Hebben hier mensen ervaring met volgende:
* ik werk als freelancer voor een consultancy bedrijf.
* ik krijg het voorstel om me in te kopen als vennoot.
Welke afwegingen moet ik maken? Heb ik er baat bij?
Ik heb me ook ingekocht de voorbije jaren. Er zijn veel vragen en overwegingen op een aantal vlakken
Hoeveel vennoten zijn er? Voor welk percentage koop je je in? Bepaal je samen het volledige beleid en draag je de volledige verantwoordelijkheid, tot waar gaan vrijheden en verantwoordelijkheden?
Wat is de prijs die je moet betalen voor welk percentage aandelen? Vraag hoe dit berekend is om in te schatten of dat een faire prijs is. Als je bvb al jaren leading bent en de boel aan het laten groeien bent, zou je kunnen onderhandelen om een lagere prijs te betalen met de argumentatie dat je zelf niet moet gestraft worden voor je eigen bijdrage in de waardevermeerdering van het bedrijf
Kijk of er bepalingen zijn rond latere verkoop van uw aandelen en of die fair zijn.
Verhouding freelancers en werknemers ok? Veel freelancers is wat minder stabiel dan veel werknemers.
Hoe zit het met de jaarrekeningen? Gezond bedrijf? Gezonde winstmarge?
Day rate stijging is wel gebruikelijk denk ik, maar er zijn andere mogelijkheden ook. Een percentage op de winst voor belastingen is er ene, jaarlijks dividend kan ook. Zeker bespreken.
En algemeen, denk na over de impact op je leven. Kans is groot dat je work/life geimpacteerd zal zijn. De mate waarin zal afhangen van hoeveel vennoten er zijn en de omringende structuur (bvb in hoeverre kan je fleet, marketing, sales, HR uit handen geven en in welke mate moet je je daar zelf mee bezig houden) maar zelfs best case ga je er toch meer mee bezig zijn want je hebt skin in the game en dus heb je er nog meer baat bij dat het bedrijf het goed doet.
Bespreek dat goed met je eventuele partner, als die er is, want je zal die mee moeten hebben in het verhaal. Dit moet je echt doen. Je zal er meer uren insteken, je zal mentaal al eens wat voller/verder zitten, je zal eens moeten kunnen ventileren. Het voordeel is dat je er in principe (als het goed gaat) ook meer zal uithalen en waarschijnlijk meer zal kunnen veroorloven. Misschien ook wel vroeger van pensioen genieten.
Mijn vrouw staat altijd klaar om thuis op te vangen als ik weer met werkverplichtingen zit (late sollicitaties, etentjes, events, conferenties, ...). Daarnaast is het bedrijf ook bijna nooit echt uit mijn gedachten. Ik sta ermee op en ga ermee slapen. Niet per se slecht, maar je moet ook daar mee om kunnen.
Daar staat natuurlijk ook wat tegenover. De financiële situatie gaat goed vooruit. Er zijn goede vooruitzichten voor een leuke oudere dag. Er zijn ruim middelen om je vrije tijd aangenaam door te brengen. Voorbije jaar bvb 3 keer op reis geweest en een paar weekendjes gedaan. Maar ik heb dat ook echt nodig. Door de mentale en tijdsinvestering moet er ook echt iets tegenover staan om het goed te dragen en de batterijen op te kunnen laden.
Redelijke eerste breindump, mogelijk volgt er nog meer.