Werk Freelancers & Ondernemers

normaal gaat de boekhouder op basis van geschatte omzet/winst in businessplan kunnen toelichten om BV of EMZ te kiezen. Bij twijfel kies je voor EMZ en kan je nog altijd omschakelen naar BV wanneer er meer zekerheid is over de cijfers. Aangezien je bij de start nog veel kosten kan maken meestal kan EMZ dan ook interessant zijn om die periode nog winst te drukken indien nodig.

Richtlijn is effectief ergens 60-70k winst (géén omzet uiteraard zoals gromker terecht aanhaalt). Voor Chickenlal kan het bv belangrijk zijn: wil je bijbouwen op privénaam sowieso of overweeg je dit op naam van de vennootschap te doen (met mede-eigendom en/of vruchtgebruik tot gevolg). Allemaal zaken om te berekenen en niet vogelpiek op te spelen.
Ik zou toch geen bijberoep willen met 60k winst in een eenmanszaak hoor.
EZ: 60k - 11k sociale bijdrage - 25k pb = 24k netto
VENN: 60k - 5k extra kosten = 55k * 63,75% of 68% = 35062,50 of 37400

Als Chickenlal nog wat meer omzet draait:
EZ: 60k - 30K kosten - 6K sociale bijdrage - 12k pb = 12k netto
VENN: 60k - 30K kosten - 5k extra kosten = 25k* 63,75% of 68% = 15937,5 of 17000
 
Ok, maar dan moet dat geld in de vennootschap nog omgezet worden naar geld in de hand he? Of mis ik iets?
Die 24k (1ste vb) uit EZ is meteen vrij te besteden, die 37k uit V is nu nog alleen te besteden binnen de zaak.
 
Ok, maar dan moet dat geld in de vennootschap nog omgezet worden naar geld in de hand he? Of mis ik iets?
Die 24k (1ste vb) uit EZ is meteen vrij te besteden, die 37k uit V is nu nog alleen te besteden binnen de zaak.
Die 37k is vrij te besteden na de wachttijd (vvprbis of liquidatiereserve), in tussentijd kan je dat opnemen via een lening aan van je vennootschap bv.
 
bvba/bv is ook niet de enige vennootschapsvorm eh. Ik heb zelf een comm.v. en dus ook geen dubbele boekhouding, geen notaris etc.
 
bvba/bv is ook niet de enige vennootschapsvorm eh. Ik heb zelf een comm.v. en dus ook geen dubbele boekhouding, geen notaris etc.
Klopt, mij lijkt het allensinds beter om toch een dubbele boekhouding te voeren .

Zoveel kost een oprichtingsakte van een notaris nu ook weer niet, een boekhouder gaat een oprichtingsakte ook niet gratis aanbieden.
 
Klopt, mij lijkt het allensinds beter om toch een dubbele boekhouding te voeren .

Zoveel kost een oprichtingsakte van een notaris nu ook weer niet, een boekhouder gaat een oprichtingsakte ook niet gratis aanbieden.
Ik wou ook maar aangeven dat die argumenten geen reden moeten zijn om toch een eenmanszaak te nemen.
 
Laatst bewerkt:
VOF opgericht begin vorig jaar en was nog geen 500€ voor de statuten te laten opmaken door de boekhouder.
Verder heeft die ongeveer 1000€ gekost voor kwartaalaangiften te doen en al een voorlopige eindbalans.

@Apelords 68% liquidatiereserve dan ga je er wel van uit dat er 20% vennootschapsbelasting betaald wordt en dus al een goed loon wordt uitgekeerd.
Aangezien het bij mij bijberoep is betaal ik geen loon uit, sociale bijdrage is dan ook maar 82€, maar wel 25% belastingen en daarna zo veel mogelijk in LR => +- 64% dus
 
VOF opgericht begin vorig jaar en was nog geen 500€ voor de statuten te laten opmaken door de boekhouder.
Verder heeft die ongeveer 1000€ gekost voor kwartaalaangiften te doen en al een voorlopige eindbalans.

@Apelords 68% liquidatiereserve dan ga je er wel van uit dat er 20% vennootschapsbelasting betaald wordt en dus al een goed loon wordt uitgekeerd.
Aangezien het bij mij bijberoep is betaal ik geen loon uit, sociale bijdrage is dan ook maar 82€, maar wel 25% belastingen en daarna zo veel mogelijk in LR => +- 64% dus
Klopt, tenzij je nog geen 4 jaar bezig was.
64,77% om precies te zijn bij liquidatiereserve ;)
 
Ik kom voorlopig niet aan dat minimumloon dat nodig is voor lagere ven. belasting de eerste 4 jaar, dus ja 5% extra belasting dan. Kan zijn dat het loon in de loop van het jaar nog gaat omhoog evolueren, we zien wel. Momenteel ligt focus meer op geld in vennootschap krijgen. Ik heb wat hogere opstartkosten, dus dat moet de eerste tijd terugverdiend worden.
 
Interpretatie is denk ik verkeerd, ale ik wacht op bevestiging van de boekhouder.
Die minimale bezoldiging vervalt in de eerste 4jaar dus dan heb je sowieso die 20%, pas na de eerste 4jaar zal je 25% betalen als je niet voldoet aan de minimumbezoldiging?

Of zo hoop ik het nu toch ... 😁
 
Ik kom voorlopig niet aan dat minimumloon dat nodig is voor lagere ven. belasting de eerste 4 jaar, dus ja 5% extra belasting dan. Kan zijn dat het loon in de loop van het jaar nog gaat omhoog evolueren, we zien wel. Momenteel ligt focus meer op geld in vennootschap krijgen. Ik heb wat hogere opstartkosten, dus dat moet de eerste tijd terugverdiend worden.
Het loon kan ook minder zijn afhankelijk van de winst. Misschien eens informeren.
 
Ben momenteel aan het denken om de stap te maken naar freelance. Na wat onderzoek, en vragen bij een recruiter kan ik toch op een 550-650 dag tarief rekenen.

  • Hoe was jullie ervaring toen jullie de switch maakte naar freelance in IT?
  • Hoelang duurt het na de eerste betaling? Heb ergens gelezen dat het bij sommige klanten tot 6maanden kan duren. Hoe was dit bij jullie?
  • Hoe vallen de kosten mee? Ik weet dit hangt af van onderneming tot onderneming maar wat kan ik me grof verwachten? Ben ik hier iets vergeten?
  • Misschien wel een nutteloze vraag; is 550/dag de moeite om uit dienstverband te gaan?
  • Nog eventuele tips/anekdote/waarschuwingen/.... zijn altijd welkom... :D
Alvast bedankt!
 
Ben momenteel aan het denken om de stap te maken naar freelance. Na wat onderzoek, en vragen bij een recruiter kan ik toch op een 550-650 dag tarief rekenen.

  • Hoe was jullie ervaring toen jullie de switch maakte naar freelance in IT?
  • Hoelang duurt het na de eerste betaling? Heb ergens gelezen dat het bij sommige klanten tot 6maanden kan duren. Hoe was dit bij jullie?
  • Hoe vallen de kosten mee? Ik weet dit hangt af van onderneming tot onderneming maar wat kan ik me grof verwachten? Ben ik hier iets vergeten?
  • Misschien wel een nutteloze vraag; is 550/dag de moeite om uit dienstverband te gaan?
  • Nog eventuele tips/anekdote/waarschuwingen/.... zijn altijd welkom... :D
Alvast bedankt!
Als ik dat zo lees ben je nog niet bij een boekhouder geweest?

Standaard is de betalingstermijn 30 dagen, er zijn wel enkele bedrijven die langer nemen maar evengoed die sneller betalen. Dat is dus maand werken, factuur sturen en 30 dagen wachten. Dus uw eerste betaling is er na 2 maanden. Boekhouder zal waarschijnlijk wel eerder 2000-3000 zijn. Die sociale bijdragen is het minimum zeker? Dat hangt af van het loon dus gaat wel meer zijn. Qua extralegale voordelen zijn er verschillende mogelijkheden (netto onkostenvergoeding, maaltijdcheques, auto...) dat gaat een boekhouder u ook allemaal kunnen adviseren. En voor 550/dag is het zeker de moeite al tenzij je nu al een zot pakket hebt?
 
Als ik dat zo lees ben je nog niet bij een boekhouder geweest?

Standaard is de betalingstermijn 30 dagen, er zijn wel enkele bedrijven die langer nemen maar evengoed die sneller betalen. Dat is dus maand werken, factuur sturen en 30 dagen wachten. Dus uw eerste betaling is er na 2 maanden. Boekhouder zal waarschijnlijk wel eerder 2000-3000 zijn. Die sociale bijdragen is het minimum zeker? Dat hangt af van het loon dus gaat wel meer zijn. Qua extralegale voordelen zijn er verschillende mogelijkheden (netto onkostenvergoeding, maaltijdcheques, auto...) dat gaat een boekhouder u ook allemaal kunnen adviseren. En voor 550/dag is het zeker de moeite al tenzij je nu al een zot pakket hebt?
Nee klopt nog niet bij een boekhouder geweest. Dat de betaling er is na 2 maanden is wel in orde voor mij, alvast een gerust stelling.
Ben wel van plan om binnenkort eens naar een boekhouder te stappen om dit te bespreken, maar eerst wat research doen zodat ik goed weet over wat de boekhouder allemaal zegt (& natuurlijk eerst een boekhouder vinden.. :D )

Nee heb zeker geen zot pakket nu, zelf een wat onderbetaald als ik kijk naar wat ik kan krijgen bij andere bedrijven.

Bedankt voor je antwoord! :)
 
Wat zou vanuit jullie ervaring dan een keerpunt kunnen zijn freelance vs loondienst?
Denk er ook al even over na de freelance mogelijkheid wat verder te onderzoeken, maar gezien de relatieve onzekerheid van inkomen en het feit dat ik nu wel een vrij goed pakket heb doet me soms twijfelen over de financiele impact. (geen IT maar Finance profiel)
 
@SSS95 die sociale bijdrage is het minimum en is inderdaad gelinkt aan uw loon. beter van ineens meer te betalen want anders ga je ineens een verrekening krijgen en dat zal een grote boterham ineens zijn. betalingstermijn kunt ge opnemen in uw contract. dat gaat van 15d na factuurdatum tot 30 of 60 dagen. boekhouder zal in het begin per uur rekenen, om een inschatting te kunnen maken hoeveel het je gaat kosten per maand, want hun meeste werk zit in de opstart. daarna reken je 200 a 250 per maand, er zijn er die 300 per maand vragen, moet je een beetje zelf bekijken wat je daarvoor terug krijgt qua service. 550 per dag is een mooi tarief, maar hoeveel dagen ga je kunnen factureren per jaar?
 
Terug
Bovenaan