Werk Freelancers & Ondernemers

Lol, ik ben al zotcontent dat ik van 5 naar een 10k omzet in bijberoep ga gaan. In welke sector is je bijberoep?
 
Ze zeggen altijd dat zelfstandigen met dikke bakken rijden omdat ze dat kunnen aftrekken van de belastingen, maar dat valt toch eigenlijk heel dik tegen?

De BTW is maar 35% recupereerbaar, dus 65% van de BTW betaal je nog altijd. Dwz: van een factuur van €121, betaal je effectief nog altijd €113.6.
En dan de aftrek van de wagen: in mijn geval 60% aftrekbaar, dus 40% betaal je nog altijd met je nettowinst.

Daarenboven betaal ik wel nog VAA omdat ik met mijn eigen wagen rijd..

Samengevat: het valt toch tegen
De niet aftrekbare BTW mag je toch mee afschrijven? Uiteindelijk steek je héél veel kosten in de zaak he. Van de simpelste slijper op uw bureau tot een vette Tesla. Maar een auto is idd zwaar gereglementeerd.
 
Belasting vennootschap: 9.914,94 EUR (wagen 28% aftrekbaar)
Hoe kom je daar juist aan dat die maar 28% aftrekbaar zou zijn als ik vragen mag?

Volgens de nieuwe berekeningswijze vanaf aanslagjaar 2021 zal uw aftrek nog altijd minimaal 50% blijven (40% bij CO2 >200 gram).

Afgaande op uw voorbeeld van een Macan met 185 gr kom ik eerder aan 50% aftrek (indien dit benzine is).

120% - (0,5% x 0,95 x 185) = 32,13% aftrekbaar maar gezien minimumaftrek 50% blijft is dus m.i. toch gewoon 50% aftrekbaar.

 
Laatst bewerkt:
Als eenmanszaak heb ik hier denk ik veel voordeel aan gehad. Mijn bmw 640i was 85% aftrekbaar. Ik betaalde voor deze wagen 10k per jaar, maar ik voelde wel dat ik hierdoor veel minder belastingen moest betalen.

nu is hij afgeschreven, ik betaal geen 10k meer per jaar (dat voel je hoor) maar ik ging van 20k terugtrekken naar 15k terugtrekken

koop je met andere woorden gewoon een full elektrische wagen die 100% aftrekbaar is

ik heb geen weet van bvba’s trouwens, ik betaal geen VVA
 
Lol, ik ben al zotcontent dat ik van 5 naar een 10k omzet in bijberoep ga gaan. In welke sector is je bijberoep?

Car-wrapping en signage :)

Vorig jaar een 140-tal facturen gemaakt en dit jaar al 40 -_-

Als mijn verlof en ouderschapsverlof voorbij is ga ik denk ik mijn ontslag geven.



Ik twijfel enkel over eenmanszaak - andere vorm... Als ik 100k omzet ga draaien kan ik daar ongeveer een 50 & 60k winst van overhouden.
Ik heb echt weinig zin om hier 40k belastingen te moeten betalen... Maar langs de andere kant heb je wel altijd je geld ter beschikking.

Wanneer is het aan te raden om van bedrijfsstructuur te veranderen? Ik ken er echt weinig van, zal eens bij de boekhouder moeten horen...
Als je een BVBA begint, dan betaal je jezelf je loon gewoon? Kan je dat loon makkelijk aanpassen als je meer wil verdienen?
 
Zoals je zelf zegt, ga u maar eens informeren bij een boekhouder of dergelijke....
Ik zou sowieso voor vennootschap (vof/bvba) gaan in u situatie.
 
je kan dat loon op elk moment aanpassen he.. jij bent dat bedrijfsleider.. en je kan ook werken met rekening courant als je eens een maand meer privékosten hebt ofzo..
ik denk vanaf 100K dat het interessanter is voor vennootschap op te richten ipv eenmanszaak.
uw kostenstructuur wordt anders, en ge hebt mogelijkheden genoeg om uzelf geld uit te keren ipv enkel en alleen maar via loon. ook op termijn.
 
In
Car-wrapping en signage :)

Vorig jaar een 140-tal facturen gemaakt en dit jaar al 40 -_-

Als mijn verlof en ouderschapsverlof voorbij is ga ik denk ik mijn ontslag geven.



Ik twijfel enkel over eenmanszaak - andere vorm... Als ik 100k omzet ga draaien kan ik daar ongeveer een 50 & 60k winst van overhouden.
Ik heb echt weinig zin om hier 40k belastingen te moeten betalen... Maar langs de andere kant heb je wel altijd je geld ter beschikking.

Wanneer is het aan te raden om van bedrijfsstructuur te veranderen? Ik ken er echt weinig van, zal eens bij de boekhouder moeten horen...
Als je een BVBA begint, dan betaal je jezelf je loon gewoon? Kan je dat loon makkelijk aanpassen als je meer wil verdienen?
Wat is dan je hoofdberoep, je bijberoep ziet er wel professioneel uit. Heb je een eigen hangaar?
 
je kan dat loon op elk moment aanpassen he.. jij bent dat bedrijfsleider.. en je kan ook werken met rekening courant als je eens een maand meer privékosten hebt ofzo..
ik denk vanaf 100K dat het interessanter is voor vennootschap op te richten ipv eenmanszaak.
uw kostenstructuur wordt anders, en ge hebt mogelijkheden genoeg om uzelf geld uit te keren ipv enkel en alleen maar via loon. ook op termijn.
Waarom pas vanaf 100k? Een vennootschap is toch gewoon bijna altijd interessanter.
 
In

Wat is dan je hoofdberoep, je bijberoep ziet er wel professioneel uit. Heb je een eigen hangaar?

hoofdberoep is telenet technieker 😅

heb een grote en mooi ingerichte thuisgarage :D

Ondertussen wel wat machines bijgekomen en aan het kijken voor een bijbouwke.

30-F850-EB-5-D5-D-4-CB1-AA6-B-75-F69-AF10-D43.jpg


DA977640-F7-B3-443-C-83-A3-552-B9383054-E.jpg
 
Gewoon al kosten inbrengen en andere manieren van loon uit de zaak halen, of investeren in groei enzo geven mij toch voor zoiets zeker de voorkeur van een vennootschap.
Ik heb zelfs nooit eenmanszaak gedaan, direct naar vennootschap omdat ik dan niet alles direct in mijn prive belasting krijg. Zou er maar 45% ofzo op overhouden dan. Met vennootschap zal ik er toch +-60% van over houden.
 
hier een vergelijking (van in een brochure van Belfius) waar je ziet dat het vanaf 100K interessanter wordt met vennootschap t.o.v. eenmanszaak
Die bedragen kloppen in de realiteit niet. Theoretisch kan je aan dergelijke lage bedragen komen voor een vennootschap maar niemand die moeten kiezen tussen een eenmanszaak of een vennootschap zal in de praktijk nooit meer dan 50K belastingen betalen op een inkomen voor belastingen van 100K. In de praktijk zal zo iemand in een vennootschap meer dan 60K overhouden en da's dan nog zonder het voordeel dat het vaak nog iets makkelijker is om privékosten door te schuiven naar een vennootschap dan in een éénmanszaak.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al 10 jaar een eenmanszaak en betaal 20k belastingen met een omzet van 100k.

“Bvba is meestal interessant” is een fabeltje. Zeker voor de kleine zelfstandige (loodgieter, schilder, ...). Enkel als je meer dan 50k overhoudt na onkosten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
 
Ik heb al 10 jaar een eenmanszaak en betaal 20k belastingen met een omzet van 100k.

“Bvba is meestal interessant” is een fabeltje. Zeker voor de kleine zelfstandige (loodgieter, schilder, ...). Enkel als je meer dan 50k overhoudt na onkosten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Je zegt het zelf, omzet. Uw belastingen worden dan ook betaald op winst, niet omzet.
100k omzet kan evengoed maar 1€ "winst" opleveren he
 
  • Leuk
Waarderingen: SIO
normaal gaat de boekhouder op basis van geschatte omzet/winst in businessplan kunnen toelichten om BV of EMZ te kiezen. Bij twijfel kies je voor EMZ en kan je nog altijd omschakelen naar BV wanneer er meer zekerheid is over de cijfers. Aangezien je bij de start nog veel kosten kan maken meestal kan EMZ dan ook interessant zijn om die periode nog winst te drukken indien nodig.

Richtlijn is effectief ergens 60-70k winst (géén omzet uiteraard zoals gromker terecht aanhaalt). Voor Chickenlal kan het bv belangrijk zijn: wil je bijbouwen op privénaam sowieso of overweeg je dit op naam van de vennootschap te doen (met mede-eigendom en/of vruchtgebruik tot gevolg). Allemaal zaken om te berekenen en niet vogelpiek op te spelen.
 
Terug
Bovenaan