Graduaat accounting administration (boekhouden)

Maya

Banned
Ik ben 24 en zou graag een graduaat accounting administration (boekhouden) volgen. Door omstandigheden heb ik na het middelbaar niet verder gestudeerd. Ik zou kiezen voor een graduaat, omdat dit mij een minder ‘zware’ opleiding lijkt dan de bachelor, geen talen aan bod komen en ook meer praktijkgericht is.
Maar mijn vraag is of je met een graduaatsopleiding accounting administration ook makkelijk een job kan vinden of dat men hiervoor toch liever een bachelor ziet?
 
Ik weet niet wat de opleiding exact inhoud, maar lijkt mij een "light"/"praktijk" versie van accountancy-fiscaliteit, en dan is het antwoord: Ja, deze sector heeft het al lang moeilijk om (een beetje) geschoold personeel te vinden.

Eerste job zal je mss op 3 plaatsen moeten soliciteren, i.p.v. 2 keer met een bachelor maar je motivatie/enthousiasme/leervermogen/... is zeker zo belangrijk. Eenmaal de eerste jobervaring op zak zal men (bij wijze van spreke) al niet meer naar je diploma vragen. Ik ga er wel vanuit dat je interesse niet bij een Big4 of zo ligt want daar is het wel anders, maar bij (regionale) accountantkantoren of bedrijven ga je zeker kunnen starten,
 
Graduaten zijn de doeners. Het niveau is vergelijkbaar met een 7e jaar. Er is nood aan mensen die snel kunnen starten. Graduaatsopleidingen bieden veel stage/werkplekleren waarin de student onmiddellijk praktijkervaring opdoet...
 
Ik ben ook aan het twijfelen om aan deze graduaat te beginnen. Door omstandigheden heb ik mijn bachelor niet afgemaakt. Wanneer zou jij dan deze opleiding beginnen?
 
Graduaten zijn de doeners. Het niveau is vergelijkbaar met een 7e jaar.
Dat is denk ik toch niet correct. Ik volg momenteel een graduaatsopleiding in avondonderwijs en ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen mijn bachelor opleiding en graduaatsopleiding. Ik zie ook dat bij ons veel afknappen op de wiskunde die momenteel geen vak apart is maar eerder geintegreerd in het vak elektriciteit.
 
Ik zit echt met het gevoel dat men in deze sector precies toch een bachelor verkiest (als je de vacatures bekijkt toch). Anderzijds is de graduaatsopleiding ook nog maar een 3 tal jaar onderdeel van de hogeschool (vroeger alleen in CVO's). Ik zou waarschijnlijk 2 jaar voltijds willen studeren. Dan ben ik net 26 als ik mijn graduaatsopleiding heb afgerond en wil dan niet tot de conclusie komen dat m'n eigenlijk niets is met dit diploma en je nog zowiezo moet verder studeren voor bachelor om er werk in te vinden. Ik ga zeker nog naar infodagen gaan voor wat meer informatie, maar het is altijd beter om ook ervaringen te horen van mensen die dezelfde studies doen/hebben gedaan.
 
Ik zit echt met het gevoel dat men in deze sector precies toch een bachelor verkiest (als je de vacatures bekijkt toch). Anderzijds is de graduaatsopleiding ook nog maar een 3 tal jaar onderdeel van de hogeschool (vroeger alleen in CVO's). Ik zou waarschijnlijk 2 jaar voltijds willen studeren. Dan ben ik net 26 als ik mijn graduaatsopleiding heb afgerond en wil dan niet tot de conclusie komen dat m'n eigenlijk niets is met dit diploma en je nog zowiezo moet verder studeren voor bachelor om er werk in te vinden. Ik ga zeker nog naar infodagen gaan voor wat meer informatie, maar het is altijd beter om ook ervaringen te horen van mensen die dezelfde studies doen/hebben gedaan.
Ik dacht dat dit ook het geval was, maar de opleidingsverantwoordelijke heeft mij een aantal voorbeelden getoond van recent gegradueerde. Zij zijn allemaal in een 'bachelor'-functie terecht gekomen omdat ze al 2 jaar werkervaring hadden (die iedereen opdoet in een graduaat). Ik ga er zelf in september aan beginnen.
 
Ik dacht dat dit ook het geval was, maar de opleidingsverantwoordelijke heeft mij een aantal voorbeelden getoond van recent gegradueerde. Zij zijn allemaal in een 'bachelor'-functie terecht gekomen omdat ze al 2 jaar werkervaring hadden (die iedereen opdoet in een graduaat). Ik ga er zelf in september aan beginnen.
Ah, dat is toch al positief! Ik ga zeker nog naar infodagen gaan. Ga je dit in dag- of avondonderwijs volgen?
 
Dat men in vacatures een bachelor vraagt wil nog niet zoveel zeggen.
Bij mij stond er destijds ook 2j ervaring gevraagd terwijl ik schoolverlater was.
12 jaar later werk ik er nog :)

Ik heb ooit eventjes een collega gehad die deze graduaatsopleiding gedaan had en dat leek er mij grotendeels hetzelfde uit te zien als mijn bacheloropleiding, met dat verschil dat hij hij iets minder overbodige /algemene vakken had.

Als je een beetje wil bijleren en vlot met computer/Office en gerelateerde programma’s kan werken zegt dat papiertje zoveel niet meer.
Mijn collega heeft bijvoorbeeld dezelfde bachelor als ik, maar als ik haar bezig zie dan vraag ik me eerder af wie ze daarvoor omgekocht heeft :unsure:
 
Het is een enorm knelpuntenberoep, er zal niet veel gezeverd worden over dat je geen Bachelor hebt hoor... Belangrijkste is je eigen inzet en leergierigheid.

Moest je in het Antwerpse wonen/werk zoeken (of een stageplek zoeken) en uiteindelijk beginnen met solliciteren, stuur gerust een PM, mijn vriendin werkt bij een boekhoudkantoor (nationaal 100+ werknemers) waar je zeker een gesprek kan krijgen, ze zoeken altijd volk (en vaak juniorprofielen).
 
Ge vraag u af juist waarom het een knelpuntberoep is though? Omdat het droge, taaie, saaie dinges is?

Goh, als ex-boekhouder zijnde (in een boekhoudkantoor) kan ik mijn persoonlijk perspectief misschien geven;

Ik vond het werk zelf wel interessant. Zeker als je begint door te groeien en een uitgebreider takenpakket krijgt.
Je leert ENORM veel bij in de eerste 2-3 jaar, afhankelijk van je boekhoudkantoor. Maar door de schaarste van boekhouders zal je al snel een hoop werk ontvangen, wat overuurtjes met zich meebrengt tijdens drukke periodes. Deze kan je dan natuurlijk weer opnemen tijdens rustigere.
Big four is nog wat anders in dat opzicht geloof ik - daar zullen het veel overuren zijn, zonder echt de kans te hebben om ze op te nemen. Maar je leert er natuurlijk nog meer bij, en wat staat het mooi op je CV.

Na 3 jaar zijnde, geloof ik dat het loon niet meer gerechtvaardigd is met je ervaring/takenpakket. Veel mensen met ervaring stappen over naar een interne functie in een groter bedrijf om dat loon serieus op te krikken. Er bestaan uiteraard boekhoudkantoren die ook goed betalen, maar zelden zo goed als een interne functie.

Conclusie: Het beroep is alleszins niet sexy voor jonge 18-jarigen. (Hoewel dat een verkeerd beeld is imo!)
Dit in combinatie met dat veel boekhouders met ervaring als snel de sprong nemen naar een interne functie, komen boekhoudkantoren al snel met tekorten te zitten.

Het is echter een mooie functie dat ik enkel kan aanraden!
 
Goh, als ex-boekhouder zijnde (in een boekhoudkantoor) kan ik mijn persoonlijk perspectief misschien geven;

Ik vond het werk zelf wel interessant. Zeker als je begint door te groeien en een uitgebreider takenpakket krijgt.
Je leert ENORM veel bij in de eerste 2-3 jaar, afhankelijk van je boekhoudkantoor. Maar door de schaarste van boekhouders zal je al snel een hoop werk ontvangen, wat overuurtjes met zich meebrengt tijdens drukke periodes. Deze kan je dan natuurlijk weer opnemen tijdens rustigere.
Big four is nog wat anders in dat opzicht geloof ik - daar zullen het veel overuren zijn, zonder echt de kans te hebben om ze op te nemen. Maar je leert er natuurlijk nog meer bij, en wat staat het mooi op je CV.

Na 3 jaar zijnde, geloof ik dat het loon niet meer gerechtvaardigd is met je ervaring/takenpakket. Veel mensen met ervaring stappen over naar een interne functie in een groter bedrijf om dat loon serieus op te krikken. Er bestaan uiteraard boekhoudkantoren die ook goed betalen, maar zelden zo goed als een interne functie.

Conclusie: Het beroep is alleszins niet sexy voor jonge 18-jarigen. (Hoewel dat een verkeerd beeld is imo!)
Dit in combinatie met dat veel boekhouders met ervaring als snel de sprong nemen naar een interne functie, komen boekhoudkantoren al snel met tekorten te zitten.

Het is echter een mooie functie dat ik enkel kan aanraden!
username checks out
 
Goh, als ex-boekhouder zijnde (in een boekhoudkantoor) kan ik mijn persoonlijk perspectief misschien geven;

Ik vond het werk zelf wel interessant. Zeker als je begint door te groeien en een uitgebreider takenpakket krijgt.
Je leert ENORM veel bij in de eerste 2-3 jaar, afhankelijk van je boekhoudkantoor. Maar door de schaarste van boekhouders zal je al snel een hoop werk ontvangen, wat overuurtjes met zich meebrengt tijdens drukke periodes. Deze kan je dan natuurlijk weer opnemen tijdens rustigere.
Big four is nog wat anders in dat opzicht geloof ik - daar zullen het veel overuren zijn, zonder echt de kans te hebben om ze op te nemen. Maar je leert er natuurlijk nog meer bij, en wat staat het mooi op je CV.

Na 3 jaar zijnde, geloof ik dat het loon niet meer gerechtvaardigd is met je ervaring/takenpakket. Veel mensen met ervaring stappen over naar een interne functie in een groter bedrijf om dat loon serieus op te krikken. Er bestaan uiteraard boekhoudkantoren die ook goed betalen, maar zelden zo goed als een interne functie.

Conclusie: Het beroep is alleszins niet sexy voor jonge 18-jarigen. (Hoewel dat een verkeerd beeld is imo!)
Dit in combinatie met dat veel boekhouders met ervaring als snel de sprong nemen naar een interne functie, komen boekhoudkantoren al snel met tekorten te zitten.

Het is echter een mooie functie dat ik enkel kan aanraden!
Bedankt om je ervaring te delen. Denkt u dat een graduaat (geen bachelor) voldoende is om te starten en zo een job te vinden? Wij doen tijdens de opleiding namelijk ook aan werkplekleren. Ik zou zelf graag in een boekhoudkantoor werken.
 
Bedankt om je ervaring te delen. Denkt u dat een graduaat (geen bachelor) voldoende is om te starten en zo een job te vinden? Wij doen tijdens de opleiding namelijk ook aan werkplekleren. Ik zou zelf graag in een boekhoudkantoor werken.
Graduaat gaat zeker genoeg zijn om een job te vinden.
Vrijwel elk goed draaiend boekhoudkantoor heeft personeel te kort.
 
Bedankt om je ervaring te delen. Denkt u dat een graduaat (geen bachelor) voldoende is om te starten en zo een job te vinden? Wij doen tijdens de opleiding namelijk ook aan werkplekleren. Ik zou zelf graag in een boekhoudkantoor werken.

Zeker wel. Ik zeg niet dat het gemakkelijk zal zijn - je zal wel enkele interviews moeten afleggen - Maar ik merk (ook bij mijn oud kantoor) dat ze erg wanhopig zijn naar nieuwe collega's. Als je je motivatie goed kan toelichten tijdens het interview en je kennis toch ook wat kan laten zien, mag het niet meteen een probleem zijn!
 
Goh, als ex-boekhouder zijnde (in een boekhoudkantoor) kan ik mijn persoonlijk perspectief misschien geven;

Ik vond het werk zelf wel interessant. Zeker als je begint door te groeien en een uitgebreider takenpakket krijgt.
Je leert ENORM veel bij in de eerste 2-3 jaar, afhankelijk van je boekhoudkantoor. Maar door de schaarste van boekhouders zal je al snel een hoop werk ontvangen, wat overuurtjes met zich meebrengt tijdens drukke periodes. Deze kan je dan natuurlijk weer opnemen tijdens rustigere.
Big four is nog wat anders in dat opzicht geloof ik - daar zullen het veel overuren zijn, zonder echt de kans te hebben om ze op te nemen. Maar je leert er natuurlijk nog meer bij, en wat staat het mooi op je CV.

Na 3 jaar zijnde, geloof ik dat het loon niet meer gerechtvaardigd is met je ervaring/takenpakket. Veel mensen met ervaring stappen over naar een interne functie in een groter bedrijf om dat loon serieus op te krikken. Er bestaan uiteraard boekhoudkantoren die ook goed betalen, maar zelden zo goed als een interne functie.

Conclusie: Het beroep is alleszins niet sexy voor jonge 18-jarigen. (Hoewel dat een verkeerd beeld is imo!)
Dit in combinatie met dat veel boekhouders met ervaring als snel de sprong nemen naar een interne functie, komen boekhoudkantoren al snel met tekorten te zitten.

Het is echter een mooie functie dat ik enkel kan aanraden!
Mja, uw post antwoordt niet echt op mijn statement dat het droge en taaie materie is. Of ben ik hier nu verkeerd? :rofl:
Wat zou zo iemand de eerste 3 jaar in een beginnende functie doen? Personenbelastingen, factuurkes inkloppen, btw aangiftes,...? Op den duur moet dat toch oersaai worden om godganse dagen hetzelfde te zitten doen? En dan met nog eens tijdsdruk want de winstmarges van zo'n kantoor zijn klein.
 
Mja, uw post antwoordt niet echt op mijn statement dat het droge en taaie materie is. Of ben ik hier nu verkeerd? :rofl:
Wat zou zo iemand de eerste 3 jaar in een beginnende functie doen? Personenbelastingen, factuurkes inkloppen, btw aangiftes,...? Op den duur moet dat toch oersaai worden om godganse dagen hetzelfde te zitten doen? En dan met nog eens tijdsdruk want de winstmarges van zo'n kantoor zijn klein.
Winstmarges klein?
Je moet maar eens enkele lokale boekhoudkantoren opzoeken met 5-10 man personeel.

Tijdsdruk komt voornamelijk door het personeelstekort.
 
Terug
Bovenaan