Groundhopping

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Er is en blijft toch iets speciaal als voetbalsupporter om in speciale, nieuwe of net hele oude stadions te komen.

Daarom wou ik hier eens vragen in welke stadions in België, Europa en bij uitbreiding de hele wereld jullie al geweest zijn en vooral ook wat jullie er van vonden. Dat kan gaan van het stadion op zich als gebouw, naar de sfeer, de faciliteiten (fanshop, eten, drank, ...) of waar je dan ook aan kan denken dat jij belangrijk vindt in een voetbalstadion.
 
Een dik jaar geleden was ik op uitnodiging naar AA Gent - Brugge 6-2 met diner in een van de skyboxen en dat was wel een heel toffe ervaring.
Maar, ik had wel een beetje een artificieel gevoel omdat je ver van het veld zit en er onmiskenbaar audiovisuele trucs worden gebruikt om de sfeer te verbeteren.
 
Een dik jaar geleden was ik op uitnodiging naar AA Gent - Brugge 6-2 met diner in een van de skyboxen en dat was wel een heel toffe ervaring.
Maar, ik had wel een beetje een artificieel gevoel omdat je ver van het veld zit en er onmiskenbaar audiovisuele trucs worden gebruikt om de sfeer te verbeteren.
Gent heeft aan de buitenzijde een heel mooi stadion ik rij er bijna elke dag voorbij voor naar het UZ te gaan.
Maar je zit te ver van het veld door die gracht, en de sfeer idd de audio is maar fake.
Voor de rest niks van opmerkingen van mijn kant.

Dortmund is wel een heel mooie beleving om te gaan en niet al te ver, stadion van bayern ben ik ook al geweest als het er net stond dat vind ik veel minder kwa beleving en was toen net de oktober feesten dat was wel leuk :)
 
Ik ben zeker niet de allergrootste voetbalkenner of een die-hard fan. Het aantal keren dat ik een voetbalwedstrijd heb gezien in een stadion kan ik op één hand tellen.
Toch heb ik altijd gevonden dat er een heerlijke romantiek en sfeer hangt rond oude (afgeleefde) voetbalstadions. Komt ongetwijfeld omdat ik als kind in de bibliotheek op het onvolprezen boek Vergeten Arena's van Stefan Van Loock ben gestoten. Heb dat boek tientallen keren uitgeleend want ik kon niet genoeg krijgen van die foto's. :love:

Ooit in de krantenwinkel eens stoemelings gestoten op het magazine Staantribune. Ze focussen voornamelijk op Nederland, maar af en toe als er een paar interessante artikels in staan durf ik het wel eens meenemen. Ook staan er op hun website een aantal goede fotoreportages.

Weet iemand toevallig enkele websites waar je goede oude stadionfoto's kan vinden van België en Engeland? Dus voor er een moderniseringsgolf plaatshad en voor het echt grote geld zijn intrede deed. Dus liefst (midden) jaren '90 en ouder. :unsure:
 
Ik ben zeker niet de allergrootste voetbalkenner of een die-hard fan. Het aantal keren dat ik een voetbalwedstrijd heb gezien in een stadion kan ik op één hand tellen.
Toch heb ik altijd gevonden dat er een heerlijke romantiek en sfeer hangt rond oude (afgeleefde) voetbalstadions. Komt ongetwijfeld omdat ik als kind in de bibliotheek op het onvolprezen boek Vergeten Arena's van Stefan Van Loock ben gestoten. Heb dat boek tientallen keren uitgeleend want ik kon niet genoeg krijgen van die foto's. :love:

Ooit in de krantenwinkel eens stoemelings gestoten op het magazine Staantribune. Ze focussen voornamelijk op Nederland, maar af en toe als er een paar interessante artikels in staan durf ik het wel eens meenemen. Ook staan er op hun website een aantal goede fotoreportages.

Weet iemand toevallig enkele websites waar je goede oude stadionfoto's kan vinden van België en Engeland? Dus voor er een moderniseringsgolf plaatshad en voor het echt grote geld zijn intrede deed. Dus liefst (midden) jaren '90 en ouder. :unsure:
Ik snap de romantiek volledig. Ik ben al in redelijk wat stadions in België geweest en een paar erbuiten en zo'n echt oud stadion vind ik nog altijd geweldig, dat ademt precies voetbal.

Voor wat foto's en reportages is dit nog wel een goeie: https://www.indehekken.net/category/groundhopping/
 
- Racing Genk
- Standard
-Anderlecht
-Gent ottenstadion was echt leuk toen
-kvm
-kvk
-Oostende
- Westerlo toen nog achter het doel
- Lalouviere
-Charleroi als die tribune van euro 2000 er nog was
- Eeendracht Aalst
-Zulte waregem toen je nog aan de zijkant stond
- Stvv
- Roeselare
- Beerschot
- Moeskroen
- RWDM ( brussels )
- Mons
- lierse
- Lokeren zowel links als rechts achter doel
- Dender
- Torhout
- Beveren toen je nog in openlucht stond, je kon de gaten in de tribune zien naar de kantine
- koningboudewijn stadion
- Dortmund
- Bayern M
Dortmund heeft het meest indruk op mij gemaakt, in belgie is standard het leukste.

1 van de slechtse was voor mij STVV iedereen moet door een kleine ingang.

Jammer genoeg heb ik er weinig fotos van, Jan breydel is echt niet goed meer water onder de tribunes, overal betonrot kapotte zitjes.
 
Laatst bewerkt:
Als supporter van West Ham:
Old Trafford
Stamford Bridge
Emirates
shite hart lane
St. Mary's
Fratton Park (Portsmouth)
Anfield
Goodison Park
the (new) den
St. James Park
Wembley
Millenium Stadium
Amex Stadium
Elland Road
Selhurst Park
DW Stadium (Wigan)
Riverside Stadium
KC Stadium (Hull)
Ricoh Arena (Coventry)
Brittania Stadium (Stoke)
St. Andrews (Birmingham City)
Villa Park
City Ground
Stadio Renzo Barbera (Palermo)
Constant Van Den Stock
Cegeka Arena
Estadio Ramón Sánchez Pizjuán (Sevilla)
Groupama Stadion (Lyon)
Waldstadion (Frankfurt)
Arena Națională (Bucharest)
Veltins-Arena (Schalke)
Molineux (Wolves)
Craven Cottage

In België
Schiervelde
Jan Breydel
Guldensporen stadion
dinges van Zulte
Ottenstadion
De Bosuil
Het Kiel
Lommel
Deinze
Sclessin
Stayen
Dudenpark
Stade Pays du Charleroi
Beveren
Lokeren
Virton
Eupen
Blankenberge
Zedelgem
Koning Boudewijn Stadion
Heel wat in lagere divisies waar ik nu niet kan opkomen

Buitenland

Millenthor (St. Pauli)
Westfalen (Dortmund)
Keulen
De Kuip
Het Kasteeltje
De Vliert
 
In België:
- Anderlecht: absoluut **** stadion.
- Genk: Dat vond ik echt een heel tof stadion waar je voldoende plaats had in de wandelgangen en het zicht op het plein was heel goed.
- Sint Truiden: Enkele maar in de vip gezeten dus kan er weinig algemeens over zeggen, wel bizar concept met die appartementsblokken dat op het veld uitkijken
- OHL den dreef: gelijk bij een 2de provincialer maar heeft zen charme
- Koning Boudewijn stadion: Veld moet dichtbij het publiek zijn dus ik vind dat echt geen voetbalstadion.

Buitenland:
- Anfield: de geschiedenis en sfeer druipten er vanaf. Was wel enorm verouderd toen ik geweest ben in 2015 maar dat is ondertussen wel gebeterd blijkbaar met de nieuwe main stand.
- Stadio Diego Armando Maradona (Napoli): Hoe sneller ze dat tegen de grond gooien hoe beter. Ik houd van stadions met geschiedenis maar dat daar niet regelmatig doden vallen begrijp ik niet. Is ook vrij open, iets wat ik niet geweldig kon appreciëren.
- San Siro: enkel stadion toer gedaan maar dat moet zowat het lelijkste stadion zijn waar ik al ooit in geweest ben. Mogen ze ook slopen.
 
Buitenland:
- Anfield: de geschiedenis en sfeer druipten er vanaf. Was wel enorm verouderd toen ik geweest ben in 2015 maar dat is ondertussen wel gebeterd blijkbaar met de nieuwe main stand.
geweest in 2010. leuk stadion, ook leuk zo vlak tussen de huizen, maar qua sfeer voor mij 1 van de slechtste waar ik geweest ben.
Akkoord match op einde van seizoen die er niet meer toe deed en maar tegen West Ham.
Maar mijn verwachtingen mochten meteen den diepvries in. Als ze al you'll never walk alone gewoon vervroegd afzetten door de speaker omdat de bezoekers er zo overgaan qua volume is het toch dat niet.
Nu bon bij WH is het tegenwoordig op thuismatchen ook een dikke nul van sfeer dus veel moet ik niet zeggen over andere clubs.
 
Denk dat ik meer in buitenlandse stadions ben geweest dan binnenlandse. Puur omdat Belgische wedstrijden mij sowieso niet zo hard aanspreken om ze live mee te pikken.

België:
Club Brugge: meest logische als Club-fan alleszins
RSC Anderlecht
Standard
STVV

Buitenland:
Real Madrid: wellicht een beetje subjectief als Real-fan, maar ik vind Bernabéu echt het mooiste stadion waar ik tot dusver al ben geweest, nu met de recente verbouwingen heb ik het nog niet gezien.
Valencia
Benfica
Chelsea
Borussia Dortmund
Roma
Malaga
Wembley

Ik mis er volgens mij nog een paar denk ik :unsure:
 
In België ben ik als toeschouwer oa in onderstaande stadions geweest:

Jan Breydel
Ghelamco Arena
Sclessin
Ottenstadion
Versluys Arena
Lotto Park (Astridpark)
Daknamstadion
Elindus Arena (Regenboogstadion)
Koning Boudewijnstadion
Olympisch stadion Beerschot

Mooiste ongetwijfeld de Ghelamco, alleens is zoals bekend die gracht errond echt nefast voor de beleving in het stadion. Ook op TV ziet het er echt niet uit.
Beste en meest indrukwekkende sfeer ongetwijfeld Standard, zo een 15-20 jaar geleden ging ik regelmatig op uitnodiging naar Standard kijken.

Zelf gespeeld:

Ottenstadion (2x)
Daknamstadion (2x)

Die grasmatten waren echt fantastisch, echt een beleving als je gewoon bent om op provenciale akkers te voetballen. :smile:

Een gat in mijn beleving: ik heb nog nooit in het buitenland een match meegemaakt. Wel al eens Camp Nou bezocht. Heel indrukwekkend, maar wellicht nog een pak imposanter wanneer het vol zit.
 
Laatst bewerkt:
Wel al eens Camp Nou bezocht. Heel indrukwekkend, maar wellicht nog een pak imposanter wanneer het vol zit.
In mijn jonge jaren eens verzeild geraakt tijdens een vakantie in Lloret.
CL wedstrijd tegen Panathinaikos
Tijd van jonge Messi, Ronaldinho en Eto'o, dus al effe geleden.

Imposant zeker, sfeer vond ik eerder terughoudend.
Pas bij een 3-0 voorstand kwam er wat animo in de tribunes.
Daarvoor waren het meer (zoals wij hier zeggen) "salon-supporters"
 
Goodison Park
Wat vond ge ervan? :)
zo oud als iets, beperkt zicht door de pilaren als ge malchance hebt maar toch een geniaal stadium imo met oa de oude houten zitjes (natuurlijk wat biased :))

Zal een trieste dag zijn eens we naar Bramley Moore verhuizen.


ook nog volgende gedaan:

- Vicarage Road (Watford)
- Estádio Algarve
- Weserstadion
- KVK
- Racing Genk
- KV Mechelen
- Club Brugge
- Koning Boudewijn
- Lille
 
Laatst bewerkt:
- Club Brugge
- Anderlecht
- KAA Gent (Ot en Ghelamco)
- KV Mechelen
- Racing Genk
- OH Leuven
- Koning Boudewijnstadion
- Ajax
- Manchester United
- Manchester City
- Barcelona
- Real Madrid
 
In Belgie weinig eigenlijk:

't Kiel
Sclessin
Het Kuipje
Jan Breydel
Koning Boudewijn

In buitenland wat meer:

Ierland (2 jaar gewoond):
Dalymount Park (stadion van Bohemians FC)
Aviva Stadium (nationaal stadion, Ierland - Duitsland 1-6 gezien in 2012)
Croke Park (3e grootste stadion in Europa, wordt gebruikt voor Gaelic Football. Halve finale All-Ireland Senior Football Championship in 2012 tussen Dublin en Mayo gaan zien, 82.000 man. Geweldige atmosfeer.)
Voor lokaal voetbal gaat daar 12 man en ne paardekop naar het stadion, voor Gaelic Football gaat daar 80.000 man naar het stadion. Grellig.

Zwitserland:
- Grasshopper Zurich (2016)

Duitsland:
- Borussia Monchengladbach (2016)
- MSV Duisburg (2016, 3e klasse)
- Preußen Münster (2015, 3e klasse)

Polen: (Woon er nu 10 jaar)
- ZKS Olimpia Elbląg (2016, 4e klasse)
- KS Polonia Warszawa (2016, 4e klasse)
- GKS Tychy (2016, 3e klasse)
- KS Chwaszczyno (2016, 4e klasse)
- Legia Warszawa (2016, 1e klasse)
- WKS Gryf Wejherowo (2016, 3e klasse)
- Bałtyk Gdynia (2016, 4e klasse)
- GKS Cartusia Kartuzy (2016, 4e klasse)
- Arka Gdynia (2015, 2e klasse)
- Lechia Gdańsk (2015, 1e klasse)
- GKS Przodkowo (2015, 4e klasse)
- Orlęta Reda (2015, 6e klasse)
- Orkan Rumia (2015, 6e klasse)
- Wisła Krakow (2014, 1e klasse)
- Cracovia (2014, 1e klasse)

Zweden:
- GIF Sundsvall (2008, 2e klasse)

Rode Duivels:
2014: Estádio do Maracanã, Rio de Janeiro. Belgie vs Rusland. 74k man.
2014: Arena de São Paulo, São Paulo. Belgie vs Zuid Korea. 62k man.
2018: Kaliningrad Stadium, Kaliningrad. Belgie vs Engeland. 34k man

Indrukwekkendste waren de Gaelic Football in Croke Park voor 82k man en het Maracana stadion tijdens het WK 14, maar dat was meer de totaalbeleving dan enkel de match zelf, want de sfeer was niets bijzonder gezien het een interland was.

In 2015-2016 was ik echt zwaar gepakt door de groundhopping microbe en ging ik naar veel lokale ploegen hier in Polen (en af en toe wat verder), naar sinds de geboorte van mijn zoon is daar eigenlijk een halt aan gekomen. 3-4 uur weg zijn op wat mijn vrouw graag als familiedag(en) beschouwt met de kinderen, wordt hier niet geaccepteerd. Misschien over een 5-10 jaar wanneer de jongste dochter wat ouder is :)
 
Club Brugge
Ingelmunster
Roeselare
Eendracht Aalst
Kiel
Bosuil
Lisp
KFC Turnhout
OHL
Westerlo
KRC Genk
Heizel
ArenA
PSV
Gladbach
Dortmund
Emirates
Stade de France
Lille
Barcelona
Real Madrid

Coolste was ongetwijfeld Dortmund.
 
Thuisvak:
Freethiel, voor de nieuwe tribune er stond en je nog geen uitvak had aan dezelfde kant achter de goal. En afgelopen november nog een keer toen wij er mochten spelen.
Bosuil: qua beleving heb ik nog niks meegemaakt dat in de buurt komt van een volle T2 als het spookt in Deurne. Gewéldig! Maar ook wel paar matchen gehad dat er minder sfeer hong, hangt af van avond tot avond. T1 ook 1 keer gezeten en dat trok dan weer op geen hol. Comfortabele tribune met leuk zicht op (toen nog een volle) T2 maar niks beleving. Ik zit ook niet graag neer tijdens de voetbal.
Het Lisp
Gigg Lane (Bury FC, gedeeld met United of Manchester FC toen)
Broadhurst Park (United of Manchester FC)
Bij beiden: heel cool qua sfeer op dat niveau (kleine 1500 man in de Northern Premier League, 7th tier)
Plough Lane (AFC Wimbledon) heel gezellig
The (new) Den: ik had er meer van verwacht maar het was een einde seizoensmatch dus wss lag het daar aan.
Koning Boudewijn (zowel de bekerfinale in 2004 als 2 matchen van de RD, vreselijk stadion eigenlijk)
Carlisle Grounds (Bray Wanderers FC)
Aviva Stadium (als Rugby meetelt: Leinster - Bath)
Stade de France (Ierland - Zweden, EK 2016)

Uit:
Daknam (daar gaan winnen als Beveren supporter blijft het leukste dat er is)
Astridpark
Bosuil
't Kiel
Stade du pays de Charleroi
Sclessin
Waarschijnlijk nog wel een aantal maar deze zijn bij gebleven. Mijn away days op het hoogste niveau zijn al meer dan 10 jaar geleden.

De afgelopen jaren vooral tientallen velden in de provincie Oost-Vlaanderen... Gaande van effenaf een akker met 2 containers op tot propere velden met een schoon kantine waar je duidelijk ziet dat de gemeente dik sponsort.

En dan de Amsterdam Arena en de Veltins Arena maar dat was voor AC/DC en Metallica respectievelijk.

Ik heb wel nog een wishlist waar ik probeer om elk jaar wel eentje van te pikken en op 1 staat de Eeuwige derby in Belgrado maar dat is schijnt niet zo simpel om daar (veilig) binnen te geraken.
 
Terug
Bovenaan