Geloof jij in een god?

Geloof jij in een god?

  • Nee.

    Stemmen: 124 82,1%
  • Ja, in 1 god.

    Stemmen: 10 6,6%
  • Ja, in meerdere goden.

    Stemmen: 1 0,7%
  • Ik weet het niet.

    Stemmen: 16 10,6%

  • Totaal aantal stemmers
    151
Ik ben zoals de meeste hier waarschijnlijk "katholiek" opgevoed. Dat hield dan in dat mijn lagere school werd bestuurd door een non en wij echt vaak naar de kerk gingen. Ik herinner mij nog de stress omdat we als 8-jarigen voor de eerste keer moesten biechten; ik was een braaf kind dus ik moest echt iets onnozel uitvinden. Tijdens de voorbereiding voor mijn plechtige communie kregen we een schuldgevoel aangepraat dat we het enkel mochten doen als we er echt in geloofden en niet voor de cadeau'tjes hoor. Ik zei dat dan thuis, met de boodschap dat ik twijfelde, en het antwoord was een geestverruimende: "Jongen, ik geloof al die zever ook niet hoor, maar iedereen doet dat en jij gaat dat ook doen".

Ook zoals velen hier werd ik dan als puber een nogal rabiate atheïst, al die zever was wetenschappelijke onzin om mensen een makkelijk verklaarbare werkelijkheid voor te schotelen en ze onder controle te houden.

Met het ouder worden ben ik daar zachter in geworden, ik noem mijzelf nog steeds atheïst, maar ik zie het belang in (voor mensen met een ander karakter) van spiritualiteit en religie. De gemeenschap, de verbondenheid, de steun. Het is gewoon een integraal deel van onze geschiedenis en maatschappij uiteindelijk.

Als klap op de vuurpijl van mijn hypocrisie ( :) ), ben ik (burgerlijk) getrouwd met mijn vrouw wetende dat voor haar een kerkelijk huwelijk belangrijk was. Zij is niet erg gelovig, maar in Latijns-Amerika leeft dat gewoon nog, en zijn kerken vrolijke plaatsen. Als de priester te conservatief preekt, bijvoorbeeld tegen homoseksualiteit, ga je de volgende keer gewoon naar een andere kerk en vraag/aanbodsgewijs corrigeert zich dat.
Zo zijn we dan hier getrouwd voor de kerk, met de kleinst mogelijke bezetting, met Corona als geweldig excuus. Hiervoor moesten we eerst enkele keren op gesprek bij onze vrij jonge priester. En daar werd mij opnieuw duidelijk wat mij aan onze vorm van georganiseerde religie ergerde: een 19de-eeuws wereldbeeld dat mijn vrouw ook conservatief vond.

Dusja, ik blijf atheïst, en ik blijf van mening dat een georganiseerde religie best niet te veel macht krijgt, zodat pilaarbijters als die priester gewoon bij praatjes blijven. Maar ik ben ook afgestapt van het "haha religie is voor domme mensen die in een mannetje in de wolken geloven", dat evengoed het resultaat is van er niet grondig over na te denken.
 
mijn standaard antwoord hier op is 'lol nee en elke uitzondering gemaakt op religieuze basis in onze wetgeving is een abominatie'
 
Niet gedoopt, anti-klerikaal opgevoed, niet gelovig.

Ik ben nog altijd anti-klerikaal, maar heb wel respect gekregen voor het principe van 'geloven' of toch tot op zekere hoogte. Geloven in iets hogers is iets heel erg menselijks, het is een bron van troost en comfort. Dat respect stopt natuurlijk wanneer mensen hun geloof willen opdringen, wetenschappelijke feiten verwerpen op basis van hun geloof of hun religieuze wetten boven de seculiere wetgeving plaatsen.

Ik kan tegelijkertijd wel geen kerk, moskee, tempel, gebedshuids, ... passeren zonder eens een kijkje te nemen. De kunst, architectuur, cultuur en geschiedenis van die plekken betoveren mij elke keer weer.

Ik ga ook niet uitsluiten dat er -niets- is, maar tot zolang er geen bewijs is, geloof ik er niet in. Hoewel ik er soms graag in zou geloven, omwille van de troost en het comfort, en ik voel dat ik die troost en comfort in deze fase van mijn leven sterk zou kunnen gebruiken. Dus ik geloof niet, maar ik hoop ergens wel dat er een betere plek is?

Met religies heb ik het veel moeilijker. Dat zijn zeer duidelijke menselijke creaties die de natuurlijke nood van geloof en spiritualiteit van mensen uitbuiten. Ik zal nooit een dogmatisch gelovige kunnen snappen.
 
Bijna 91 procent zegt nee. Ik salute you my fellow heathens. :love:
 
Laatst bewerkt:
Ik verschoot wel dat op mijn vorig werk er 4 collega's waren die nog wekelijks naar de mis gingen.
 
Katholieker opgevoed dan mijn ouders zelf beseffen, jarenlang ambities gehad voor het priesterschap (tot mijn 15 :p ), maar vandaag niet meer gelovig volgens de katholieke leer. Tijdens mijn late puberteit wel vrij hard atheïstisch geweest, maar dat is quasi verdwenen vandaag de dag aangezien het toch allemaal minder zwart wit is en ik mij vooral ergerde aan het reductionisme a la : ge moet toch dom zijn om te denken dat die verhaaltjes waargebeurd zijn.

Ik geloof wel dat er nog altijd "iets" overkoepelend is dat een samenhang voorziet waar wij momenteel geen weet van hebben. Ingegeven door twijfel over het bestaan van toeval. Kan evengoed gewoon een natuurkundig iets zijn, hoeft niet per se spiritueel te zijn
 
Mooie quote:
Als je in de bijbel gelooft ben je Christenen. Als je de bijbel hebt gelezen en probeert te begrijpen ben je waarschijnlijk atheïst.

Ik ben atheist.
 
Ik heb een beetje afgewacht om hier te reageren. Eerst en vooral moet ik zeggen dat ik niet altijd even 'sterk' sta/stond in mijn geloof. Een uitgesproken gelovige ben ik niet en het heeft lang geduurd voor ik mijn weg er in vond. Maar ja, ik geloof in één God (de enigste persoon hier blijkbaar 😅).
Mijn ouders zijn ook gelovig en protestants, vooral omdat wij Nederlanders zijn waar protestantisme meer aanwezig is dan katholicisme. Dus in die omgeving opgevoed geweest. Hiervoor ben ik wel blij, omdat ik het gevoel heb dat katholicisme iets afstandelijker is met de grote gebouwen, strakke diensten, ... Begrijp mij niet verkeerd, er zijn genoeg indelingen in het protestantisme waar dit ook is. Dat ze volledig in het zwart gekleed gaan, vrouwen met hoed, de beschuldigende preken en vieze ogen van heel het dorp als je iets verkeerd doet, maar aan de andere kant wel veel verkeerde dingen achter gesloten deuren gebeuren. Wij zijn ook lang naar een evangelisatie post van zo een kerk geweest in België. En mijn ouders waren vroeger ook wat strenger als het op sommige dingen aankwam, bijvoorbeeld op zondag mocht ik niet op de scouts/chiro of bij vriendjes gaan spelen.

Gelukkig op latere leeftijd wel naar andere kerken geweest, plaatsen waar ik mij meer thuis voelde en ook de liefde en geluk voelde. Plaatsen waar ik met plezier naartoe ga.

Ik woon al heel mijn leven in België en was ook vaak de enige die protestantse godsdienst les volgde op school. Zondags ga ik eenmaal (vroeger tweemaal) naar de kerk. Als kind ben ik gedoopt, maar ik heb nog geen geloofsbelijdenis gedaan. Dit is eigenlijk het beleiden van je geloof op oudere leeftijd. Dat je wilt zeggen dat je bewust voor God kiest en je geloof dus belijd voor de kerk, maar vooral voor jezelf.

Bij groot toeval/lot/Goddelijke wil heb ik mijn vriendin mogen vinden die hetzelfde gelooft. Raar genoeg op een zatte studentenavond, waar je zoiets niet zou verwachten.

Als je vragen hebt over vanalles, stel ze maar.
En o ja, ik hou van de wetenschap, logica en feiten. Zelf ook een (heel korte) studie fysica begonnen door deze interesses.
 
Ik heb een beetje afgewacht om hier te reageren. Eerst en vooral moet ik zeggen dat ik niet altijd even 'sterk' sta/stond in mijn geloof. Een uitgesproken gelovige ben ik niet en het heeft lang geduurd voor ik mijn weg er in vond. Maar ja, ik geloof in één God (de enigste persoon hier blijkbaar 😅).
Mijn ouders zijn ook gelovig en protestants, vooral omdat wij Nederlanders zijn waar protestantisme meer aanwezig is dan katholicisme. Dus in die omgeving opgevoed geweest. Hiervoor ben ik wel blij, omdat ik het gevoel heb dat katholicisme iets afstandelijker is met de grote gebouwen, strakke diensten, ... Begrijp mij niet verkeerd, er zijn genoeg indelingen in het protestantisme waar dit ook is. Dat ze volledig in het zwart gekleed gaan, vrouwen met hoed, de beschuldigende preken en vieze ogen van heel het dorp als je iets verkeerd doet, maar aan de andere kant wel veel verkeerde dingen achter gesloten deuren gebeuren. Wij zijn ook lang naar een evangelisatie post van zo een kerk geweest in België. En mijn ouders waren vroeger ook wat strenger als het op sommige dingen aankwam, bijvoorbeeld op zondag mocht ik niet op de scouts/chiro of bij vriendjes gaan spelen.

Gelukkig op latere leeftijd wel naar andere kerken geweest, plaatsen waar ik mij meer thuis voelde en ook de liefde en geluk voelde. Plaatsen waar ik met plezier naartoe ga.

Ik woon al heel mijn leven in België en was ook vaak de enige die protestantse godsdienst les volgde op school. Zondags ga ik eenmaal (vroeger tweemaal) naar de kerk. Als kind ben ik gedoopt, maar ik heb nog geen geloofsbelijdenis gedaan. Dit is eigenlijk het beleiden van je geloof op oudere leeftijd. Dat je wilt zeggen dat je bewust voor God kiest en je geloof dus belijd voor de kerk, maar vooral voor jezelf.

Bij groot toeval/lot/Goddelijke wil heb ik mijn vriendin mogen vinden die hetzelfde gelooft. Raar genoeg op een zatte studentenavond, waar je zoiets niet zou verwachten.

Als je vragen hebt over vanalles, stel ze maar.
En o ja, ik hou van de wetenschap, logica en feiten. Zelf ook een (heel korte) studie fysica begonnen door deze interesses.
Wat mij opvalt en dat is geen verwijt, is dat gelovigen meestal gelovig zijn door hun ouders.
Zou je volgens jou ook gelovig zijn mochten je ouders het niet zijn?
 
Kan evengoed gewoon een natuurkundig iets zijn, hoeft niet per se spiritueel te zijn
Ik denk dat het vooral dit soort dingen is die mij naar het 'je moet toch ergens een beetje simpel zijn om daar in te geloven' kamp duwt. Waarom maak je hier nu een onderscheid tussen natuurkundig en spiritueel? Er is niks, nul, nada data die het bestaan van iets niet fysisch ondersteunt en toch de indruk geven dat dat twee gelijke opties zijn.
 
Ik denk dat het vooral dit soort dingen is die mij naar het 'je moet toch ergens een beetje simpel zijn om daar in te geloven' kamp duwt. Waarom maak je hier nu een onderscheid tussen natuurkundig en spiritueel? Er is niks, nul, nada data die het bestaan van iets niet fysisch ondersteunt en toch de indruk geven dat dat twee gelijke opties zijn.

Reden dat ik het zei is omdat mensen doorgaans geloven in iets strikt spiritueel. Aangezien dat bij mij niet het geval is, maakte ik dat onderscheid.

De twee opties zijn imo ook wel gelijkwaardig hoor, ook al is er geen data beschikbaar die dat ondersteunt. Er zijn ook velen die net iets spiritueel in die data zien etc, niks mis mee. Ook al kan je dat niet bewijzen, maar moet dat dan?
 
Wat mij opvalt en dat is geen verwijt, is dat gelovigen meestal gelovig zijn door hun ouders.
Zou je volgens jou ook gelovig zijn mochten je ouders het niet zijn?
Dat weet ik natuurlijk niet zeker. Maar ik geef zeker toe dat het een grote invloed was. Om eerlijk te zijn denk ik dan niet. Aan de andere kant zou ik mss wel met een gevoel hebben rondgelopen dat er iets is en zou ik meer onderzoek hebben gedaan. Het 'stomme' is nu dat ik het gewoon heb geaccepteerd dat dit het is, maar nooit serieus onderzoek heb gedaan naar andere geloven zoals islam ofzo.

Ook had ik er door de liefde mee in contact kunnen komen.
Zo is het ook gebeurd bij mijn schoonzus en broer. Schoonzus was niet gelovig, broer was zoals mij opgevoed maar nooit echt serieuzer in geweest. Nu is zij er via mijn broer mee in aanraking gekomen en zijn ze samen toch naar de kerk gegaan en hebben ze een bijbelcursus gevolgd. Zij had dus altijd al wel dat gevoel dat er iets is en een feeling met het spirituele/geloof.
 
Reden dat ik het zei is omdat mensen doorgaans geloven in iets strikt spiritueel. Aangezien dat bij mij niet het geval is, maakte ik dat onderscheid.

De twee opties zijn imo ook wel gelijkwaardig hoor, ook al is er geen data beschikbaar die dat ondersteunt. Er zijn ook velen die net iets spiritueel in die data zien etc, niks mis mee. Ook al kan je dat niet bewijzen, maar moet dat dan?
Ja, want als je dat niet moet bewijzen dan zit je uiteindelijk in het anti-vax, Qanon, scientology straatje.

Eigenlijk is wat jij nu zegt net hetzelfde als de klimaatkippen die die 0.1% wetenschappers die klmiaatverandering een hoax vinden ( of er voor betaald worden om dat te vinden.. ) hetzelfde platform willen geven als de rest. Want hey, die 0.1% heeft geen bewijs, maar moet dat dan?
 
Ja, want als je dat niet moet bewijzen dan zit je uiteindelijk in het anti-vax, Qanon, scientology straatje.

Eigenlijk is wat jij nu zegt net hetzelfde als de klimaatkippen die die 0.1% wetenschappers die klmiaatverandering een hoax vinden ( of er voor betaald worden om dat te vinden.. ) hetzelfde platform willen geven als de rest. Want hey, die 0.1% heeft geen bewijs, maar moet dat dan?



Dat niet bewijzen ging puur over bv mensen die iets "goddelijks" zien in intelligent design in de natuur. Ze kunnen dat spirituele/bovennatuurlijke niet bewijzen, maar moet dat dan?

Kan aan mij liggen, maar ik snap uw vergelijking echt niet zo goed. Je lijkt ook zo een hard onderscheid te maken tussen wetenschap en het spirituele. Alsof je niet èn de wetenschap kan aanvaarden èn kan geloven in iets bovennatuurlijk. Kan toch perfect allebei?
 
'Katholiek opgevoed', al is het niet dat wij op vaste basis naar de kerk gingen ofzo. Wel een tante nonneke in de familie, dus moet soms wat opletten wat ik zeg, maar verder niet gelovig. Ik ben jaloers op mensen die daar een houvast in vinden, maar op zich niets voor mij. Ik zit zoals sommige anderen hier ook in de wetenschappelijke sector, waardoor je zaken toch op een andere manier bekijkt. Verder ben ik niet getrouwd en zijn mijn kinderen niet gedoopt (amagad!).
 
Dat niet bewijzen ging puur over bv mensen die iets "goddelijks" zien in intelligent design in de natuur. Ze kunnen dat spirituele/bovennatuurlijke niet bewijzen, maar moet dat dan?

Kan aan mij liggen, maar ik snap uw vergelijking echt niet zo goed. Je lijkt ook zo een hard onderscheid te maken tussen wetenschap en het spirituele. Alsof je niet èn de wetenschap kan aanvaarden èn kan geloven in iets bovennatuurlijk. Kan toch perfect allebei?

Ik had een hoop zaken geschreven.. maar ik denk dat ik op Discord gezegd heb dat mijn voornemen voor 2021 is me niet meer te ergeren of op te winden in dit soort zaken dus laten we het bij dit houden.

Niks moet, mensen mogen geloven wat ze willen ik kan dat toch niet veranderen.
 
Ik heb een beetje afgewacht om hier te reageren. Eerst en vooral moet ik zeggen dat ik niet altijd even 'sterk' sta/stond in mijn geloof. Een uitgesproken gelovige ben ik niet en het heeft lang geduurd voor ik mijn weg er in vond. Maar ja, ik geloof in één God (de enigste persoon hier blijkbaar 😅).
Mijn ouders zijn ook gelovig en protestants, vooral omdat wij Nederlanders zijn waar protestantisme meer aanwezig is dan katholicisme. Dus in die omgeving opgevoed geweest. Hiervoor ben ik wel blij, omdat ik het gevoel heb dat katholicisme iets afstandelijker is met de grote gebouwen, strakke diensten, ... Begrijp mij niet verkeerd, er zijn genoeg indelingen in het protestantisme waar dit ook is. Dat ze volledig in het zwart gekleed gaan, vrouwen met hoed, de beschuldigende preken en vieze ogen van heel het dorp als je iets verkeerd doet, maar aan de andere kant wel veel verkeerde dingen achter gesloten deuren gebeuren. Wij zijn ook lang naar een evangelisatie post van zo een kerk geweest in België. En mijn ouders waren vroeger ook wat strenger als het op sommige dingen aankwam, bijvoorbeeld op zondag mocht ik niet op de scouts/chiro of bij vriendjes gaan spelen.

Gelukkig op latere leeftijd wel naar andere kerken geweest, plaatsen waar ik mij meer thuis voelde en ook de liefde en geluk voelde. Plaatsen waar ik met plezier naartoe ga.

Ik woon al heel mijn leven in België en was ook vaak de enige die protestantse godsdienst les volgde op school. Zondags ga ik eenmaal (vroeger tweemaal) naar de kerk. Als kind ben ik gedoopt, maar ik heb nog geen geloofsbelijdenis gedaan. Dit is eigenlijk het beleiden van je geloof op oudere leeftijd. Dat je wilt zeggen dat je bewust voor God kiest en je geloof dus belijd voor de kerk, maar vooral voor jezelf.

Bij groot toeval/lot/Goddelijke wil heb ik mijn vriendin mogen vinden die hetzelfde gelooft. Raar genoeg op een zatte studentenavond, waar je zoiets niet zou verwachten.

Als je vragen hebt over vanalles, stel ze maar.
En o ja, ik hou van de wetenschap, logica en feiten. Zelf ook een (heel korte) studie fysica begonnen door deze interesses.
Wat ik ongeloofelijk interessant vind is de geschiedenis van het geloof, met de oorsprong van al die verschillende stromingen. Als je opzoekt waarom de orthodoxe kerk en de katholieke kerk nu juist hun eigen weg zijn gegaan is dat bij momenten vrij absurd (als je referentiekader vandaag is).

Bij het protestantisme is het ook interessant hoe van die zeer extreme gemeenschappen krijgt, genre wat jij aanhaalt met de zwarte kledij en donderpreken (iedereen is schuldig aan de erfzonde, nietwaar). Een tijd geleden was er nog een documentaire over Urk bijvoorbeeld. Het is ironisch hoe zo'n dingen dan zijn ontstaan uit de afkeer van het centrale gezag van het vaticaan, terwijl op veel plaatsen het katholicisme (volgens mij) toch wel iets vrijer en met de nodige hypocrisie wordt beleefd.

Nu goed, het is eerder geschiedenis zo'n dingen.
 
Zonder een heel andere discussie te willen opentrekken, vind ik het nog steeds heel amusant dat men gelooft in zaken die in de "heiliige geschriften" staan, maar men tegelijk schaterlacht bij UFO/Alien verhalen :D
 
Terug
Bovenaan