Bordspelreview: Cartographers Heroes

Onlangs nam collega Tova het spel Cartographers onder de loep. We mochten ook meteen het rechtstreekse vervolg uitproberen, genaamd Cartographers Heroes. We nemen terug een potlood ter hand om als cartograaf op expeditie te trekken doorheen een grondgebied dat Koningin Gimnax maar al te graag wil inpalmen. Het is jouw taak om deze lap grond in kaart te brengen, maar in tegenstelling tot de voorganger sta je er deze keer niet alleen voor. Je wordt vergezeld van helden die wat extra tactische mogelijkheden in de strijd gooien. Benieuwd of dit vervolg genoeg nieuwigheden op de tafel brengt!

Net zoals Cartographers is ook dit spel een ‘flip-and-write’ waarin je kaarten omdraait en vervolgens iets op je blad tekent. Ik ben al enige tijd fan van Roll Player, een spel waarin het manipuleren en zorgvuldig selecteren van dobbelstenen centraal staan, om zo je eigen role-playing personage te creëren. Cartographers Heroes speelt zich af in hetzelfde universum, en dat valt visueel onmiddellijk op, maar echte raakvlakken zijn er verder niet.

cartographers heroes 3.png


Vertrouwde basis

In de basis is Cartographers Heroes volledig gelijk aan de voorganger. Eigenaars van het eerste spel die ook interesse hebben in dit vervolg kunnen beide spellen dan ook met elkaar combineren. Zo zijn er op de blaadjes zelfs ruïne-symbolen aanwezig die eigenlijk geen rol spelen in Heroes, maar wel in het originele spel. Alvast een eerste pluspunt dus. Ook deze keer neemt elke speler een blanco kaartblad en wordt er gezamenlijk afgesproken welke van de twee zijden er gebruikt zal worden. De blaadjes zijn namelijk tweezijdig bedrukt en bieden een verschillende uitdaging. Je mag vervolgens je onnozelste fantasieën de vrije loop laten om de naam van je cartograaf te noteren, alsook zijn bijhorende titel, de naam van het land dat je verkent en je familieschild.

Er worden vier scorekaarten willekeurig op de tafel gelegd, en deze zullen bepalen in welke patronen of groepjes je verschillende landschapstypes op je kaart zult tekenen. Net als in het originele spel wordt ook Heroes in vier rondes gespeeld, in de vorm van seizoenen. Elk seizoen kun je punten scoren met twee van de vier scorekaarten. De verkenningskaarten die per seizoen één voor één omgedraaid worden, tonen bepaalde vormen en kleuren. Tijdens het spel moeten alle spelers tegelijk deze vormen op hun blad tekenen. Ten slotte heb je ook nog de hinderlaagkaarten en heldenkaarten, maar daarover later meer.

cartographers heroes 1.png


Hinderlagen en helden

Op de verkenningskaarten staan gewoonlijk meerdere opties van verschillende terreinsoorten afgebeeld, wat ervoor zorgt dat de spelers al snel verschillende kanten zullen opgaan ten opzichte van elkaar. Enerzijds wil je voornamelijk stukjes land tekenen die in de actieve ronde punten opleveren, maar anderzijds moet je ook wat vooruit denken of een kleinere lap grond inkleuren om zo toch een munt te verdienen. In Cartographers Heroes zijn er zeven terreinsoorten: bos, dorp, akker, water, monster, held en berg. Bergen zijn al aanwezig op je blanco kaart en geven je munten als je er andere terreintypes omheen tekent. De vrijgespeelde munten leveren je op het einde van elk seizoen opnieuw punten op, dus je hebt er baat bij om al vroeg in het spel voor munten te gaan.

Hinderlagen maken deel uit van de verkenningskaarten en kunnen je plannen grondig in de war brengen. Op deze kaarten staat een bepaald patroon van monsters dat je op je buur zijn of haar kaart moet tekenen. Of dat je linker- of rechterbuur is, hangt af van de pijlen die op de kaart afgebeeld staan. Zo komen de pesterijen niet steeds uit dezelfde richting. Deze monsters kunnen negatieve eigenschappen hebben die actief blijven zolang je ze niet kunt verslaan. Om ze van elkaar te onderscheiden, noteer je daarom de bijhorende letter in het vakje dat ze inpalmen.

De toevoeging van de heldenkaarten is erg geslaagd.


Helden zijn in deze editie in het leven geroepen om monsters te bestrijden. Ook deze kaarten kunnen willekeurig tevoorschijn komen in de stapel met verkenningskaarten en een held neemt steeds slechts één vakje in beslag. Belangrijk is dat je deze niet over een bestaand terreintype mag tekenen, je moet er dus wel een blanco vakje aan opofferen. De kaart van zo’n held beeldt een aanvalspatroon af, dat wel terreinvakjes mag bedekken. Of wat eigenlijk je doel zal zijn: monstervakjes. Want door het aanvalspatroon correct aan te brengen op je kaart, kun je monsters verschalken. Monsters leveren minpunten op zo lang ze je expeditie dwarsbomen, dus je kunt hier maar beter snel werk van maken. Elk seizoen wordt er een nieuwe heldenkaart en hinderlaagkaart toegevoegd aan de stapel met verkenningskaarten, maar dat is geen garantie dat ze tevoorschijn zullen komen. Je gebruikt namelijk nooit de volledige stapel doorheen een seizoen. Al bij al vind ik de toevoeging van de heldenkaarten erg geslaagd!

cartographers heroes 2.png

Conclusie

Cartographers Heroes is een erg vlot uit te leggen en te spelen spel dat helaas iets te weinig afwijkt van zijn voorganger. Toegegeven: de nieuwe elementen in dit vervolg zijn zeker en vast een meerwaarde, maar ik zou niet durven zeggen dat eigenaars van het eerste spel dit blindelings moeten toevoegen aan hun collectie. Wel is het zo dat je beide spellen kunt samenvoegen, dus echte liefhebbers van deze spellenreeks zullen hier alleen maar meer plezier uit halen. De hinderlaagkaarten werden uitgediept met unieke eigenschappen en de heldenkaarten maken het bestrijden van monsters een stuk leuker dan in de voorganger. Wie het eerste spel nog niet heeft, raad ik zonder aarzelen aan om meteen voor dit vervolg te gaan. Je hebt maar twee blanco kaarten waarop je je kunt uitleven, maar op de officiële website kun je met behulp van een map generator je eigen blanco kaarten creëren!

Pro

  • Nog iets leuker dan zijn voorganger
  • Helden zijn een prima toevoeging
  • Speel vlot met alle spelersaantallen
  • Creëer je eigen blanco terreinkaart online

Con

  • Brengt te weinig nieuwigheden
  • Er mochten iets meer verkenningskaarten en blanco terreinkaarten voorzien zijn
  • Visueel niet echt een hoogvlieger
7

Over

Uitgever

  1. Intrafin

Designer

Jordy Adan, John Brieger

Aantal spelers

1-100

Tijdsduur

30 minuten
 
Terug
Bovenaan