Freelancers & Ondernemers

Kleine vraag voor mijn bijberoep, zit in een dagtarief meestal *alles* of kan ik bijvoorbeeld ernaast nog vervoerskosten vragen?

Heb mijn dagtarief gegeven met het idee van thuis uit te werken, maar opdrachtgever zou graag hebben dat ik naar kantoor kom. Geen probleem voor mij, leuk zelf, maar brengt natuurlijk ook kosten met zich mee. Weet gewoon niet goed of het 'not done' is om na vermelding van dagtarief toch nog vervoerskosten bij te rekenen

Kleine vraag voor mijn bijberoep, zit in een dagtarief meestal *alles* of kan ik bijvoorbeeld ernaast nog vervoerskosten vragen?

Heb mijn dagtarief gegeven met het idee van thuis uit te werken, maar opdrachtgever zou graag hebben dat ik naar kantoor kom. Geen probleem voor mij, leuk zelf, maar brengt natuurlijk ook kosten met zich mee. Weet gewoon niet goed of het 'not done' is om na vermelding van dagtarief toch nog vervoerskosten bij te rekenen
Dat zit in je tarief normaal gezien. Als er niets op papier staat ben je natuurlijk vrij om het te bespreken.

Hangt af van de gemaakte afspraken... Bij mijn huidig project is er wel een km-vergoeding opgenomen, maar was vooral om mijzelf in te dekken. Gaat over een afstand van 60 km enkele rit, maar wel slechts 1 dag op kantoor. Als die plots zouden beslissen om dat op te trekken naar 3 dagen, zonder vergoeding, staat daar wel een kost tegenover natuurlijk.

Thanks voor de antwoorden. Ik ben nu het voorgestelde contract aan het overlopen dus als ik het wil kan ik het nog voorstellen I guess. Maar als het eigenlijk geacht wordt normaalgezien in het dragtarief te zitten laat ik het zo

Wat ik ook al gehoord heb, is dat de verplaatsing tussen thuis en kantoor in de prijs zit, alsook alle verplaatsingen in een straal van 50km rond beide locaties. Van zodra daarbuiten gereisd dient te worden kan je bijvoorbeeld een clausule opnemen dat die verplaatsing aangerekend zal worden, eventueel aangevuld met hotelkosten.

Ik zou dat niet in detail beschrijven met een kilometervergoeding of zo. Een collega had zo een heel lucratieve afspraak gemaakt met een klant dat zijn 6u reistijd naar een afgelegen kantoor gewoon via hetzelfde uurtarief afgerekend mocht worden, met de klok startende vanaf hij dat thuis vertrok. En dat allemaal omdat aparte reiskosten geweigerd werden door corporate, zodat zijn manager het systeem dan ontweek door onterechte overuren in timesheets te aanvaarden "om het toch geregeld te krijgen". :laugh:

Ik zou dat niet in detail beschrijven met een kilometervergoeding of zo. Een collega had zo een heel lucratieve afspraak gemaakt met een klant dat zijn 6u reistijd naar een afgelegen kantoor gewoon via hetzelfde uurtarief afgerekend mocht worden, met de klok startende vanaf hij dat thuis vertrok. En dat allemaal omdat aparte reiskosten geweigerd werden door corporate, zodat zijn manager het systeem dan ontweek door onterechte overuren in timesheets te aanvaarden "om het toch geregeld te krijgen". :laugh:
Als je 6u in de wagen zit die je anders zou kunnen werken/factureren vind ik dat niet eens onlogisch tbh. Uiteraard bespreek je zo'n dingen op voorhand en zoek je naar wat het beste werkt voor iedereen en wat gangbaar is in het bedrijf.

Hangt echt af van bedrijf tot bedrijf. Ik heb klanten (zowel rechtstreeks als onrechtstreeks via tussenpartij) gehad waarbij een kilometervergoeding wel standaard werd toegepast en klanten waarbij het vermoed wordt in het dagtarief te zitten.

Als je nog in de onderhandelingsfase zit kan je het dus zeker proberen.

Thanks voor de antwoorden. Ik ben nu het voorgestelde contract aan het overlopen dus als ik het wil kan ik het nog voorstellen I guess. Maar als het eigenlijk geacht wordt normaalgezien in het dragtarief te zitten laat ik het zo
Is het echt de moeite om nog te onderhandelen, puur voor die verplaatsingskosten? Lijkt mij een kleine kost om dat nog erbij te vragen eerlijk gezegd, zeker als het maar voor ene dag is.

Is het echt de moeite om nog te onderhandelen, puur voor die verplaatsingskosten? Lijkt mij een kleine kost om dat nog erbij te vragen eerlijk gezegd, zeker als het maar voor ene dag is.
Afhankelijk van.... maar als je bv 35cent/km vraagt. Kantoor is 30km. 0.35*30*2*22= €462/maand. Dus als je dat er in krijgt is dat toch zeker niet mis.

Ik zie in zijn/haar post ook niet staan dat het maar voor 1 dag is, dus why not.

Afhankelijk van.... maar als je bv 35cent/km vraagt. Kantoor is 30km. 0.35*30*2*22= €462/maand. Dus als je dat er in krijgt is dat toch zeker niet mis.

Ik zie in zijn/haar post ook niet staan dat het maar voor 1 dag is, dus why not.
Ahja ik had 1 dag per week gelezen, maar als het alle dagen zou zijn dan snap ik het nog idd.

Even over 9 juni: iedereen hier stemt voor openVLD? Of is er nog een andere partij die goed is voor freelancers en ondernemers? Ik veronderstel dat VB en Groen en CD&V weinig goeds voor ons zullen doen. Over NVA en Vooruit weet ik eigenlijk niet voldoende.

Ik vraag dit omdat ik blauw ben, in hart en nieren, maar iedereen weet wat een soepje dat daar is. Maar ja, wat is het alternatief? Wie zorgt er nog voor de zelfstandigen?

Even over 9 juni: iedereen hier stemt voor openVLD? Of is er nog een andere partij die goed is voor freelancers en ondernemers? Ik veronderstel dat VB en Groen en CD&V weinig goeds voor ons zullen doen. Over NVA en Vooruit weet ik eigenlijk niet voldoende.

Ik vraag dit omdat ik blauw ben, in hart en nieren, maar iedereen weet wat een soepje dat daar is. Maar ja, wat is het alternatief? Wie zorgt er nog voor de zelfstandigen?

Niemand meer. De MR is de enige nog en daar mogen we niet op stemmen.
In Vlaanderen hebben we gewoon blauwe sossen.

Lijkt me toch ook wel zo, stem op OpenVLD is beste kans om bijvoorbeeld een vermogens(winst)belasting zo lang mogelijk uit te stellen. Zij gaan zeker tegenstemmen, van NVA ben ik niet zo zeker, al de anderen zijn voor zo'n extra belasting.

Even over 9 juni: iedereen hier stemt voor openVLD? Of is er nog een andere partij die goed is voor freelancers en ondernemers?
Gaat misschien buiten de scope van deze draad, maar stem je enkel gebaseerd op wat voor jou financieel het beste is?
Ik kan wel op een partij stemmen die zegt dat freelancers 0% belasting moeten betalen, maar er zijn toch ook zaken die ik daarbuiten belangrijk vind:
- dat mijn kinderen het ook nog goed kunnen hebben
- dat andere mensen en hun kinderen het ook nog goed kunnen hebben
- dat we een leefbare wereld achterlaten (zowel bestuurlijk, financieel als op vlak van klimaat)
- ...
Als ik zie wat Single Issue voters in de US al hebben aangericht heb ik toch wel schrik dat dat hier een belangrijke factor wordt bij de verkiezingen.

Is het niet wat streng om:

a) quasi enkel op het financiële te focussen en niet op algemeen beleid
b) op basis van de zelfstandigen hier op het forum lijkt de fiscale druk eerder laag dan hoog, de cijfers bevestigen dat, de groei aan BV's etc. bevestigd dat ook.
c) niet de indruk dat zelfstandigen een groot thema zijn in de debatten (onrechtstreeks wel de vermogensbelasting als uitzondering)
d) de voorgaande regeringen hebben quasi alle obstakels weggehaald opdat iedereen zelfstandig kan worden, en dat zowel op vlak van stielkennis als bedrijfsbeheer

Geen verwijt hé - het is je goed recht om sterke nadruk te leggen op 1 item en je keuze daarop te baseren, maar ik durf wel te zeggen dat er de laatste jaren best goed gezorgd is voor de zelfstandigen.

Hier zit toch redelijk wat volk met kapitaal, vastgoed, aandelen, … al die mensen gaan dat (denk ik) belangrijk vinden

Uw nickname is in deze wel toepasselijk omdat de peilingen duidelijk maken dat er op 9 juni inderdaad nog 3 man en een paardenkop op de VLD zal stemmen.

Lijkt me toch ook wel zo, stem op OpenVLD is beste kans om bijvoorbeeld een vermogens(winst)belasting zo lang mogelijk uit te stellen. Zij gaan zeker tegenstemmen, van NVA ben ik niet zo zeker, al de anderen zijn voor zo'n extra belasting.
OpenVLD stelt bij de regeringsonderhandelingen exact 1 eis: "we willen zoveel mogelijk postjes". Wat hun standpunten zijn, dat doet er niet toe.

Hier zit toch redelijk wat volk met kapitaal, vastgoed, aandelen, … al die mensen gaan dat (denk ik) belangrijk vinden

Hangt ervan af waar men de grens zet voor 'volk met kapitaal" gezien best wat partijen al uiteenlopende grenzen hebben aangegeven, maar ik volg je uiteraard wel dat geld voor alles en iedereen een belangrijk thema is - zelfs Bezos zou daar wakker van liggen - ook al is dat voor niets nodig.

Terug
Bovenaan