Geloof jij in een god?

Geloof jij in een god?

  • Nee.

    Stemmen: 124 82,1%
  • Ja, in 1 god.

    Stemmen: 10 6,6%
  • Ja, in meerdere goden.

    Stemmen: 1 0,7%
  • Ik weet het niet.

    Stemmen: 16 10,6%

  • Totaal aantal stemmers
    151

Chill Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Zelf ben ik ‘katholiek’ opgevoed en naar een katholieke school geweest, zowel in het lager en middelbaar onderwijs. Ook ben ik gedoopt en heb ik mijn eerste en plechtige communie gedaan.

Toch heb ik helemaal niets met religie, ik geloof ook helemaal niet in een god. De bijbel en andere geloofsboeken zijn mijns inziens gewoon moralen verpakt in een verhaal om mensen in het gareel te houden, geschreven in tijden waar men niet beter wist.

Op een manier denk ik dat we te klein zijn in dit gigantische (nog steeds uitbreidende) universum om ooit te begrijpen hoe alles ontstaan is.

Hoe staan jullie tegenover geloof?
 
Totaal niet gelovig maar vind religie wel iets mooi hebben. Een houvast, troost, steun,..

Dan heb ik het wel over vrijwillig je geloof mogen beleven, niet de dwang van sommige extreme gedachten of leugens die verspreid worden onder het mom van geloof. Dat maakt mensen simpelweg kapot. Volledig los van welke religie (want ook de katholieken konden - en kunnen! - er wat van 🙄) waarbij mensen voor het minste "gestraft moeten worden".
 
als ik door mijn telescoop tuur en dan vooral als ik naar de maan kijk. Die massale klomp steen dat zomaar daar hangt te zweven dan stel ik me toch existentiële vragen. Hoe wat waarom.... Desondanks de meeste al beantwoord zijn heb ik toch steeds dat gevoel "who made this shit".
 
Hah, duidelijke vote tot nu toe (y)
Katholiek opgevoed, gelukkig een wetenschappelijke opleiding en dit in combinatie met een gezonde kijk op de wereld heeft snel gezorgd voor een realistisch beeld van een "God". Begrijp me niet verkeerd, zo lang anderen hun mening niet opdringen rond dit topic dan laat ik begaan. Helaas is fanatiek gelovig een pest voor deze wereld ;)

If there is one, he/she/it is a cruel bastard!
 
Katholiek opgevoed, gelukkig een wetenschappelijke opleiding en dit in combinatie met een gezonde kijk op de wereld heeft snel gezorgd voor een realistisch beeld van een "God".

For the record, het bètawetenschappelijke "realistische" beeld van God als een ontmaskerd verzinsel is eigenlijk even gebrekkig als dat van een fundamentalist.
 
Is er geen optie 'ik weet het niet'?
Dit, ik ben van mening dat het universum te complex is om te begrijpen. Kil911ler zegt 'I believe in science', maar science gaat er juist van uit dat we niet alles weten en heeft bewezen dat er dingen bestaan die we niet kunnen uitleggen.
Dus we kunnen nooit met 100% zekerheid zeggen dat er geen god of goden zijn. We zijn ook niet zeker of dit universem het enige is.
Dus imo is iemand die echt in wetenschap gelooft, nooit een atheist, maar een agnost.
Volgens Wikipedia sluit het een het andere niet uit (je kan atheistische en theische agnosten hebben), maar imo is dat raar. Als er 0,01% kans is dat hij/ze bestaa(t)(/n), kan je enkel gevoelsmatig zeggen dat ze er niet zijn, maar de deur moet op een kier blijven staan.
Ik weet het dus ook niet. Ik ben streng religieus opgevoed en ben eigenlijk tot enkele jaren geleden zelf altijd gelovig geweest. Dat geloof ben ik kwijt geraakt.
Nu zie ik aanwijzingen voor en tegen het bestaan en concludeer ik dat mijn hersenen (en bij uitbreiding die van de mensheid) te klein zijn om alles te bevatten en weet ik het gewoon niet.
Ik kan wel begrijpen dat iemand niet gelooft vanwege 'geen interesse' of 'vanwege lijden', alhoewel ik vond dat de Bijbel rond dat laatste een goed antwoord gaf. Maar dat is dan weer iets anders.
Geloof je in (een) god(en) moet je loskoppelen van het idee zoals wij het hebben dankzij onze christelijke achtergrond (de almachtige mannelijke God met witte baard).
Dat er een god zou kunnen bestaan betekent niet dat hij een Schepper is of zich iets van ons aantrekt of zich manifesteert.

De laatste vraag van OP is imo van een totale andere reikwijdte dan geloof je in God. Geloof slaat meer op religie.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het ook niet. Ik geloof wel in iets, maar daarom niet in Jezus aan het kruis en de verrijzenis. De bijbel is meer een boek met beeldspraak imo. Je moet er de achterliggende boodschap in vinden en niet letterlijk overnemen dat Jezus over het water liep en wat nog allemaal.
 
Ik heb niets met het idee van god in de oude wereld en de nogal vingerwijzende alomheersende toon dat de meeste religies wel op 1 of andere manier omarmen. Maar het is wel een heuse headfuck hoe ik in mijn vroege tienerjaren met gemak weglachte dat er een "man in de wolken" een register van elk persoon had en zijn volledig leven kon opvolgen en die realiteit nu min of meer wel aanwezig is in moderne technologie.

Ik omarm het idee van karma wel en ben zodus eerder gelovig? Zelfs als het niet zo is no harm done.
 
Ik heb een bijbel, die heet 'The Origin of Species' van Charles Darwin. Mijn religie is de wetenschap.
Een mooi stukje over god, waarschijnlijk hebben de meeste mensen deze 'tirade' van Stephen Fry al gezien, maar het weerspiegelt ook mijn idee. Indien je het nog niet gezien hebt, is het een echte aanrader.

 
Terug
Bovenaan