiegraad en hogere kosten voor de consument.

Kijk ik kan verstaan dat je tgv het uitzonderlijke voordeel de neiging hebt om te zeggen van laat die elektriciteitsmeter er maar uit. Waar ik begrip voor kan opbrengen, maar het niet eens mee ben vanuit het feit dat dit principematig gewoon het meest correcte is voor iedereen. Maar het wel zelf zou gedaan hebben indien ik het zou kunnen. Ik ben nu eenmaal een grote hypocriet. Daarom dat ik ook die zonnepanelen nog gezet had in de verwachting dat ik dan 20 jaar terugtellende teller had.

Al wist je toen je de zonnepanelen liet zetten dat dit wilde zeggen met de digitale elektriciteitsmeter.

Maar daar ging het niet over. Jij had het enkel over de digitalisatie weigeren van de water en gas meter.
Dus dat voordeel waarover je het hierboven hebt, ga je niets aan hebben bij een niet digitale gasmeter of watermeter. Uw elektriciteitsmeter gaat nu eenmaal uw winterverbruik van elektriciteit met die digitale teller niet compenseren.
En voor gas of water is er op dit moment geen piekverbruik rip-off. Dus dat is ook geen ding.

Daarnaast wil ik er u op wijzen dat als je spreekt over afripprijzen van 20 cent voor gas. We aan 1€ voor elektriciteit zaten. En met die digitale elektriciteitsteller ga je dat verbruik van uw delonghi mogen betalen. Uw zonnepanelen lossen daar niets aan op. En als ik dan moet kiezen, dan betaal ik liever 4000kwh gas, dan 3000kwh elektriciteit (of whatever verbruik dat delonghi kacheltje effectief had).
Ik hoop dan ook dat je een metertje hebt gebruikt om te weten hoeveel elektriciteit je tijdens dat wintertje verbruikt hebt om de gelijkvloers op temperatuur te houden met dat kacheltje. Gewoon om niet de verkeerde conclusie te trekken... en volgend jaar ineens een gepeperde rekening van +5.000€ te krijgen omdat je het niet verwacht had dat je er 5000kwh elektriciteit doordraait met dat verwarmingstoestelletje.

Voor de rest klopt uw andere uitleg ook langs geen kanten. https://www.consilium.europa.eu/nl/infographics/eu-gas-supply/
Al zal ik niet ontkennen dat de cijfers effectief op die 18% zou liggen zoals hier geclaimd wordt. Er zullen er ook wel zijn die dat kopen van de Russen en dan doorverkopen, net zoals dat men hetgeen dat men kan omsturen via andere pijpleidingen ook wel zal deviëren. Maar die grote aantallen als hetgeen we vroeger lieten leveren door de buizen zoals de northstream (>30%) is gewoon niet mogelijk om dat allemaal te deviëren via Turkije. Of zelfs voor een substantieel gedeelte. Dus dat lijkt mij voorlopig een beetje een te grote samenzweringstheorie. Alsof Poetin oorlog beginnen te maken is zodanig dat zijn vriendjes veel geld kunnen verdienen aan Olie of gas of...

Voor de rest wil ik er u toch op wijzen, dat als je de meter weigert. Je een ingebrekestelling van 2xx€ krijgt. x maand later de volgende ingebrekestelling (neem 1 maand) van 2xx€ en neem x maand (neem 2) later een verschijning voor de rechter. Laat ons dat aannemen, kan ook wat langer zijn. Waarna die rechter dan tegen u gaat zeggen meneer, u moet hen toegang verschaffen. U moet die boete betalen. Doet u dat niet, dan mag u een schadevergoeding betalen elke dag dat u weigert EN men mag vanaf dag 1 tot op het moment dat je het laat uitvoeren de elektriciteit, gas,... afsluiten... en je mag opdraaien voor de kost van de interventie.

Persoonlijk zou ik niet de koppige uithangen... voor iets waar je toch aan het kortste eind gaat trekken. Als je geld te veel hebt en dat ervoor over hebt. You do YOU. (maar kom er achteraf niet over klagen dat je op de blaren moet zitten) Als je dat niet hebt, doe het uw eigen niet aan...
 
Laatst bewerkt:
Lees je mijn setup wel?
Ik heb nog alles analoog en hoop dat ook zolang mogelijk te houden

Btw mijn keurder vd zonnepanelen maande me aan zolang mogelijk alles digitaal uit te stellen

"Daarnaast wil ik er u op wijzen dat als je spreekt over afripprijzen van 20 cent voor gas. We aan 1€ voor elektriciteit zaten. En met die digitale elektriciteitsteller ga je dat verbruik van uw delonghi mogen betalen. Uw zonnepanelen lossen daar niets aan op. En als ik dan moet kiezen, dan betaal ik liever 4000kwh gas, dan 3000kwh elektriciteit (of whatever verbruik dat delonghi kacheltje effectief had).
Ik hoop dan ook dat je een metertje hebt gebruikt om te weten hoeveel elektriciteit je tijdens dat wintertje verbruikt hebt om de gelijkvloers op temperatuur te houden met dat kacheltje. Gewoon om niet de verkeerde conclusie te trekken... en volgend jaar ineens een gepeperde rekening van +5.000€ te krijgen omdat je het niet verwacht had dat je er 5000kwh elektriciteit doordraait met dat verwarmingstoestelletje."

Ik heb een analoge electriciteitsmeter. Ik snap uw redenering niet hoor...
IK betaal proconsumtentaks maar mijn meter is al teruggedraaid voor de opmeting van vorig jaar. Dus zoveel zal mijn delonghi'ke of whatever niet verbruikt hebben.
Ik ben btw blij dat het nog niet digitaal is nu ik overal lees hoe die systemen ( fouten met switchen leveranciers, verkeerde uitlezingen bijgevolg verkeerde rekeningen, al een paar verkeerd gemonteerd met veel problemen nadien )halsoverkop door de mensen hun strot wordt geduwd.
Ik zou na de switch nr digitaal nietmeer gaan bijverwarmen met mn klein delonghile

Uiteindelijk zal ik wel moeten veranderen maar daar ging het niet over.
Het ging over de oude terugdraaiende meter die me veel heeft doen besparen vorige winter
 
Laatst bewerkt:
En uw gas etc afsluiten wegens herhaaldelijke weigering heb ik nog nooit gehoord
Lac komt er eerst al tussen ..
 
Laatst bewerkt:
Lees je mijn setup wel?
Ja
->
Eind deze maand volledige installatie v gas elec en water digitale meters.
Kan ik die gas en watermeter niet uitstellen ?
Ik las dit dat je dus WEL een digitale elektrische meter laat installeren. Aangezien je niet vroeg of je die elektrische meter kon uitstellen.

Ik heb nog alles analoog en hoop dat ook zolang mogelijk te houden
Ik heb een analoge electriciteitsmeter. Ik snap uw redenering niet hoor...
NU kan ik volgen. Je wil de elektrische digitale meter dus ook niet laten installeren.

Btw mijn keurder vd zonnepanelen maande me aan zolang mogelijk alles digitaal uit te stellen
Die keurder had gelijk op het moment dat hij het u aanraadde.

NU moet je echter rekening houden voor een weigering voor de installatie van de elektrische digitale meter met:

1) de forfaitaire heffing van 2xx€ (ik dacht 290, maar daarom schrijf ik 2xx, aangezien ik niet zeker ben over het exacte bedrag) voor de eerste ingebrekestelling
2) de 2de forfaitaire heffing van 2xx€ voor de 2de ingebrekestelling
3) de kosten voor de rechtzaak inclusief boetes (en eventuele boeteclausule) die JIJ gaat mogen dragen na de uitspraak. Ik geloof namelijk niet dat je ook maar ooit gelijk gaat krijgen dat je die nog mag en mocht weigeren.

IK betaal proconsumtentaks maar mijn meter is al teruggedraaid voor de opmeting van vorig jaar. Dus zoveel zal mijn delonghi'ke of whatever niet verbruikt hebben.
Het verbruik is hetzelfde. Bij de digitale word je er gewoon correct voor gefactureerd. Maar bon, ik begrijp het nu.

Uiteindelijk zal ik wel moeten veranderen maar daar ging het niet over.
Het ging over de oude terugdraaiende meter die me veel heeft doen besparen vorige winter
Ik val misschien in herhaling, maar ik begreep niet waarom je de gas en watermeter niet zou veranderen, als je de elektrische zou laten plaatsen. Want zo kwam uw post over.

Uw vraag was echter of je de gas- of watermeter kan weigeren om een objectieve reden. En daar is het antwoord in mijn ogen neen op (al heeft het geen zin om die te digitaliseren als je de elektrische niet installeert, aangezien de communicatie verloopt via de communicatiemodule van de digitale elektriciteitmeter). Net zoals je op dit moment de elektrische digitale meter daarvoor ook niet meer kan uitstellen.
Je kan contrarie doen. Maar daar heeft men ondertussen een procedure met gevolgen voor voorzien die men ook afdwingt. Terwijl dit tot onlangs niet het geval was, en je dus zonder al te veel gevolgen toch nog kon weigeren. En dus het voordeel doen met uw delonghi vuurtje.

En uw gas etc afsluiten wegens herhaaldelijke weigering heb ik nog nooit gehoord
Lac komt er eerst al tussen ..
Dezelfde regels gelden voor gas als voor elektriciteit. En voor elektriciteit KAN men u als je weigert om mee te werken effectief u afsluiten vanop straat. Voor gas weet ik niet of men dat ook effectief van de straat al kan afsluiten. Ik zou denken van wel, maar steek er mijn handen niet voor in het vuur.
 
In de eerste plaats wil ik niet veranderen vanwege de straling.
Die meters geen me geen enkel voordeel. Dus afweging voordeel ev risico is niet in favor vr dat.

Alsook bovenste redenen hierboven aangehaald over mijn delonghi'ke.
En tevens komen er toch veel klachten vd die Franse fabrikant die zijn apparatuur/software blijkbaar niet 100 procent klaar heeft.
Onlangs enen bijna zijn huis bijna afgebrand na een plaatsing. De plaatsers spreken over een toevaligheid.😀

Teveel gebruik van tijdelijke onderaannemers die problemen parkeren en paraplus open trekken.
Dus kans op veel zever tussen verschillende partijen.

En ook de vrees dat die meters alleen maar meer controle en informatie geeft aan een energiemaatschappij.
En dat is geen non profit organisatie. Die denken alleen aan hun eigen beurs.

ik ken mijn weg wel in de rechtbanken dus we zien wel hoor.
Zover zijn we nog niet
 
Voor de betaalbaarheid van de opwekking en het net zal iedereen toch z'n metertje moeten bijdragen vrees ik.

Omstandigheden veranderen nu eenmaal, niets is eeuwig.

Wat betreft die brand ging het zover ik terugvind (zijn wel meerdere cases) over een defect aan een kabel. Dat had evengoed kunnen gebeuren bij de installatie van een analoge meter.

Verder kan ik enkel maar aanraden om in de technische ruimte een gepaste brandblusser te hangen. Hier hangt er alvast eentje.

En straling, uhm Jah..

Iedereen doet maar van mijn part maar draagt wel correct bij in de kosten. Fair, nietwaar?

(Kosten in de ruimste zin, tegenwoordig ook meer en meer ook ecologische)
 
In de eerste plaats wil ik niet veranderen vanwege de straling.
Je kan een draadloze aanvragen. Al had ik wel verstaan dat je die zelf dient te betalen.

Die meters geen me geen enkel voordeel. Dus afweging voordeel ev risico is niet in favor vr dat.
Maakt niet uit hé. Het is en blijft fluvius (of andere naam...) hun meter, jij bent daarom dan ook verplicht om hen de vrije toegang te bezorgen aan hun meter. In vb Japan hebben ze dat opgelost door die meter buiten te zetten - dan had je er even goed niets aan te stellen . In België is er gekozen om die binnen te zetten, om een betere bescherming te garanderen.

En tevens komen er toch veel klachten vd die Franse fabrikant die zijn apparatuur/software blijkbaar niet 100 procent klaar heeft.
Onlangs enen bijna zijn huis bijna afgebrand na een plaatsing. De plaatsers spreken over een toevaligheid.😀
Doordat die software niet klaar was, hebben ze de uitrol vertraagd. Ondertussen is die software wel in orde. Of in orde genoeg.
Dat afbranden is niet gerelateerd aan de meter, is gerelateerd aan de werken. Als men massaal dezelfde aantallen analoge meters zou uitrollen dan zou er statistisch gezien evengoed zoiets kunnen gebeuren. 100% foutloos bestaat namelijk niet.

Dat lijkt mij dan ook puur excuustruus. Maar opnieuw, dat jij dat aangrijpt omdat jij het net verder als perfecte batterij wenst te gebruiken kan ik perfect verstaan. Echter is dat gedaan. En die informatie is niet echt nieuw meer.

En ook de vrees dat die meters alleen maar meer controle en informatie geeft aan een energiemaatschappij.
En dat is geen non profit organisatie. Die denken alleen aan hun eigen beurs.
Informatie kan je gelijk hebben. Controle heb je ongelijk, aangezien het de intercommunale is, wat een defacto non profit organisatie is (of profit voor de aandeelhouders, wat de bevolking is), die het beheer van de database heeft.
Maar dan nog is dat geen wettelijke reden om dit te weigeren.

ik ken mijn weg wel in de rechtbanken dus we zien wel hoor.
Zover zijn we nog niet
Ok. Ik hoop dat je er achteraf over kunt komen stoefen ;).
Ik vrees echter dat je de deksel op de neus gaat krijgen. Waar je hier dan gerust later over mag komen klagen, maar medelijden ga ik er dan wel niet bij hebben.
 
Hier hebben ze mij onlangs een digitale gegeven (gas & electriciteit) toen ik een verzwaring aanvroeg van monofase naar 3x32A

Ik heb een ongelooflijke break gehad door mijn nieuwe geplaatste zonnepanelen in mei vorig jaar in combo met terugdraaiende teller.
Door de goede zonnemaanden enorm teruggedraaid en nog eens dik geld teruggehad vd leverancier.

Ik heb een groot stuk electrisch verwarmd in de winter 4000 kwh minder gas verbruikt.
Klein verwarmingske v 2000 watt v Delonghi. Prachtig apparaat - ik kon er de living v 75 m2 aangenaam warm mee houden.
De gas stond vanaf jan 20 Ec ( variabel tarief - kwartaal banditisme) per kwh dus ik had nog chance met mijn rekening.

Dus hoelanger die brol buiten blijft hoe beter.
HEeft voor my geen enkele meerwaarde gaat puur over controle op lange termijn en piekverbruik ripoff.

Ik vraag me echt af hoe mensen die hoge gas kosten gaan blijven dragen.
TEvens de verhoogde stroomprijzen. Echter vooral de gas is echt wel duur.
Er zijn bepaalde mensen degoutant rijk aan het worden door dit hele bedrog op grote schaal onder vorm van:" oei, geen gas meer van Rusland."

Uiteindelijk komt het gas via turkije etc binnen in Europa. Echter afzender is nog altijd Rusland.
Meer tussenpostjes, hogere corruptiegraad en hogere kosten voor de consument.
Gas is toch terug normaal ?

Ik heb alle verhogingen die ik kon vorig jaar geweigerd van voorschot, en toch nog 1300 euro terug gekregen uiteindelijk (mei 2022-mei 2023).
Dus het viel al bij al goed mee. En gas is nu terug op <1eur/m3 (incl alle kosten & taxen), wat ons minder als 200 eru/maand geeft. Al bij al een redelijke prijs om het warm te hebben. Huis niet echt super geïsoleerd voorlopig. Binnen jaartje of twee de gasketel vervangen voor waarschijnlijk de 'final gasketel' voor 15 jaar (ik ga er vanuit dat het verbod zoals in duitsland voor nieuwe ketels er hier ook wel zit aan te komen).

Tegen dan is elektriciteit hopelijk wat voordeliger geprijst zodat een warmte pomp de moeite is.
 
Terug
Bovenaan