Heb jij al een digitale meter?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum

?

  • ja

    Stemmen: 168 57,5%
  • nee

    Stemmen: 124 42,5%

  • Totaal aantal stemmers
    292
Hier nog geen digitale meter alleszins, en nog geen bericht gezien dat ze ene zouden komen installeren. Ik ga dat natuurlijk uitstellen tot 2025 omwille van mijn zonnepanelen.
 
Hier nog geen digitale meter alleszins, en nog geen bericht gezien dat ze ene zouden komen installeren. Ik ga dat natuurlijk uitstellen tot 2025 omwille van mijn zonnepanelen.
Je kan dit controleren bij Fluvius he

Blijkbaar is dit bij ons alweer opgeschoven. Een tijdje geleden was dit nog april 2024. Nu gaat dit al bijna 2025 zijn.

Jouw meterinstallatie staat op onze radar om tussen 01/10/2024 en 31/12/2024 uit te rusten met digitale meters. Sowieso ontvang je van ons altijd eerst een persoonlijk bericht om een concrete afspraak te maken!

Hou er rekening mee dat dit een indicatieve planning is die altijd kan worden beïnvloed door externe omstandigheden en factoren. Afwijkingen zijn dus altijd mogelijk.
 
Ik zit nog even safe precies

Jouw meterinstallatie staat nog niet op onze planning om uit te rusten met digitale meters. Deze planningschecker wordt regelmatig geüpdatet. Zodra jouw installatie op onze planning komt, wordt dat zichtbaar.
 
Bij mijn nonkel zijn ze al gekomen om een digitale meter te plaatsen, voor gas is dat gelukt, maar voor elektriciteit niet, en gaan ze terugkomen met een kleinere.
Ik had hier eens gelezen dat die kleinere formaten nog niet (goed) leverbaar zijn. Spreken we dan over enkele weken, of enkele jaren?

Dat zal eerder enkele maanden zijn vermoed ik. Maar voorlopig worden die nog niet meegegeven aan de techniekers die de dagelijkse (single flow) installaties doen.

Misschien in uitzonderlijke gevallen wel? Maar daar heb ik geen weet van.
Die 20D55 kasten zijn wel degelijk al beschikbaar en worden geplaatst als test door bepaalde teams, maar voor zover ik weet zijn de uiteindelijke werkinstructies nog niet gefinaliseerd en worden ze dus nog niet standaard geplaatst in particuliere woningen.
Maar dat zal inderdaad iets van maanden zijn, zeker geen jaren meer.

Dat vind ik ook maar raar.
Voor een installatie waar er nog decennia lang ettelijke MegaWatts doorgejaagd zullen worden verwacht ik toch dat die verbindingen in de meterkast op moment worden vastgezet.
Dat is inderdaad de bedoeling, dat die op moment vastgezet worden. Met vijsmachine is het te gemakkelijk om ze te los vast te draaien, of net te vast en alles kapot te draaien.
 
Die 20D55 kasten zijn wel degelijk al beschikbaar en worden geplaatst als test door bepaalde teams, maar voor zover ik weet zijn de uiteindelijke werkinstructies nog niet gefinaliseerd en worden ze dus nog niet standaard geplaatst in particuliere woningen.
De persoon van Fluvius die hier is langsgeweest om mijn probleem i.v.m. onvoldoende diepte voor de standaardkast te bekijken had precies een hele collectie aan kasten in haar map zitten. Of ze een bepaalde kast kunnen gebruiken hangt wel af van het aantal fasen, de kleinste kast lukte hier niet omdat ik 3 fasen heb (3 x 230 V zonder neuter).
 
Die 20D55 kasten zijn wel degelijk al beschikbaar en worden geplaatst als test door bepaalde teams, maar voor zover ik weet zijn de uiteindelijke werkinstructies nog niet gefinaliseerd en worden ze dus nog niet standaard geplaatst in particuliere woningen.
Maar dat zal inderdaad iets van maanden zijn, zeker geen jaren meer.

Dan is mij dat nog niet opgevallen dat die al mee worden gestuurd met bepaalde teams :)
 
Dan is mij dat nog niet opgevallen dat die al mee worden gestuurd met bepaalde teams :)
Het is sowieso heel beperkt en enkel mits voorafgaande goedkeuring van Fluvius. En ik weet nu ook niet direct of elk van de 3 grote onderaannemers ze al mogen gebruiken.
 
Ik heb vandaag toch eens een mailtje gestuurd.

Hoe lang het nog gaat duren.
Dat het nog zo lang mag duren als het wil maar dat ik niet van plan ben om voor maart-april-mei-juni-... pronsumententarief te betalen vanaf de digitale meter er hangt

Ben eens benieuwd
Update na de verkeerd geplaatste DM v een ander adres.

Mail was dus 22/06
28/06 mail van fluvius dat ze de gegevens kunnen verwerken hebben en omzetten🤔

Dus eindelijk premie v d PV kunnen aanvragen.

Gisteren afrekening ENGIE enkel ELEC van 29/12(laatste gewone analoge jaarlijkse meteropname) tot 29/02 plaatsing DM

Gelieve 536 euro op te leggen🤬
Tuurlijk dure periode toen en de PV heb je op dat moment ook niet veel aan.
Cijfers kloppen wel dit alles was voor 505kWh dag en 667 kWh nachtverbruik.

Nu de gas nog 🙈
 
Jouw meterinstallatie staat op onze radar om op 16/01/2026 uit te rusten met digitale meters. Sowieso ontvang je van ons altijd eerst een persoonlijk bericht om een concrete afspraak te maken!

:rofl:
 
Jouw meterinstallatie staat op onze radar om op 16/01/2026 uit te rusten met digitale meters. Sowieso ontvang je van ons altijd eerst een persoonlijk bericht om een concrete afspraak te maken!
hier krijg ik de melding dat het nog niet ingepland is voor mijn adres… mooi zo… mogen ze zelfs nog lang mee wachten
 
hier krijg ik de melding dat het nog niet ingepland is voor mijn adres… mooi zo… mogen ze zelfs nog lang mee wachten
Hier zijn ze vorig jaar na installatie van zonnepanelen langs geweest van fluvius. Nadat ze zagen dat nieuwe meter niet zou passen in ingemaakte kast zeiden ze dat ze later weleens gingen terugkeren, maar dat ik me niet moest opjagen. Toen hebben ze de datum 4 jaar opgeschoven. Vraag me echter wel af of ik nu nog ooit aanspraak kan maken op onze premie.
Jouw meterinstallatie staat op onze radar om op 16/01/2026 uit te rusten met digitale meters. Sowieso ontvang je van ons altijd eerst een persoonlijk bericht om een concrete afspraak te maken!

:rofl:
 
Conclusie:

thread is 1 jaar oud. Toen was het 50/50 als die werd opgestart.

Nu dus 1 jaar later : 53/47

Mij lijkt het dus dat Fluvius nooit op tijd zal zijn om eind volgend jaar overal digitale meters te hebben.
Niet te vroeg victorie kraaien.

Ik werk toevallig bij de telecom operator waar ibm zijn simkaartjes besteld voor de connectiviteit van die slimme meters. Ik zie per maand hoeveel sims ze bestellen.

Vorig jaar serieuze problemen gekend, en amper sims besteld. Scheelde serieus op ons budget toen. Maar nu in 2023 is de rollout volop bezig hoor, loopt als een trein (+100k SIM kaarten per maand besteld).
 
Laatst bewerkt:
Je kan dit controleren bij Fluvius he

Blijkbaar is dit bij ons alweer opgeschoven. Een tijdje geleden was dit nog april 2024. Nu gaat dit al bijna 2025 zijn.

Jouw meterinstallatie staat op onze radar om tussen 01/10/2024 en 31/12/2024 uit te rusten met digitale meters. Sowieso ontvang je van ons altijd eerst een persoonlijk bericht om een concrete afspraak te maken!

Hou er rekening mee dat dit een indicatieve planning is die altijd kan worden beïnvloed door externe omstandigheden en factoren. Afwijkingen zijn dus altijd mogelijk.
Hoe weiger je die dan tot 2025, stel dat je binnenkort op de planning komt?

Edit: never mind, ik scroll even door en er staat dat men voorlopig geen plaatst bij installaties die voor 2021 geplaatst zijn. Oef.
 
Hier is men gisteren dan geweest.
De digitale aardgasmeter die werd geplaatst. De technieker had blijkbaar wel eventjes problemen om de brander terug aan de praat te krijgen, maar uiteindelijk is dat in orde gekomen.

Voor de digitale elektriciteitsmeter: aan de technieker de ruimte getoond waar de huidige analoge meter staat, en meteen verteld dat ik vreesde dat de nieuwe meter er niet zou kunnen staan. De man deed wel nog moeite om het kader uit zijn voertuig te halen, maar stelde dan vast dat ruimte te klein is. Het scheelt niet zoveel, maar net te klein. Hij deed ook niet de moeite om andere plaats te zoeken, hij heeft het genoteerd en foto's getrokken, en gaf mij aan dat er wel kleinere afmetingen in omloop zijn (die in lengte 55 cm zijn) maar dat hij deze niet beschikbaar had.
Zodra ze terug in de buurt met kleine meters zijn, zal ik bericht krijgen.
Dus, dat is voorlopig uitstel.
Ondertussen staat hier ook een digitale elektriciteitsmeter.
In eerste fase had de technieker de standaard kast bij die niet paste, die te groot was, enige tijd later kwam een andere technieker langs om huidige meterkast te bekijken en dan afspraak te maken voor plaatsing van nieuwe meter.
Dat is in feite allemaal vlot verlopen, de meter zit er in.. ik denk dus wel dat men in de mate van het mogelijke zelf rekening houden met de afmetingen van de huidige niet-digitale meter.
 
Sinds vorig jaar oktober een digitale meter hier. enkel elektriciteit, we verwarmen hier nog op mazout ipv gas.
Voor de duidelijkheid, is het huis van mijn ma en is gewoon een heel oud huis.
Was allemaal in kader van straatwerken hier.
Zowat de volledige straat is hier vernieuwd: nieuwe rioleringen, nieuwe gasleiding, nieuwe bekabeling van oa. Telenet,Proximus,Fiberklaar maar ook elektriciteitsbekabeling. heel veel buren hebben ook nieuwe digitale elektriciteitsmeters gekregen.
Was op minder dan een uurtje gefixed.

paar weken geleden hebben ze plots ook een brief gestuurd dat ze een nieuwe digitale watermeter gingen komen plaatsen.
Redelijk short notice, ze gingen al komen de week nadat we de brief gekregen hebben.
Maar uiteindelijk toch kunnen afwimpelen omdat we quasi een halve keuken moesten afbreken om die meter te kunnen installeren. We hebben gezegd dat we volgend jaar een nieuwe keuken gaan plaatsen en dan moesten we maar eens terugbellen voor een nieuwe afspraak
 
De persoon van Fluvius die hier is langsgeweest om mijn probleem i.v.m. onvoldoende diepte voor de standaardkast te bekijken had precies een hele collectie aan kasten in haar map zitten. Of ze een bepaalde kast kunnen gebruiken hangt wel af van het aantal fasen, de kleinste kast lukte hier niet omdat ik 3 fasen heb (3 x 230 V zonder neuter).
De Fluviusman heeft hier vanmorgen mijn digitale teller gehangen. Die mens is toch een uur of 5 bezig geweest aan mijn aansluiting (oa nieuwe geveldoorboring). Wel heel content van die mens zijn werk, hij is erin geslaagd de minst diepe kast te fiksen (via collega die hier in 't straat is gepasseerd) en heeft die op de huidige locatie kunnen hangen op zo'n manier dat het dikste deel (waar de meter zit) een stukje boven mijn deur uitsteekt. Eindresultaat: De meter hangt op dezelfde plaats als vroeger en mijn deur kan nu volledig open in tegenstelling tot vroeger met de oude meter. Ik heb ergens ook wel meer vertrouwen in die Fluviusmannen die nog de tijd hebben om alles deftig te monteren en af te werken dan in die onderaannemers die haastwerk afleveren omdat ze targets moeten halen.

Wat betreft het zichtbaar krijgen van die tellerstanden op mijn Fluvius en een koppeling aan energieID: Gaat daar een bepaalde tijd over? Waarschijnlijk op zijn minst een nachtverwerking?
 
Terug
Bovenaan