Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture

Tja, sommige dingen kunt ge onder vrienden of aan de toog "al lachend" zeggen, maar op TV? Begrijpelijk ontslag toch wel.

Ik ben er niet uit eerlijk gezegd.

Het is me nu tijdens het EK opgevallen hoe er bij kleinere voetballers ook al es wat flauwer mopjes vallen over hun lengte.
Moeten we Vandenbempt ook maar ontslagen of gaan we mopjes over kleine mannen wel tolereren maar niet over dikke vrouwen of andere fysieke kenmerken?
Of enkel de fysieke kenmerken die slaan op ras/gender in die "sfeer" plaatsen.

Want voor kleinere mannen gaat ook op dat we een gediscrimineerde groep zijn die oa minder betaald wordt (naast nog een hoop andere zaken)


In fact zijn er zeer veel overeenkomsten met andere vormen van discriminatie.
En toch is dit wel nog ok om mee te lachen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er niet uit eerlijk gezegd.

Het is me nu tijdens het EK opgevallen hoe er bij kleinere voetballers ook al es wat flauwer mopjes vallen over hun lengte.
Moeten we Vandenbempt ook maar ontslagen of gaan we mopjes over kleine mannen wel tolereren maar niet over dikke vrouwen of andere fysieke kenmerken?
Of enkel de fysieke kenmerken die slaan op ras/gender in die "sfeer" plaatsen.

Want voor kleinere mannen gaat ook op dat we een gediscrimineerde groep zijn die oa minder betaald wordt (naast nog een hoop andere zaken)
Een flauwe zinspeling op de lengte van iemand in vergelijking met de anderen op het veld is toch op geen enkele manier te vergelijken met "ik snap ook niet dat ze de bal kunnen zien, met hun spleetogen"... Dan is het om een principieel punt te willen maken, ook al zie je het praktische in dit specifieke geval.
 
Een flauwe zinspeling op de lengte van iemand in vergelijking met de anderen op het veld is toch op geen enkele manier te vergelijken met "ik snap ook niet dat ze de bal kunnen zien, met hun spleetogen"... Dan is het om een principieel punt te willen maken, ook al zie je het praktische in dit specifieke geval.

Goh ik denk dat je toch onderschat hoe vaak daar nochtans flauwe mopjes over gemaakt worden, hoor.

Jou valt 't misschien niet op maar ik als 1m73.5 zijnde zie dat toch vaak, hoor.
En die kan je zeker vergelijken met die slechte mop van die Grieken.

Niet dat ik over die lengte dingen val. Als t om te lachen is moet alles kunnen.
Maar voor die Griek en mn beperkte kennis van de taal ontbreekt t me om daae uitspraken over te doen
 
Goh ik denk dat je toch onderschat hoe vaak daar nochtans flauwe mopjes over gemaakt worden, hoor.

Jou valt 't misschien niet op maar ik als 1m73.5 zijnde zie dat toch vaak, hoor.
En die kan je zeker vergelijken met die slechte mop van die Grieken.

Niet dat ik over die lengte dingen val. Als t om te lachen is moet alles kunnen.
Maar voor die Griek en mn beperkte kennis van de taal ontbreekt t me om daae uitspraken over te doen
Maar als we vertrouwen op die vertaling die een ander maakt, dan is het toch redelijk duidelijk. En ja, je kunt beter zo'n domme grappen ook niet maken over de lengte, ik weet niet waarom dat zou thuishoren in een sportcommentaar. Maar ik zie toch wel diudelijk een verschil.
 
Maar als we vertrouwen op die vertaling die een ander maakt, dan is het toch redelijk duidelijk. En ja, je kunt beter zo'n domme grappen ook niet maken over de lengte, ik weet niet waarom dat zou thuishoren in een sportcommentaar. Maar ik zie toch wel diudelijk een verschil.

Ik zie geen verschil eerlijk gezegd.
Lengte is ook iets waarvan bewezen is dat 't een discriminerende eigenschap is waar je mee geboren wordt.
En toch is op één of andere manier het wel aanvaard om daar publiek mee te lachen.

Mij niet gelaten hoor, ik lach er zelf mee.

Edit: laat ons zo stellen dat de punchline was dat Messi langs de bal kopte door zijn te kortje beentjes. Denk je dat daar ook maar 1 iemand van wakker had gelegen.
Ondanks dat lengte dus ook een discriminerende factor is waar je anderen dus mee zou kunnen kwetsen
 

Wat vinden we hier van? Terecht ontslag?

Mijn Grieks beperkt zich tot basis Oud-Grieks maar kan iemand dat deftig vertalen? Dat leek me eerder al lachend bedoeld?

Die mop is zo flauw dat em terecht ontslag verdient ja !

Maar even serieuzer: persoonlijk vind ik ontslag voor zoiets wel erover, maar het blijft een private onderneming en als die zich niet verderwillen associëren met die persoon dan is dat 'terecht'.

Ik ben er niet uit eerlijk gezegd.

Het is me nu tijdens het EK opgevallen hoe er bij kleinere voetballers ook al es wat flauwer mopjes vallen over hun lengte.
Moeten we Vandenbempt ook maar ontslagen of gaan we mopjes over kleine mannen wel tolereren maar niet over dikke vrouwen of andere fysieke kenmerken?
Of enkel de fysieke kenmerken die slaan op ras/gender in die "sfeer" plaatsen.

Want voor kleinere mannen gaat ook op dat we een gediscrimineerde groep zijn die oa minder betaald wordt (naast nog een hoop andere zaken)

Mopjes over kleine mannen zitten voor mij ook in hetzelfde schuitje als over dikke vrouwen. Niet alleen over lengte, maar ook kaalheid bijvoorbeeld. De number one 'grappige' belediging specifiek tegen een man is nog altijd is dat em een kleine piet zou hebben. Denk dat er veel jongens/mannen met serieuze zelfvertrouwensproblemen zitten daardoor, ongeacht lengte (muv gasten met een olifantenslurf dan)

Body-shaming is niet okay, maar voor mannen kan dat tegenwoordig nog veel meer; mannen moeten hard zijn en daar maar tegen kunnen en vrouwen zijn tere bloempjes die beschermd moeten worden is toch nog altijd aanwezig in de maatschappij. We hebben al een hele evolutie achter de rug die meer bewustzijn heeft bijgebracht wat wel en niet okay is om tegen vrouwen te zeggen maar voor mannen zijn we daar nog niet. Nu, ik denk wel dat die voor mannen ook langzaam op gang aan het komen is eigenlijk, maar als dominante sociale klasse moeten we wat op onze beurt wachten ..
 
Die mop is zo flauw dat em terecht ontslag verdient ja !

Maar even serieuzer: persoonlijk vind ik ontslag voor zoiets wel erover, maar het blijft een private onderneming en als die zich niet verderwillen associëren met die persoon dan is dat 'terecht'.



Mopjes over kleine mannen zitten voor mij ook in hetzelfde schuitje als over dikke vrouwen. Niet alleen over lengte, maar ook kaalheid bijvoorbeeld. De number one 'grappige' belediging specifiek tegen een man is nog altijd is dat em een kleine piet zou hebben. Denk dat er veel jongens/mannen met serieuze zelfvertrouwensproblemen zitten daardoor, ongeacht lengte (muv gasten met een olifantenslurf dan)

Body-shaming is niet okay, maar voor mannen kan dat tegenwoordig nog veel meer; mannen moeten hard zijn en daar maar tegen kunnen en vrouwen zijn tere bloempjes die beschermd moeten worden is toch nog altijd aanwezig in de maatschappij. We hebben al een hele evolutie achter de rug die meer bewustzijn heeft bijgebracht wat wel en niet okay is om tegen vrouwen te zeggen maar voor mannen zijn we daar nog niet. Nu, ik denk wel dat die voor mannen ook langzaam op gang aan het komen is eigenlijk, maar als dominante sociale klasse moeten we wat op onze beurt wachten ..

Agreed volledig.
Toch nog aanvullend mijn angst of punt is niet zozeer dat er moppen over fysieke kenmerken maken maar dat dat 't volgende is waar niet meer mee gelachen mag worden.
Humor zal bijna altijd "slachtoffers" hebben.

En het is maar waar je dominant als iets goed bekijkt.
In onderbetaalde handarbeid, gevangenissen, verlies van hoederecht, dodelijke werkongevallen en zelfmoord zijn we ook dominant.
En die groepen zijn pakken groter dan de enkelingen die politiek of in de bedrijfswereld aan de top staan.
Dat wordt ook wel vaak over het hoofd gezien omdat men zich blind staart op de kleine elite.
 
Ik snap de vergelijking die je maakt absoluut. En in een ideale wereld zouden al die dingen over dezelfde kam geschoren worden, maar "spleetogen" liggen wel heel gevoelig. Vandaar ook dat ik het ontslag "begrijpelijk" noem en niet zomaar "terecht".
 
Ik snap de vergelijking die je maakt absoluut. En in een ideale wereld zouden al die dingen over dezelfde kam geschoren worden, maar "spleetogen" liggen wel heel gevoelig. Vandaar ook dat ik het ontslag "begrijpelijk" noem en niet zomaar "terecht".

Vandaar mn vraag voor dat Griekse "inzicht"
Spleetoog zou hier ook terecht voor commotie zorgen maar ken de Griekse gevoeligheden niet.

Mocht hij nu zeggen dat 't ze t met hun kleinere oogjes niet kunnen zien al lachend.
Zou je dan t zelfde denken.

En zou dat 't zelfde liggen als zeggen dat Messi er niet aan kon met zn kleine beentjes?

Het is een oprechte vraag he. Want beiden vind ik dan wel "ok" versus spleetogen.
 
Mopjes over kleine mannen zitten voor mij ook in hetzelfde schuitje als over dikke vrouwen. Niet alleen over lengte, maar ook kaalheid bijvoorbeeld.
Ik vind dat dan weer een gigantisch verschil. Het ene kan je niets aan doen, het andere (in de meeste gevallen) wel. Als ze met mij lachen met mijn gewicht, doet me dat op zich niks, lach ik zelfs mee, want er is maar 1 schuldige. Lachen ze met iets waar ik niets aan kan doen, is dat al iets anders.
 
Agreed volledig.
Toch nog aanvullend mijn angst of punt is niet zozeer dat er moppen over fysieke kenmerken maken maar dat dat 't volgende is waar niet meer mee gelachen mag worden.
Humor zal bijna altijd "slachtoffers" hebben.
Persoonlijk zou ik het niet erg vinden moesten beledigende grappen jegens zware of kleine mensen verdwijnen. Als kind ben ik vaak genoeg uitgelachen geweest om mijn gewicht en dat draagt allesbehalve bij tot een gezond zelfbeeld. Daarmee wil ik niet zeggen dat humor omtrent deze kenmerken niet meer mag maar wel dat de lijn tussen gemeen en grappig vaak erg dun is. Alsook voor raciale humor.

Verder wil ik hier niet vervallen in een ranking van welke soort discriminatie het slechtst is maar bij discriminatie op ras heb je wel een hoop historische baggage, gaande van koloniale tijden tot de Holocaust of actueler, de Oeigoeren in China. Of om het relevant te houden bij het voorbeeld van de spleetogen, een toename in haatmisdaden t.o.v. mensen van Aziatische afkomst in het kader van COVID-19.
 
Agreed volledig.
Toch nog aanvullend mijn angst of punt is niet zozeer dat er moppen over fysieke kenmerken maken maar dat dat 't volgende is waar niet meer mee gelachen mag worden.
Humor zal bijna altijd "slachtoffers" hebben.

Gohjah, mag je lachen met slachtoffers van ISIS die ze op video het hoofd afgezagen? Je kunt daar ook grapjes over maken als je wilt hé, maar dat zullen veel mensen erg onsmakelijk vinden en zeggen 'dat mag niet'. Of je zal het misschien niet oké vinden als er iemand grapjes maakt over kinderen die slachtoffers zijn van pedofiele priesters (niet de priesters zelf, maar expliciet de slachtoffers), terwijl iemand anders vind dat dat ook moet kunnen.

We zijn nu in een tijdsperiode dat er vooral veel focus ligt op allerlei types minderheden met als achterliggende filosofie dat die wat extra bescherming nodig hebben tegen stigmatisering omdat grapjes maken stigmatisering verergert en stigmatisering is negatief gecorreleerd met kansen en positieve levensuitkomsten.
Voor uiterlijke kenmerken is dat eerder dat zo'n constante barrage aan grappen over uiterlijk het zelfbeeld keldert.

Het hangt er ook vanaf waar en hoe dat gebeurt. In een vriendengroep kan zowat alles, iemand als presentator op TV past best héél erg goed op zijn woorden, in een humoristisch praatprogramma kan al wat meer, .. Als mijn vriendin eens iets verkeerd zegt noem ik haar ook wel eens een 'stupid foid' om te lachen (foid = beledigende incel term voor vrouwen) maar als Wim Devilder het tijdens het Journaal over 'foids' heeft zou ik dat toch lichtjes schandalig vinden. (zelfde met racistische moppen of over uiterlijk enz)

En het is maar waar je dominant als iets goed bekijkt.
In onderbetaalde handarbeid, gevangenissen, verlies van hoederecht, dodelijke werkongevallen en zelfmoord zijn we ook dominant.
En die groepen zijn pakken groter dan de enkelingen die politiek of in de bedrijfswereld aan de top staan.
Dat wordt ook wel vaak over het hoofd gezien omdat men zich blind staart op de kleine elite.

Met sociaal dominant bedoel ik dat het vooral mannen en de mannelijke visie is die de cultuur/het sociale bepaalt. Niet volledig natuurlijk en da's al een hele tijd sterk aan het veranderen maar is nog altijd aanwezig. Om een heel simpel voorbeeld te nemen: De MCU. De meest populaire filmreeks (eigenlijk bijna genre op zich) ooit en da's iets dat sterk gegrond is in 'mannelijke' interesses, die op zich dan weer invloed uitoefent op de rest van de cultuur etc. Dat wil dan niet zeggen dat dat niet voor vrouwen is of dat vrouwen daar niet geïnteresseerd kunnen zijn of zelfs niet dat daar geen vrouwelijke invloeden inzitten, maar het is wel mannelijk-dominant. En dat geldt zo voor het grootste deel van de filmindustrie, game-industrie, .. Bijna alle industriëen en bij extensie de maatschappij dus. De zorg en het onderwijs zijn dan weer 2 maatschappelijke vlakken waar er al een omslag aan het gebeuren is en die meer vrouwelijk-dominant aan het worden zijn/geworden zijn.

Ik ga akkoord dat er voor mannen nog erg veel problemen bestaan (en die vaak niet eens worden aangekaart) maar dat wilt niet zeggen dat we niet in een mannelijk-dominante samenleving leven. Ik ben er zeker van dat in de tijd van de Amerikaanse slavernij er ook genoeg straatarme blanken in de goot lagen te creperen van de honger, maar dat wil niet zeggen dat dat toen geen blank-dominante samenleving was.

(en als ik écht mijn innerlijke feminist wil bovenhalen dan ga ik ook nog argumenteren dat veel van die zaken die je opnoemt grotendeels komen door de nog steeds bestaande patriarchale maatschappelijke ingesteldheid over mannen en vrouwen :tongue: => mannen zijn sterk en stoer = moeten zijn zoals een robot: hard werken en geen emoties hebben, niet geschikt om kinderen op te voeden, geen 'vrouwenwerk' doen, makkelijker verleidt tot misdaad, etc)

Ik vind dat dan weer een gigantisch verschil. Het ene kan je niets aan doen, het andere (in de meeste gevallen) wel. Als ze met mij lachen met mijn gewicht, doet me dat op zich niks, lach ik zelfs mee, want er is maar 1 schuldige. Lachen ze met iets waar ik niets aan kan doen, is dat al iets anders.

Ja aan gewicht kun je wel iets aan doen maar da's meestal niet zo simpel als 'ok en nu ga het doen'. Ik ben ook jaren te zwaar geweest en ondanks 20 pogingen is het me nooit gelukt om af te vallen; tot er ineens iets in mijn leven veranderde buiten mijn eigen invloed om en door die gebeurtenis is het me ineens wél gelukt om te gaan sporten, goed te eten en een hele hoop af te vallen. Als je met overgewicht zit en je wilt ervan af moet je er best hard voor werken en daar moet je een klik voor maken, maar ik ben van mening dat mensen die dat doen die klik nooit écht zelf maken (anders was het nooit zover gekomen) maar dat die altijd voor hen gemaakt wordt omdat ze door hun omstandigheden in de juiste mindset terechtkomen.

Maar ik ga wel akkoord dat die grens leggen op iets waar je wel of niet aan kan doen algemeen genomen wel fair is.
 
We zijn nu in een tijdsperiode dat er vooral veel focus ligt op allerlei types minderheden met als achterliggende filosofie dat die wat extra bescherming nodig hebben tegen stigmatisering omdat grapjes maken stigmatisering verergert en stigmatisering is negatief gecorreleerd met kansen en positieve levensuitkomsten.

Er is inderdaad sprake van een selectieve verontwaardiging mbt waarmee we mogen lachen.

Dit doet me trouwens denken aan een ex-collega die haar beklag hierover deed.
Haar naam is 'Kelly'. Het is totaal geen marginaal of dom meisje (heeft een master), maar haar ouders hebben destijds een nogal ongelukkige naamskeuze gedaan.

Overal waar ze komt, krijgt ze te maken met vooroordelen of grapjes. Heel vervelend en soms zelfs kwetsend, maar uiteraard moet/kan je zoiets niet verbieden.
 
Volgens mij zijn dat soort dingen eerder historisch hoor. Er is geen geschiedenis van jarenlange onderdrukking van Kelly's, bijvoorbeeld.
 
Ik ben er niet uit eerlijk gezegd.

Het is me nu tijdens het EK opgevallen hoe er bij kleinere voetballers ook al es wat flauwer mopjes vallen over hun lengte.
Moeten we Vandenbempt ook maar ontslagen of gaan we mopjes over kleine mannen wel tolereren maar niet over dikke vrouwen of andere fysieke kenmerken?
Of enkel de fysieke kenmerken die slaan op ras/gender in die "sfeer" plaatsen.

Het argument "ja maar daar mag je wel mee lachen" slaat imo gewoon op niks en dient enkel om iets goed te praten.

Is het ok om moppen te maken over kleine voetballers? Neen.
Is het ok om te zeggen dat speler x nooit het kopduel gaat winnen tegen speler Y omdat ze 30 cm schelen? Tuurlijk wel.

Ikzelf ben gepest geweest met mijn lengte (zelfde hormoonbehandeling gehad als Messi, ik was 1m30 op mijn 15) en hoewel het mij niet zo veel deed snap ik wel dat dit ook enorm kwetsend kan zijn en dus niet ok is om op tv te doen.
Maar het feit dat Vandenbempt dit mag doen van sporza is imo hoegenaamd geen reden om het ontslag van deze commentator onterecht te noemen. Als professional zou je ondertussen toch wel al mogen weten dat zulke dingen op café misschien nog wel door de beugel kunnen maar dat je zoiets toch nooit op live tv zegt?
 
Wat ik waanzin vind, is dat er een Amerikaan een collega beschuldigt van transfobie en dat dat blijkbaar zelfs een artikel verdient in een Belgische gazet.

Dat blijft toch het ware probleem van onze maatschappij hoor. En dat wordt allemaal in stand gehouden door mensen die blijven op die rommelartikels klikken om hun verontwaardiging te voeden.
 
Terug
Bovenaan