Gedeelde haag buren

DEN_DWOAZN

Active member
Recent hebben we een woonst gekocht, op de scheidingslijn staat een haag. (conifeer)
Nu begint deze ferm te overwoekeren en omdat we dacht dat de stam op onze grond staat (onze grond ligt hoger dan deze van de buren) wouden we deze uit doen en vervangen door een houten omheining.

Vorige week zijn we dit gaan melden aan de buurvrouw en voor haar was dit goed, nu één dag later heeft ze haar zoon gezien en deze vroeg zich af waarom ze dit zou doen.
De conifeer is op sterven na dood en aan haar kant heeft ze er klimop tegen geplant, onze kant is dor en vertoont open stukken, allesbehalve ideaal voor onze hond dus.

Gisteren kwam ze dan melden dat ze toch niet akkoord gaat en dat de haag op haar grond staat. (waarom dan afgegraven naast de haag + nog tuindraad tegen geplaatst?)
Nu vroeg ze of we dan geen nieuwe haag wouden planten en dan mocht er eventueel wel tuindraad tegen komen.

Aangezien wij de kosten volledig op ons nemen lijkt het mij niet meer dan normaal dat ik niet ga betalen voor iets wat ik zelf niet wil. Dan blijft ze voor mijn part maar staan tot ze volledig dood is, eventueel mits hulp. (de haag, niet de buurvrouw voor alle duidelijkheid!! :p)

Het gaat bovendien om een vrouw van 82 jaar en om de lieve vrede te bewaren willen we gerust de werken uitstellen maar dit kunnen we toch onmogelijk rekken tot de haag van voor tot achter volledig dor ziet? (wat zij zelf niet merkt door haar klimop maar van zodra je de conifeer wat opent zie je dat deze 'op' is)
 
Kunt ook voorstellen van nieuwe haag te planten en kosten 50/50 - zo hebben we dat hier gedaan.

Maar als dat madammeke al 82 is ziet die dat mss niet zitten natuurlijk.
 
Haag zo ver mogelijk afdoen en dan zelf een houten omheining zo dicht mogelijk planten bij de haag om jouw deel van de grond ?
 
Beginnen met uitzoeken wie zijn grond het nu uiteindelijk is?
idd. dit.
Als de haag op jullie grond staat, kun je ze waarschijnlijk zonder probleem ruimen. Als de haag op haar grond staat (50cm van erfgrens), zou ik haar haag negeren en er iets voor zetten.
Als ze effectief op de grens staat, ga je creatiever te werk moeten gaan om die haag weg te krijgen.
 
zoals dat zo vaak is met oude coniferenhagen zal die wellicht dermate breed zijn dat die momenteel op beide percelen staat en de vraag dus niet zo eenduidig is. Wij hebben thuis ook nog dergelijk exemplaar (2,5 meter breed) staan die ik een van de komende jaren eens tracht te verwijderen.

Ik heb zelf ook nog een tuindraad voor de haag gezet om onze honden binnen te houden. Dit zegt uiteraard niets over de eigendomssituatie van de ondergrond van de haag.

De vraag om een nieuwe haag te plaatsen lijkt me billijk. Dit hoeft ook niet zo veel te kosten. Indien je zelf geen nieuwe haag wenst kan je ook overwegen om na het plaatsen van de nieuwe omheining terug een haag aan te planten aan de kant van de buurvrouw( (geen coniferen uiteraard). Is een win-win situatie.
 
zoals dat zo vaak is met oude coniferenhagen zal die wellicht dermate breed zijn dat die momenteel op beide percelen staat en de vraag dus niet zo eenduidig is.
Is dat in principe niet gewoon enkele stammen ontbloten en dat zien op wiens eigendom ze staan? De vraag is misschien eerder of er daarvoor een duidelijke aanduiding is.
 
Is dat in principe niet gewoon enkele stammen ontbloten en dat zien op wiens eigendom ze staan? De vraag is misschien eerder of er daarvoor een duidelijke aanduiding is.
als je dat kan zien met het blote oog.. of minnelijk kan overeenkomen met de buren waar de scheiding is.

Bij ons gaat het over een haag van bijna 70 jaar oud. Als ik de stammen ontbloot kan ik nog niet juist zeggen op welke grond die stammen exact staan. Ik kan een vermoeden hebben maar alleen een landmeter gaat me dat met zekerheid kunnen zeggen.
 
Hou er ook rekening mee dat in vele stedenbouwkundige voorschriften wordt bepaald dat tuinafsluitingen moeten bestaan uit haag of uit een draadafsluiting (waartegen dan klimop oid groeit).

In de praktijk worden lelijke collstrops ed. wel gedoogd, maar ik geef het maar mee.
Hagen en klimplanten zijn zeer belangrijk voor de biodiversiteit.
 
Terug
Bovenaan