Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Je wint ook nog eens doordat je het bedrag van de autokosten niet meer uit de vennootschap moet halen, in jouw geval waarschijnlijk een verschil van 15% uitgespaarde roerende voorheffing op alle autokosten.Ja, dus betaal ik die 40% met mijn nettowinst (= belastbare winst na aftrek van de 20% VB). Het is maar een manier van praten hé: ik betaal 20% VB op meer winst dan er effectief was, omdat ik 40% van de kost niet mag aftrekken.
Maar de kost van zo'n dikke bak is in een vennootschap toch nog altijd een pak minder dan dat je hem privé zou rijden? Als ik hier privé moest rijden zou er gewoon een tweedehands op de oprit staan vermoed ik. En ook al geen Duitser.
Ik hoop dat je enig besef hebt van het verschil?Mijn boekhouder zei me, kies gewoon de wagen die je wilt voor de zaak en natuurlijk of je hem kan betalen
Als je heel de tijd met een fiscaal vriendelijk wagen moet rond rijden waar je eigenlijk niet echt plezant vind, maar puur omdat je wat winst erop maakt vind ik dat nu zelf ook onnozel.
Niet akkoord met deze passage @iamhollywoodDaarnaast heeft een elektrische wagen vandaag praktisch geen inschrijvingstaks of wegentaks. Je recupereert praktisch uwen BTW 100% omdat de niet aftrekbare BTW wel 100% aftrekbaar wordt in de venbe.
Natuurlijk moet je doen wat je zelf wil, dat is met alles zo. Maar je moet ook wel beseffen wat de impact is van uw auto keuze en dat aankoopprijs maar 1 factor is. Je zou niet de eerste zijn die pas na aankoop zich een bult verschiet van hoeveel dat allemaal kost.Ja, maar dan nog, allez ik heb mij zelf als eerste auto gewoon nen x1 zelf dan tweedehands gekocht omdat ik dat geld zo had liggen.
Maar dan nog, als gij u graag nen porsche koopt en je hebt het budget om dat te doen, waarom zou u dat tegenhouden. Ge hebt iets minder over ja, maar als freelancers als u uw opdrachten altijd binnen haalt verdiende boterham ook goed genoeg. Gaat het dan aankomen op meer aftrek en dan met maar een tesla rondrijden. Of zoals vele de kleine jongen droom van met een porsche te rijden kunnen waarmaken?
Je moet zelf kiezen waar je je goed bij voelt. Maar een auto kiezen voor de aftrek is dat nodig, als het daarop aankomt denk ik dat je beter een kleinere wagen kiest
Da's inderdaad wel een beetje de tragedie bij autofiscaliteit in vennootschappen, enorme complexiteit voor iets dat op het einde van de rit amper een rol speelt. Misschien is het nu al minder omdat het ondertussen meer gedigitaliseerd is maar toen die complexe regels ingevoerd werden zijn veel bedrijven met een uitgebreid wagenpark er gewoon een slag in beginnen slaan omdat het de kost niet waard was van al de extra administratie met het idee dat de controleur het maar moest uitzoeken als hij er zijn tijd in wou steken.Niet akkoord met deze passage @iamhollywood
Je recupereert uw BTW even veel of weinig als bij een andere wagen. BTW-recuperatie hangt af van het gebruik, en niet van de CO2-uitstoot. Je kan de BTW meer aftrekken van belastbare winst (100 vs 60% bv.), maar als de VB maar 20% is, maakt dat niet zoveel verschil
Ik heb €50k winst, vennootschapsbelasting is 20% (<100k en minimumbezoldiging van €45k pj)
Ik koop geen auto: nettowinst: €40k
Ik koop een diesel en EV van €50k, afschrijving van €10k over 5 jaar
Diesel 50% aftrekbaar, EV 100% aftrekbaar. BTW-aftrek niet relevant, want identiek bij beide wagens.
Nettowinst bij diesel: 50k - 10k x 50% x (100-20)% - 10k x 50% = €31k
Nettowinst bij EV: 50-10 x (100-20)% = €32k
50% vs 100% fiscaal aftrekbaar lijkt een groot verschil qua emotie, maar als je rekent is het verschil erg beperkt. En dan al zeker als je rekent dat de EV of PHEV altijd een pak meer kost in aakoop dan de boze diesel.
VAA en lagere inschrijvingstaks zijn wel argumenten; het verschil in fiscale aftrekbaarheid: niet echt.
Je leest met die BTW niet wat er staat. Wat gebeurt er met niet-aftrekbare BTW?Niet akkoord met deze passage @iamhollywood
Je recupereert uw BTW even veel of weinig als bij een andere wagen. BTW-recuperatie hangt af van het gebruik, en niet van de CO2-uitstoot. Je kan de BTW meer aftrekken van belastbare winst (100 vs 60% bv.), maar als de VB maar 20% is, maakt dat niet zoveel verschil
Ik heb €50k winst, vennootschapsbelasting is 20% (<100k en minimumbezoldiging van €45k pj)
Ik koop geen auto: nettowinst: €40k
Ik koop een diesel en EV van €50k, afschrijving van €10k over 5 jaar
Diesel 50% aftrekbaar, EV 100% aftrekbaar. BTW-aftrek niet relevant, want identiek bij beide wagens.
Nettowinst bij diesel: 50k - 10k x 50% x (100-20)% - 10k x 50% = €31k
Door 10k af te schrijven, heb ik bij diesel met 50% aftrek: 9k netto minder winst
Nettowinst bij EV: 50-10 x (100-20)% = €32k
Door 10k af te schrijven, heb ik bij EV met 100% aftrek: 8k netto minder winst
50% vs 100% fiscaal aftrekbaar lijkt een groot verschil qua emotie, maar als je rekent is het verschil erg beperkt. En dan al zeker als je rekent dat de EV of PHEV altijd een pak meer kost in aakoop dan de boze diesel.
VAA en lagere inschrijvingstaks zijn wel argumenten; het verschil in fiscale aftrekbaarheid: niet echt.
(Voor tanken, onderhoud en verzekering hetzelfde: het verschil in fiscale aftrekbaarheid heeft een impact, maar echt niet zo groot)
Feit, het is een ramp om het te verwerken. Ik heb van de zomer als freelancer bij 1 van de grootste sociaal secretariaten gezeten, die krijgen het grotendeels digitaal aangeleverd, ik had nog steeds 3 dagen nodig om hun wagenkosten in te boeken. Vooral omdat leasingmaatschappijen zelf amper moeite doen het deftig aan te leveren.Da's inderdaad wel een beetje de tragedie bij autofiscaliteit in vennootschappen, enorme complexiteit voor iets dat op het einde van de rit amper een rol speelt. Misschien is het nu al minder omdat het ondertussen meer gedigitaliseerd is maar toen die complexe regels ingevoerd werden zijn veel bedrijven met een uitgebreid wagenpark er gewoon een slag in beginnen slaan omdat het de kost niet waard was van al de extra administratie met het idee dat de controleur het maar moest uitzoeken als hij er zijn tijd in wou steken.
De niet-recupereerbare BTW is niet recupeerbaar, het is een aftrekbare kost. Dus die euro's gaan wel nog altijd uit je zakken. Voor iemand die dit professioneel doet aan €170/h had ik wel verwacht dat je met concrete cijfers ging afkomen, en niet gewoon dezelfde high-level argumenten.Je leest met die BTW niet wat er staat. Wat gebeurt er met niet-aftrekbare BTW?
Die komt in kost . En waar recupereer je die kost? 100% in de venbe bij een elektrische wagen.
Omdat zo'n voorbeeld uitwerken niet op 1, 2, 3 gedaan is . Zoals ik al zei zowel vennootschapsbelasting (beperking aftrekbare beroepskost/40% VAA minimum belastbare basis), niet-aftrekbare BTW (als aftrekbare beroepskost), personenbelasting, sociale lasten als wegentaks spelen mee.De niet-recupereerbare BTW is niet recupeerbaar, het is een aftrekbare kost. Dus die euro's gaan wel nog altijd uit je zakken. Voor iemand die dit professioneel doet had ik wel verwacht dat je met concrete cijfers ging afkomen, en niet gewoon dezelfde high-level argumenten.
Ik doe vooral internationaal dossiers.Als dat je werk is moet je dat toch gewoon hebben staan? Of als je zelf de keuze maakt tussen een 320i/320d/330e...