Heb jij al een digitale meter?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum

?

  • ja

    Stemmen: 166 57,0%
  • nee

    Stemmen: 125 43,0%

  • Totaal aantal stemmers
    291
Hoe werkt het (real)time uitlezen van een digitale meter die geplaatst is in een algemeen tellerlokaal van een appartementsgebouw? De meter zelf is van privaat eigendom.

Er is daar geen WIFI of dergelijke om deze gegevens door te geven. Ik had al iets gelezen over een 4G verbinding die dit overneemt.
 
Hoe werkt het (real)time uitlezen van een digitale meter die geplaatst is in een algemeen tellerlokaal van een appartementsgebouw? De meter zelf is van privaat eigendom.

Er is daar geen WIFI of dergelijke om deze gegevens door te geven. Ik had al iets gelezen over een 4G verbinding die dit overneemt.
Om zelf uit te lezen? of bedoel je ivm fluvius uitlezing?
om zelf uit te lezen: dus via de P1 poort. dit wordt heel vaak omgezet naar een Wifi signaal, maar dit kan ook gewoon via een P1 Ethernetmodule.
naar 4G omzetten is een extra stap (dus met een router, maar dit is volgens mij niet in 1 toestel te vinden)
 
Om zelf uit te lezen? of bedoel je ivm fluvius uitlezing?
om zelf uit te lezen: dus via de P1 poort. dit wordt heel vaak omgezet naar een Wifi signaal, maar dit kan ook gewoon via een P1 Ethernetmodule.
naar 4G omzetten is een extra stap (dus met een router, maar dit is volgens mij niet in 1 toestel te vinden)
Eventueel zelf uitlezen of via de app van elektriciteitsleverancier.
 
De nieuwe meter is geplaatst.
Ik wist wel dat Fluvius onderaannemers had die helpen bij de plaatsing van de meters, maar je zou toch denken dat dat elektriciens zijn? Hier was het iemand die tuinaanleg deed :S

Welke criteria volgen ze eigenlijk om de nieuwe meters te plaatsen? Hier in de straat zijn verschillende mensen met een oudere meter waar ze nog geen nieuwe geplaatst hebben?
 
Verbruik sinds de digitale meter er staat vanaf 1 maart (met zonnepanelen)

Dag afname 1465 injectie 1888
Nacht afname 2464 injectie 703
Gas 494 m3
 
Ik heb recent een AS gekregen van Fluvius waarin ze dreigden met juridische procedure dus installatie van de DM is nu maar ingepland voor ergens in Januarie.
Hij zal gemist worden, mijn oude analoge meter. :support:
 
Ze zijn bij mijn moeder langs geweest om nieuwe meters te plaatsen.
Natuurlijk passen die niet in het kastje in de muur en gaat men in de gang nieuwe meters moeten plaatsen. Mooi zal anders zijn.
Ik vraag me nu af of men daar echt nog wel de moeite voor gaat doen, na de recente aanbevelingen om dat niet overal te verplichten.
Mijn moeder is 80 jaar, huis is van eind jaren 40. Voldoet niet aan de isolatienormen. Als dat ooit verkocht wordt, gaat het waarschijnlijk tegen de vlakte. Ze heeft ook geen zonnepanelen. Woont alleen, doet de lichten achter haar uit, stookt en kookt op gas. Slimme meter gaat voor haar geen enkel voordeel geven. Verbruik bijsturen gaat niets opleveren.
 
net eens een simulatie gemaakt voor de retroactieve investeringspremie.

Als ik in 2024 mijn digitale tellers laat installeren en premie aanvraag dan krijg ik nog een premie van 1126 euro (op een totale kost van rond de 6.000 btw in bij installatie in 2020, zou eens factuur in detail moeten opzoeken).

Als ik in 2025 mijn tellers laat installeren en een premie aanvraag dan krijg ik nog 1064,8 euro.

Ofte een verschil van 61,6 euro.

Bon, nog een jaartje wachten dus.

(los van het feit dat ik met open mond sta te kijken dat ik nog eens een cadeau van 1000 euro in mijn schoot geworpen krijg, maar dit terzijde)
 
3DM stuurt constant herinnering mail naar het werk, dat ze daar de digitale meter willen installeren op 9 april.

Aangezien we daar al een 15 jaar of zo, zonnepanelen hebben, hebben we nog recht tot eind 2024 toch om uitstel te krijgen.

Dus ik blijf aangeven via hun site "geen van die datums past mij".
Toch blijven ze hardnekkig herinnerings mails sturen voor 9 april....

Wat doe ik nu best? van niets gebaren, en als ze hier staan, hen de toegang weigeren?
Of best toch een mail sturen ?
 
Indien niemand aanwezig op dat moment kunnen ze onmogelijk een nieuwe meter installeren.
Zo heb ik ook een kennis die keer op keer opnieuw doet alsof hij niet thuis is en/of onmogelijk verlof kan krijgen :p .
Dat gaat niet blijven duren natuurlijk, ooit komt er een moment.
 
De digitale meter heeft mij toch al geld "opgeleverd".

Ik heb een simulatie gedraaid wat ik zou betaald hebben aan stroom en distributiekosten had ik mijn ouwe analoge mogen houden en ik was 350 euro meer per jaar kwijt geweest.
 
De digitale meter heeft mij toch al geld "opgeleverd".

Ik heb een simulatie gedraaid wat ik zou betaald hebben aan stroom en distributiekosten had ik mijn ouwe analoge mogen houden en ik was 350 euro meer per jaar kwijt geweest.
Bij mij zou het verschil ook minimaal zijn en ook vanuit ecologisch standpunt is het logisch, verbruik wanneer de zon schijnt. Ik kan me daar volledig in vinden. Dat het dan ietswat scheelt op de factuur, so be it. Maar het piekvermogen vind ik belachelijk, verschil tussen digitale en analoge meter is veel te groot, onze factuur is daarom ook een pak hoger met digitale meter.
 
Indien niemand aanwezig op dat moment kunnen ze onmogelijk een nieuwe meter installeren.
Zo heb ik ook een kennis die keer op keer opnieuw doet alsof hij niet thuis is en/of onmogelijk verlof kan krijgen :p .
Dat gaat niet blijven duren natuurlijk, ooit komt er een moment.
Maar dat vind ik dan ook weer niet echt netjes, dat je die mensen speciaal "laat komen" voor niets.
Ik zou liever duidelijk aangeven dat we gaan wachten tot ons wettelijk termijn, namelijk eind 2024, voorbij is.

Helaas is dat een noreply email adres, en op hun link kan ik ook geen tekst ingeven.

Bovendien kunnen ze dan u misschien een factuur sturen voor "nutteloze verplaatsing"?
 
Bij mij zou het verschil ook minimaal zijn en ook vanuit ecologisch standpunt is het logisch, verbruik wanneer de zon schijnt. Ik kan me daar volledig in vinden. Dat het dan ietswat scheelt op de factuur, so be it. Maar het piekvermogen vind ik belachelijk, verschil tussen digitale en analoge meter is veel te groot, onze factuur is daarom ook een pak hoger met digitale meter.

Ik heb zelfs met een gemiddelde jaarpiek van 6kW minder te betalen dan met de basis 2.5 van de analoge meter.
 
Hier analoge teller en zonnepanelen met GSC's aan 450€ nog tot midden 2029. Meteropnemer bevestigde vorige maand dat er zeker voor 2025 niemand langs komt voor DM. De uitrol wordt pas in 2029 afgerond dus het kan even goed maar '26, '27...zijn. Ik zit er alvast niet op te wachten.
 
Maar dat vind ik dan ook weer niet echt netjes, dat je die mensen speciaal "laat komen" voor niets.
Ik zou liever duidelijk aangeven dat we gaan wachten tot ons wettelijk termijn, namelijk eind 2024, voorbij is.

Helaas is dat een noreply email adres, en op hun link kan ik ook geen tekst ingeven.

Bovendien kunnen ze dan u misschien een factuur sturen voor "nutteloze verplaatsing"?
Goh dat weet ik niet? Aangezien jij nooit een akkoord hebt gegeven om die datum langs te komen...
 
Wij zijn op het project ' sanering ' geplaatst vanwege asbestplaat rond de analoge meter.
Aangezien ze hiervoor een gespecialiseerd team moeten sturen, kon dit wel nog enkele jaren duren.

Ik had toen net zonnepanelen laten plaatsen, dus er werd me verzekerd dat ik de premie wel retroactief kon aanvragen.
Langs andere kant is er met een analoge teller , zonnepanelen en batterij niet veel haast bij veronderstel ik ..
 
3DM stuurt constant herinnering mail naar het werk, dat ze daar de digitale meter willen installeren op 9 april.

Aangezien we daar al een 15 jaar of zo, zonnepanelen hebben, hebben we nog recht tot eind 2024 toch om uitstel te krijgen.

Dus ik blijf aangeven via hun site "geen van die datums past mij".
Toch blijven ze hardnekkig herinnerings mails sturen voor 9 april....

Wat doe ik nu best? van niets gebaren, en als ze hier staan, hen de toegang weigeren?
Of best toch een mail sturen ?
Ik heb dat gewoon straal genegeerd tot de eerste aangetekende brief van hun juridische dienst in de bus gevallen is.
Bij het eerste AS dan gebeld om het in te plannen.
Kies een inplanningsdatum 2 maanden later dan de datum op het AS.
Dat is ongeveer de uiterste inplanningsdatum.
Wel maken dat ze zeker op die dag die DM kunnen installeren want anders heb je een echt probleem.
 
Langs andere kant is er met een analoge teller , zonnepanelen en batterij niet veel haast bij veronderstel ik ..
Ik zou de batterij opladen tot 80% en dan uitschakelen zo lang je nog een analoge meter hebt.
Er is voorlopig geen enkele reden om die batterij te gebruiken. Je bent die nu aan het verslijten en je hebt er niets aan.
 
Terug
Bovenaan