Werk Freelancers & Ondernemers

De grootste onzekerheid lijkt mij de initiële opstart want de tarieven lijken mij wel ok.

25k is nu ook niet een 'hoog' opstartkapitaal. Misschien wat hoger als de gemiddelde freelance IT'er (zonder dure auto) maar toch wat minder als bijvoorbeeld een friturist of bakker.

Totaal geen werk hebben lijkt mij praktisch onbestaande tenzij je je verstopt of anti commercieel bent.

Stel dat je in het begin dan nog maar op halve snelheid draait zou je toch minstens 11d*8u*€50=€4400 per maand omzet moeten hebben. Daar zit niks verplaatsing of materiaal bij.
Laten we €5000 pm rekenen als lowest.
Op jaarbasis is dat 60k€ omzet.

Stel je gaat meer naar de max: 18d*8,5u*€55 (ook wat verlof daarom 18, iets hoger tarief en half uur verplaatsingskost)= €8415. En daar bovenop komen nog verdiensten op materiaal (ga hier gokken en dit gaat volgens mij hoger liggen) van 2k pm.
Omzet dus 10k€ pm en op jaarbasis 120k€.

Dus grof geschat 60-120k€ omzet.
Zit ik in de goeie richting?
Dan lijk 25k€ opstart nu niet het ergste.

Hoe schat je je 'werkzekerheid' zelf in?

Een belangrijke verandering is het verschil in mentaliteit en begrip van het concept 'inkomen'. Als zelfstandige bekijk je dat niet op maandbasis.
 
Ik ben zeer onzeker, ik denk dat we dat allemaal wel wat meegekregen hebben van thuis uit: goed studeren, veilige job, 100 keer nadenken over aankopen en moeilijk kunnen beslissen. Mijn ouders waren ook altijd thuis in de vakanties en deden veel met ons. Dit is ook wat ik met mijn gezin wil doen,niet de afwezige vader zijn die 7/7 met zijn werk bezig is.

Ik heb een collega die er ook al lang over spreekt, maar ook nog niet de daad bij het woord gevoegd heeft. Velen die ik ken werken in "bijberoep" met een winst onder het vrijstellingsbedrag voor sociale bijdragen en geven dus zeer weinig werken aan. Velen blijven voor altijd zo werken en zetten nooit de stap. Het zwart circuit in de bouwsector is niet te onderschatten.

Om op de vraag van de verwachte omzet te komen, geen flauw idee. Aan werkuren moet je rekenen dat tarieven tussen 45 en 65/u gangbaar zijn. Niet elk uur is billeable, hoewel velen toch verplaatsingstijd aanrekenen. Sommige werken zijn ook forfetair, bv onderhoud , hier heb je soms maar een half u werk aan. Tot slot is er een niet te onderschatten materiaal percentage. Een cv ketel plaatsen bv, dat gaat gauw over een bedrag van 3000 euro, met een aandeel van maar 400 euro werkuren. De rest zit hem in het materiaal, reken hierbij 40% winst op het materiaal.

De reden waarom ik eigenlijk in de stiel gerold ben is door een familielid die enkele jaren terug de sprong gemaakt heeft van de grafische sector naar de loodgieterij, via Syntra west. We hebben samen mijn ketel geplaatst (5 jr geleden) en zo ben ik liefde beginnen krijgen voor de stiel, voorheen was ik eerder zot van domotica enz. Hij is gestart in bijberoep en haalde het eerste jaar 40000 omzet in bijberoep (1 dag/week plus beetje zaterdag) , ondertussen heeft hij al een vennootschap. Hij is een goede stielman, maar de zakelijke kant wordt vooral door mijn nonkel geregeld.
Vraag desnoods wat hulp/raad van uw nonkel? Imo moet je wel niet te risivoavers zijn om zelfstandige te worden want zonder risico ga je nooit uw volle potentieel benutten. Alhoewel zoiets wel groeit. Als je start moet je wel uw twijfels kunnen opzij zetten want anders ga je de eerste jaren gewoon niet slapen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
hier morgen mijn eerste dag als zelfstandige in bijberoep. Vanaf April volledig zelfstandige (IT-er). Kijk er naar uit mijn eigen centen te verdienen zonder iemand er tussen die woekerwinsten pakt zonder iets te doen!
 
  • Leuk
Waarderingen: GX6
De grootste onzekerheid lijkt mij de initiële opstart want de tarieven lijken mij wel ok.

25k is nu ook niet een 'hoog' opstartkapitaal. Misschien wat hoger als de gemiddelde freelance IT'er (zonder dure auto) maar toch wat minder als bijvoorbeeld een friturist of bakker.

Totaal geen werk hebben lijkt mij praktisch onbestaande tenzij je je verstopt of anti commercieel bent.

Stel dat je in het begin dan nog maar op halve snelheid draait zou je toch minstens 11d*8u*€50=€4400 per maand omzet moeten hebben. Daar zit niks verplaatsing of materiaal bij.
Laten we €5000 pm rekenen als lowest.
Op jaarbasis is dat 60k€ omzet.

Stel je gaat meer naar de max: 18d*8,5u*€55 (ook wat verlof daarom 18, iets hoger tarief en half uur verplaatsingskost)= €8415. En daar bovenop komen nog verdiensten op materiaal (ga hier gokken en dit gaat volgens mij hoger liggen) van 2k pm.
Omzet dus 10k€ pm en op jaarbasis 120k€.

Dus grof geschat 60-120k€ omzet.
Zit ik in de goeie richting?
Dan lijk 25k€ opstart nu niet het ergste.

Hoe schat je je 'werkzekerheid' zelf in?

Een belangrijke verandering is het verschil in mentaliteit en begrip van het concept 'inkomen'. Als zelfstandige bekijk je dat niet op maandbasis.
Wij krijgen nu veel werken van Agences/Syndici. Er zijn hier massas appartementen, mijn baas doet vaak alsof hij de enigste is die voor die Agences werkt, maar dit is niet zo. In al die Agences heb ik een goede naam. Ik heb eens laten vallen in 1 Agence dat ik voor mezelf wou gaan, maar dat viel niet in goede aarde bij die man, hij zei dat mijn baas een vaste waarde is en blablabla, maar als ik weg ben kan hij al die werken die ik doe niet meer doen.

Ik zou dit graag bij allen aftoetsen, maar dat is natuurlijk rechtstreeks de strijd aangaan met mijn werkgever. Langs de andere kant gaat hij werken tot in de kist, dus hoef ik geen compassie hebben.
 
Werkt de opzeg van een contract tussen 2 bedrijven hetzelfde als tussen werknemer en werkgever? Dus stel ik wil mijn contract opzeggen en heb een opzegtermijn van 1 maand. Ik stuur vandaag mijn brief voor de opzeg. Wanneer start de opzegtermijn dan?
 
Werkt de opzeg van een contract tussen 2 bedrijven hetzelfde als tussen werknemer en werkgever? Dus stel ik wil mijn contract opzeggen en heb een opzegtermijn van 1 maand. Ik stuur vandaag mijn brief voor de opzeg. Wanneer start de opzegtermijn dan?
Hangt van je contract af. Bij mij was dit de dag van verzending van de brief, maar in vorige contract was het de maandag na het verzenden.
 
Wij krijgen nu veel werken van Agences/Syndici. Er zijn hier massas appartementen, mijn baas doet vaak alsof hij de enigste is die voor die Agences werkt, maar dit is niet zo. In al die Agences heb ik een goede naam. Ik heb eens laten vallen in 1 Agence dat ik voor mezelf wou gaan, maar dat viel niet in goede aarde bij die man, hij zei dat mijn baas een vaste waarde is en blablabla, maar als ik weg ben kan hij al die werken die ik doe niet meer doen.

Ik zou dit graag bij allen aftoetsen, maar dat is natuurlijk rechtstreeks de strijd aangaan met mijn werkgever. Langs de andere kant gaat hij werken tot in de kist, dus hoef ik geen compassie hebben.
Ik zou opletten met werk te proberen afsnoepen van degene die je momenteel betaalt. Los van de juridische gevolgen die dit kan hebben (staat er een concurrentiebeding in je arbeidsovereenkomst) ken je misschien de volledige relatie tussen de klanten en je baas niet. Het kan best zijn dat je een goede naam hebt bij die agentschappen maar dat wil daarom niet zeggen dat je huidige werkgever er geen goede band mee heeft. Uit de reactie van die syndicus kan je opmaken dat je werkgever een goede naam heeft dus die hou je beter te vriend.

Waarom bespreek je je plannen niet met je werkgever en probeer je in eerste instantie zijn klanten in onderaanneming te bedienen. Tegelijkertijd kan je uitkijken naar nieuwe klanten. Van zodra nieuwe opdrachten dan neem je iemand in dienst voor dat werk via je huidige werkgever enz...
 
Ik volg ThomasMore in zijn redenering.

Is anders een gevaarlijk spel waar je bijna zeker niet alle details van hebt.

Ik zou ook eerder open kaart spelen en wrs op de korte termijn kan je dan in onderaanneming verder als de relatie wat goed zit.

Dit zal afhangen van de marges of verwachtingen van de huidige werkgever en zijn mogelijkheden. Uiteindelijk beter winst dan geen winst en zekerheid naar kwaliteit toe en mogelijks minder problemen...
+ Een 'directe' concurrent minder (die kan leveren) op de markt.

Binnen de IT waar kennis, aanpak en zelfstandigheid troef is zie ik dat wel meer.
 
Nu zat ik net het nieuws te bekijken en ik verslikte me enigszins in de cola. Blijkbaar vallen esporters onder topsporter statuut.
Waar ik helemaal begrijp dat topsporters belastingvoordeel krijgen. Al denk ik wel dat het begrip esporter redelijk flexibel is vraag ik mij toch af hoe ze dit effectief vast kunnen leggen? Want ja iedere zelfstandige kan zich toch perfect esporter noemen?
 
Nu zat ik net het nieuws te bekijken en ik verslikte me enigszins in de cola. Blijkbaar vallen esporters onder topsporter statuut.
Waar ik helemaal begrijp dat topsporters belastingvoordeel krijgen. Al denk ik wel dat het begrip esporter redelijk flexibel is vraag ik mij toch af hoe ze dit effectief vast kunnen leggen? Want ja iedere zelfstandige kan zich toch perfect esporter noemen?

De belastingsvoordelen zijn er enkel voor sporters-werknemers, niet voor zelfstandigen. Je hoeft ook geen topsportstatuut te hebben daarvoor, da's eerder iets om in het hoger onderwijs wat meer flexibiliteit te krijgen voor lessen en examens.
 
Zitter er hier mensen die een idee hebben van de tarieven voor (fullstack) .Net developers? Ik ben aan het overwegen om freelancer te worden en heb nu een goede 6jaar ervaring als developer, maar ik vind het heel moeilijk om in te schatten wat de gangbare tarieven zijn voor profielen zoals het mijne.
 
Ik zou zeggen probeer je kosten een beetje te berekenen per maand en dan je loon (reken ruim) en zet dan een minimum prijs. En probeer in het begin vooral onder je kosten prijs te gaan. Ik had bijvoorbeeld 1500 euro gerekend per maand voor men wagen, maar heb dan niet geleased waardoor ik na minder dan 3 maand volledig uit kosten ben geraakt (tweedehands gekocht) en heb mijn minimum prijs op 500 euro gezet (wel als test automator). Maar ik vermoed dat .Net developers toch 550 kunnen, al zou ik met minder rekenen , maar dat is natuurlijk ik ik reken liever pessimistisch.
Probeer bij de recruiters die je kent ook al eens te polsen naar opdrachten en prijzen en zet je prijs tussen 2 bedragen om te zeggen tussen die bedragen zit ik. Ze zullen wel snel zeggen ja of nee of dat dat gaat of niet
 
Ik ben nu in januari gestart als IT-consultant (WordPress plugin developer) voor een Amerikaanse klant. Ik zou gerust nog 1 - 1.5 dag kunnen bijwerken, maar ik veronderstel dat de meeste bedrijven op zo'n iemand niet zitten te wachten? Ik vraag me af of ik eens naar recruiters moet rondsturen op LinkedIn aangezien ik nog geen Belgisch netwerk heb. Kan een beetje vanalles (C#, PHP, JavaScript en frameworks). Iemand tips?
 

Tussenkomst in de administratiekosten​


Een nieuwe werkgever die aansluit bij een erkend sociaal secretariaat, heeft recht op een tussenkomst in administratiekosten ten belope van € 36,45/kwartaal voor de kwartalen dat hij een doelgroepvermindering voor een eerste werknemer aanvraagt. Het bedrag van de tussenkomst is een kwartaalbedrag en wordt nooit geproratiseerd. Elk kwartaal dat de werkgever het voordeel voor een eerste aanwerving geniet, kan ook de tussenkomst genoten worden.
Wie betaalt deze tussenkomst? Is dat een korting op de belastingen?
Wie moet dit regelen: ik als werkgever, de boekhouder, of het sociaal secretariaat?
 
Wie betaalt deze tussenkomst? Is dat een korting op de belastingen?
Wie moet dit regelen: ik als werkgever, de boekhouder, of het sociaal secretariaat?
Op de factuur verschijnt dat als een soort korting op de administratiekosten van het sociaal secretariaat, bij ons toch. Het is gelieerd aan de doelgroepvermindering dus ik veronderstel dat de sociale secretariaten dat bedrag aftrekken van wat ze doorstorten aan de staat maar hoe de verrekening aan hun kant precies loopt weet ik niet.

Moet je ook niet apart aanvragen, is gekoppeld aan het aanvragen van een doelgroepvermindering (via sociaal secretariaat).
 
Ze zeggen altijd dat zelfstandigen met dikke bakken rijden omdat ze dat kunnen aftrekken van de belastingen, maar dat valt toch eigenlijk heel dik tegen?

De BTW is maar 35% recupereerbaar, dus 65% van de BTW betaal je nog altijd. Dwz: van een factuur van €121, betaal je effectief nog altijd €113.6.
En dan de aftrek van de wagen: in mijn geval 60% aftrekbaar, dus 40% betaal je nog altijd met je nettowinst.

Daarenboven betaal ik wel nog VAA omdat ik met mijn eigen wagen rijd..

Samengevat: het valt toch tegen
 
Ze zeggen altijd dat zelfstandigen met dikke bakken rijden omdat ze dat kunnen aftrekken van de belastingen, maar dat valt toch eigenlijk heel dik tegen?

De BTW is maar 35% recupereerbaar, dus 65% van de BTW betaal je nog altijd. Dwz: van een factuur van €121, betaal je effectief nog altijd €113.6.
En dan de aftrek van de wagen: in mijn geval 60% aftrekbaar, dus 40% betaal je nog altijd met je nettowinst.

Daarenboven betaal ik wel nog VAA omdat ik met mijn eigen wagen rijd..

Samengevat: het valt toch tegen

Zo werkt de aftrekbaarheid niet. Op het niet aftrekbare bedrag betaal je gewoon 20% vennootschapsbelasting.
 
Ja, dus betaal ik die 40% met mijn nettowinst (= belastbare winst na aftrek van de 20% VB). Het is maar een manier van praten hé: ik betaal 20% VB op meer winst dan er effectief was, omdat ik 40% van de kost niet mag aftrekken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan