Werk Freelancers & Ondernemers

Kan je eigenlijk bij een andere bank gaan voor een investeringskrediet of is dat eerder not done als je daar geen klant bent?
Ben het wat beu hoe traag alles verloopt bij mijn contactpersoon van Belfius.

Of als hier rijke BG'ers zijn die in de markt zijn voor een win-win lening voor 40-50k, dat sla ik zeker niet af :)
Als mijn renovatie erop zit zal ik wel snel 50K liggen hebben :fingerguns: Al is het volgende doel een buitenverblijfje in Zuid-Amerika.

/s obviously :unsure:
 
Oke misschien best naar een boekhouder gaan.

Vanaf welk dragtarief is het interessant om over te schakelen van loondienst naar zelfstandige?
 
350 per dag is toch maar nipt ...
Dat is 7000 per maand, Wat je daar van over houdt komt naar mijn mening niet in verhouding met het verlies van vakantie, vakantiegeld, ziekteuitkering, pensioen en andere voordelen.
 
Valt geval per geval te bekijken.
De maatstaf dagtarief x10 in nog steeds een goede, dus zou op 3500 netto komen.
Dit had ik niet als bediende jaren geleden.
 
Valt geval per geval te bekijken.
De maatstaf dagtarief x10 in nog steeds een goede, dus zou op 3500 netto komen.
Dit had ik niet als bediende jaren geleden.

Dat is zeker waar, maar rekening houdend met 13e maand, betaald verlof, vakantiegeld, betaalde ziektedagen en al die boel is het verschil toch niet gigantisch om de risico's van zelfstandige er bij te nemen.

Er is natuurlijk ook een verschil tussen een freelancer met contracten van maanden / jaren, of een zelfstandige die elke dag klanten nodig heeft om rond te komen.
 
Dat is zeker waar, maar rekening houdend met 13e maand, betaald verlof, vakantiegeld, betaalde ziektedagen en al die boel is het verschil toch niet gigantisch om de risico's van zelfstandige er bij te nemen.
Ikzelf had als bediende 'maar' 2400 netto met wagen en gsm x 13,92, +/- 2750 netto.
Zelfs uw dagtarief van 350 is al 'veel' meer. Voor +/- 1000 euro netto kan je wel al eens de sprong wagen.
Er is natuurlijk ook een verschil tussen een freelancer met contracten van maanden / jaren, of een zelfstandige die elke dag klanten nodig heeft om rond te komen.
Dit is wel een zeer grote zekerheid die je zou kunnen hebben wat de sprong vergemakkelijkt.
 
Hebben hier mensen ervaring met volgende:
* ik werk als freelancer voor een consultancy bedrijf.
* ik krijg het voorstel om me in te kopen als vennoot.

Welke afwegingen moet ik maken? Heb ik er baat bij?
 
Hebben hier mensen ervaring met volgende:
* ik werk als freelancer voor een consultancy bedrijf.
* ik krijg het voorstel om me in te kopen als vennoot.

Welke afwegingen moet ik maken? Heb ik er baat bij?
PM me even. Ik heb veel eerstehands info, maar kan nu niet direct antwoorden. Dan vergeet ik het niet 🙂
 
Ikzelf had als bediende 'maar' 2400 netto met wagen en gsm x 13,92, +/- 2750 netto.
Zelfs uw dagtarief van 350 is al 'veel' meer. Voor +/- 1000 euro netto kan je wel al eens de sprong wagen.

Dit is wel een zeer grote zekerheid die je zou kunnen hebben wat de sprong vergemakkelijkt.
Haal je aan 350/dag die netto =10 X dayrate nog?
Dan beginnen je vaste kosten toch al een beetje meer te spelen.
Wagen met bijhorende kosten, verzekeringen, boekhouder, ...
Dan zal je vermoedelijk echt wel moeten starten met zo laag mogelijke bestuudersvergoeding...
Je moet natuurlijk wel met dat laag loon rondkomen in het begin!

Van 2400 netto naar freelance is natuurlijk ook wel een redelijke sprong, mijn buikgevoel zegt me een beetje dat de meesten de stap naar freelancer/zelfstandigheid zetten op een ogenblik dat ze al een redelijk stuk hoger zitten qua loon.
Dan kan 350€/dag al snel minder interessant lijken!
 
Hebben hier mensen ervaring met volgende:
* ik werk als freelancer voor een consultancy bedrijf.
* ik krijg het voorstel om me in te kopen als vennoot.

Welke afwegingen moet ik maken? Heb ik er baat bij?
Mezelf net 4 maand geleden ingekocht in het bedrijf waarvoor in als freelancer werkte.

Afweging was voor mij kosten/baten.
Buiten het bedrijf mee te mogen sturen in de toekomst, wat mij ook zeker aantrok, heb ik na 5 jaar een zware lening af te betalen jaarlijks een mooie extra (Op de cijfers van nu en deze stijgen jaarlijks nog +10%).
 
Haal je aan 350/dag die netto =10 X dayrate nog?
Dan beginnen je vaste kosten toch al een beetje meer te spelen.
Wagen met bijhorende kosten, verzekeringen, boekhouder, ...
Dan zal je vermoedelijk echt wel moeten starten met zo laag mogelijke bestuudersvergoeding...
Je moet natuurlijk wel met dat laag loon rondkomen in het begin!
Veel als´en maar dacht dat @Apelords hier al eens een berekening met zo een dagtarief gepost had.
Alles hangt natuurlijk af van uw kosten, maar niet iedereen koopt direct een nieuwe wagen en dergelijke.
Van 2400 netto naar freelance is natuurlijk ook wel een redelijke sprong, mijn buikgevoel zegt me een beetje dat de meesten de stap naar freelancer/zelfstandigheid zetten op een ogenblik dat ze al een redelijk stuk hoger zitten qua loon.
Dan kan 350€/dag al snel minder interessant lijken!
Niet iedereen zit in de IT en heeft een netto van +3k en alle gekende voordelen.
Dus voor sommige in 350 euro dagtarief al een mooie verbetering.
 
Mezelf net 4 maand geleden ingekocht in het bedrijf waarvoor in als freelancer werkte.

Afweging was voor mij kosten/baten.
Buiten het bedrijf mee te mogen sturen in de toekomst, wat mij ook zeker aantrok, heb ik na 5 jaar een zware lening af te betalen jaarlijks een mooie extra (Op de cijfers van nu en deze stijgen jaarlijks nog +10%).
Wat heeft dat gedaan met u dayrate? Werkte je ervoor al voor hen?
 
Wat heeft dat gedaan met u dayrate? Werkte je ervoor al voor hen?
Dayrate is beetje gestegen aangezien meer verantwoordelijkheid, ik werkte al kleine 2 jaar voor hen. (Niet IT)
Voornaamste voordeel is deelname in de liquidatie/dividend naargelang % ingekocht.
 
Hebben hier mensen ervaring met volgende:
* ik werk als freelancer voor een consultancy bedrijf.
* ik krijg het voorstel om me in te kopen als vennoot.

Welke afwegingen moet ik maken? Heb ik er baat bij?

Ik heb me ook ingekocht de voorbije jaren. Er zijn veel vragen en overwegingen op een aantal vlakken :)

Hoeveel vennoten zijn er? Voor welk percentage koop je je in? Bepaal je samen het volledige beleid en draag je de volledige verantwoordelijkheid, tot waar gaan vrijheden en verantwoordelijkheden?

Wat is de prijs die je moet betalen voor welk percentage aandelen? Vraag hoe dit berekend is om in te schatten of dat een faire prijs is. Als je bvb al jaren leading bent en de boel aan het laten groeien bent, zou je kunnen onderhandelen om een lagere prijs te betalen met de argumentatie dat je zelf niet moet gestraft worden voor je eigen bijdrage in de waardevermeerdering van het bedrijf 🙂
Kijk of er bepalingen zijn rond latere verkoop van uw aandelen en of die fair zijn.
Verhouding freelancers en werknemers ok? Veel freelancers is wat minder stabiel dan veel werknemers.
Hoe zit het met de jaarrekeningen? Gezond bedrijf? Gezonde winstmarge?

Day rate stijging is wel gebruikelijk denk ik, maar er zijn andere mogelijkheden ook. Een percentage op de winst voor belastingen is er ene, jaarlijks dividend kan ook. Zeker bespreken.

En algemeen, denk na over de impact op je leven. Kans is groot dat je work/life geimpacteerd zal zijn. De mate waarin zal afhangen van hoeveel vennoten er zijn en de omringende structuur (bvb in hoeverre kan je fleet, marketing, sales, HR uit handen geven en in welke mate moet je je daar zelf mee bezig houden) maar zelfs best case ga je er toch meer mee bezig zijn want je hebt skin in the game en dus heb je er nog meer baat bij dat het bedrijf het goed doet.
Bespreek dat goed met je eventuele partner, als die er is, want je zal die mee moeten hebben in het verhaal. Dit moet je echt doen. Je zal er meer uren insteken, je zal mentaal al eens wat voller/verder zitten, je zal eens moeten kunnen ventileren. Het voordeel is dat je er in principe (als het goed gaat) ook meer zal uithalen en waarschijnlijk meer zal kunnen veroorloven. Misschien ook wel vroeger van pensioen genieten.

Mijn vrouw staat altijd klaar om thuis op te vangen als ik weer met werkverplichtingen zit (late sollicitaties, etentjes, events, conferenties, ...). Daarnaast is het bedrijf ook bijna nooit echt uit mijn gedachten. Ik sta ermee op en ga ermee slapen. Niet per se slecht, maar je moet ook daar mee om kunnen.
Daar staat natuurlijk ook wat tegenover. De financiële situatie gaat goed vooruit. Er zijn goede vooruitzichten voor een leuke oudere dag. Er zijn ruim middelen om je vrije tijd aangenaam door te brengen. Voorbije jaar bvb 3 keer op reis geweest en een paar weekendjes gedaan. Maar ik heb dat ook echt nodig. Door de mentale en tijdsinvestering moet er ook echt iets tegenover staan om het goed te dragen en de batterijen op te kunnen laden.

Redelijke eerste breindump, mogelijk volgt er nog meer. 🙂
 
Terug
Bovenaan