Heb jij al een digitale meter?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum

?

  • ja

    Stemmen: 168 57,5%
  • nee

    Stemmen: 124 42,5%

  • Totaal aantal stemmers
    292
En de prijs voor de meest HLN-waardige comment van 2023 gaat naar...tromgeroffel.... @Pvt Martin voor zijn comment ivm digitale meters. Proficiat.

Even serieus: wanbetalers (of ze niet kunnen of willen betalen laat ik nog in het midden) worden nu ook niet afgesloten. Je zal altijd een minimum aan stroom krijgen. Of ga je mensen die 't financieel niet breed hebben ook hun vriezer laten ontdooien? Mensen die herhaaldelijk facturen niet betalen krijgen een spreidingplan voorgesteld en als dat ook niet aanvaard wordt dan kan er overgegaan worden tot het plaatsen van een budgetmeter. Dat is een soort digitale meter waarop vanop afstand een bedrag gezet kan worden (desnoods door een schuldbemiddelaar of OCMW) waarvoor stroom te krijgen is, het pre-paid principe dus. Maar niemand wordt afgesloten. Het is zelfs met de huidige digitale meters niet mogelijk vanop afstand mensen af te sluiten als ze dat zouden willen.
Proficiat om zo denigrerend te doen naar iemand die ge eigenlijk niet eens kent. Goed gedaan.

Ik kom zelf dagelijks in contact met mensen van fluvius, infra ploegen, andere onderaannemers,...
Enkele van mijn beste vrienden hebben dit letterlijk als job gehad... bij wanbetalers putten gaan scheppen om de kabel af te knippen...
Ik zal hun zeggen dat ze leugenaars zijn :thumb:

Dit gaat natuurlijk niet over mensen die eenmalig een factuur vergeten he. Ik weet perfect wat een budgetmeter is.

En ik kan met 1 simpele instelling in uw digitale meter ervoor zorgen dat de stroom afgesloten is. En ja, dit kan fluvius ook van op afstand.

Proficiat
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg binnen 2 weken een digitale meter voor gas/water/elek.
Ik zou de P1 meter actief maken maar waar de meters hangen in de kelder van het appartementsblok rijkt mijn wifi niet zo ver, andere opties?
 
Ik krijg binnen 2 weken een digitale meter voor gas/water/elek.
Ik zou de P1 meter actief maken maar waar de meters hangen in de kelder van het appartementsblok rijkt mijn wifi niet zo ver, andere opties?
Powerline met wifi als er stopcontact op circuit zit in de kelder?
 
Ik krijg binnen 2 weken een digitale meter voor gas/water/elek.
Ik zou de P1 meter actief maken maar waar de meters hangen in de kelder van het appartementsblok rijkt mijn wifi niet zo ver, andere opties?
Wat wil je juist gaan meten of aansturen?

Als je enkel af en toe uw verbruik eens wilt opvolgen dan kun je dat doen op mijn.fluvius.be binnenkort. Als je realtime metingen wilt doen, en zaken eventueel wilt sturen via domotica, dan moet het via de P1 poort. Is er geen netwerkkabel daar in de buurt die in uw appartement uitkomt? Powerlines als er een stopcontact in de buurt is?
 
Of kan aan de onderste buur vragen de p1 meter op zijn wifi te zetten 🤔 of moet wat voor het instellen uw eigen wifi zijn?
Dat zou lukken, maar dan moet je gaan vertrouwen op de cloud integratie. Alles wat een lokale verbinding nodig heeft, gaat dan niet werken.
Ik zou zelf liefst naar een oplossing zoeken dat ik in eigen beheer heb. Een stopcontact bij de meterkast met wifi powerline lijkt me het handigst. Of een internet kabel naar de meter kast trekken als er een wachtbuis ligt.
 
Dat zou lukken, maar dan moet je gaan vertrouwen op de cloud integratie. Alles wat een lokale verbinding nodig heeft, gaat dan niet werken.
Ik zou zelf liefst naar een oplossing zoeken dat ik in eigen beheer heb. Een stopcontact bij de meterkast met wifi powerline lijkt me het handigst. Of een internet kabel naar de meter kast trekken als er een wachtbuis ligt.
Dat is toch al van Luminus, met hun eigen dongle en abo
 
Ik zie eigenlijk wel niet in hoe die dat kan. Aangezien je wettelijk gehouden bent om fluvius ten allen tijden toegang te laten verschaffen tot uw teller. Doe je dat niet, dan hebben ze het absolute recht om u af te sluiten. En daar moeten ze niet voor aan uw woning zijn om dat te doen, dat kunnen ze van aan de straat of de kast doen.

Dus ik zie echt niet het nut om dwars te liggen tot aan die procedure. Dat je het niet doet vanaf de eerste keer, ok. Dat zie ik nog zitten, aangezien ze gemeld hebben dat ze u eerst gaan proberen te overtuigen. Dus je kan het dan wat rekken. Maar verder... meh. Dat is in mijn ogen allemaal verspilde moeite.
Ik ben 4 keer thuisgebleven en geen fluvius gezien.
Was ook onderaannemer, bellen met klantenservice en die zeiden ja maar hij komt echt hoor.


De 5 de keer waren ze hier wel, maar 6 uur te laat.
Zijn ook nog 2x moeten terugkomen.
Is volgens mij puur onderaannemers omdat het niks mag kosten.
De laatste persoon was iemand van fluvius zelf.
 
Is volgens mij puur onderaannemers omdat het niks mag kosten.
De laatste persoon was iemand van fluvius zelf.
Het zijn geen onderaannemers omdat het niets mag kosten. Het is een uitbesteding omdat ze niet het eigen personeel hebben om op zo'n korte termijn zoveel meters te gaan plaatsen.
Als ze dit met eigen personeel moesten doen dan waren ze nog een tijd bezig. Zeker aangezien het vervangen van die meters komt BIJ op hun huidige takenpakket. Het is niet alsof ze een persoon die de meter opneemt kunnen gaan sturen om de meter te vervangen. Zo'n meter vervangen kan gaan van 1 uurtje werk (zonder het oprijden) tot een voormiddag werk. Afhankelijk van hoe je dat dan ook hebt ingepland en verkeerd ingeschat moet je dan natuurlijk de volgenden in lijn teleur stellen en herinplannen.

En degene die daar wint is de goedkoopste die de verwachte kwaliteit levert. Ik denk dat de belastingbetaler het niet graag zou hebben als ze de duurste zouden pakken.

In het begin gaan ze proberen om het te regelen via hun contractant. Als die echter continu zijn kat stuurt dan zullen ze na verloop van termijn toch putten uit eigen volk.
 
Ik vind niet direct het antwoord op volgende vragen:

-Ik heb nog een boiler met een dag/nacht relais. Dus die schakelt volgens de puls die door Fluvius op het net wordt gezet. Heb je nog altijd zo een puls bij een digitale meter?
-Wij hebben momenteel een tweevoudige meter. Blijft dat behouden of wordt je automatisch op een enkelvoudige meter gezet?
 
Ik vind niet direct het antwoord op volgende vragen:

-Ik heb nog een boiler met een dag/nacht relais. Dus die schakelt volgens de puls die door Fluvius op het net wordt gezet. Heb je nog altijd zo een puls bij een digitale meter?
-Wij hebben momenteel een tweevoudige meter. Blijft dat behouden of wordt je automatisch op een enkelvoudige meter gezet?
Als je niet speciaal vraagt achter enkelvoudig tarief blijft dit gewoon behouden
 
En ik kan met 1 simpele instelling in uw digitale meter ervoor zorgen dat de stroom afgesloten is. En ja, dit kan fluvius ook van op afstand.
Ik raak er niet aan uit of dit nu sarcastisch of niet was.
Is het werkelijk mogelijk om remotely een contactor te schakelen die zich in de meter bevind en de stroom afsluit?
 
Ik raak er niet aan uit of dit nu sarcastisch of niet was.
Is het werkelijk mogelijk om remotely een contactor te schakelen die zich in de meter bevind en de stroom afsluit?
Waarom zou ik hier sarcastisch over zijn?
Simpelweg eens de handleiding van de digitale meter lezen geeft al antwoord.
2de pagina: "Stroomtoevoer afgesloten via de interne schakelaar van je digitale meter?"
En ook vooral het stukje "Geen stroom en toch geen icoontje? Neem dan contact op met Fluvius om je elektriciteitsmeter vanop afstand vrij te geven."

Maw, naast de fysieke automaat, zit er ook een interne schakelaar in de digitale meter. Als ze het vanop afstand kunnen vrijgeven, kunnen ze het ook uitschakelen.
Wat ook mogelijk is, indien nodig het toegestane amperage digitaal beperken ipv de fysieke automaat te komen verwisselen.
 
Liever HomeWizard ofzo hoor. Dan ben je niet afhankelijk van de leverancier en het is goedkoper.
Is HomeWizard alles via de cloud?

Want stel dat ik een P1 meter aansluit op wifi van onderste buur, kan ik er dan volledig benutten als ik op mijn wifi zit (of 4G ergens op andere locatie)
 
Is HomeWizard alles via de cloud?

Want stel dat ik een P1 meter aansluit op wifi van onderste buur, kan ik er dan volledig benutten als ik op mijn wifi zit (of 4G ergens op andere locatie)

Klopt, ik kan via de homewizard app dat ding permanent monitoren, of ik nu thuis ben, op de wifi van het werk of via 4G op de baan.
 
En de prijs voor de meest HLN-waardige comment van 2023 gaat naar...tromgeroffel.... @Pvt Martin voor zijn comment ivm digitale meters. Proficiat.

Even serieus: wanbetalers (of ze niet kunnen of willen betalen laat ik nog in het midden) worden nu ook niet afgesloten. Je zal altijd een minimum aan stroom krijgen. Of ga je mensen die 't financieel niet breed hebben ook hun vriezer laten ontdooien? Mensen die herhaaldelijk facturen niet betalen krijgen een spreidingplan voorgesteld en als dat ook niet aanvaard wordt dan kan er overgegaan worden tot het plaatsen van een budgetmeter. Dat is een soort digitale meter waarop vanop afstand een bedrag gezet kan worden (desnoods door een schuldbemiddelaar of OCMW) waarvoor stroom te krijgen is, het pre-paid principe dus. Maar niemand wordt afgesloten. Het is zelfs met de huidige digitale meters niet mogelijk vanop afstand mensen af te sluiten als ze dat zouden willen.
Het is wel waar dat met minder snel elektriciteit afsluit voor wanbetaling ten opzichte van vroeger. (Ik heb het zelf als kind nog tegenkomen :p)

Maar het is zeker niet zo dat men niet meer energie afsluit wegens wanbetaling.

4. Afsluiten van elektriciteit en aardgas door uw netbeheerder

In volgende gevallen kan de netbeheerder u, met toestemming van de Lokale Adviescommissie (LAC), afsluiten van de energietoevoer:
  • als u het verbruik van de minimale levering elektriciteit aan 10 ampère niet betaalt.
  • als u geen budgetmeter hebt en uw rekeningen bij de netbeheerder niet betaalt.
  • als u geen afbetalingsplan met de netbeheerder wilt afsluiten of dit niet nakomt.
  • als u de normale toegang weigert tot de plaats waar de elektriciteits- of gasmeter staat opgesteld.
  • als u verhuist en geen contract met een nieuwe leverancier afsluit



Voorbeeld: krakerspanden
 
Is HomeWizard alles via de cloud?

Want stel dat ik een P1 meter aansluit op wifi van onderste buur, kan ik er dan volledig benutten als ik op mijn wifi zit (of 4G ergens op andere locatie)
Ja, zolang uw buurt zijn wifi 's nachts niet aflegt en zijn paswoord niet veranderd, zal het werken.
 
Terug
Bovenaan