Geloof jij in een god?

Geloof jij in een god?

  • Nee.

    Stemmen: 124 82,1%
  • Ja, in 1 god.

    Stemmen: 10 6,6%
  • Ja, in meerdere goden.

    Stemmen: 1 0,7%
  • Ik weet het niet.

    Stemmen: 16 10,6%

  • Totaal aantal stemmers
    151
Ik vind alles wat te maken heeft met Godsdienst en met God an sich allemaal een lege doos. Ik geloof niet dat er iets is, en ik geloof zeker niet in iets. Ik heb ondertussen ook wel al veel mensen mogen ontmoeten en allemaal van verschillende soorten; waarbij de ene iedere dinsdag op Bijbelstudie ging tot andere die bijna in een God-in-eigen-persoon zijn tot uiteraard de ontkenners. Ik heb een baas gehad waarbij je uw job goed deed hij altijd zei 'Dat is nu de wil van God se'. Ik vond dat zo'n mismanagement in plaats van gewoon te zeggen: "Goed gedaan!". God betaalt mij geen bonussen uit voor zover ik weet. Later is hij ook over de kop gegaan en in plaats van de werkelijke problemen aan te pakken moest het kaderpersoneel iedere werkdag een half uur tot God komen binnen bij de start van de dag....

Vermoedelijk heeft dat in de jaren stilletjes zeer goed gewerkt en ik vind godsdienst een soort van uitvinding om heel der groepen in de pas te laten lopen of te onderdrukken. Zie maar naar de geschiedenis hoe mensen vaak bang werden gemaakt want ze hadden een ander idee. Gelukkig buiten in bepaalde Aziatische of Afrikaanse landen komt dat toch niet meer voor in het Christendom of meeste godsdiensten. Ik ben dus dan ook zeer verbijsterd dat de Islam nog steeds in die fase zitten. Ik snap de gematigde gelovigen wel en ik snap de mensen die naar zulke gebedshuizen nog wel bij iedere godsdienst maar ik snap niet dat een bepaalde moslimgroep zich zo kan laten hypnotiseren, zich overlaten of zichzelf overtuigen om zover mee op te gaan in een verhaal - sprookjesboek? Onze kennis moet altijd verrijken en we moeten altijd meegaan met onze tijd maar als het betreft God en Godsdienst gaat hangen we altijd maar vast aan een dramatische kijk op het leven geschreven door een paar mensen die het geluk hadden geletterd te zijn maar die vaak de ivorentoren bekleedde.

Dus nee God heeft geen plaats in mijn leven, want ik link dat automatisch aan godsdienst en deze sluiten mensen uit. Plus dat is het opdringen van een mening. Ik zal ook nooit beginnen tegen een Moslim, Christen of Jood dat ik zijn godsdienst slecht vindt. Andersom zijn zij natuurlijk wel de eerste om met de vinger te wijzen naar mekaar. Zo'n triest schouwspel... IIk heb veel Indiase contacten voor mijn werk, zit ook vaak in New Dehli (nu met corona minder) en daar zien ze het als happy flower en ook daar staat alles in teken van God en de verlichting. Ik zal daar nooit gaan tegenspreken maar dan zeg ik ook maar gewoon bedankt en ja ja ( in mijn binnneste volgt er dan wel " het zal wel") Daarenboven Anno 2021, zal ik eens een statement maken: zolang er geen vrouw of homoseksueel of weet ik veel welke LGBQT + gender nationaliteit de kerk mag leiden omdat dit niet geschreven staat in het grote boek. Zullen ze mij nooit zien in een kerk. Want ze verliest alle geloofwaardigheid.
 
Ik heb het moeilijk met de vraag: waarom leef IK? Is het PUUR toeval dat ik OOIT leef? Of zit daar meer achter?
Stel dat het zaadje en de eicel waaruit ik ontstaan ben, door één of andere reden niet bevrucht was, dan was IK er niet geweest. Of wel? Had ik dan op een later tijdstip alsnog bestaan ????

En dan stel ik mij de vraag: Ben je voorbestemd om OOIT een keertje te leven of kan het zijn dat er iemand is die niet leeft, niet bestaat en ook NOOIT zal bestaan? Maar in dat geval is het antwoord ironisch genoeg: Die vraag is idioot, banaal en dikke bullshit. Want als iemand niet bestaat, dan is die iemand ... niemand. :tongue:

Op de vraag of ik geloof in een god? Ik geloof dat er 'iets' is. Maar no idea what. Het gaat zeker geen man zijn met een grijze baard die in een gouden stoel zit met engeltjes rondom zich.
grappig, die gedachte komt soms ook bij mij op. Dan denk ik dat we een ongelooflijk geluk moeten hebben gehad om geboren te worden met een soort van zelfbewustzijn, een kans die miljoenen keer kleiner is dan de kans om de 220 miljoen te winnen met euromillions in 1 specifieke trekking met een lot van 1 combinatie, maar aan de andere kant denk ik dan weer, hebben we echt zoveel geluk gehad, of toch niet, wetende dat het universum zo onvatbaar groot is. Met dan ook nog eens de vraag van, wat weten we eigenlijk. Deze video heeft me daarbij echt doen duizelen.

 
Laatst bewerkt:
Iemand ooit het stripverhaal gelezen van Storm: De legende van Yggdrasil? Een prachtige strip van Don Lawrence. Die moet je echt gelezen hebben.

Op een gegeven moment wekken intelligente dinosaurussen (ze kunnen gewoon praten en zien er min of meer uit als een mens maar dan in dino-vorm) hun god yggdrasil opnieuw tot leven.

1 van die intelligente dino's (een priester) gaat dan knielen voor zijn god en hij aanbidt hem. En wat doet die god met hem? Ie eet hem gewoon -meedogenloos- op. :tongue:

Of je nu in god gelooft of niet, naar mijn mening (en jij volgt mij daar duidelijk in), is elke godsdienst gewoon het misbruik maken van 'god' (als deze al bestaat), als drogreden om mensen in het gareel te houden en ervoor te zorgen dat ze bepaalde zaken wel of niet doen. Want ja dat is god zijn wil.

Maar goed als mensen in een godsdienst wensen te geloven, ze doen maar. Ik heb daar géén problemen mee, maar ik doe alvast niet mee.
 
Laatst bewerkt:
maar aan de andere kant denk ik dan weer, hebben we echt zoveel geluk gehad, of toch niet, wetende dat het universum zo onvatbaar groot is.
Ironisch genoeg, als je lang genoeg zou leven, dan ga je OOIT ook wel eens een keertje de euromillions winnen hé.

Dat kan als je pech hebt een miljard jaar lang duren, 10 miljard jaar, of misschien wel een 'eeuwigheid', echter als je eeuwig zou leven en nooit zou dood gaan, dan maakt het niet uit hoelang het duurt voor je die pot wint, OOIT zal je die grote pot wel eens winnen.

Win je die toch echt nooit? In theorie kan dit wel maar dan heb je echt al wel verschrikkelijk grote pech hé, de kans dat je die pot nooit zal winnen in de eeuwigheid is plots wél héél erg klein :tongue: Het nadeel van de mensheid is meestal gewoon: TIJD.

Vanaf minuut 8 vind ik het zéér interessant. Daarin wordt gezegd dat we nu nog het verleden van het universum kunnen zien tot aan de big bang. (verder kunnen wij niet zien, wetenschappers zijn er over eens dat de big bang vermoedelijk niet het echte begin is van ALLES. Maar we kunnen ons alleen maar baseren op hetgeen wij kunnen zien)

Echter aliens die verder in de toekomst worden geboren gaan helemaal niet meer kunnen zien dat dat de big bang er ooit geweest is. Alle bewijzen van de big bang gaan dus ooit volledig verdwijnen.
 
Laatst bewerkt:
Ironisch genoeg, als je lang genoeg zou leven, dan ga je OOIT ook wel eens een keertje de euromillions winnen hé.

Dat kan als je pech hebt een miljard jaar lang duren, 10 miljard jaar, of misschien wel een 'eeuwigheid', echter als je eeuwig zou leven en nooit zou dood gaan, dan maakt het niet uit hoelang het duurt voor je die pot wint, OOIT zal je die grote pot wel eens winnen.

Win je die toch echt nooit? In theorie kan dit wel maar dan heb je echt al wel verschrikkelijk grote pech hé, de kans dat je die pot nooit zal winnen in de eeuwigheid is plots wél héél erg klein :tongue: Het nadeel van de mensheid is meestal gewoon: TIJD.


Vanaf minuut 8 vind ik het zéér interessant. Daarin wordt gezegd dat we nu nog het verleden van het universum kunnen zien tot aan de big bang. (verder kunnen wij niet zien, wetenschappers zijn er over eens dat de big bang vermoedelijk niet het echte begin is van ALLES. Maar we kunnen ons alleen maar baseren op hetgeen wij kunnen zien)

Echter aliens die verder in de toekomst worden geboren gaan helemaal niet meer kunnen zien dat dat de big bang er ooit geweest is. Alle bewijzen van de big bang gaan dus ooit volledig verdwijnen.
Daarbij denk ik dan, waarschijnlijk zijn wij die aliens van de toekomst die miljarden big bangs niet meer kunnen zien :)
 
Ik ben geïndoctrineerd. Nog van in de tijd dat de nonnetjes op school rondliepen en in een gezin waar er weliswaar niet gepraktiseerd werd maar ook niet afgeschreven. Mijn brein zegt mij dus wel dat het toch allemaal niet echt logisch is maar mijn inner trash goblin verwacht zich dan wel aan een blikseminslag en een donderpreek uit een wolk naast mij.

Ik geef ook godsdienst maar echt wel gewoon vanuit het oogpunt ‘je komt aan het eind van het jaar hopelijk beter uit de les dan dat je er in ging’ en we gebruiken de Bijbel als voorbeeld van wanneer mensen de regels volgden van een goed mens te zijn. Maar dat boek blijft een door mensen geschreven ding en die mensen zaten er ook héél vaak naast dus het is zeker geen ‘handleiding’.
Mijn verwachting voor mijn leerlingen is: je gelooft of gelooft niet wat je zelf wil. Hou een open mind, ga op zoek naar antwoorden en neem niet alles klakkeloos aan en onthoud gewoon dat de basis is ‘don’t be a dick’.

Je hebt altijd wel van die edgelords die denken dat ik spontaan met wijwater ga gooien als ze zeggen ‘mevrouw, ik geloof niet’.
 
Careless Atheïst (lees: ik "geloof" dat er niets is, maar het boeit me ook gewoon niet), heb me ook laten uitschrijven uit het doopregister omdat ik mij niet (meer) wens te associëren met een kliek dat homoseksualiteit als zondig beschouwt, en tegelijk er geen graten in ziet om kindermisbruik onder de mat te vegen.

Met als gevolg dat ik gewoon een goed mens probeer te zijn puur voor mezelf, en niet "om later in het paradijs te komen".
 
Ironisch genoeg, als je lang genoeg zou leven, dan ga je OOIT ook wel eens een keertje de euromillions winnen hé.

Dat kan als je pech hebt een miljard jaar lang duren, 10 miljard jaar, of misschien wel een 'eeuwigheid', echter als je eeuwig zou leven en nooit zou dood gaan, dan maakt het niet uit hoelang het duurt voor je die pot wint, OOIT zal je die grote pot wel eens winnen.

Win je die toch echt nooit? In theorie kan dit wel maar dan heb je echt al wel verschrikkelijk grote pech hé, de kans dat je die pot nooit zal winnen in de eeuwigheid is plots wél héél erg klein :tongue: Het nadeel van de mensheid is meestal gewoon: TIJD.
Je vergeet een detail. Tegen dat je de lotto wint, zal je een even groot en vaak veel groter fortuin verspeeld hebben om die pot te winnen (inflatie en andere economische complexiteit buiten beschouwing gelaten). En in realiteit ga je met eeuwig leven ook geen eeuwig stabiele wereld hebben, maar dat laat ik ook buiten beschouwing.
 
Terug
Bovenaan