Graduaat accounting administration (boekhouden)

Of ze vertikken het van extra personeel aan te werven omdat dat snijdt in de winst?

Als je denkt dat dit het probleem is ken je niets van de sector.
Een voltijdse levert gemakkelijk 3x zijn kostprijs op.

Zoals @Afschrijvingstabel al aangaf, het beroep heeft m.i. een verkeerd negatief beeld.
Hierdoor is er amper doorstroom vanuit de hoge scholen, ervaren mensen haken af omwille van de hoge werkdruk, ...
 
Bedankt om je ervaring te delen. Denkt u dat een graduaat (geen bachelor) voldoende is om te starten en zo een job te vinden? Wij doen tijdens de opleiding namelijk ook aan werkplekleren. Ik zou zelf graag in een boekhoudkantoor werken.
Kan voorgaande enkel maar bevestigen. Ja, is zeker voldoende om te starten en een job te vinden. Als een kantoor de "luxe" heeft om te kiezen tussen 2 personen zal iemand met een bachelor mogelijks wel de voorkeur krijgen (alhoewel persoonlijkheid, leergierigheid,.. ook meespelen) maar meestal hebben ze de luxe niet en zijn ze al heel blij met iemand met een graduaat of ervaring.
Mja, uw post antwoordt niet echt op mijn statement dat het droge en taaie materie is. Of ben ik hier nu verkeerd? :rofl:
Wat zou zo iemand de eerste 3 jaar in een beginnende functie doen? Personenbelastingen, factuurkes inkloppen, btw aangiftes,...? Op den duur moet dat toch oersaai worden om godganse dagen hetzelfde te zitten doen? En dan met nog eens tijdsdruk want de winstmarges van zo'n kantoor zijn klein.
Droge/taaie materie ben ik niet mee akkoord. Je komt met "alles" in aanraking en dat maakt het ook plezant, alle soorten recht, fiscaliteit, PB, BTW, financieringen, algemeen boekhouden, cost accounting, douane, pensioenen, ... Ook kom/zie je vele verschillende sectoren, kleine zelfstandige tot grote(re) NV's,... Pure juristen, BTW adviseurs, credit controllers, bankmedewerkers, verkopers,... hebben imho veel minder variatie in hun job dan medewerkers in een boekhoudkantoor. Met alle respect maar ik zie veel functies waarbinnen er veel minder variatie is hoor.

Maar beginnende functie zal inderdaad bij basis beginnen.
-factuurkes inkloppen hoort hier ook bij maar dit neemt met digitalisering/... wel af. Ook "inkloppen" zal je meer in een interne functie terugvinden, op boekhoudkantoren zijn het verschillende klanten met vaak verschillende BTW behandelingen/margeregeling/forfaitaire regeling/analytische verwerking,... dus iets meer uitdaging dan "inkloppen"
-Bankverwerking, wat algemeen GL voorbereiding,...
-Na een jaar stilaan zelfstandig BTW aangiftes, voorbereiding PB, wat voorbereiding closing,...
-Vanaf 3 jaar inderdaad zelfstandig PB's, winstberekeningen, closing,...
-Vanaf 5 jaar stilaan wat zelfstandig advies/optimalisatie/fiscale controles/...

Uiteraard allemaal afhankelijk van leervermogen,... maar ik ken "calculators" die na 15 nog steeds hetzelfde doen (offertes opvragen/materialen/oppervlaktes uitrekenen) als op dag 1. De bankmedewerkers of autoverkopers geven op hun PC na 10 jaar ook nog steeds dezelfde "parameters" in om tot een kredietvoorstel of offerte te komen,...

Zelf zonder veel inspanning heb je m.i. meer variatie dan in vele functies. Als je wil en wat gemotiveerd bent heb je zoveel variatie als je wil dus "oersaai" is dit imho niet.

De steeds wederkerende deadlines met bijhorende druk/stress, de brede en steeds wijzigigende wetgeving/kennis die je moet hebben en de m.i. in verhouding lage lonen (zeker bij start/begin) verklaren ook een heel deel van het personeelstekort.
 
Mja, uw post antwoordt niet echt op mijn statement dat het droge en taaie materie is. Of ben ik hier nu verkeerd? :rofl:
Wat zou zo iemand de eerste 3 jaar in een beginnende functie doen? Personenbelastingen, factuurkes inkloppen, btw aangiftes,...? Op den duur moet dat toch oersaai worden om godganse dagen hetzelfde te zitten doen? En dan met nog eens tijdsdruk want de winstmarges van zo'n kantoor zijn klein.
Ikzelf als boekhouder kan je garanderen, dat je er niets zo variabel is als dossierbeheerder zijn in een groot boekhoudkantoor.

ELKE WEEK krijg ik nieuwe zaken toegeschoven. Ik werk hier al jaren!!!
Dat gaat van camions kopen en doorverkopen in een of ander apenland, tot deurwaarders/advokaten toestanden, noem maar op...
Als boekhouder ben je een goedkope advokaat/notaris/bankier/sociaal secretariaat/personeels expert/... men verwacht echt alles van u.

Das de nummer 1 oplossing als ze een probleem hebben, we zullen het eens vragen aan den boekhouder...

Het is de grootste misvatting dat wij elke dag het zelfde zouden doen, was dat maar waar. Er is hier weinig routine, behalve de reguliere deadlines... Het is nu BTW aangifte en ben blij dat ik mij wat kan verschuilen achter feit dat nu BTW is en dus nu "wat minder tijd heb"...
Vandaag toch wel mja 7 mensen moeten helpen via telefoon/mail. En dat in 1u30 tijd. Dus je moet niet teveel zitten te suffen achter je pc.

Tweede grootste misvatting is dat je als boekhouder mensenschuw of ne nerd/seut bent, ik moet elke week minstens 1x bellen naar een dienst van de belastingadministratie en onze telefoons rinkelen non-stop. Geef uw gsm aan klanten, ze bellen je op int weekend met hun vragen. Je moet met mensen kunnen omgaan, anders loop het verkeerd af imho. Beetje stress bestendig best ook. Anders gegarandeerd ne burn-out, heb hier al veel mensen zien huilen op hun bureau. Comes with the territory...

TLDR: werk van boekhouder saai? Zeker niet, je hebt dagelijks contact met klanten/instanties/... en heb grote variatie van taken en verantwoordelijkheden. Als je start zullen ze je eerst wat easy stuff geven, maar al vlug gaan ze van alles je toeschuiven en trekt uw plan, tzal wel gaan...
 
Ik ben 24 en zou graag een graduaat accounting administration (boekhouden) volgen. Door omstandigheden heb ik na het middelbaar niet verder gestudeerd. Ik zou kiezen voor een graduaat, omdat dit mij een minder ‘zware’ opleiding lijkt dan de bachelor, geen talen aan bod komen en ook meer praktijkgericht is.
Maar mijn vraag is of je met een graduaatsopleiding accounting administration ook makkelijk een job kan vinden of dat men hiervoor toch liever een bachelor ziet?
Zoals reeds gezegd, er is serieus tekort aan personeel.
Dus je zal zeker vlug een job vinden... Maar besef wel dat het eenvoudiger werk meer en meer geautomatiseerd word en de rol van boekhouder meer naar een advies functie gaat (nog meer dan vroeger). Hier wil ik mee zeggen dat het pure input werk al veel minder is dan vroeger.

Bij de meeste kantoren is er een hiërarchie =>
secretariaat
inboekers
dossierbeheerder
teamleader
baas

Waar vroeger het advies enkel op de baas/teamleader schouders viel, is dit nu ook meer de taak geworden van dossierbeheerder en zelf de inboeker krijgt vragen of hij nu best een electrische wagen moet kopen of dit maar volgend jaar zou doen... En de baas verwacht wel dat je hier een antwoord op hebt.
Bij ons moeten de inboekers ook al aangiftes PB enz voorbereiden bijvoorbeeld.

Het is wel mogelijk en aanbevolen via avondschool je als graduaat hogerop te klimmen. Wat perfect mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Zoals reeds gezegd, er is serieus tekort aan personeel.
Dus je zal zeker vlug een job vinden... Maar besef wel dat het eenvoudiger werk meer en meer geautomatiseerd word en de rol van boekhouder meer naar een advies functie gaat (nog meer dan vroeger). Hier wil ik mee zeggen dat het pure input werk al veel minder is dan vroeger.

Bij de meeste kantoren is er een hiërarchie =>
secretariaat
inboekers
dossierbeheerder
teamleader
baas

Waar vroeger het advies enkel op de baas/teamleader schouders viel, is dit nu ook meer de taak geworden van dossierbeheerder en zelf de inboeker krijgt vragen of hij nu best een electrische wagen moet kopen of dit maar volgend jaar zou doen... En de baas verwacht wel dat je hier een antwoord op hebt.
Bij ons moeten de inboekers ook al aangiftes PB enz voorbereiden bijvoorbeeld.

Het is wel mogelijk en aanbevolen via avondschool je als graduaat hogerop te klimmen. Wat perfect mogelijk is.
Bedoel je na de graduaatsopleiding nog verder studeren in avondonderwijs voor bachelor/cursus fiscaliteit om in de toekomst betere jobgarantie te hebben?
 
Bedoel je na de graduaatsopleiding nog verder studeren in avondonderwijs voor bachelor/cursus fiscaliteit om in de toekomst betere jobgarantie te hebben?
Ja.

Samengevat:

Kan ik met graduaatsopleiding boekhouding aan de slag in sector? => absoluut!
Ben ik verplicht verder te studeren in avondonderwijs om mijn job te behoudenin boekhoudkantoor? => ja en nee.

Sommige kantoren zullen dit verplichten andere niet.

Zoals ik reeds toelichtte is het wel zo dat het eenvoudig werk meer en meer verdwijnt en men een hoger niveau verwacht.
Gelukkig is boekhouding een vak waar je ook op latere leeftijd nog kunt bijscholen en extra diploma's behalen. En deze opleidingen ook bekostigd worden door de werkgever. Als je niet wenst verder te studeren zal je moeten veel bijleren op de werkvloer of je tevreden stellen met een lagere positie. Buiten de pure boekhoudsector is er altijd vraag naar administratieve medewerkers waarin je graduaat boekhouding zeker een pluspunt zal zijn.
Dus zowiezo een aan te raden opleiding imho.
 
Zoals reeds gezegd, er is serieus tekort aan personeel.
Dus je zal zeker vlug een job vinden... Maar besef wel dat het eenvoudiger werk meer en meer geautomatiseerd word en de rol van boekhouder meer naar een advies functie gaat (nog meer dan vroeger). Hier wil ik mee zeggen dat het pure input werk al veel minder is dan vroeger.
Ik ben al 3 jaar aan het studeren in avondonderwijs voor een bachelor accountancy & fiscaliteit ook met het idee dat het een knelpuntberoep is en je snel werk zal vinden.
Vacatures zijn er inderdaad genoeg en ik ben al op heel veel sollicitatiegesprekken geweest, zowel in oktober als nu weer opnieuw. Maar ik begin best te begrijpen waarom het een knelpuntberoep is en jongeren minder aangetrokken worden door de (kleinere) boekhoudkantoren.
Mijn leeftijd is 33 jaar, ik heb al een ander bachelor diploma en 10 jaar werkervaring. Weliswaar niet als junior accountant maar toch...
Ik heb 5 maanden in een kleinschalig kantoor gewerkt en ik kan je zeggen dat ik nog nooit in die 10 jaar zo weinig loon heb gekregen.
Momenteel ben ik weer 2 maanden aan het solliciteren en wat krijg ik telkens aangeboden? Het startsalaris van een 18jarige zonder diploma :cautious:.
Ik begin serieus spijt te krijgen dat ik al 3 jaar zoveel tijd, geld en moeite heb gestoken in deze opleiding.
Ik ga dus stilaan uitkijken voor een andere functie dan junior accountant, want anders kan ik mijn hypotheek niet meer betalen... sorry maar dit is de realiteit.
 
Terug
Bovenaan