Freelancers & Ondernemers

Hebben hier mensen ervaring met volgende:
* ik werk als freelancer voor een consultancy bedrijf.
* ik krijg het voorstel om me in te kopen als vennoot.

Welke afwegingen moet ik maken? Heb ik er baat bij?
Mezelf net 4 maand geleden ingekocht in het bedrijf waarvoor in als freelancer werkte.

Afweging was voor mij kosten/baten.
Buiten het bedrijf mee te mogen sturen in de toekomst, wat mij ook zeker aantrok, heb ik na 5 jaar een zware lening af te betalen jaarlijks een mooie extra (Op de cijfers van nu en deze stijgen jaarlijks nog +10%).

Haal je aan 350/dag die netto =10 X dayrate nog?
Dan beginnen je vaste kosten toch al een beetje meer te spelen.
Wagen met bijhorende kosten, verzekeringen, boekhouder, ...
Dan zal je vermoedelijk echt wel moeten starten met zo laag mogelijke bestuudersvergoeding...
Je moet natuurlijk wel met dat laag loon rondkomen in het begin!
Veel als´en maar dacht dat @Apelords hier al eens een berekening met zo een dagtarief gepost had.
Alles hangt natuurlijk af van uw kosten, maar niet iedereen koopt direct een nieuwe wagen en dergelijke.
Van 2400 netto naar freelance is natuurlijk ook wel een redelijke sprong, mijn buikgevoel zegt me een beetje dat de meesten de stap naar freelancer/zelfstandigheid zetten op een ogenblik dat ze al een redelijk stuk hoger zitten qua loon.
Dan kan 350€/dag al snel minder interessant lijken!
Niet iedereen zit in de IT en heeft een netto van +3k en alle gekende voordelen.
Dus voor sommige in 350 euro dagtarief al een mooie verbetering.

Mezelf net 4 maand geleden ingekocht in het bedrijf waarvoor in als freelancer werkte.

Afweging was voor mij kosten/baten.
Buiten het bedrijf mee te mogen sturen in de toekomst, wat mij ook zeker aantrok, heb ik na 5 jaar een zware lening af te betalen jaarlijks een mooie extra (Op de cijfers van nu en deze stijgen jaarlijks nog +10%).
Wat heeft dat gedaan met u dayrate? Werkte je ervoor al voor hen?

Wat heeft dat gedaan met u dayrate? Werkte je ervoor al voor hen?
Dayrate is beetje gestegen aangezien meer verantwoordelijkheid, ik werkte al kleine 2 jaar voor hen. (Niet IT)
Voornaamste voordeel is deelname in de liquidatie/dividend naargelang % ingekocht.

Hebben hier mensen ervaring met volgende:
* ik werk als freelancer voor een consultancy bedrijf.
* ik krijg het voorstel om me in te kopen als vennoot.

Welke afwegingen moet ik maken? Heb ik er baat bij?

Ik heb me ook ingekocht de voorbije jaren. Er zijn veel vragen en overwegingen op een aantal vlakken :)

Hoeveel vennoten zijn er? Voor welk percentage koop je je in? Bepaal je samen het volledige beleid en draag je de volledige verantwoordelijkheid, tot waar gaan vrijheden en verantwoordelijkheden?

Wat is de prijs die je moet betalen voor welk percentage aandelen? Vraag hoe dit berekend is om in te schatten of dat een faire prijs is. Als je bvb al jaren leading bent en de boel aan het laten groeien bent, zou je kunnen onderhandelen om een lagere prijs te betalen met de argumentatie dat je zelf niet moet gestraft worden voor je eigen bijdrage in de waardevermeerdering van het bedrijf 🙂
Kijk of er bepalingen zijn rond latere verkoop van uw aandelen en of die fair zijn.
Verhouding freelancers en werknemers ok? Veel freelancers is wat minder stabiel dan veel werknemers.
Hoe zit het met de jaarrekeningen? Gezond bedrijf? Gezonde winstmarge?

Day rate stijging is wel gebruikelijk denk ik, maar er zijn andere mogelijkheden ook. Een percentage op de winst voor belastingen is er ene, jaarlijks dividend kan ook. Zeker bespreken.

En algemeen, denk na over de impact op je leven. Kans is groot dat je work/life geimpacteerd zal zijn. De mate waarin zal afhangen van hoeveel vennoten er zijn en de omringende structuur (bvb in hoeverre kan je fleet, marketing, sales, HR uit handen geven en in welke mate moet je je daar zelf mee bezig houden) maar zelfs best case ga je er toch meer mee bezig zijn want je hebt skin in the game en dus heb je er nog meer baat bij dat het bedrijf het goed doet.
Bespreek dat goed met je eventuele partner, als die er is, want je zal die mee moeten hebben in het verhaal. Dit moet je echt doen. Je zal er meer uren insteken, je zal mentaal al eens wat voller/verder zitten, je zal eens moeten kunnen ventileren. Het voordeel is dat je er in principe (als het goed gaat) ook meer zal uithalen en waarschijnlijk meer zal kunnen veroorloven. Misschien ook wel vroeger van pensioen genieten.

Mijn vrouw staat altijd klaar om thuis op te vangen als ik weer met werkverplichtingen zit (late sollicitaties, etentjes, events, conferenties, ...). Daarnaast is het bedrijf ook bijna nooit echt uit mijn gedachten. Ik sta ermee op en ga ermee slapen. Niet per se slecht, maar je moet ook daar mee om kunnen.
Daar staat natuurlijk ook wat tegenover. De financiële situatie gaat goed vooruit. Er zijn goede vooruitzichten voor een leuke oudere dag. Er zijn ruim middelen om je vrije tijd aangenaam door te brengen. Voorbije jaar bvb 3 keer op reis geweest en een paar weekendjes gedaan. Maar ik heb dat ook echt nodig. Door de mentale en tijdsinvestering moet er ook echt iets tegenover staan om het goed te dragen en de batterijen op te kunnen laden.

Redelijke eerste breindump, mogelijk volgt er nog meer. 🙂

Hoe heb je dat in uw geval geregeld ? (Mag in pb)
Eniac haalt hier al enkele zeer goede punten aan.

Extra werkdruk hangt natuurlijk af van het soort werk en welke verantwoordelijkheid je krijgt, dit is in mijn geval niet toegenomen indien ik zelf mijn laptop dicht laat. Wij werken namelijk met wachtsystemen. Ik merk van mezelf wel dat ik vaker in de avond met het werk bezig ben dan als freelancer, maar ik factureer die uren ook gewoon elke maand mee.

De waardebepaling hier is gebeurd door een onafhankelijk departement van de Bank van Breda, het onroerend goed is geschat door een erkend schatter. Deze hebben dan een Ebitda multiplier toegepast dewelke correct leek en we ons beide goed bij voelde, het is de bedoeling om nog lang samen te werken en niet fast cash.
Dan langs de advocaten om alles in contract te gieten, percentage inkopen, winstuitkering, dividend, instappen via BV of privé, wat bij stopzetting,...
Lening afsluiten, geld overschrijven, handtekening zetten en hopen dat op het einde van het boekjaar het dividend gestort wordt ;)

Heel het proces heeft hier toch een 2 tal jaar geduurd, met de reden dat we elkaar nog maar 1 jaar kende dus alles is rustig afgetast geweest, zou zeker ook sneller gekund hebben.

@Not2secure4u denk ook even na op wat voor termijn je je gaat inkopen. Je kan bvb spreiden over meerdere jaren, of het in 1 keer doen (al dan niet met lening). En ga je dat prive of met je vennootschap doen? Voordelen en nadelen aan alles 🙂
Bvb persoonlijk aankopen is financieel vrij zwaar. Op vennootschap aankopen zorgt er mogelijk voor dat je je verlaagde vennootschapsbelasting verliest. Denk in dat geval na over verlagen van uitgekeerd loon. Maar wat dan ook waarschijnlijk speelt is dat je op vennootschap kan gebruik maken van DBI aftrek waardoor je dividenden uit aandelen 100% aftrekbaar zijn van je winst en je er dus geen vennootschapsbelasting op betaalt. Geldt wel pas vanaf je 10% aandelen een jaar aanhoudt. Dit samen met beleid rond dividend kan bepalen hoe snel je gaat accumuleren.

Zeker bespreken met boekhouder of financieel raadgever 🙂

Ervaring leert dat zo’n director/partner-positie de eerste jaren niet veel verdient in verhouding met de tijd die je er moet insteken. Mijn eigen partner heeft ook de afweging gemaakt (director bij big four of zelf gaan freelancen). Op zichzelf verdient hij beduidend meer voor half het aantal werkuren. Het zou ook niet meer gelukt zijn, hij was op, waren werkdagen van 12-16u per dag en inderdaad nooit mentale rust. Vandaag doet hij strikt zijn 8u per dag en komt daar meer dan ruim mee toe, hij twijfelt zelf om kleinere power bi-opdrachtjes erbij te nemen omdat het zo comfortabel is.

Ik had zelf verschillende junior partners in klantenportefuille. De vaste vergoeding was eerder mager, de bonus dient om de vendor loan af te betalen die bij aankoop van de aandelen werd aangegaan. De aandelen zijn op zich niet veel waard, je kan ze enkel binnen de selecte groep vennoten verhandelen, het is niet dat je daar uw comfortabel pensioen mee kan opbouwen zoals een echte onafhankelijke ondernemer.

Het verdient niet slecht, maar zelf freelancen is vaak een betere worklife-balance.

Ervaring leert dat zo’n director/partner-positie de eerste jaren niet veel verdient in verhouding met de tijd die je er moet insteken. Mijn eigen partner heeft ook de afweging gemaakt (director bij big four of zelf gaan freelancen). Op zichzelf verdient hij beduidend meer voor half het aantal werkuren. Het zou ook niet meer gelukt zijn, hij was op, waren werkdagen van 12-16u per dag en inderdaad nooit mentale rust. Vandaag doet hij strikt zijn 8u per dag en komt daar meer dan ruim mee toe, hij twijfelt zelf om kleinere power bi-opdrachtjes erbij te nemen omdat het zo comfortabel is.

Ik had zelf verschillende junior partners in klantenportefuille. De vaste vergoeding was eerder mager, de bonus dient om de vendor loan af te betalen die bij aankoop van de aandelen werd aangegaan. De aandelen zijn op zich niet veel waard, je kan ze enkel binnen de selecte groep vennoten verhandelen, het is niet dat je daar uw comfortabel pensioen mee kan opbouwen zoals een echte onafhankelijke ondernemer.

Het verdient niet slecht, maar zelf freelancen is vaak een betere worklife-balance.
1 van de redenen dat ik ook Freelance doe is als ik (zoals nu) volle bak er voor wil gaan, 5 dagen per week, extra bijklussen hier en daar: hat kan

Maar... als het niet meer moet, kan ik het ook.

Zeer waardevolle info. Ik ga vandaag nog een wat langere post schrijven om erop in te gaan.

Het is alvast een bestaand bedrijf waar ik me overweeg in te kopen welke reeds 10 jaar goed draait. Ze zijn de enige in België met een bepaalde niche consultancy service , er is letterlijk geen competitie en ze zoeken om te verjongen aangezien de 2 vennoten 60 jaar zijn. De zotte uren zouden eigenlijk meevallen, de consultancy is over heel België en meestal in grotere bedrijven maar de opdrachten zijn enorm afgelijnd en korte termijn. Denk enkele weken maximaal.

Er zijn er ook veel die graag director of managing partner willen zijn voor status en aanzien en daarvoor ook niet de beste financiële noch privé keuze maken.

Zeer waardevolle info. Ik ga vandaag nog een wat langere post schrijven om erop in te gaan.

Het is alvast een bestaand bedrijf waar ik me overweeg in te kopen welke reeds 10 jaar goed draait. Ze zijn de enige in België met een bepaalde niche consultancy service , er is letterlijk geen competitie en ze zoeken om te verjongen aangezien de 2 vennoten 60 jaar zijn. De zotte uren zouden eigenlijk meevallen, de consultancy is over heel België en meestal in grotere bedrijven maar de opdrachten zijn enorm afgelijnd en korte termijn. Denk enkele weken maximaal.
Het klinkt leuk hoor.
En ik weet niet meer details, maar hou er eventueel ook rekening mee dat de markt de komende jaren mogelijks/misschien/waarschijnlijk (ik heb gene glazen bol, maar ik gok op dat laatste) niet zo goed gaat zijn als de afgelopen jaren.
Alsook "opdrachten zijn enorm afgelijnd en korte termijn" wil dus ook zeggen kortere contracten en geen immens lange orderboek. Maw de downfall kan ongenadig snel gaan.

Er zijn er ook veel die graag director of managing partner willen zijn voor status en aanzien en daarvoor ook niet de beste financiële noch privé keuze maken.
+ Als freelancer ga je hoofdzakelijk uitvoerend en detail werk blijven doen. Als director in een groter consultancybureau kom je toch meer in leidinggevende rol waar je mensen hebt die voor jou werken.

+ Als freelancer ga je hoofdzakelijk uitvoerend en detail werk blijven doen. Als director in een groter consultancybureau kom je toch meer in leidinggevende rol waar je mensen hebt die voor jou werken.
Als director mag je nog altijd naar de pijpen van de partners dansen. Als junior partner is het kruipen voor de senior partners. Het is stopt niet hoor ;).
Het is een combo van operationeel ondersteunen, business developtment meetings/initiatives, recruitment, events en vooral proposals uitwerken.

Ik had een schrijnend geval in portefeuille. Gekende consultancy, promotie tot partner, vendor loan op 5 jaar waarbij bonussen worden ingezet om de vendorloan af te lossen, dagrate van 550€ per dag, verplicht om bestaande bedrijfswagen en bedrijfsfiets over te nemen. Best wat travelkosten en indirect verplichte teamdinners. De eerste facturen werden afgenet tegen de factuur van de wagen en fiets. Promoties zijn meestal vanaf 1/07 dus in de zomervakantie werd een periode niet gefactureerd als persoonlijke vakantie.
2e kwartaal volgt er een onvoorziene hospitalisatie, geen inkomen (max beperkt gewaarborgd inkomen). Voor dat 2e kwartaal kon de BTW al niet betaald worden, mocht al afbetalingsplan vragen :).
Had eveneens 2 vennoten van een kleine IT consultancy, 2023 was een slecht jaar met veel mensen op de bench waardoor ze de omzet in hun managementvennootschap naar beneden geduwd hadden naar 80.000€. Ze waren zelf nog niet lang bezig, 3e jaar, moest eveneens kijken voor afbetalingsplan BTW.

Misschien gaat het vlotter als je al wat reserve hebt opgebouwd als freelancer. Maar wil je uw inkomen dan inruilen voor een slechtere work-life balance?

Ik had een schrijnend geval in portefeuille. Gekende consultancy, promotie tot partner, vendor loan op 5 jaar waarbij bonussen worden ingezet om de vendorloan af te lossen, dagrate van 550€ per dag, verplicht om bestaande bedrijfswagen en bedrijfsfiets over te nemen. Best wat travelkosten en indirect verplichte teamdinners.
€550 per dag, waarom zou je dat aanvaarden? Dan moeten de bonussen toch gigantisch zijn, of het uitzicht op senior partner dat geweldig goed is? Blij dat ik daar eigenlijk nooit gestart ben, zou ook niet matchen met mijn profiel.

Eigenlijk inderdaad wel schrijnend natuurlijk. Ik heb ook zo iemand in de kennissenkring (niet naar partner, maar executive director, maar die is wel naar +€1000/dag gesprongen, inderdaad ook met verplichte overname firmawagen.

En anderzijds ook wel het toffe van aan de boekhouderskant te zitten. Je ziet van heel veel bedrijven de financiën erachter. Lijkt me ontzettend cool.

Bij mijn vorige werkgever zaten er 2 senior managers van EY, dat zat rond €1100-1300 per dag (niet voor hen, maar voor EY). Dan krijg je toch minstens de helft van wat uw werkgever factureert aan de opdrachtgever (voor de junior partners, want manager is nog gewoon als medewerker)?

Laatst bewerkt:
€550 per dag, waarom zou je dat aanvaarden? Dan moeten de bonussen toch gigantisch zijn, of het uitzicht op senior partner dat geweldig goed is? Blij dat ik daar eigenlijk nooit gestart ben, zou ook niet matchen met mijn profiel.
Daar zou je van verbazen, mensen die als werknemer doorgroeien en dat is dan hun eerste ervaring als zelfstandige. Bij Cronos bijvoorbeeld is 500 heel lang de "standaard" geweest voor partners met een bonus afhankelijk van de resultaten (waar eerst een heel stuk naar de groep gaat) maar dat is grootorde een extra maand factuur in goeie jaren.

Ondertussen zal dat hopelijk wel al naar 550-600 gegaan zijn maar >700 ga je voor de meeste nog steeds niet tegen komen.

Laatst bewerkt:
Bij Cronos bijvoorbeeld is 500 heel lang de "standaard" geweest voor partners met een bonus afhankelijk van de resultaten (waar eerst een heel stuk naar de groep gaat) maar dat is grootorde een extra maand factuur in goeie jaren.

Ondertussen zal dat hopelijk wel al naar 550-600 gegaan zijn maar >700 ga je voor de meeste nog steeds niet tegen komen.

Toch een disclaimer hier: je kan simpelweg niet veralgemenen binnen de veelheid en grootheid die Cronos is. Zowel qua day rate (genoeg gewone freelancers die boven jouw genoemde bedragen zitten, laat staan MP's) als qua grootte van de bonus (hangt teveel af van op welke manier die wordt berekend en wat voor winst je bedrijf draait), en dan zijn er daarnaast nog andere mogelijkheden (dividend bvb).

Toch een disclaimer hier: je kan simpelweg niet veralgemenen binnen de veelheid en grootheid die Cronos is. Zowel qua day rate (genoeg gewone freelancers die boven jouw genoemde bedragen zitten, laat staan MP's) als qua grootte van de bonus (hangt teveel af van op welke manier die wordt berekend en wat voor winst je bedrijf draait), en dan zijn er daarnaast nog andere mogelijkheden (dividend bvb).
Die bedragen was specifiek voor Managing Partners, niet voor individuele freelancers, uit mijn ervaring over verschillende clusters/bedrijven. Op de schaal van Cronos gaan er altijd variaties zijn, maar in mijn sample size heb ik nog niet veel outliers gevonden :p

Die bedragen was specifiek voor Managing Partners, niet voor individuele freelancers, uit mijn ervaring over verschillende clusters/bedrijven. Op de schaal van Cronos gaan er altijd variaties zijn, maar in mijn sample size heb ik nog niet veel outliers gevonden :p
Dat zou wel straf zijn dat de MP’s minder verdienen dan de freelancers.

Terug
Bovenaan