Geafficheerde prijs vs. aankoopprijs

Woning van mijn vriendin verkocht. (verkocht in mei)

Vraagprijs:365k (In 2015 was de vraagprijs 245k, heeft ze een bod gedaan van 225k en heeft ze het gekocht voor 230k)
Verkocht voor: 365k
Locatie: Noorderkempen

We hadden de woning laten schatten door een makelaar (was 348k-358k geschat door hem. Zelfde makelaar die in 2015 haar de woning had verkocht).
Doordat de makelaar zijn auto op de oprit stond hadden verschillende buren dat gezien en vroegen ze aan mijn vriendin of ze haar woning ging verkopen. De volgende dag al een telefoon van iemand in de buurt die het graag wilde kopen als opbrengsteigendom. Dus snel met de vriendin besproken hoeveel de vraagprijs zou zijn. Uiteindelijk dan samen beslist voor 365k als vraagprijs (de makelaar wou 358k eerst proberen, moesten we met hem samenwerken). Maar toen ze een toer deden in het huis zeiden ze al al dat het hoogstwaarschijnlijk te duur zou zijn voor hun (ze wisten toen nog niet de vraagprijs). Uiteindelijk is dat niets geworden

Dan de dag daarop telefoon van een vriendin van de achterbuur, dat ze eens graag wilde komen kijken. Die is de dag zelf nog komen zien en de volgende daarop met de vader. Op einde van hun toer heeft ze ter plekke de vraagprijs geboden. Mijn vriendin heeft dan ook gelijk gezegd dat het verkocht is aan hun. (Op dat moment stond de woning eigenlijk nog niet te koop. We moesten nog foto's nemen, deftig poetsen,....)

Achteraf heeft mijn vriendin wel wat spijt, want ze is er vrij van overtuigd moest het online hebben gestaan dat het voor meer zou verkocht worden. Maar het is een zeer mooie prijs voor de woning. En we hebben er niets van moeite in moeten steken om het te verkopen en er niets voor moeten betalen.

Mijn woning verkocht. (vorige week compromis getekend)

Vraagprijs:555k (nieuwbouw. Verkocht onder registratierechten)
Verkocht voor: 574k
Locatie: Noorderkempen

Omdat woningen verkopen op de dag van vandaag hier niets voorstelt, hebben we ook besloten om mijn woning zelf te verkopen.
De woning op immoweb en immoscoop gezet en het voor ons makkelijk te maken met een kijkweekend werken. Iedereen kreeg dan een tijdslot, zodat ik met iedereen persoonlijk een rondleiding kon doen. Ik rekende een halfuur voor de rondleiding en dan een kwartier extra uitloop per koppel. Achteraf bezien is dat wat te kort, uiteindelijk waren het steeds rondleidingen van 45minuten. Maar ik eindigde steeds in de tuin en mijn vriendin liet dan het volgend koppel binnen langs de voordeur, waardoor ze mekaar niet echt zagen.

Omdat ik toch verschillende telefoons kreeg van koppels, die graag vroeger wilde komen want ze waren echt wel geïnteresseerd (om zo andere voorbij te steken) en er ook voor te zorgen dat ze niet ter plekke een bod zouden doen. Heb ik besloten dat ik pas dinsdag om 20:00 biedingen bekijk en woensdag voormiddag de mensen inlicht. Zodat iedereen op zijn gemak in dat weekend kan komen kijken. Na hun bezichtiging hadden ze dan ook nog wat tijd om het te laten bezinken. De laatste hadden wel wat meer pech, omdat het weekend al vol zat en dus maandag of dinsdag moesten komen.

Dan kreeg ik zelfs zaterdag al biedingen binnen en de dag daarop van dezelfde een nieuw bod dat dan ineens 20k hoger lag.
Uiteindelijk heb ik dan pas dinsdag na 20:00 alle biedingen naast mekaar gelegd en de hoogste bod was 574k. Was ook een tof koppel, dus ben daar wel blij mee.


Aankoop bouwgrond.
Hier wisten we dat we steeds gelijk akkoord moesten gaan met de vraagprijs. Maar dat waren dan ook steeds gronden dat eigenlijk nog niet te koop stonden, maar vlakaf tegen de eigenaar vroegen hoeveel ze er voor wilde hebben.

De uiteindelijk bouwgrond die we hebben gekocht hebben we dan uiteraard ook de vraagprijs betaald. Maar ze verkochten ook nog een aansluitend tuingrond bij, hier heb ik dan toch nog wat van de prijs afgeboden.
Interessant! Reden jullie dan gewoon rond in de auto en als je een stuk grond zag eens kijken om dan de eigenaar op te sporen? Of hoe kwam je aan gronden die 'niet te koop stonden'?
 
Huis gekocht in Vlaamse Ardennen in 2011. Vraagprijs 175.000€, gekocht voor 155.500€.

Huis begin vorig jaar gekocht in Vlaamse Ardennen in volle coronacrisis toen de immomarkt er alle schijn van had om een dip te hebben ipv te verhitten: Vraagprijs 135.000€, gekocht voor 126.000€.

Huis naast ons vorig jaar gekocht in Vlaamse Ardennen. Er was geen vraagprijs, eigenaar vroeg of ik interesse had om de woning naast ons over te kopen. Ik vroeg hem hoeveel hij ervoor wou, hij wou geen prijs zeggen en een bod van ons horen. 115.000€ geboden, gekocht voor 120.000€. Hij had eerst 140.000€ in gedachten, zei hij achteraf. Woning was dat volgens ons ook waard, toch 135.000€, maar hij wou ervanaf. Liefst zonder immo en zonder veel gedoe, aan ons verkopen was ideaal voor hem.
:oink:
Gaat het hier over huizen of over garageboxen?
 
Rijhuis in deelgemeente van Gent waarbij een eerste fase van een verbouwing al afgerond was maar nog 75% verder moest gerenoveerd worden in 2017 met vraagprijs van 299 000:
Bod van 280 000, niet aanvaard
Bod van 290 000, aanvaard
Ontdekt dat de verkopers een fout hadden gemaakt in het geafficheerde KI waardoor het plots van klein beschrijf (5%) naar groot beschrijf (10%) ging. Ofte: van 14 500 euro schrijfkosten naar 29 000 euro (!) schrijfkosten.
-> deal geannuleerd, opnieuw onderhandelen:
Bod van 275 000 euro (onze extra kosten in aftrek gebracht), niet aanvaard
Bod van 280 000 euro, niet aanvaard
Bod van 285 000 euro, aanvaard

Dus ja, in totaal eigenlijk méér betaald dan we oorspronkelijk wilden bieden. Maar het huis beviel ons echt en we wilden nu echt wel eens onze slag slaan, na 2 jaar actief op zoek te zijn en achter het net te vissen.
 
Rijhuis in deelgemeente van Gent waarbij een eerste fase van een verbouwing al afgerond was maar nog 75% verder moest gerenoveerd worden in 2017 met vraagprijs van 299 000:
Bod van 280 000, niet aanvaard
Bod van 290 000, aanvaard
Ontdekt dat de verkopers een fout hadden gemaakt in het geafficheerde KI waardoor het plots van klein beschrijf (5%) naar groot beschrijf (10%) ging. Ofte: van 14 500 euro schrijfkosten naar 29 000 euro (!) schrijfkosten.
-> deal geannuleerd, opnieuw onderhandelen:
Bod van 275 000 euro (onze extra kosten in aftrek gebracht), niet aanvaard
Bod van 280 000 euro, niet aanvaard
Bod van 285 000 euro, aanvaard

Dus ja, in totaal eigenlijk méér betaald dan we oorspronkelijk wilden bieden. Maar het huis beviel ons echt en we wilden nu echt wel eens onze slag slaan, na 2 jaar actief op zoek te zijn en achter het net te vissen.
Ach ja, in the long run is die 10k natuurlijk peanuts, om daarvoor het huis dat jullie echt willen laten schieten zou gewoon zonde zijn geweest.

Ben er ook zeker van dat wij iets lager hadden kunnen geraken, maar om dan het risico te lopen om voor 5k het huis dat we beiden wilden te laten schieten... No way.
 
Hasselt, tussen de grote en kleine ring: 10 minuten wandelen van de markt.
Rijhuis 147 m², 1 a 97 ca, tuin Zuid-Oost gericht.

Vraagprijs 220K
Gekocht voor 210K in 2019
 
Aankoop appartement
Locatie: Itegem Centrum

Vraagprijs: €230 000
Geboden (en geweigerd): €210 000
Opnieuw geboden: €230 000
Aanvaard bod: €230 000
 
:oink:
Gaat het hier over huizen of over garageboxen?
Dat zijn dure garageboxen waar jij woont! ;)

Ik woon in een goedkope streek.
Beide huizen hebben een eigen oprit, 3 slaapkamers en een groot terras of tuin, het ene wel met nog redelijk wat werk aan.
 
Dat zijn dure garageboxen waar jij woont! ;)

Ik woon in een goedkope streek.
Beide huizen hebben een eigen oprit, 3 slaapkamers en een groot terras of tuin, het ene wel met nog redelijk wat werk aan.
Bwoa, het andere is nu ook niet bepaald "goed gelegen" he: drukke doorgangsweg waar ze doorgaans 70-80 rijden terwijl ze maar 50 mogen én een heel multiculti straat. 😉
 
Dat zijn dure garageboxen waar jij woont! ;)

Ik woon in een goedkope streek.
Beide huizen hebben een eigen oprit, 3 slaapkamers en een groot terras of tuin, het ene wel met nog redelijk wat werk aan.
Toch wel schokkerend om te zien hoeveel een huis kost tov de locatie hé.

Uw huis van 155k. Koop je identiek hetzelfde huis (een tweelingszus of broer) in het midden van Antwerpen, dan ben je waarschijnlijk het viervoudige kwijt. ALS het niet meer is.
 
Bwoa, het andere is nu ook niet bepaald "goed gelegen" he: drukke doorgangsweg waar ze doorgaans 70-80 rijden terwijl ze maar 50 mogen én een heel multiculti straat. 😉
Klopt. :smile:

Maar langs de andere kant is het dan ook heel makkelijk om snel op die baan te geraken en je vermijdt het centrum als pendelaar, zeker tijdens school kan dat een merde zijn. 'Elk nadeel heb se voordeel'. ;)
(Er is eigenlijk maar één deftige baan die ons met rest van Vlaanderen verbindt. :( )

Oprit is achteraan en geeft uit op een rustige straat waar enkel plaatselijk verkeer in mag.
Ze gaan aan de overkant schuinachter trouwens een bos aanplanten. :smile:

Qua multiculti: In het stadscentrum is er een hoge concentratie van migranten, maar tussen onze woning en het stadscentrum staan er een aantal chiquere/duurdere huizen en vanaf daar stopt dit eigenlijk, +-60 meter verderop. Buren zijn aan weerszijden ook gewoon blank.
Als je niet goed tegen marginalen kan, blank of migrant, blijf je sowieso best niet in onze streek wonen. Want de concentratie is hier gewoon veel hoger. :tongue:

Die woning en jouw recent aangekochte woning kan je ook totaal niet vergelijken, jouw woning heeft een deftige tuin wat die woning niet heeft en qua afwerkingsgraad is jouw woning waarschijnlijk lichtjaren vooruit.

Toch wel schokkerend om te zien hoeveel een huis kost tov de locatie hé.

Uw huis van 155k. Koop je identiek hetzelfde huis (een tweelingszus of broer) in het midden van Antwerpen, dan ben je waarschijnlijk het viervoudige kwijt. ALS het niet meer is.
Dit was wel aankoop in 2011, nu schat ik onze woning op +-280.000€.
Maar je hebt gelijk, zet onze grond + huis te koop in een buurgemeente van Gent en we kunnen waarschijnlijk meer dan 500.000€ vragen.
Echt gek...
 
Dat zijn dure garageboxen waar jij woont! ;)

Ik woon in een goedkope streek.
Beide huizen hebben een eigen oprit, 3 slaapkamers en een groot terras of tuin, het ene wel met nog redelijk wat werk aan.
Hier hebde daar alleen nog maar een lapje grond voor, zelfs nog geen garagebox erop! :p
 
Ik ben zelf nog gaan kijken naar een huis de straat erachter en ben het me je eens dat het uitzicht achteraan subliem is! 😍

Voordeel van onze stad is dat je de wijken hebt waar je ècht geen allochtonen vindt en enkele straten waar die heel sterk vertegenwoordigd zijn. Op basis van 1 straatnaam weet je dus al genoeg, vind ik super makkelijk!
Waar jij woont is ook zo een typische, zeer gegeerde blanke buurt en en 280k lijkt me een heel logische prijs voor een huis daar dat up 2 date is. De grootste verwondering is voor de aankoopprijs, zelfs in 2011. Was er toen nog veel werk aan?

En idd, dat huis en mijn nieuwe huis schelen ongeveer 100.000 euro met een reden 😁.
 
Interessant! Reden jullie dan gewoon rond in de auto en als je een stuk grond zag eens kijken om dan de eigenaar op te sporen? Of hoe kwam je aan gronden die 'niet te koop stonden'?
Ik keek vooral op omgevingsloket en geopunt hoe alles was ingedeeld in de streken waar we zochten. Aan de hand daarvan zag je al goed of het al was verkaveld of niet. Ik kende de streken waar we zochten, hierdoor moesten we niet veel rondrijden.

Als ons iets aanstond stapte we in de auto en reden we naar daar, dan belde we bij de buren aan om te vragen van wie de grond is. Ze kende altijd wel de eigenaar van de grond (Eentje woonde zelfs in IJsland. Die wilde hun grond verkopen en dan was het via zijn zoon. Zoon woonde nog in België.)

De bouwgrond die we uiteindelijk hebben gekocht kwam ik tegen op omgevingsloket toen ik wat aan het rondzien was. Was een stukje weiland dat aan de rand van de woonzone lag en waar een verkavelingsaanvraag is voor ingediend (aanvraag was toen nog maar 3 dagen oud).
Via omgevingsloket zeer weinig contact info (meestal vind je zo wel de landmeter. Dan kun je die opbellen), dus naartoe gereden en gaan aanbellen bij de buren. Dan bleek het van de overburen te zijn, dus daar gaan aanbellen en gevraagd of ze van plan waren om het te verkopen. Antwoord daarop was ja en er was toen blijkbaar ook al iemand komen aanbellen en die hadden al 1 stuk gekocht. Wij zijn dan de dag nadien terug langs gegaan en gezegd dat we het 2de stuk wilde kopen. Een week later is er dan nog iemand langs geweest en die heeft het laatste stuk gekocht. Maw was alles al verkocht voordat het verkaveld was. Dan gewacht totdat alles officieel verkaveld was en dan de grond officieel aangekocht.


Al de gronden die te koop stonden bij makelaars, spraken ons totaal niet aan. Wij zijn maar bij 1 grond gaan kijken die te koop stond en dat was dan via een particulier, dat was dan binnen de 12 uur verkocht.
 
Ik keek vooral op omgevingsloket en geopunt hoe alles was ingedeeld in de streken waar we zochten. Aan de hand daarvan zag je al goed of het al was verkaveld of niet. Ik kende de streken waar we zochten, hierdoor moesten we niet veel rondrijden.

Als ons iets aanstond stapte we in de auto en reden we naar daar, dan belde we bij de buren aan om te vragen van wie de grond is. Ze kende altijd wel de eigenaar van de grond (Eentje woonde zelfs in IJsland. Die wilde hun grond verkopen en dan was het via zijn zoon. Zoon woonde nog in België.)

De bouwgrond die we uiteindelijk hebben gekocht kwam ik tegen op omgevingsloket toen ik wat aan het rondzien was. Was een stukje weiland dat aan de rand van de woonzone lag en waar een verkavelingsaanvraag is voor ingediend (aanvraag was toen nog maar 3 dagen oud).
Via omgevingsloket zeer weinig contact info (meestal vind je zo wel de landmeter. Dan kun je die opbellen), dus naartoe gereden en gaan aanbellen bij de buren. Dan bleek het van de overburen te zijn, dus daar gaan aanbellen en gevraagd of ze van plan waren om het te verkopen. Antwoord daarop was ja en er was toen blijkbaar ook al iemand komen aanbellen en die hadden al 1 stuk gekocht. Wij zijn dan de dag nadien terug langs gegaan en gezegd dat we het 2de stuk wilde kopen. Een week later is er dan nog iemand langs geweest en die heeft het laatste stuk gekocht. Maw was alles al verkocht voordat het verkaveld was. Dan gewacht totdat alles officieel verkaveld was en dan de grond officieel aangekocht.


Al de gronden die te koop stonden bij makelaars, spraken ons totaal niet aan. Wij zijn maar bij 1 grond gaan kijken die te koop stond en dat was dan via een particulier, dat was dan binnen de 12 uur verkocht.
Nice gedaan!

Die grondeigenaars hebben ook goed hun slag kunnen slaan als ze dat van weiland konden omzetten naar bouwgrond :p
 
In 2019 vraagprijs 499.
Wij waren eerste bezoekers en hebben direct gekocht aan vraagprijs.
Mensen achter ons wouden nog gaan opbieden, maar de verkopers waren eerlijk (zot?) genoeg om het niet toe te laten.

Mensen achter ons waren +- 10j jonger of ons, met de papa die mee kwam kijken (wellicht om te helpen sponsoren) en de verkopers hadden hier duidelijk geen klik mee.
 
2019, vraagprijs 225K

Reden voorbij en zagen dat ze een te koop bordje aan het ophangen waren.
Gestopt, gevraagd om te kijken, prijs gevraagd en onmiddellijk optie genomen.

Wat rondgebeld naar mensen die meer kennis hebben van bouw/sanitair/.... en uurtje later samen nog een bezichtiging gedaan. Unaniem = niet twijfelen.

Daarvoor al enkele (duurdere en in slechtere staat) huizen gemist met een bod te doen, welke uiteindelijk dan naar iemand anders gingen voor een paar K meer.

Dus direct getekend voor de vraagprijs.
 
Misschien ook goed om weten, maar onze vorige woning ook op 1 dag verkocht aan vraagprijs.
Als het correct is is het correct...

Woning E-peil 26 die we gebouwd hadden, de anciens hier zullen zich mss de plannen nog herinneren :).
Vraagprijs 325, verkocht aan 325 in 2019.
 
Misschien ook goed om weten, maar onze vorige woning ook op 1 dag verkocht aan vraagprijs.
Als het correct is is het correct...

Woning E-peil 26 die we gebouwd hadden, de anciens hier zullen zich mss de plannen nog herinneren :).
Vraagprijs 325, verkocht aan 325 in 2019.
Grijze hob?
 
Terug
Bovenaan