Werk Freelancers & Ondernemers

Maar de kost van zo'n dikke bak is in een vennootschap toch nog altijd een pak minder dan dat je hem privé zou rijden? Als ik hier privé moest rijden zou er gewoon een tweedehands op de oprit staan vermoed ik. En ook al geen Duitser.
 
netto winst van je bedrijf =/= wat er op je prive rekening komt.

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik heb op mijn zaak nu ook een auto besteld die ik nooit zou betalen prive of toen ik nog als consultant werkte. Ja dat kost uw zaak geld, maar als je daar prive mee rijd is dat gewoon een VAA dat je betaald zoals een lease wagen als consultant en dat valt precies heel goed mee.

Het geld dat mijn zaak binnenhaalt is da ook een veelvoud van mij loon toen ik als bediende werkte, dus dat is makkelijk betaalbaar.
 
Is bij mij voorlopig moeilijk, maar langs de andere kant niet omdat ik voorlopig geen extra wagen nodig heb.
Maar moest ik nu moeten kiezen zou ik het ook niet weten.
Of een fiscaal vriendelijke wagen zoals tesla M3 of bmw 330e of dergelijke op de zaak.
Of een funwagen type bmw M140/M2, ... privé kopen en dan alle kosten bijhouden en ook de effectief gereden km's bijhouden die je zakelijk doet en dan kan je een reële waarde op je kost/km plakken en zo doorrekenen aan de zaak.
 
Ja, dus betaal ik die 40% met mijn nettowinst (= belastbare winst na aftrek van de 20% VB). Het is maar een manier van praten hé: ik betaal 20% VB op meer winst dan er effectief was, omdat ik 40% van de kost niet mag aftrekken.
Je wint ook nog eens doordat je het bedrag van de autokosten niet meer uit de vennootschap moet halen, in jouw geval waarschijnlijk een verschil van 15% uitgespaarde roerende voorheffing op alle autokosten.
 
Mijn boekhouder zei me, kies gewoon de wagen die je wilt voor de zaak en natuurlijk of je hem kan betalen

Als je heel de tijd met een fiscaal vriendelijk wagen moet rond rijden waar je eigenlijk niet echt plezant vind, maar puur omdat je wat winst erop maakt vind ik dat nu zelf ook onnozel.
 
Maar de kost van zo'n dikke bak is in een vennootschap toch nog altijd een pak minder dan dat je hem privé zou rijden? Als ik hier privé moest rijden zou er gewoon een tweedehands op de oprit staan vermoed ik. En ook al geen Duitser.


- Gezin koopt een wagen: consumptiegoed
- Bedrijf koopt een wagen: investeringsgoed

Consumptiegoederen en investeringsgoederen hebben een verschillende fiscaliteit. Maar de netto-aankoopprijs van een auto is hetzelfde voor een bedrijf als voor een gezin, het verschil zit 'm in de fiscale benadering. Heel die fiscaliteit rond wagens is een behoorlijke belgische koterij...

Trouwens de hele fiscaliteit rond auto's in het algemeen kan je kritische vragen over stellen. Je wordt dan immers belast op bezit.
 
Mijn boekhouder zei me, kies gewoon de wagen die je wilt voor de zaak en natuurlijk of je hem kan betalen

Als je heel de tijd met een fiscaal vriendelijk wagen moet rond rijden waar je eigenlijk niet echt plezant vind, maar puur omdat je wat winst erop maakt vind ik dat nu zelf ook onnozel.
Ik hoop dat je enig besef hebt van het verschil?

Een gewone dieselwagen type audi A4/BMW3 wordt vandaag al snel beperkt tot een fiscale aftrek van 60%, heb al Porschekes gezien die zakken naar 20% (polokes/clio's van 90% naar 70%). Dat wil zeggen dat er bij uw belastbare winst 80% van de totale jaarkost (verzekering/huur/jaarlijkse afschrijving/onderhoud/brandstof/wegentaks etc) van uwe Porsch wordt bijgeteld om nog eens belast te worden.

Daar waar de BMW 3 touring e 99% aftrekbaar is en Tesla/Polestar 100%.
Daarnaast heeft een elektrische wagen vandaag praktisch geen inschrijvingstaks of wegentaks. Je recupereert praktisch uwen BTW 100% omdat de niet aftrekbare BTW wel 100% aftrekbaar wordt in de venbe. Uw VAA belastbaar in de PB (waar jij persoonlijkheid op belast wordt en uw sociale lasten op berekend worden) zal lager liggen.
De keuze tussen een Tesla of een Porsche maakt vandaag weldegelijk een enorm verschil.
 
Daarnaast heeft een elektrische wagen vandaag praktisch geen inschrijvingstaks of wegentaks. Je recupereert praktisch uwen BTW 100% omdat de niet aftrekbare BTW wel 100% aftrekbaar wordt in de venbe.
Niet akkoord met deze passage @iamhollywood
Je recupereert uw BTW even veel of weinig als bij een andere wagen. BTW-recuperatie hangt af van het gebruik, en niet van de CO2-uitstoot. Je kan de BTW meer aftrekken van belastbare winst (100 vs 60% bv.), maar als de VB maar 20% is, maakt dat niet zoveel verschil

Ik heb €50k winst, vennootschapsbelasting is 20% (<100k en minimumbezoldiging van €45k pj)

Ik koop geen auto: nettowinst: €40k
Ik koop een diesel en EV van €50k, afschrijving van €10k over 5 jaar
Diesel 50% aftrekbaar, EV 100% aftrekbaar. BTW-aftrek niet relevant, want identiek bij beide wagens.

Nettowinst bij diesel: 50k - 10k x 50% x (100-20)% - 10k x 50% = €31k
Door 10k af te schrijven, heb ik bij diesel met 50% aftrek: 9k netto minder winst
Nettowinst bij EV: 50-10 x (100-20)% = €32k
Door 10k af te schrijven, heb ik bij EV met 100% aftrek: 8k netto minder winst

50% vs 100% fiscaal aftrekbaar lijkt een groot verschil qua emotie, maar als je rekent is het verschil erg beperkt. En dan al zeker als je rekent dat de EV of PHEV altijd een pak meer kost in aakoop dan de boze diesel.
VAA en lagere inschrijvingstaks zijn wel argumenten; het verschil in fiscale aftrekbaarheid: niet echt.
(Voor tanken, onderhoud en verzekering hetzelfde: het verschil in fiscale aftrekbaarheid heeft een impact, maar echt niet zo groot)
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar dan nog, allez ik heb mij zelf als eerste auto gewoon nen x1 zelf dan tweedehands gekocht omdat ik dat geld zo had liggen.

Maar dan nog, als gij u graag nen porsche koopt en je hebt het budget om dat te doen, waarom zou u dat tegenhouden. Ge hebt iets minder over ja, maar als freelancers als u uw opdrachten altijd binnen haalt verdiende boterham ook goed genoeg. Gaat het dan aankomen op meer aftrek en dan met maar een tesla rondrijden. Of zoals vele de kleine jongen droom van met een porsche te rijden kunnen waarmaken?

Je moet zelf kiezen waar je je goed bij voelt. Maar een auto kiezen voor de aftrek is dat nodig, als het daarop aankomt denk ik dat je beter een kleinere wagen kiest
 
Ja, maar dan nog, allez ik heb mij zelf als eerste auto gewoon nen x1 zelf dan tweedehands gekocht omdat ik dat geld zo had liggen.

Maar dan nog, als gij u graag nen porsche koopt en je hebt het budget om dat te doen, waarom zou u dat tegenhouden. Ge hebt iets minder over ja, maar als freelancers als u uw opdrachten altijd binnen haalt verdiende boterham ook goed genoeg. Gaat het dan aankomen op meer aftrek en dan met maar een tesla rondrijden. Of zoals vele de kleine jongen droom van met een porsche te rijden kunnen waarmaken?

Je moet zelf kiezen waar je je goed bij voelt. Maar een auto kiezen voor de aftrek is dat nodig, als het daarop aankomt denk ik dat je beter een kleinere wagen kiest
Natuurlijk moet je doen wat je zelf wil, dat is met alles zo. Maar je moet ook wel beseffen wat de impact is van uw auto keuze en dat aankoopprijs maar 1 factor is. Je zou niet de eerste zijn die pas na aankoop zich een bult verschiet van hoeveel dat allemaal kost.
 
Blijft inderdaad afhankelijk van wat je wil.
Als je een duurdere wagen koopt, met hoge VAA, minder fiscaal vriendelijk etc dan blijft er uiteindelijk ook minder geld over dat je naar cash kan omzetten. Dus je kan daar geen wit/zwart beslissing op plakken want dat is voor iedereen anders.
Er zijn er inderdaad veel die zeggen, ik wil die auto en wat het mij kost dat is dan maar zo.
En er zijn anderen die iets meer nadenken en een rationelere keuze gaan maken en toch nog steeds content zijn, ookal is het geld er voor een veel duurdere wagen, er zijn nog andere dingen in het leven.
 
Niet akkoord met deze passage @iamhollywood
Je recupereert uw BTW even veel of weinig als bij een andere wagen. BTW-recuperatie hangt af van het gebruik, en niet van de CO2-uitstoot. Je kan de BTW meer aftrekken van belastbare winst (100 vs 60% bv.), maar als de VB maar 20% is, maakt dat niet zoveel verschil

Ik heb €50k winst, vennootschapsbelasting is 20% (<100k en minimumbezoldiging van €45k pj)

Ik koop geen auto: nettowinst: €40k
Ik koop een diesel en EV van €50k, afschrijving van €10k over 5 jaar
Diesel 50% aftrekbaar, EV 100% aftrekbaar. BTW-aftrek niet relevant, want identiek bij beide wagens.

Nettowinst bij diesel: 50k - 10k x 50% x (100-20)% - 10k x 50% = €31k
Nettowinst bij EV: 50-10 x (100-20)% = €32k

50% vs 100% fiscaal aftrekbaar lijkt een groot verschil qua emotie, maar als je rekent is het verschil erg beperkt. En dan al zeker als je rekent dat de EV of PHEV altijd een pak meer kost in aakoop dan de boze diesel.
VAA en lagere inschrijvingstaks zijn wel argumenten; het verschil in fiscale aftrekbaarheid: niet echt.
Da's inderdaad wel een beetje de tragedie bij autofiscaliteit in vennootschappen, enorme complexiteit voor iets dat op het einde van de rit amper een rol speelt. Misschien is het nu al minder omdat het ondertussen meer gedigitaliseerd is maar toen die complexe regels ingevoerd werden zijn veel bedrijven met een uitgebreid wagenpark er gewoon een slag in beginnen slaan omdat het de kost niet waard was van al de extra administratie met het idee dat de controleur het maar moest uitzoeken als hij er zijn tijd in wou steken.
 
Niet akkoord met deze passage @iamhollywood
Je recupereert uw BTW even veel of weinig als bij een andere wagen. BTW-recuperatie hangt af van het gebruik, en niet van de CO2-uitstoot. Je kan de BTW meer aftrekken van belastbare winst (100 vs 60% bv.), maar als de VB maar 20% is, maakt dat niet zoveel verschil

Ik heb €50k winst, vennootschapsbelasting is 20% (<100k en minimumbezoldiging van €45k pj)

Ik koop geen auto: nettowinst: €40k
Ik koop een diesel en EV van €50k, afschrijving van €10k over 5 jaar
Diesel 50% aftrekbaar, EV 100% aftrekbaar. BTW-aftrek niet relevant, want identiek bij beide wagens.

Nettowinst bij diesel: 50k - 10k x 50% x (100-20)% - 10k x 50% = €31k
Door 10k af te schrijven, heb ik bij diesel met 50% aftrek: 9k netto minder winst
Nettowinst bij EV: 50-10 x (100-20)% = €32k
Door 10k af te schrijven, heb ik bij EV met 100% aftrek: 8k netto minder winst

50% vs 100% fiscaal aftrekbaar lijkt een groot verschil qua emotie, maar als je rekent is het verschil erg beperkt. En dan al zeker als je rekent dat de EV of PHEV altijd een pak meer kost in aakoop dan de boze diesel.
VAA en lagere inschrijvingstaks zijn wel argumenten; het verschil in fiscale aftrekbaarheid: niet echt.
(Voor tanken, onderhoud en verzekering hetzelfde: het verschil in fiscale aftrekbaarheid heeft een impact, maar echt niet zo groot)
Je leest met die BTW niet wat er staat. Wat gebeurt er met niet-aftrekbare BTW?
Die komt in kost ;). En waar recupereer je die kost? 100% in de venbe bij een elektrische wagen.

Je zou het totaalpakket moeten bekijken voor een investeringsbeslissing binnen dezelfde type wagens (Tesla versus Porsche / BMW 3 diesel versus hybride) en niet 1 losse afschrijving van 10k.
- Verworpen uitgaven drastisch hoger, elke mogelijke kost gerelateerd tot uw wagen wordt beperkt volgens de CO2 (huur, afschrijving, parking (zelf de parking die jij uzelf als huur uitbetaald aan uw woning), brandstof, verzekering, wegentaks, onderhoud, niet-aftrekbare BTW etc);
- Wegentaks;
- VAA hoger -> meer sociale lasten, meer PB en meer venbe via de 40% van uw VAA die bij uw belastbare basis wordt geteld (die altijd belastbaar zal zijn, zelf in een verliessituatie).

Als je de volledige vergelijking maakt ga je toch even fronzen.
In mijn geval was het verschil tussen de 62% aftrekbare dieselversie en de 99,6% aftrekbare hybride maar een 10k in aankoopprijs.
De dieselversie +-750 EUR inschrijving + jaarlijks +- 400 EUR wegentaks, de hybride praktisch 0 EUR voor beide taxen.
Als de keuze gaat tussen een Porsche (20% aftrekbaar) en een Tesla (100%) aftrekbaar dan zie je zo waar het verschil zit en dan zou ik niet durven beweren 'koop gerust hetgeen je als wagen het liefst ziet en laat die fiscaliteit uw keuze niet bepalen'.
Maar u extra financieel zeer gaan doen om een elektrische wagen aan te schaffen ipv een goedkopere kleine diesel zou ik dan weer niet doen.

Daarnaast zou ik mij niet blind staren op die 20% verlaagd tarief. Ik vrees dat corona voor een resem tariefverhogingen zal zorgen. Toch niet bij een investering die meerdere jaren speelt.
 
Laatst bewerkt:
Da's inderdaad wel een beetje de tragedie bij autofiscaliteit in vennootschappen, enorme complexiteit voor iets dat op het einde van de rit amper een rol speelt. Misschien is het nu al minder omdat het ondertussen meer gedigitaliseerd is maar toen die complexe regels ingevoerd werden zijn veel bedrijven met een uitgebreid wagenpark er gewoon een slag in beginnen slaan omdat het de kost niet waard was van al de extra administratie met het idee dat de controleur het maar moest uitzoeken als hij er zijn tijd in wou steken.
Feit, het is een ramp om het te verwerken. Ik heb van de zomer als freelancer bij 1 van de grootste sociaal secretariaten gezeten, die krijgen het grotendeels digitaal aangeleverd, ik had nog steeds 3 dagen nodig om hun wagenkosten in te boeken. Vooral omdat leasingmaatschappijen zelf amper moeite doen het deftig aan te leveren.
Heb nu in eigen portefeuille een consultingbedrijf met wagenpark van om en bij de 14 wagens. Elke maand heb ik 4 uur nodig om die wagens te verwerken. Aan een uurtarief van 170 EUR... Bij grotere multinationals waarbij wij de balans krijgen en louter de jaarrekening/aangifte venbe opmaken wordt inderdaad met gemiddelden gewerkt. De verwerking gebeurt vaak in shared service centers waar je onze geschifte autofiscaliteit niet aan uitgelegd krijgt. Als wij plots van jaar n naar jaar n+1 extra dagen uitspitwerk voor het wagenpark gaan moeten factureren zijn die naar de concurrentie.

De bedijfswagen moet er uit, dat is overduidelijk :)..
 
Je leest met die BTW niet wat er staat. Wat gebeurt er met niet-aftrekbare BTW?
Die komt in kost ;). En waar recupereer je die kost? 100% in de venbe bij een elektrische wagen.
De niet-recupereerbare BTW is niet recupeerbaar, het is een aftrekbare kost. Dus die euro's gaan wel nog altijd uit je zakken. Voor iemand die dit professioneel doet aan €170/h had ik wel verwacht dat je met concrete cijfers ging afkomen, en niet gewoon dezelfde high-level argumenten.

Of die 10k louter afschrijving is, of reeds met brandstof onderhoud en verzekering in, verandert niets aan de berekening van % fiscale aftrekbaarheid.
Argument van 20% VB die zal verhogen door covid is ook al zo vergezocht.
 
Laatst bewerkt:
De niet-recupereerbare BTW is niet recupeerbaar, het is een aftrekbare kost. Dus die euro's gaan wel nog altijd uit je zakken. Voor iemand die dit professioneel doet had ik wel verwacht dat je met concrete cijfers ging afkomen, en niet gewoon dezelfde high-level argumenten.
Omdat zo'n voorbeeld uitwerken niet op 1, 2, 3 gedaan is ;). Zoals ik al zei zowel vennootschapsbelasting (beperking aftrekbare beroepskost/40% VAA minimum belastbare basis), niet-aftrekbare BTW (als aftrekbare beroepskost), personenbelasting, sociale lasten als wegentaks spelen mee.
Maar als jij mij mijn uurtarief betaalt wil ik gerust een concreet voorbeeld uitwerken :p.
 
Als dat je werk is moet je dat toch gewoon hebben staan? Of als je zelf de keuze maakt tussen een 320i/320d/330e...
Ik doe vooral internationaal dossiers.

Maar goed, ik heb voor 1 mangementvennootschapje eens voorbeeld uitgewerkt. Brutoloon zaakvoerder 4.000 EUR / winst voor belasting 30.000 EUR.

Hybride BMW 5 (aankoopprijs 62.000 EUR / 54gram CO2/VAA 2.061,58 EUR/aangekocht in 2019)
Sociale lasten: 9.578,43 EUR
Personenbelasting: 20.243,06 EUR
Jaarlijkse wagenkost: 15.000 EUR
Wegentaks (inschrijving en wegentaks): 328,46 EUR
Belasting vennootschap: 6.374,93 EUR (wagen 93% aftrekbaar)

2dehands Macan (aankoopprijs 60.000 EUR / 185gram CO2/VAA 7.341,43 EUR/nieuw van 2019, overgenomen 2dehands in 2020)
Sociale lasten: 10.499,27 EUR
Personenbelasting: 23.117,18 EUR
Jaarlijkse wagenkost: 15.000
Wegentaks (inschrijving en wegentaks): 2.603,65 EUR
Belasting vennootschap: 9.914,94 EUR (wagen 28% aftrekbaar)

Totaal fiscale meerprijs voor de Macan voor 1 jaar: 9.610,17 EUR.
Die mensen hebben de BMW5 in de vennootschap gestoken en de Macan privé gehouden.

Om maar te zeggen dat 'ik koop wat ik leuk vind zonder mij blind te starten op het fiscaal plaatje' sinds 2020 echt niet meer opgaat.
Maar als je het inderdaad zeker wil weten, vraag uw boekhouder de berekening uit te werken. Heel eerlijk, niemand doet dat, ze vragen zeer vaag het verschil in aftrekpercentage zonder het totaalbeeld te laten uitwerken, want ieder uur wordt natuurlijk aangerekend :).
 
Zit hier in hetzelfde scenario in mijn 5e jaar bijberoep.

eerste 3 jaar onder het minimum qua winst heb ik nu de meeste investeringen achter de rug en wordt er mooi winst geboekt.

vorig jaar ongeveer 40k omzet en dit jaar zit ik nu al op 15k omzet. En de helft van mijn verlof is er al door 😅

in principe denk ik dit jaar nog wel naar 70k omzet te kunnen trekken, maar dan zit ik tegen het plafond van mijn tijd. Als ik tegen de zomer nog op schema zit dan kan ik mss wel mijn werk stoppen. Eens je rond de 100k omzet kunt draaien zit je wel safe :D

dus eens mijn verlof op is zit ik in de pinarie en zal ik toch eens moeten een gedacht maken.

in principe kan ik 50% van de omzet wel als belastbaar winst over houden als ik niet te veel meet koop, het is vaak verleidelijk om te “kopen om te kopen” onder het moto het is anders toch maar voor de belastingen :p

eens in hoofdberoep moet dat dan wel een beetje minderen :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan