Werk Freelancers & Ondernemers

Ik zou toch geen bijberoep willen met 60k winst in een eenmanszaak hoor.
EZ: 60k - 11k sociale bijdrage - 25k pb = 24k netto
VENN: 60k - 5k extra kosten = 55k * 63,75% of 68% = 35062,50 of 37400

Als Chickenlal nog wat meer omzet draait:
EZ: 60k - 30K kosten - 6K sociale bijdrage - 12k pb = 12k netto
VENN: 60k - 30K kosten - 5k extra kosten = 25k* 63,75% of 68% = 15937,5 of 17000
ik zeg toch richtlijn 60-70k om te switchen? :p but again: berekenen met de boekhouder voor de specifieke situatie, persoonlijk zou ik nu ook niet de kost van oprichting te nauw in rekening brengen maar het op middellange termijn evalueren/bekijken..
 
@SSS95 die sociale bijdrage is het minimum en is inderdaad gelinkt aan uw loon. beter van ineens meer te betalen want anders ga je ineens een verrekening krijgen en dat zal een grote boterham ineens zijn. betalingstermijn kunt ge opnemen in uw contract. dat gaat van 15d na factuurdatum tot 30 of 60 dagen. boekhouder zal in het begin per uur rekenen, om een inschatting te kunnen maken hoeveel het je gaat kosten per maand, want hun meeste werk zit in de opstart. daarna reken je 200 a 250 per maand, er zijn er die 300 per maand vragen, moet je een beetje zelf bekijken wat je daarvoor terug krijgt qua service. 550 per dag is een mooi tarief, maar hoeveel dagen ga je kunnen factureren per jaar?
Goeie vraag, ik reken op een 17 dagen gemiddeld per maand. Dus 204 in totaal hopelijk, mrjh dat valt allemaal nog te bezien of ik een langdurig contract kan binnen krijgen.

EDIT: 20 --> 204 veranderd
 
Laatst bewerkt:
En wat zou je binnen IT gaan doen als freelance, want dat is een ruime sector he. Hoeveel jaren ervaring heb je opgebouwd?

De meeste freelancers kunnen ongeveer 210 a 220 dagen per jaar factureren. Er zijn klanten die meer toelaten, maar dat is zo wat het gemiddelde. Dat houdt ook in dat je moet zeker zijn dat je die 210 dagen of 220 dagen dus bij een klant zit, dus met korte opdrachten wordt dat moeilijker dan met bv 2x 6 maand.

Eens samenzitten met een boekhouder is altijd het beste. Dat eerste verkennend gesprek waarin je activiteiten en haalbaarheid wordt besproken, waar voor- en nadelen naast elkaar worden gezet, en gangbare kosten en valkuilen, is zeer belangrijk. Doe dat ook niet rap rap, maar plan het in, bereid je vragen voor en neem er je tijd voor.
 
@SSS95 die sociale bijdrage is het minimum en is inderdaad gelinkt aan uw loon. beter van ineens meer te betalen want anders ga je ineens een verrekening krijgen en dat zal een grote boterham ineens zijn. betalingstermijn kunt ge opnemen in uw contract. dat gaat van 15d na factuurdatum tot 30 of 60 dagen. boekhouder zal in het begin per uur rekenen, om een inschatting te kunnen maken hoeveel het je gaat kosten per maand, want hun meeste werk zit in de opstart. daarna reken je 200 a 250 per maand, er zijn er die 300 per maand vragen, moet je een beetje zelf bekijken wat je daarvoor terug krijgt qua service. 550 per dag is een mooi tarief, maar hoeveel dagen ga je kunnen factureren per jaar?
Wat doet die boekhouder allemaal voor dat geld :oink:
Ik zit op 250€ per kwartaal ofzo.
Elk kwartaal gewoon aan en verkoopfacturen inboeken en btw aangifte doen.
Reken daar nog wat extra werk bij zoals jaar afsluiten en je komt aan 1500€
 
Ik ken mensen met geen gigantische zaak die 6-7k per jaar betalen voor den boekhouder. Dan vraag ik mij ook af wa die meer doet dan de mijne :p
Die zal mag ik hopen wel pro-actief meezoeken naar dingetjes ipv te wachten op vragen van mij...

maar alle voor 5-6000€ extra per jaar mag dat wel zeker
 
200-300€ per maand zijn toch wel vaak bedragen die ik tegenkom hoor.
5000-6000 is dan wel weer heel veel. Dan mag hij inderdaad zwaar optimaliseren.
 
En wat zou je binnen IT gaan doen als freelance, want dat is een ruime sector he. Hoeveel jaren ervaring heb je opgebouwd?

De meeste freelancers kunnen ongeveer 210 a 220 dagen per jaar factureren. Er zijn klanten die meer toelaten, maar dat is zo wat het gemiddelde. Dat houdt ook in dat je moet zeker zijn dat je die 210 dagen of 220 dagen dus bij een klant zit, dus met korte opdrachten wordt dat moeilijker dan met bv 2x 6 maand.

Eens samenzitten met een boekhouder is altijd het beste. Dat eerste verkennend gesprek waarin je activiteiten en haalbaarheid wordt besproken, waar voor- en nadelen naast elkaar worden gezet, en gangbare kosten en valkuilen, is zeer belangrijk. Doe dat ook niet rap rap, maar plan het in, bereid je vragen voor en neem er je tijd voor.
Ik ga dan beginnen in de Data/cloud sector denk dan iets als BI/Data engineer/...

Ja dat ben ik zeker van plan. Ben nu wat onderzoek aan het doen, één van deze weken eens samen zitten met een boekhouder en dan zal ik pas effectief beginnen zoeken als alles in orde blijkt :)
 
koop je met andere woorden gewoon een full elektrische wagen die 100% aftrekbaar is
Klopt, want 100% fiscaal aftrekbaar betekent dat het quasi gratis is. Deze comment op HLN deed me ook glimlachen

hKzwsT3.png
 
Ik ga dan beginnen in de Data/cloud sector denk dan iets als BI/Data engineer/...

Ja dat ben ik zeker van plan. Ben nu wat onderzoek aan het doen, één van deze weken eens samen zitten met een boekhouder en dan zal ik pas effectief beginnen zoeken als alles in orde blijkt :)
En hoe zeker ben je al van die 550€? Dat is een haalbare rate binnen BI, maar dan moet je wel al goed onderhandelen met de tussenpartijen.

Maar die beslissing is heel moeilijk te maken zonder uw huidige financiële situatie te kennen. Ik heb 3 jaar geleden de overstap gemaakt (ook BI) en ik kwam van 4000€ bruto en ging naar een dagrate van 520€. Ik vond dat toen oké, maar nu ondertussen is mijn rate wel stevig gestegen.
 
En hoe zeker ben je al van die 550€? Dat is een haalbare rate binnen BI, maar dan moet je wel al goed onderhandelen met de tussenpartijen.

Maar die beslissing is heel moeilijk te maken zonder uw huidige financiële situatie te kennen. Ik heb 3 jaar geleden de overstap gemaakt (ook BI) en ik kwam van 4000€ bruto en ging naar een dagrate van 520€. Ik vond dat toen oké, maar nu ondertussen is mijn rate wel stevig gestegen.
Hoe zeker? Niet zo. Heb een recruiter gecontacteerd en gevraagd of een dayrate van 550-600 haalbaar is voor iemand met mijn profiel waar deze ja op heeft geantwoord.

Ik wordt wel regelmatig gecontacteerd door recruiters voor freelance projecten, en toen ik bij één verder ging horen was de dayrate ook 520 als ik me niet vergis. Dus niet totaal onmogelijk denk ik.
Zal zeker ook meer te weten komen indien ik actief zal zoeken naar freelance projecten. :)
 
Hoe zeker? Niet zo. Heb een recruiter gecontacteerd en gevraagd of een dayrate van 550-600 haalbaar is voor iemand met mijn profiel waar deze ja op heeft geantwoord.

Ik wordt wel regelmatig gecontacteerd door recruiters voor freelance projecten, en toen ik bij één verder ging horen was de dayrate ook 520 als ik me niet vergis. Dus niet totaal onmogelijk denk ik.
Zal zeker ook meer te weten komen indien ik actief zal zoeken naar freelance projecten. :)
Werk je nu voor een consultancy bedrijf en zijn dat langdurige of korte projecten?
 
Klopt inderdaad momenteel werk ik voor een consultancy bedrijf, met voornamelijk langdurige projecten (& soms een korte project ertussen)
Want in principe kun je het vergelijken met consultancy. Je bent voor een bedrijf een externe, of jij nu intern of extern bent voor het tussenbedrijf maakt voor hun niets uit. Er zijn ook gewoon veel consultancy bedrijven die freelancers nemen voor projecten om posities op te vullen waarvoor ze niemand intern hebben. Ik zit nu op een project via een recruitment bureau maar hiervoor was dat ook via een groot consultancy bedrijf dat ik op project zat. Ik ben ook gestart aan 500 en kwam van 4000 bruto. Het financieel verschil is nog altijd vrij groot.
 
Want in principe kun je het vergelijken met consultancy. Je bent voor een bedrijf een externe, of jij nu intern of extern bent voor het tussenbedrijf maakt voor hun niets uit. Er zijn ook gewoon veel consultancy bedrijven die freelancers nemen voor projecten om posities op te vullen waarvoor ze niemand intern hebben. Ik zit nu op een project via een recruitment bureau maar hiervoor was dat ook via een groot consultancy bedrijf dat ik op project zat. Ik ben ook gestart aan 500 en kwam van 4000 bruto. Het financieel verschil is nog altijd vrij groot.
Ja dacht al zoiets, het gene waarover ik nog twijfel zijn de risico's van geen project te vinden. Deze zijn waarschijnlijk ook minimaal aangezien ik nu al voortdurend gecontacteerd wordt.
Mrjh als ik de reacties lees moet ik waarschijnlijk wel gewoon de stap doen.

Zal eerst binnenkort eens met een boekhouder spreken & dan een project regelen.

Bedankt iedereen! :)
 
Ja dacht al zoiets, het gene waarover ik nog twijfel zijn de risico's van geen project te vinden. Deze zijn waarschijnlijk ook minimaal aangezien ik nu al voortdurend gecontacteerd wordt.
Mrjh als ik de reacties lees moet ik waarschijnlijk wel gewoon de stap doen.

Zal eerst binnenkort eens met een boekhouder spreken & dan een project regelen.

Bedankt iedereen! :)
Vanaf dat je freelancer bent valt het ook pas echt op hoeveel ze er zoeken. Ik heb zelf eerst een project gezocht en dan pas mijn ontslag gegeven (moest wel geen maanden opzeg doen), vennootschap laten opstarten etc.
 
Aan hoeveel wordt ge momenteel aan de klant gefactureerd?
En welk type consulting?
Eerder in de tier Accenture, Deloitte, PWC?
Of in de tier Flexso, Delaware, Ordina,...

Als die bedrijven u maar aan 550 chargeren, zult gij rechtstreeks moeilijk 550 krijgen.
 
Aan hoeveel wordt ge momenteel aan de klant gefactureerd?
En welk type consulting?
Eerder in de tier Accenture, Deloitte, PWC?
Of in de tier Flexso, Delaware, Ordina,...

Als die bedrijven u maar aan 550 chargeren, zult gij rechtstreeks moeilijk 550 krijgen.
Tgh da hangt af van klant tot klant, maar gemiddeld toch +600 euro
& in de eerste tier
 
Dan denk ik dat 550€ (als start) een stretch zal zijn. Die tier van bedrijven hanteert al redelijk hoge tarieven. Voor 550€ kan uwe (toekomstige klant) ook een vergelijkbaar profiel nemen van de 2e tier.
Disclaimer: Dit is heel los door de bocht, en gebaseerd op enkel de info die ik hier lees.

@anders. en @eniac zijn zelfstandige in die business, misschien dat zij een andere mening hebben?
 
Terug
Bovenaan