Heb jij al een digitale meter?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum

?

  • ja

    Stemmen: 168 57,5%
  • nee

    Stemmen: 124 42,5%

  • Totaal aantal stemmers
    292
Met afwerken van mijn nieuwe kelder (dichten van de doorvoeren e.d.) slaagt mijn teller er al een dikke maand niet meer in om iets door te zenden. Op mijn Fluvius is "meteropname" nu plots veranderd naar "jaarlijks op 1 mei".
Serieuze verbetering die DM... Geen actuele data meer op mijn Fluvius, jaarlijks de meterstand doorgeven (wordt mijn verbruik ook nog verspreid over het jaar via zo'n standaard profiel ipv werkelijk verbruik? Allicht wel...) en geen mogelijkheid tot energiedelen of een dynamisch contract (want hij kan niet frequent genoeg verbinden).

Tenzij ik op eigen kosten zo'n antenne ding bij Fluvius bestel? Voor 350€ euro een antenne op mijn gevel (nee dank u) of voor 850€ een antenne aan de rooilijn (als ik de kabel tot daar zelf moet voorzien, waarom is die plots nog eens 500€ duurder?)

Waarom zijn die meters niet voorzien van een RJ45 poort voor netwerkaansluiting? Was dat te simpel?
 
Ik weet niet wat ik nu moet denken.
Vanochtend een email van Fluvius/Unit-T aangekregen dat er op 18/09 een digitale meter geplaatst gaat worden.
Is een email voldoende? Moeten ze geen brief sturen?
En dat toontje: "Wij hebben je afspraak goed genoteerd." -> zal wel, jullie hebben het zelf verzonnen!

Maar dan ga ik naar hun Planningschecker: "Jouw meterinstallatie staat nog niet op onze planning om uit te rusten met digitale meters. Deze planningschecker wordt regelmatig geüpdatet. Zodra jouw installatie op onze planning komt, wordt dat zichtbaar."
Ja, wat is het nu?

In het verleden ook al eens 2x een email gekregen.
Vorig jaar, maar daar is geen enkele reactie op geweest.
In maart dit jaar dat men binnenkort een meter ging komen plaatsen. Link om afspraak te maken werkte echter niet, dus geen aandacht meer aan besteed.
Nu heeft men dus concrete datum ingevuld.
Hun klantendienst bellen lukt niet want de planningsdienst heeft het super druk.

Hoe zit het nu met weigeren van de meter met EV installatie geïnstalleerd voor 2021? (is zo bij mij). Mag niet weigeren zeker?

Technisch vraagje: mijn meter staat in een kast in de gang, naast de voordeur.
Dat kastje is 33cm breed, 21cm diep en 46 a 66cm hoog (afhankelijk van hoeveel kabels zij kunnen/mogen verplaatsen)
Past daar een digitale meter in?

Momenteel heb ik monofase, maar wegens aankoop EV deze week overweeg ik om 3-fase te nemen. Elektriciteitskast is vorig jaar heringericht voor 3-fasen.
Is dat nodig voor gewoon gebruik van EV? (normaal max 150km/dag) Of kan ik op 25A mono ook wel genoeg laden op een nacht?
Moet ik 3-fasen best aanvragen voor men de digitale meter komt plaatsen, of kan dat ook achteraf, of maakt het niet uit?
 
Met afwerken van mijn nieuwe kelder (dichten van de doorvoeren e.d.) slaagt mijn teller er al een dikke maand niet meer in om iets door te zenden. Op mijn Fluvius is "meteropname" nu plots veranderd naar "jaarlijks op 1 mei".
Serieuze verbetering die DM... Geen actuele data meer op mijn Fluvius, jaarlijks de meterstand doorgeven (wordt mijn verbruik ook nog verspreid over het jaar via zo'n standaard profiel ipv werkelijk verbruik? Allicht wel...) en geen mogelijkheid tot energiedelen of een dynamisch contract (want hij kan niet frequent genoeg verbinden).

Tenzij ik op eigen kosten zo'n antenne ding bij Fluvius bestel? Voor 350€ euro een antenne op mijn gevel (nee dank u) of voor 850€ een antenne aan de rooilijn (als ik de kabel tot daar zelf moet voorzien, waarom is die plots nog eens 500€ duurder?)

Waarom zijn die meters niet voorzien van een RJ45 poort voor netwerkaansluiting? Was dat te simpel?

Zelfs met zo'n poort loop je het risico dat je er uiteindelijk nog steeds niets mee bent.

Hier staat dat ding er intussen 13 maanden; gasmeter wordt mooi doorgegeven en gaat van daaruit ook door naar de leverancier. Meterstanden elek slagen ze intussen al 13 maand er niet in om die door te sturen naar de leverancier (ook al krijgt Fluvius die wel degelijk door). Problemen met Atrias (platform tussen al die partijen, is ook al in het nieuws geweest) zou het issue zijn, maar gezien het absolute gebrek aan proactiviteit of zelfs activiteit van Fluvius, kan dat zomaar ook aan hun onkunde en onwil liggen. Als ik op die manier in het verleden grote bedrijven op nieuwe systemen zou gezet hebben, ik was al lang 100x ontslagen...
Gevolg is dat er intussen al 2 jaar geen afrekening is van elek, geen afrekening van injectie op vorige analoge teller, geen injectievoorstel en mocht ik van leverancier willen veranderen, dan zou dat ook niet kunnen.
 
Technisch vraagje: mijn meter staat in een kast in de gang, naast de voordeur.
Dat kastje is 33cm breed, 21cm diep en 46 a 66cm hoog (afhankelijk van hoeveel kabels zij kunnen/mogen verplaatsen)
Past daar een digitale meter in?
Zonder de exacte opstelling te weten is het wat moeilijk om te zeggen maar:
33cm breed, is genoeg. Nieuwe kast is max 25cm breed.
46 a 66 cm hoog, das al een probleem. Kabel van de meter naar zekeringkast kan verlegd worden, das zo geen moeilijke. Maar is de huidige kabel ok, moet er een nieuwe kabel gelegd worden, kan deze nieuwe kabel direct naar de zekeringkast gelegd worden of moet er met een aftakdoos een nieuw stuk kabel van de meter aangesloten worden op de bestaande kabel (en is er dan wel plaats voor die aftakdoos)...
De aansluitkabel, das al iets moeilijker. De single flow techniekers van Unit-t mogen die eventueel inkorten (indien geen gewapende kabel) en een beetje verleggen, maar niet verlengen indien deze te kort is...
21cm diep, ja dan valt de 25D60 al af want die is toch een 27cm diep. Als ze die plaatsen gaat die kast niet meer toe en de deur dus niet degelijk open, zeker niet mee instemmen dus. Zeg dat ook maar op voorhand tegen de technieker.
Dus de enige mogelijkheid is dan de 20D55 kast. Die is minder diep, al weet ik niet direct of 21cm wel gaat passen. Zo eens moeten nameten als ik er een zie.

Dus ja, zonder de exacte opstelling te zien is het moeilijk te zeggen. Ik schat de kans groot dat de technieker gewoon gaat zeggen dat er geen plaats genoeg is, en dat de plaatsing uitgesteld zal worden. Afhankelijk van zijn handigheid en ervaring.
Daar waar ik misschien wel zonder probleem de meter zou kunnen plaatsen (onder andere ook deel van mijn job, maar wel op veel hoger niveau laten we zeggen)
 
Sus en klus slaan nog es toe.

Wanneer ‘Sus en Klus’ je digitale meter komen installeren: “Na drie knallen maakten ze zich snel uit de voeten... De schade is enorm”

 
Sus en klus slaan nog es toe.

Wanneer ‘Sus en Klus’ je digitale meter komen installeren: “Na drie knallen maakten ze zich snel uit de voeten... De schade is enorm”

400 volt binnen steken... En dat zijn dus dingen die vermeden kunnen worden door een enkele meting te doen met uw voltmeter, alvorens de hoofdautomaat in te schakelen...
 
Bij het binnentrekken van de gas verplichtte ze ons om een digitale meter te nemen. Dus ondertussen hebben we er een. We hadden nog geen zonnepanelen dus het maakte ook niet zoveel uit. We gingen er niet van onderuit geraken. Mij maakt het dus niet veel uit en het ding werk gewoon.
 
Afspraak moeten maken, eerlijk gezegd ik heb stress. Precies dat HLN mij weet te pinpointen qua nieuwsberichten over dit. Je leest het ene na het andere slecht van die meters. Zie foute aansluitingen, materialen die kapot gaan, enzovoort.

Mensen duimen dat het hier ok wordt aub.
 
Afspraak moeten maken, eerlijk gezegd ik heb stress. Precies dat HLN mij weet te pinpointen qua nieuwsberichten over dit. Je leest het ene na het andere slecht van die meters. Zie foute aansluitingen, materialen die kapot gaan, enzovoort.

Mensen duimen dat het hier ok wordt aub.
Moesten ze een verhaaltje schrijven voor elke keer dat het goed gaat, dan zou je hard moeten zoeken om er eentje te vinden waar het slecht gaat.
De kans dat het misgaat is 1 op 1000 ofzo, dus zou me er niet teveel zorgen in maken.
 
De kans dat het misgaat is 1 op 1000 ofzo, dus zou me er niet teveel zorgen in maken.
Ik vind 1 op 1000 veel als je weet dat er miljoenen meters vervangen moeten worden. Swat, dat is ook maar nattevingerwerk zeker? Het zijn idd. alleen maar de installaties waar er misérie was die in de gazet komen.

Hier zijn ze 5 uur beziggeweest. Fluvius zelf weliswaar omdat 1 op 1 vervanging door de onderaannemer niet mogelijk was. Ik ben best content dat dat een deskundige technieker van Fluvius zelf was en geen haastwerk van een onderaannemer die targets moet halen. Veel misérie kon het hier nu ook wel niet zijn, de meeste fouten gebeuren met het verwisselen van de neuter met een fase veronderstel ik en dan 400V op uw toestellen steken. Hier is't nog 3 x 230 V dus draadjes wisselen maakt niks uit.
 
Ik vind 1 op 1000 veel als je weet dat er miljoenen meters vervangen moeten worden. Swat, dat is ook maar nattevingerwerk zeker? Het zijn idd. alleen maar de installaties waar er misérie was die in de gazet komen.

Hier zijn ze 5 uur beziggeweest. Fluvius zelf weliswaar omdat 1 op 1 vervanging door de onderaannemer niet mogelijk was. Ik ben best content dat dat een deskundige technieker van Fluvius zelf was en geen haastwerk van een onderaannemer die targets moet halen. Veel misérie kon het hier nu ook wel niet zijn, de meeste fouten gebeuren met het verwisselen van de neuter met een fase veronderstel ik en dan 400V op uw toestellen steken. Hier is't nog 3 x 230 V dus draadjes wisselen maakt niks uit.
Zoals ik hier al eens eerder heb gepost, worden er alles tesamen een paar duizend meters per dag geplaatst. Het effectieve foutenpercentage heb ik niet direct zicht op, maar het zal veel lager zijn dan dat. Anders zouden er elke dag meerdere zulke verhalen in de krant staan...

Op zich is er bij een 3x230 ook mogelijkheid tot fouten hoor. Vaak is er ook wel een neuter aanwezig (soms ook niet). Als die dan per ongeluk aangesloten is, krijgen de toestellen maar 110V ipv 230V, wat ook schade kan veroorzaken. In mindere mate dan 400V dan wel.

Gevaarlijker is eigenlijk een slecht contact, en dat kan op elk net. Slecht contact - grote weerstand - grote warmteontwikkeling - kast brand uit...
Of bij de werken zelf een kortsluiting op de aansluitkabel gevolgd door een vlamboog.

En uiteindelijk zijn er bij de onderaannemers ook echt deskundige techniekers hoor, die zich zelfs verzetten tegen die targets. Alleen spijtig dat die voor het brede publiek mee de slechte reputatie krijgen van de bonusjagers. En dat de bedrijven hun als minderwaardige techniekers aanziet omdat ze lagere targets halen, omdat die techniekers kwaliteit willen leveren ipv kwantiteit
 
Laatst bewerkt:
Update. Onderaannemer van Fluvius deze morgen toegekomen en ze hebben geen digitale meters kunnen installeren. De kabels van Fluvius naar de tellers zijn niet meest recente. Hierdoor moet ander team van Fluvius komen om andere kabels te trekken. (onderaannemer mag dit niet doen) Er is echter geen garantie dat dat ander team ze zal vervangen. Het kan zijn dat ze een alternatieve oplossing moeten doen waarbij kast en/of kabels niet vervangen moeten worden.

Goede nieuws is: nog even langer geniet van de terugdraaiende teller natuurlijk.
 
Ik heb de aansluiting van de meter zoveel mogelijk naar achteren geschoven. Hopelijk kan ik de afspraak nog een aantal keer herplannen.

Vraagje: als de meter toch komt, moet je dan zelf een injectietarief gaan zoeken? Daar hoor ik namelijk zeer weinig over.
 
Ik heb de aansluiting van de meter zoveel mogelijk naar achteren geschoven. Hopelijk kan ik de afspraak nog een aantal keer herplannen.

Vraagje: als de meter toch komt, moet je dan zelf een injectietarief gaan zoeken? Daar hoor ik namelijk zeer weinig over.
Neen. Fluvius geeft aan uw energieleverancier door dat er een digitale meter bij u staat. Je zal dan ook automatisch kunnen genieten van het injectietarief van uw huidige energieleverancier.

Het kan wel lonen om zelf even de V-test te doen om te kijken of er geen leverancier is die een hoger injectietarief aanbiedt.
 
D-day was vandaag. Mijn vrouw ging normaal aanwezig zijn maar besloot de fakkel aan mij door te geven omdat ze bang was dat er een sus & klus event ging gebeuren.

Persoon kwam binnen en zei automatisch, wees gerust meneer we gaan geen sus&klus operatie doen. De sfeer was alvast gezet :laugh:

Heeft een uurtje geduurd in totaal en genoeg info gekregen. Ineens op het einde: ben nog in opleiding dus iemand van UNIT T gaat afkomen voor te checken. Ik luidop: what!? Blijkbaar was hij elektrieker van studie maar om bij fluvius te werken moet je een certificaat halen en dus wordt ja na een "operatie" altijd even gechecked. Persoon UNIT T kwam direct af, dubbelcheckde alles en was vertrokken.

Het mag eens gezegd worden maar service van de onderaannemer en ook van unit T was echt goed en ik hoop dat echt iedereen dezelfde ervaring mag en kan meemaken.
 
D-day was vandaag. Mijn vrouw ging normaal aanwezig zijn maar besloot de fakkel aan mij door te geven omdat ze bang was dat er een sus & klus event ging gebeuren.

Persoon kwam binnen en zei automatisch, wees gerust meneer we gaan geen sus&klus operatie doen. De sfeer was alvast gezet :laugh:

Heeft een uurtje geduurd in totaal en genoeg info gekregen. Ineens op het einde: ben nog in opleiding dus iemand van UNIT T gaat afkomen voor te checken. Ik luidop: what!? Blijkbaar was hij elektrieker van studie maar om bij fluvius te werken moet je een certificaat halen en dus wordt ja na een "operatie" altijd even gechecked. Persoon UNIT T kwam direct af, dubbelcheckde alles en was vertrokken.

Het mag eens gezegd worden maar service van de onderaannemer en ook van unit T was echt goed en ik hoop dat echt iedereen dezelfde ervaring mag en kan meemaken.
Unit t had hier een verkeerde digitale van een ander adres 3 km verder geplaatst.
3 maanden mogen wachten voor de fout rechtgezet was en ik eindelijk de premie kon aanvragen.
 

Allez de eerste procedure voor de rechtbank voor een weigeraar.
Uitspraak in eerste maanden van 2024, normaliter.
Maar zo ondertussen toch weer 4-6 maanden getrokken. Of het de kosten waard is, is een ander verhaal natuurlijk
 
Terug
Bovenaan