Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture

Akkoord in het Belgische geval, maar de Duitsers zijn er zelf mee afgekomen ;)

En het gaat verder dan dat. In maart al werd dit gepubliceerd door de Nederlands organisatie Code Diversiteit & Inclusie in de culturele sector:
s1WJ7Ia.png

En dat is net hetgene waar sommigen voor waarschuwen. Ik kan mij perfect vinden in sommigen van hun voorbeelden, maar sommige zijn gewoon van de pot gerukt.
West-Azië zeggen i.p.v. Midden-Oosten kan gewoon fout zijn. Egypte bevindt zich in het Midden-Oosten maar het grootste deel van het land ligt in Noord-Afrika, niet West-Azië (als we er dan toch windrichtingen op plakken). Net als Libië en Soedan.
En ja, het is een eurocentrische benaming van origine, wat ook taalkundig en geschiedkundig 100% logisch is. Maar er is ook geen andere benaming (zoals West-Azië die ze voorstellen) die klopt.

En waarom daar wederom het koloniaal verleden bijsleuren bij woorden/taal dat hiervoor (en momenteel door het merendeel van de bevolking) daar niet mee geassocieerd wordt... Dat is weer hetzelfde als wat ik aankaart.

PS: Voor ik er kritiek op krijg, ja, ik heb dit gevonden via doorbraak maar enkel via mijn etymologisch onderzoek voor zwartwerken (wat blijkbaar net als beunhaas een oorsprong heeft in de middeleeuwen i.v.m. kleermakerij ;) ), hiervoor was ik nog nooit op die site geweest en ik ga ook niet akkoord met hun artikel erover (al zitten er een paar elementen in waar ik wel mee akkoord ga).
Verschillende van die suggesties lijken me ofwel mierenneuken ofwel een beetje wereldvreemdheid. Een beetje op eieren lopen ook; "de overwegend Arabischtalige wereld" in plaats van de Arabische wereld. Ik vraag me werkelijk af of er ook wordt stilgestaan bij andere gebieden zoals o.a. de Angelsaksische wereld ofzo. Persoonlijk leek mij het ook zachter om iemand donker te noemen dan zwart, en zoals al aangegeven ben ik er vrij zeker van dat Noord-Afrikanen of Arabieren (bevolkingsgroepen waar tolerantie ook soms een probleem is) liever niet zwart genoemd worden.

Nu goed, eerlijk gezegd, zo'n opgelegde taalwijziging mislukt toch meestal, ik kan me niet inbeelden dat buiten een kleine minderheid daar iemand aan gaat beginnen.

PS: het eerste dat mij aan die tekst opvalt is de hoofdletter O, van opnieuw of ook, die op een 0 (het cijfer) lijkt.
 
Zwart-wit dualisme komt in meerdere culturen voor maar is verre van een universeel concept, wel cultureel. En ik zeg nog letterlijk in mijn post dat de oorsprong hiervan niet racistisch is maar dat de gevolgen hiervan wel leiden tot een culturele bias, of het nu bewust of onbewust is. En ja, daar is al heel wat onderzoek naar gedaan.

Ik stel ook helemaal nergens dat we het concept zwartrijden (het openbaar vervoer gebruiken zonder geldig vervoersbewijs) als positief moeten beschouwen, wat een absurde interpretatie is dat overigens. Wat ik wél zeg, is dat we als samenleving de prefix 'zwart' zeer vaak gebruiken om de negatieve connotatie van een woord te benadrukken. En dat dat een invloed heeft op onze perceptie van de kleur zwart in de samenleving.
En nogmaals: dat betekent niet dat zwartrijden van oorsprong een racistische term is. Of dat mensen racistisch zijn als ze de term gebruiken.
Dat is dus waar progressief links zich graag mee bezig houdt. Academische, sociologie-pietpraat. Een bliksemafleider voor de echte problematiek.

Weet ge waarom mensen zich 'racistisch' uitdrukken?
Wanneer uw grootsteden in een halve eeuw tijd zo sterk demografisch switchen dat er geen tijd is voor integratie.
Wanneer ge bepaalde migranten toelaat tot uw land, om te komen leven, werken, genieten van de vruchten van een welvarend land.
En diens kinderen zich keren tegen dat land en zijn populatie opblaast.
Wanneer die nazaten in populatie toenemen, en plots hun 'democratische stem' vinden om culturele aspecten van de autochtone bevolking te bekritiseren en stelselmatig onder druk te zetten.
Zou het ook kunnen dat mensen die voornaamelijk rond grootsteden wonen die de problematiek van grootsteden en hun 'jongeren' aan hun deurmat zien landen. Dat die 'Brusselse jongeren' komen wonen in de Denderstreek, criminaliteit met zich meebrengen. Of dat ge een patroon ziet aan inbraken (waar al verschillende doden zijn gevallen) door 'Brusselse jongeren' in de randgemeenten.
Wanneer je naar de criminaliteitscijfers kijkt. Wanneer je naar de werkloosheidscijfers kijkt.
Wanneer een Woke-persoon u zegt dat uw 'whiteness' u medeschuldig maakt aan genocide en ge maar beter uw mond moet houden omdat ge 'wite' privilege hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ontslagen worden om een grap van 23 jaar geleden die de gedachtepolitie van 2021 niet oké vindt, wat vinden we daarvan?
Echt achterlijk. Wie heeft hierover nog nooit een grap gemaakt zeg?
Idem met de vele dutroux grappen in de tijd.
 
Ik vind dit ook niet meteen reden tot dwingend ontslag, maar in Japan is dit blijkbaar echt wel een groot schandaal met de minister van Defensie die het zelfs gaan rapporteren is bij het SWC. De Olympische Spelen zijn op dit moment ook waanzinnig onpopulair in Japan, waardoor ze nogal overreageren bij alles wat de Spelen nog meer in een slecht daglicht zou kunnen zetten.
 
Njah die heksenjacht op oude uitspraken gaat er gewoon over.
Mensen groeien doorheen hun leven. De dingen die ik 23 jaar geleden als 18 jarige OK vond en nu niet meer zijn niet op beide handen te tellen. En soms moet ge ook eerlijk zijn met uzelf: Zou gij dat TOEN een probleem gevonden hebben? Zo nee, "educate not eradicate".
 
En of dat ‘m gelijk heeft verdomme


Zoals hier al zoooooo vaak gezegd is, heel dat woke-gedoe is onze samenleving aan het doordringen en we staan er gewoon bij. Hans zegt het gewoon zoals het is.
Urbanus, Van den Durpel,... zijn er ook enkele die hier al kritiek geuit hebben op de doorgedraaide slinger.
 
Zoals hier al zoooooo vaak gezegd is, heel dat woke-gedoe is onze samenleving aan het doordringen en we staan er gewoon bij. Hans zegt het gewoon zoals het is.
Urbanus, Van den Durpel,... zijn er ook enkele die hier al kritiek geuit hebben op de doorgedraaide slinger.
Ik zou zelfs zeggen: Iedereen met verstand wel al eens?
 
Ik zou zelfs zeggen: Iedereen met verstand wel al eens?
Klopt wat je zegt.
niemand kan toch ontkennen dat het echt de verkeerde kant uitgaat
Ik ben bvb 100% mee als men campagnes opzet tegen te magere modellen en wat meer etniciteit in tv programma’s.
Maat als je al geen grappen mag maken over religie of zen bevolkingsgroep, of dat nu ras of een bepaald kenmerk is, gaat wel te ver.
Er zal altijd wel iemand gekwetst zijn met een opmerking
 
Klopt wat je zegt.
niemand kan toch ontkennen dat het echt de verkeerde kant uitgaat
Ik ben bvb 100% mee als men campagnes opzet tegen te magere modellen en wat meer etniciteit in tv programma’s.
Maat als je al geen grappen mag maken over religie of zen bevolkingsgroep, of dat nu ras of een bepaald kenmerk is, gaat wel te ver.
Er zal altijd wel iemand gekwetst zijn met een opmerking
Daar kwam nu wel geen opmerking over in het filmpje dat je poste. Wel in vorige filmpjes (De vrouwen van Halal? Of welk was dat nu weer) waar hij zich het recht toe-eigende om te lachen met alles en iedereen.

Als je niet doelbewust diversiteit brengt is het een opzichzelfstaand mechanisme dat niet kan doorbroken worden. Talent moet altijd primeren, maar hoe maak je die requirements transparant en kan je er voor zorgen dat iedereen gelijke kansen heeft? Of zit er gewoon minder talent in bepaalde bevolkingsgroepen wat de reden is dat ze ondervertegenwoordigd zijn? (Serieuze vraag).
 
Daar kwam nu wel geen opmerking over in het filmpje dat je poste. Wel in vorige filmpjes (De vrouwen van Halal? Of welk was dat nu weer) waar hij zich het recht toe-eigende om te lachen met alles en iedereen.

Als je niet doelbewust diversiteit brengt is het een opzichzelfstaand mechanisme dat niet kan doorbroken worden. Talent moet altijd primeren, maar hoe maak je die requirements transparant en kan je er voor zorgen dat iedereen gelijke kansen heeft? Of zit er gewoon minder talent in bepaalde bevolkingsgroepen wat de reden is dat ze ondervertegenwoordigd zijn? (Serieuze vraag).
De vraag is of je je doelgroep niet vervreemd door die woke zaken toe te passen.
Ik heb het nu over een zwarte james Bond, netflix he-man dat nu plots over een vrouwelijk personage gaat (nog niet alles gezien)….
Bepaalde zaken kan ik begrijpen dat men verandering wil, maar nu is het toch vaak meer een vorm van meelopen geworden
 
Klopt wat je zegt.
niemand kan toch ontkennen dat het echt de verkeerde kant uitgaat
Ik ben bvb 100% mee als men campagnes opzet tegen te magere modellen en wat meer etniciteit in tv programma’s.
Maat als je al geen grappen mag maken over religie of zen bevolkingsgroep, of dat nu ras of een bepaald kenmerk is, gaat wel te ver.
Er zal altijd wel iemand gekwetst zijn met een opmerking
Em was een beetje aan het trollen ;)
 
Klopt wat je zegt.
niemand kan toch ontkennen dat het echt de verkeerde kant uitgaat
Ik ben bvb 100% mee als men campagnes opzet tegen te magere modellen en wat meer etniciteit in tv programma’s.
Maat als je al geen grappen mag maken over religie of zen bevolkingsgroep, of dat nu ras of een bepaald kenmerk is, gaat wel te ver.
Er zal altijd wel iemand gekwetst zijn met een opmerking
Het beste is dat je het sarcasme, die er metersdik opligt, niet doorhebt :p

En je mag enkel nog grappen maken over jezelf. Dan is er niemand beledigd buiten jij. Want iedere mens is uniek. Of dat denken we alvast toch.
 
Ik weet nu niet of het hier op zijn plaats is, maar ik vind niet direkt een plaats die specifiek BETER is hiervoor :D

Maar ik krijg het wel wat van de hypocrisie rond whitewashing ed in de film/TV-industrie. Er wordt de laatste tijd nogal hard gegaan voor het zorgen dat "characters of color" gespeeld en gevoiced worden door mensen van dezelfde kleur. Tot zover ben ik mee. Ikzelf heb iets van "laat wat er is gewoon zijn en doe het vanaf nu beter" ipv vol voor ontslagen te gaan en dergelijke. Maar ik ben op zich wel mee.

Waar ik het dan wel van krijg (en dat is het hypocriete deel) is hoe hard er vanuit de geek media gepushed wordt om people of color blanke karakters te laten spelen. Aanleiding hiervan zijn de reacties die er kwamen op hoe één van de acteurs uit Black Panther Bruce Wayne/Batman gaat spelen in een audio-drama. Stoort mij dat? Nee. Maar wat mij stoort is de hypocrisie erachter. Omgekeerd mag het niet, maar als dit gebeurt staan de reacties vol van "GEWELDIG. DIE GAAT DAT GOED DOEN" en beginnen bepaalde pagina's zelfs al uit te halen dat het slechts een audiodrama is en op te roepen om zo een casting voor de TV/bioscoop te doen. En ge zou dan kunnen zeggen "Ja, maar er zijn gewoon minder superhelden ed die zwarte/geel/rood/... zijn, dus om een correcte representatie te geven, moet het wel zo". Alleen vergeet ge dan dat er vanuit de comics letterlijk een zwarte Batman (Tim Fox) en een zwarte Superman (Val'Zod) is. Dus waarom moet het zo? Waarom niet rechtlijning handelen? Waarom die hypocrisie?
 
ik heb er een soortgelijk antwoord op gegeven op de fb van The Nerdist. Nu ben ik een nazi omdat ik het had over "roles of color".
maar goed, als ge al merkt dat Matt Damon zichzelf moet verdedigen omdat zijn hoofdrol in The Great Wall gelijk is aan "whitewashing", terwijl hij er gewoon een Europeaan in speelt die de Chinese muur ontdekt... daar zijn ze dan al over op hun tenen getrapt.

maar als ge als blanke man het personage met de naam James Bond liefst door een blanke man gespeeld ziet worden, omdat die toch al 60 jaar door een blanke man gespeeld wordt, dan zijt gij het probleem.

ge kunt u in deze wereld niet meer neutraal opstellen, tegenwoordig.
 
En je mag enkel nog grappen maken over jezelf. Dan is er niemand beledigd buiten jij. Want iedere mens is uniek. Of dat denken we alvast toch.

Pas maar op met wat je hier schrijft. Als we zo verdergaan mag dat binnenkort ook niet meer omdat iemand anders verontwaardigd kan zijn in uw naam over iets wat je over uzelf zegt. Dan mag je jezelf gaan verontschuldigen omdat je uzelf tegen de borst zou kunnen stoten.
 
Ook The Saint, een van oorsprong blank personage zal in de volgende film vertolkt worden door een zwarte acteur.

 
Ook The Saint, een van oorsprong blank personage zal in de volgende film vertolkt worden door een zwarte acteur.

Men zou dan ook de kans kunnen grijpen om ‘m genderneutraal te maken. Dan dekken ze bijna alles af
 
Laatst bewerkt:
Ook The Saint, een van oorsprong blank personage zal in de volgende film vertolkt worden door een zwarte acteur.

Et alors?
 
Terug
Bovenaan