Heb jij al een digitale meter?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum

?

  • ja

    Stemmen: 168 57,5%
  • nee

    Stemmen: 124 42,5%

  • Totaal aantal stemmers
    292
Het zou voor mij een extra kost uitsparen.

Mijn meter staat in de kelder en slaagt er met moeite in om wekelijks een keer alles door te seinen. Bijgevolg staat bij "mijnFluvius", "meteropname jaarlijks op 1 mei", ipv dat mijn slimme meter alles automatisch doorstuurt.
Ik heb zelfs een maand waar geen piekvermogen geregistreerd staat, enkel een "geschatte waarde" (geschat op basis van wat?)

Ook dynamische tariefplannen zijn daardoor voor mij niet mogelijk (data wordt niet frequent genoeg doorgegeven), tenzij ik zelf 500€ ophoest voor de antenne oplossing.
Een meter in de kelder is denk ik toch niet weinig-voorkomend?

Mijn ouders hebben geen gas, maar de watermeter staat bij hun ook in de kelder. Sowieso is een 4G verbinding in huis vandaag de dag geen evidentie. NB-IOT kan ook op vrij lage frequenties en dan heb je wel wat meer penetratie in gebouwen.

Gewone 4G hebben we hier op een goede dag aan de vensters met 1 streepje, maar als je wat dieper in huis gaat heb je pech. We doen alles hier via VoWifi.
 
Maar zo ondertussen toch weer 4-6 maanden getrokken. Of het de kosten waard is, is een ander verhaal natuurlijk
Uit dat artikel:
Voor alle duidelijkheid: iedereen krijgt uiteindelijk een digitale meter. Enkel wie zonnepanelen liggen heeft die voor 2021 werden geplaatst, kan nog uitstel krijgen tot 2025. Dat geldt niet voor zonnepanelen ouder dan 15 jaar.
Hoe zit het nu? Mag ik toch nog weigeren tot 2025?
 
Mijn ouders hebben geen gas, maar de watermeter staat bij hun ook in de kelder. Sowieso is een 4G verbinding in huis vandaag de dag geen evidentie. NB-IOT kan ook op vrij lage frequenties en dan heb je wel wat meer penetratie in gebouwen.
De water- en gasmeter communiceren hun data naar de elektriciteitsmeter en die communiceert verder naar Fluvius. Net omdat die dingen meestal in een kelder zitten waar er maar zelden ontvangst is en die dingen op batterijen werken waardoor het zendvermogen sowieso beperkt is wil je dat die batterijen meerdere jaren meegaan.
 
Mijn meter staat in de kelder en slaagt er met moeite in om wekelijks een keer alles door te seinen. Bijgevolg staat bij "mijnFluvius", "meteropname jaarlijks op 1 mei", ipv dat mijn slimme meter alles automatisch doorstuurt.
Ik heb zelfs een maand waar geen piekvermogen geregistreerd staat, enkel een "geschatte waarde" (geschat op basis van wat?)

Ook dynamische tariefplannen zijn daardoor voor mij niet mogelijk (data wordt niet frequent genoeg doorgegeven), tenzij ik zelf 500€ ophoest voor de antenne oplossing.
Een meter in de kelder is denk ik toch niet weinig-voorkomend?
Lap!
De slimme elektriciteitsmeter kan waarschijnlijk wegens de diepte niet in de kast in mijn gang.
Dan zou hij naar de kelder moeten naast de gasmeter (met waarschijnlijk heraanleg van kabel over de gevel (ipv spouw) naar de kelder), maar dan zou het dus kunnen dat hij niet kan connecteren?
Ik zie het voordeel voor mij nog altijd niet van die slimme meter?
 
Lap!
De slimme elektriciteitsmeter kan waarschijnlijk wegens de diepte niet in de kast in mijn gang.
Dan zou hij naar de kelder moeten naast de gasmeter (met waarschijnlijk heraanleg van kabel over de gevel (ipv spouw) naar de kelder), maar dan zou het dus kunnen dat hij niet kan connecteren?
Ik zie het voordeel voor mij nog altijd niet van die slimme meter?
Ze kunnen een antenne koppelen aan die meter en die elders in huis of op uw gevel plaatsen.

Nu, hier was de standaardkast ook een probleem qua diepte in de gang. Hebben ze mooi opgelost met een kleinere kast, de meter steekt weliswaar nog altijd uit maar wel enkele centimeters boven de voordeur waardoor die toch volledig open kan. De kast zelf is minder diep dan die van de oude analoge teller.
 
Ze kunnen een antenne koppelen aan die meter en die elders in huis of op uw gevel plaatsen.

Nu, hier was de standaardkast ook een probleem qua diepte in de gang. Hebben ze mooi opgelost met een kleinere kast, de meter steekt weliswaar nog altijd uit maar wel enkele centimeters boven de voordeur waardoor die toch volledig open kan. De kast zelf is minder diep dan die van de oude analoge teller.
Is dat op mijn kosten?
Want ik verwacht dat die extra kabel op mijn gevel ook al op mijn rekening gaat komen.
 
Is dat op mijn kosten?
Want ik verwacht dat die extra kabel op mijn gevel ook al op mijn rekening gaat komen.
Geen idee wat betreft de antenne. De nieuwe kast hier en kabel + doorboring gevel die ze hebben moeten doen was op kosten van Fluvius. Ik veronderstel dat als er in huis een geschikte plaats dichter bij de straatkant is en jij wil de meter elders hebben ze wel een meerprijs gaan aanrekenen.
 
De huidige plaats van de meter, in de gang, naast de voordeur) is de ideale plaats:
- kabel komt hier binnen (via de spouw)
- kamer ernaast is de wasplaats, elektriciteitskast en omvormer hangen tegen de muur naast de meter.

Kelder zou recht onder de huidige meter zijn, maar om daar te geraken moeten ze de kabel uit de spouw verlengen of vervangen (kennelijk no go) of aan de buitengevel een nieuwe kabel hangen en die naast de voordeur naar beneden, de kelder in laten gaan. Mooier wordt het er niet op!
Dichterbij kan eigenlijk niet, dan hangt hij weer verder van de verdeelkast. Dat mag ook niet denk ik
 
Is dat op mijn kosten?
Want ik verwacht dat die extra kabel op mijn gevel ook al op mijn rekening gaat komen.
Volgens de info van Fluvius is dat inderdaad allemaal op uw kosten.
Jij voorziet de kabel (of wachtbuis) tot op de gevel of rooilijn en zij plaatsen de antenne. Factuur van Fluvius: 340€ euro voor het één, 820€ voor het andere.
 
Ik zie het voordeel voor mij nog altijd niet van die slimme meter?

Er zijn de facto weinig tot geen echte voordelen aan die slimme meter en hoofdzakelijk nadelen (tenzij je het de moeite vindt om niet jaarlijks meterstanden door te geven).
De betere controle over het verbruik die ze claimen, is ook enkel maar als je de investering doet om uit te lezen, op te volgen en aan te sturen; mensen die dat willen doen, deden dat niet zelden voordien ook al en hebben daar geen digitale meter voor nodig.

De grootste win van de digitale meter zijn de overheid, leveranciers, distributie en intercommunales (met daarachter gemeentes) die de terugdraaiende teller zien verdwijnen, waardoor heffingen door kunnen blijven gaan en waardoor facturatie door kan blijven gaan. Technisch gezien is het uiteraard helemaal logisch dat je het netwerk niet als oneindige batterij kan gebruiken, maar in de praktische uitvoering ervan blijkt dat het spekken van allerlei kassen nog steeds een doorslaggevende factor speelt. Voor de piekverbruiken zie je trouwens iets gelijkaardig.
 
Er zijn de facto weinig tot geen echte voordelen aan die slimme meter en hoofdzakelijk nadelen (tenzij je het de moeite vindt om niet jaarlijks meterstanden door te geven).
De betere controle over het verbruik die ze claimen, is ook enkel maar als je de investering doet om uit te lezen, op te volgen en aan te sturen; mensen die dat willen doen, deden dat niet zelden voordien ook al en hebben daar geen digitale meter voor nodig.

De grootste win van de digitale meter zijn de overheid, leveranciers, distributie en intercommunales (met daarachter gemeentes) die de terugdraaiende teller zien verdwijnen, waardoor heffingen door kunnen blijven gaan en waardoor facturatie door kan blijven gaan. Technisch gezien is het uiteraard helemaal logisch dat je het netwerk niet als oneindige batterij kan gebruiken, maar in de praktische uitvoering ervan blijkt dat het spekken van allerlei kassen nog steeds een doorslaggevende factor speelt. Voor de piekverbruiken zie je trouwens iets gelijkaardig.
En laat je uw deur op slot dan mag je een hoog oplopend bedrag verwachten nadat het voor de rechtbank is gekomen en een strafregister. En finaal komt die meter er dan gewoon alsnog. En als je nadien de deurwaarder met gerechterlijk bevel alsnog voor de deur laat staan dan komen ze uw deur gewoon "legaal" openbreken. Zo gaat dat he. :support:

Je kan de boel altijd serieus hard vertragen. Maar echt stopzetten? Vergeet dat maar.

Maar inderdaad eigenlijk heeft die digital meter geen (of amper) voordelen voor ons.
 
Ze hadden beter zoals in andere landen de invoering van de slimme meter onafhankelijk gemaakt van de terugdraaiende teller.
En dan later de terugdraaiende teller geleidelijk afschaffen, dan is iedereen gelijk voor de wet.
 
Waarom moet er een voordeel voor de gebruiker zijn voor de overgang van analoog naar digitaal ?

Jij wilt stroom. Dan krijg jij een oplossing met een meter. De entiteit mag kiezen welke type meter die voorziet.

Op geen enkel moment is er een contract met u aangegaan voor een analoge meter.
Ik begrijp dat mensen liever overtuigd worden met de wortel. Maar is dat nu effectief nodig ?

Jij kan altijd zeggen ik moet geen elektriciteitsverbinding, en ik regel wel alles zelf.
Goedkoper wordt het niet hoor.

En de reden voor de digitale meter is toch gewoon omdat dit de mogelijkheid geeft om problemen of hapchards sneller op te volgen.
 
Waarom moet er een voordeel voor de gebruiker zijn voor de overgang van analoog naar digitaal ?

Jij wilt stroom. Dan krijg jij een oplossing met een meter. De entiteit mag kiezen welke type meter die voorziet.

Op geen enkel moment is er een contract met u aangegaan voor een analoge meter.
Ik begrijp dat mensen liever overtuigd worden met de wortel. Maar is dat nu effectief nodig ?

Jij kan altijd zeggen ik moet geen elektriciteitsverbinding, en ik regel wel alles zelf.
Goedkoper wordt het niet hoor.

En de reden voor de digitale meter is toch gewoon omdat dit de mogelijkheid geeft om problemen of hapchards sneller op te volgen.
Maar die nieuwe installatie moet dan wel werken he. Bij Ares is er een software Bug (op het eerst zicht) die ervoor zorgt dat hij al 1+ jaar een NIET werkende digitale meter heeft.

Dus ik begrijp zijn frustratie. Hij heeft geen voordelen (wat misschien wel ok is) MAAR WEL ENORME NADELEN (welliswaar tijdelijk) = Dat is helemaal NOK.
 
Maar die nieuwe installatie moet dan wel werken he. Bij Ares is er een software Bug (op het eerst zicht) die ervoor zorgt dat hij al 1+ jaar een NIET werkende digitale meter heeft.

Dus ik begrijp zijn frustratie. Hij heeft geen voordelen (wat misschien wel ok is) MAAR WEL ENORME NADELEN (welliswaar tijdelijk) = Dat is helemaal NOK.
Die problemen zijn niet verbonden aan de digitale teller maar aan de software van Fluvius. Er zijn evengoed klanten die nog een analoge teller hebben en in dezelfde shit zitten van niet kunnen switchen van contract, gefactureerd worden op schattingen en van die toestanden.
 
En de reden voor de digitale meter is toch gewoon omdat dit de mogelijkheid geeft om problemen of hapchards sneller op te volgen.

Er is een zuivere technische reden om die digitale meters te zetten, en dat is een betere opvolging van afname versus injectie. In tijden waar je enkel afname had, was dat eenvoudiger dan in tijden waar je ook injectie hebt, zeker als je dat combineert met de verkeerde politieke beslissing om terugdraaiende tellers toe te laten, waardoor je de facto het netwerk als een oneindige batterij gaat beschouwen. Netwerkstabiliteit geeft immers geen hol om politieke, maatschappelijke of ecologische denkbeelden, die volgt simpele fysische regels. Volg je die niet, dan ga je richting brown/black out, en dat is een big nono. Technisch gezien is die switch dus volkomen logisch.

De financiële gevolgen die er aan vast gemaakt worden, zijn al minder logisch en zijn in hoofdzaak opgesteld om kassen allerhande te spekken. Netwerktoeslagen oa horen logischerwijs ook variabel en lokaal opgesteld te worden, maar dat ga je niet zien gebeuren, aangezien dat weer een drain voor de inkomsten betekend.
 
Een ander voordeel van de digitale meters:
Wanbetaler? Interne schakelaar vanop afstand uitschakelen, waar er vroeger een ploeg moest langsgestuurd worden, put graven en de kabel afkoppelen... om die dan later weer te gaan aansluiten eens de facturen betaald waren.
En dat is vaak niet zozeer een geval van niet willen betalen maar eerder niet kunnen. Waarna die mensen dan ook nog eens de rekening kregen voor het aan en afsluiten...
 
Een ander voordeel van de digitale meters:
Wanbetaler? Interne schakelaar vanop afstand uitschakelen, waar er vroeger een ploeg moest langsgestuurd worden, put graven en de kabel afkoppelen... om die dan later weer te gaan aansluiten eens de facturen betaald waren.
En dat is vaak niet zozeer een geval van niet willen betalen maar eerder niet kunnen. Waarna die mensen dan ook nog eens de rekening kregen voor het aan en afsluiten...
Die ploeg moet nog altijd komen. Hier staat geen MN of MX spoel in de teller ze....
 
Een ander voordeel van de digitale meters:
Wanbetaler? Interne schakelaar vanop afstand uitschakelen, waar er vroeger een ploeg moest langsgestuurd worden, put graven en de kabel afkoppelen... om die dan later weer te gaan aansluiten eens de facturen betaald waren.
En dat is vaak niet zozeer een geval van niet willen betalen maar eerder niet kunnen. Waarna die mensen dan ook nog eens de rekening kregen voor het aan en afsluiten...
En de prijs voor de meest HLN-waardige comment van 2023 gaat naar...tromgeroffel.... @Pvt Martin voor zijn comment ivm digitale meters. Proficiat.

Even serieus: wanbetalers (of ze niet kunnen of willen betalen laat ik nog in het midden) worden nu ook niet afgesloten. Je zal altijd een minimum aan stroom krijgen. Of ga je mensen die 't financieel niet breed hebben ook hun vriezer laten ontdooien? Mensen die herhaaldelijk facturen niet betalen krijgen een spreidingplan voorgesteld en als dat ook niet aanvaard wordt dan kan er overgegaan worden tot het plaatsen van een budgetmeter. Dat is een soort digitale meter waarop vanop afstand een bedrag gezet kan worden (desnoods door een schuldbemiddelaar of OCMW) waarvoor stroom te krijgen is, het pre-paid principe dus. Maar niemand wordt afgesloten. Het is zelfs met de huidige digitale meters niet mogelijk vanop afstand mensen af te sluiten als ze dat zouden willen.
 
Die ploeg moet nog altijd komen. Hier staat geen MN of MX spoel in de teller ze....
Men kan zo'n meter natuurlijk wel perfect maken als men dat echt zou willen. Maar in praktijk is dit nutteloos om oa de redenen die Dark_One aangeeft. Dus dat zal nooit gebeuren. :tongue:
 
Terug
Bovenaan