Geafficheerde prijs vs. aankoopprijs

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Hoeveel hebben jullie minder of meer geboden dan de prijs die geafficheerd stond? En over welk type verkoop ging het (verkoop per opbod, biddit, "vanaf prijs", richtprijs, ... ?)

Wij hebben in 2010 onze woning gekocht voor 100% van de vraagprijs (een bod van 3.000 lager door iemand anders was geweigerd).

Nu hebben we een woning op het oog met een verkoop onder gesloten omslag ("prijs vanaf € X euro") en vragen we ons af wat anderen in het verleden meer of minder betaald hebben.

De locatie mss ook vermelden, kan daar soms vanaf hangen :).
 
Aankoop woning
Locatie: Antwerpen Centrum
Vraagprijs: €529 000
Aanvaard bod: €575 000

We wilden dit huis echt hebben. In de buurt blijven (school) met een volledig afgewerkt huis, dan komen er maar weinig opties vrij. Ik vermoed dat we met €5 000 minder ook nog wel het hoogste bod hadden.

Verkoop appartement
Locatie: Antwerpen Centrum
Vraagprijs: €250 000
Aanvaard bod: €275 000

Er was nog één hoger bod (€276 001 dacht ik), maar we kozen zelf om aan een andere persoon te verkopen. Goodwill speelt vaker een rol dan je zou denken.

Richtprijs + 10% is dus zeker niet meer uitzonderlijk in populaire buurten.
 
Mijn huis is op de eerste kijkdag verkocht voor de vraagprijs van 205k. Met de makelaar afgesproken dat hij akkoord mocht gaan met elk bod vanaf 195k. Hij heeft zijn werk perfect gedaan 😁.

Het huis dat ik heb gekocht: 7000 euro onder de vraagprijs geboden maar had gehoord dat het verkocht "moest" worden en ik wist dat het al enkele maanden te koop stond. (stond oorspronkelijk aan 25 of 30k hoger dan wat ik betaald heb, te koop. Maar absoluut geen interesse voor aan die prijs. Verstaanbaar. In de huidige markt, vind ik dat ik het voor een mooie prijs heb kunnen kopen. 10.000 euro hoger was waarschijnlijk marktconform in volle coronaperiode voor een huis met 3 slaapkamers en tuin)

Net over de taalgrens 2x meegedaan aan meebieden via de notaris. 2x "bieden vanaf 220.000", 2x gestopt aan 235.000. Ene huis is verkocht aan 240.000, het ander voor 242.500.
Jullie zitte in een hoger prijssegment dus omgerekend zijn ze telkens voor 10% hoger verkocht.

Julie hebben toch nog maar net zwaar verbouwd? Vanwaar de zoektocht naar iets anders?
 
Laatst bewerkt:
Hier was het met een vaste vraagprijs, we hebben 60k onder die prijs geboden en uiteindelijk kunnen kopen aan 29,5k minder (verkoopster wou absoluut niet de stok in 2 doen uit principe). Geen zot bedrag, maar toch altijd iets. :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Huis gekocht in Vlaamse Ardennen in 2011. Vraagprijs 175.000€, gekocht voor 155.500€.

Huis begin vorig jaar gekocht in Vlaamse Ardennen in volle coronacrisis toen de immomarkt er alle schijn van had om een dip te hebben ipv te verhitten: Vraagprijs 135.000€, gekocht voor 126.000€.

Huis naast ons vorig jaar gekocht in Vlaamse Ardennen. Er was geen vraagprijs, eigenaar vroeg of ik interesse had om de woning naast ons over te kopen. Ik vroeg hem hoeveel hij ervoor wou, hij wou geen prijs zeggen en een bod van ons horen. 115.000€ geboden, gekocht voor 120.000€. Hij had eerst 140.000€ in gedachten, zei hij achteraf. Woning was dat volgens ons ook waard, toch 135.000€, maar hij wou ervanaf. Liefst zonder immo en zonder veel gedoe, aan ons verkopen was ideaal voor hem.
 
Rijhuis gekocht in de rand van Aalst :

Datum: Juni 2021
Geafficheerde prijs: 365 000
Bod: 410 000

Was op eerste kijkdag van de woning, ons bod was het hoogste van de 8biedingen die dag. Makelaar vertelde de bedragen van de andere biedingen niet, wel dat iedereen vlot over de prijs had geboden.

Op immoweb was het pand 3 272 keer bekeken en 36 keer bewaard.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Begonnen aan 30k onder vraagprijs (245k) te bieden en na wat heen en weer met verkopers en ander geïnteresseerd koppel* uiteindelijk gestrand op 10k onder vraagprijs.
Ons eigen huis toen iets later verkocht aan de eerste bieder, stond 1 week te koop en bood 5k onder vraagprijs dus meteen eieren voor ons geld gekozen, want dat was een nogal moeilijk pand eigenlijk en we zaten ook met overbruggingskrediet enzo
 
Hier in 2020 gekocht. 29k onder vraagprijs geboden, uiteindelijk voor 21.5k onder vraagprijs gekocht.

Veel geluk gehad met de timing, nog net voor corona uitbrak. Mocht dit huis nu pas te koop hebben gestaan, zouden we boven de vraagprijs in plaats van eronder hebben moeten bieden denk ik...
 
We zouden mogelijks een tweede woning aankopen (zelfstandige activiteit - verhuur als vakantiewoning), niet voor vervanging huidige woning dus :)
Moet dat ook weer in Ieper zijn? Want heb de indruk dat ze daar tegenwoordig ook serieus hun prijzen kennen.
Ga je dan in de omliggende gemeentes kijken, zit je voor hetzelfde plots veel goedkoper.

(edit: zie nu ook net in de openingspost dat je al iets op het oog hebt :unsure: )
 
Moet dat ook weer in Ieper zijn? Want heb de indruk dat ze daar tegenwoordig ook serieus hun prijzen kennen.
Ga je dan in de omliggende gemeentes kijken, zit je voor hetzelfde plots veel goedkoper.

(edit: zie nu ook net in de openingspost dat je al iets op het oog hebt :unsure: )
kiezen bewust voor iets in Ieper gezien we zelf hier wonen en we dan alle karweien/ontvangsten/... op wandelafstand kunnen doen. Is idd wat duurder...
 
In 2015 aankoop woning, hun vraagprijs 365k ons bod 325k, eerst niet geaccepteerd, maand nadien ineens telefoon dat het goed was voor hun. Hun overbruggingskrediet liep ten einde en ze 'moesten' dringend verkopen.

Een half jaar geleden laten schatten door 3 immo's en kwam op een 425k euro verkoopprijs.
In 2022 verkopen we ifv nieuwbouw, zou leuk zijn als we er effectief 4**k voor krijgen.

Edit: regio Herent bij Leuven, gesloten bebouwing van 220m2 en tuin van 5 are
 
Laatst bewerkt:
Limburg, tegen Genk
2014
Open bebouwing van 1989
Vraagprijs: €289.000
Verkoopprijs: €270.000
 
Scheldewindeke
Vraagprijs 795.000€
Bod en aankoopprijs, nadat ze eerst kwaad en beledigd waren, maar na een week plots terug belden om het bod toch te aanvaarden: 660.000€.

Na een jaar verbouwen aan de laatste loodjes bezig, verhuizen laatste weekend van augustus.
 
Oja, eerste huis: vraagprijs 180k, eerste bod 130k, uiteindelijk gekocht aan 140k.
Dat was een afhandeling ve erfenis, 2 broers die er vooral zo rap mogelijk vanaf wouden in een heel kalme markt (+- 15j geleden, in Tervant) dat hielp wel.
 
Vraagprijs geboden, woning wel in het hogere segment ( +1 mio EUR) en was via discrete verkoop dus sowieso minder kandidaten. Er zat nog een dokter op, maar die wilde te veel aanpassingen doorvoeren aan het huis en wou er direct in. Verkopers waren een gepensioneerd koppel die echt wel verbonden waren met hun woning, dus die verbouwingen stonden hun niet aan + van ons mogen ze er nog tot 1 december 2021 in blijven wonen.
Aan al die online biddit toestanden, of bieden onder gesloten omslag zou ik sowieso niet meedoen. Regio W-VL.
 
Woning van mijn vriendin verkocht. (verkocht in mei)

Vraagprijs:365k (In 2015 was de vraagprijs 245k, heeft ze een bod gedaan van 225k en heeft ze het gekocht voor 230k)
Verkocht voor: 365k
Locatie: Noorderkempen

We hadden de woning laten schatten door een makelaar (was 348k-358k geschat door hem. Zelfde makelaar die in 2015 haar de woning had verkocht).
Doordat de makelaar zijn auto op de oprit stond hadden verschillende buren dat gezien en vroegen ze aan mijn vriendin of ze haar woning ging verkopen. De volgende dag al een telefoon van iemand in de buurt die het graag wilde kopen als opbrengsteigendom. Dus snel met de vriendin besproken hoeveel de vraagprijs zou zijn. Uiteindelijk dan samen beslist voor 365k als vraagprijs (de makelaar wou 358k eerst proberen, moesten we met hem samenwerken). Maar toen ze een toer deden in het huis zeiden ze al al dat het hoogstwaarschijnlijk te duur zou zijn voor hun (ze wisten toen nog niet de vraagprijs). Uiteindelijk is dat niets geworden

Dan de dag daarop telefoon van een vriendin van de achterbuur, dat ze eens graag wilde komen kijken. Die is de dag zelf nog komen zien en de volgende daarop met de vader. Op einde van hun toer heeft ze ter plekke de vraagprijs geboden. Mijn vriendin heeft dan ook gelijk gezegd dat het verkocht is aan hun. (Op dat moment stond de woning eigenlijk nog niet te koop. We moesten nog foto's nemen, deftig poetsen,....)

Achteraf heeft mijn vriendin wel wat spijt, want ze is er vrij van overtuigd moest het online hebben gestaan dat het voor meer zou verkocht worden. Maar het is een zeer mooie prijs voor de woning. En we hebben er niets van moeite in moeten steken om het te verkopen en er niets voor moeten betalen.

Mijn woning verkocht. (vorige week compromis getekend)

Vraagprijs:555k (nieuwbouw. Verkocht onder registratierechten)
Verkocht voor: 574k
Locatie: Noorderkempen

Omdat woningen verkopen op de dag van vandaag hier niets voorstelt, hebben we ook besloten om mijn woning zelf te verkopen.
De woning op immoweb en immoscoop gezet en het voor ons makkelijk te maken met een kijkweekend werken. Iedereen kreeg dan een tijdslot, zodat ik met iedereen persoonlijk een rondleiding kon doen. Ik rekende een halfuur voor de rondleiding en dan een kwartier extra uitloop per koppel. Achteraf bezien is dat wat te kort, uiteindelijk waren het steeds rondleidingen van 45minuten. Maar ik eindigde steeds in de tuin en mijn vriendin liet dan het volgend koppel binnen langs de voordeur, waardoor ze mekaar niet echt zagen.

Omdat ik toch verschillende telefoons kreeg van koppels, die graag vroeger wilde komen want ze waren echt wel geïnteresseerd (om zo andere voorbij te steken) en er ook voor te zorgen dat ze niet ter plekke een bod zouden doen. Heb ik besloten dat ik pas dinsdag om 20:00 biedingen bekijk en woensdag voormiddag de mensen inlicht. Zodat iedereen op zijn gemak in dat weekend kan komen kijken. Na hun bezichtiging hadden ze dan ook nog wat tijd om het te laten bezinken. De laatste hadden wel wat meer pech, omdat het weekend al vol zat en dus maandag of dinsdag moesten komen.

Dan kreeg ik zelfs zaterdag al biedingen binnen en de dag daarop van dezelfde een nieuw bod dat dan ineens 20k hoger lag.
Uiteindelijk heb ik dan pas dinsdag na 20:00 alle biedingen naast mekaar gelegd en de hoogste bod was 574k. Was ook een tof koppel, dus ben daar wel blij mee.


Aankoop bouwgrond.
Hier wisten we dat we steeds gelijk akkoord moesten gaan met de vraagprijs. Maar dat waren dan ook steeds gronden dat eigenlijk nog niet te koop stonden, maar vlakaf tegen de eigenaar vroegen hoeveel ze er voor wilde hebben.

De uiteindelijk bouwgrond die we hebben gekocht hebben we dan uiteraard ook de vraagprijs betaald. Maar ze verkochten ook nog een aansluitend tuingrond bij, hier heb ik dan toch nog wat van de prijs afgeboden.
 
2017, regio Meetjesland
4,5% onder de vraagprijs geboden, uiteindelijk geland op 1% onder de vraagprijs, geen zin om het huis te laten schieten voor een paar procent. Was ook een moeilijke onderhandeling omdat de kopers het 1-2 jaar ervoor aan 4% hoger al te koop hadden gezet, een andere makelaar die dacht dat ze dat ervoor konden krijgen.

Ondertussen zijn de vraagprijzen hier in de straat ook wel serieus gestegen.
 
Terug
Bovenaan