Werk Freelancers & Ondernemers

Zo'n dingen als verwerpen bij controle en boetes jagen mij echt de schrik op het lijf lol. Niet dat ik veel zotte dingen koop, maar sommige dingen zijn beroepsmatig, maar kunnen door de mannen mss wel in twijfel getrokken worden...

Ik werk van thuis uit in bijberoep aan auto's en heb gans mijn garagevloer uitgebroken en herdaan en dan epoxy op, dat is puur voor mijn werk anders zou ik dat nooit gedaan hebben als dat voor mijn privé garage was. Maar als ze willen kunnen ze toch zeggen ja dat is in je huis en het is ook deel van je privé?

Ik zou bijvoorbeeld graag een groot tuinhuis zetten, de enige reden daarvoor is dat wij geen vrije berging hebben. Mijn garage en berging is 100% ingepalmd door mijn zaak. Dus zou een tuinhuis kunnen helpen om wat dingen te stockeren van privé zoals fietsen, werkmachines, etc...

Maar dat tuinhuis gaan ze volgens mij sowieso verwerpen, terwijl als ik geen zaak had hier ik dat tuinhuis niet zou moeten kopen want dan had ik plaats in de garage... (Ik heb niet eens een tuin, maar gewoon een koer trouwens :p)

Of bijvoorbeeld op de zaak eens een afkortzaag en een schuurmachien gekocht omdat ik hier een grootte tafel moest maken om op te snijden, dat zijn dan ook dingen waarover ze moeilijk kunnen doen hé, wat ik ben wel geen schrijnwerker :D

Het is soms toch echt een dunne lijn, waar je volgens mij altijd aan het kortste eind trekt dan?
 
Het voorbeeld van de afkortzaag en schuurmachine: die kost zal aanvaard worden, en als die niet aanvaard wordt, loop je nog geen enkel risico op een boete omdat het een dunne lijn is.
Het voorbeeld van de PlayStation 5 is fraude en daar kan je wel een boete voor krijgen.
 
Ik werk freelance in bijberoep als jurist. Zijn er hier nog mensen die in die hier freelance werken in een eerder juridisch/administratieve/financiële sector?
Waar blijven jullie opdrachten vandaan halen? Via eigen netwerk of ook via platformen zoals freelancer.be ?
 
Zo'n dingen als verwerpen bij controle en boetes jagen mij echt de schrik op het lijf lol. Niet dat ik veel zotte dingen koop, maar sommige dingen zijn beroepsmatig, maar kunnen door de mannen mss wel in twijfel getrokken worden...

Ik werk van thuis uit in bijberoep aan auto's en heb gans mijn garagevloer uitgebroken en herdaan en dan epoxy op, dat is puur voor mijn werk anders zou ik dat nooit gedaan hebben als dat voor mijn privé garage was. Maar als ze willen kunnen ze toch zeggen ja dat is in je huis en het is ook deel van je privé?

Ik zou bijvoorbeeld graag een groot tuinhuis zetten, de enige reden daarvoor is dat wij geen vrije berging hebben. Mijn garage en berging is 100% ingepalmd door mijn zaak. Dus zou een tuinhuis kunnen helpen om wat dingen te stockeren van privé zoals fietsen, werkmachines, etc...

Maar dat tuinhuis gaan ze volgens mij sowieso verwerpen, terwijl als ik geen zaak had hier ik dat tuinhuis niet zou moeten kopen want dan had ik plaats in de garage... (Ik heb niet eens een tuin, maar gewoon een koer trouwens :p)

Of bijvoorbeeld op de zaak eens een afkortzaag en een schuurmachien gekocht omdat ik hier een grootte tafel moest maken om op te snijden, dat zijn dan ook dingen waarover ze moeilijk kunnen doen hé, wat ik ben wel geen schrijnwerker :D

Het is soms toch echt een dunne lijn, waar je volgens mij altijd aan het kortste eind trekt dan?
Die epoxy op de foto’s 2019 vs 2020 was mij wel opgevallen, netjes!
 
Zo'n dingen als verwerpen bij controle en boetes jagen mij echt de schrik op het lijf lol. Niet dat ik veel zotte dingen koop, maar sommige dingen zijn beroepsmatig, maar kunnen door de mannen mss wel in twijfel getrokken worden...

Heb ooit een werkgever gehad waar ik de skateschoenen van haar kinderen als beroepskosten moest boeken. En haar skijas. Toen mijn contract daar werd stopgezet hebben ze een dure advocaat ingeschakeld om het er bij mij goed in te wrijven dat ik geen bedrijfsinformatie mocht lekken. 🤣
 
Zo'n dingen als verwerpen bij controle en boetes jagen mij echt de schrik op het lijf lol. Niet dat ik veel zotte dingen koop, maar sommige dingen zijn beroepsmatig, maar kunnen door de mannen mss wel in twijfel getrokken worden...

Ik werk van thuis uit in bijberoep aan auto's en heb gans mijn garagevloer uitgebroken en herdaan en dan epoxy op, dat is puur voor mijn werk anders zou ik dat nooit gedaan hebben als dat voor mijn privé garage was. Maar als ze willen kunnen ze toch zeggen ja dat is in je huis en het is ook deel van je privé?

Ik zou bijvoorbeeld graag een groot tuinhuis zetten, de enige reden daarvoor is dat wij geen vrije berging hebben. Mijn garage en berging is 100% ingepalmd door mijn zaak. Dus zou een tuinhuis kunnen helpen om wat dingen te stockeren van privé zoals fietsen, werkmachines, etc...

Maar dat tuinhuis gaan ze volgens mij sowieso verwerpen, terwijl als ik geen zaak had hier ik dat tuinhuis niet zou moeten kopen want dan had ik plaats in de garage... (Ik heb niet eens een tuin, maar gewoon een koer trouwens :p)

Of bijvoorbeeld op de zaak eens een afkortzaag en een schuurmachien gekocht omdat ik hier een grootte tafel moest maken om op te snijden, dat zijn dan ook dingen waarover ze moeilijk kunnen doen hé, wat ik ben wel geen schrijnwerker :D

Het is soms toch echt een dunne lijn, waar je volgens mij altijd aan het kortste eind trekt dan?
Goh als je twijfelt kan je er altijd een beperkt beroepsmatig percentage opplakken en niet alles 100% in aftrek nemen. Dan is de kans des te groter dat de fiscus redelijk zal zijn en het zal aanvaarden.
 
Ik werk freelance in bijberoep als jurist. Zijn er hier nog mensen die in die hier freelance werken in een eerder juridisch/administratieve/financiële sector?
Waar blijven jullie opdrachten vandaan halen? Via eigen netwerk of ook via platformen zoals freelancer.be ?
Lijkt mij moeilijk vandaag als jurist. Ken veel freelance juristen die het vandaag moeilijk hebben een project te vinden. Ook wij geven bepaalde admin-zaken als UBO’s/KBO/BTW registratie en zelf de gewone minutes van de algemene vergadering/bestuursorgaan door aan onze collega’s van legal omdat zij minder gewone activiteit kennen. Er werken bij ons ook freelance juristen (zoals ik op accounting en tax), ze hebben bij legal momenteel bewust een stop aan nieuwe freelancers ingevoerd.
Ik zou vooral inzetten om mond-tot-mondreclame zodat mensen weten dat je doet. En eventueel kleinere boekhoudkantoren contacteren of je voor hun wat administratie kan overnemen? Zo doet een kennis het momenteel ook, zij verzorgt de verslagen/minutes voor een klein boekhoudkantoor.
 
Niet van toepassing doordat je het zelf verwerpt en dus belastbaar stelt. Boetes gelden pas wanneer de fiscus het bij een controle verwerpt.

Uw kostuum komt duurder uit dan het in werkelijkheid kost? De fiscus is gewoon tevreden als hij het op die manier ziet.
Plus zelf in het geval waarin je het neutraliseert zijn dat aftrekposten die je niet meer naar volgend jaar kan overdragen om toekomstig resultaat te neutraliseren waardoor de fiscus het altijd als een belaste post aanschouwt via de verworpen uitgaven.
Toch nog een risico dat de fiscus het nog gaat beschouwen als een niet gedocumenteerd voordeel of een abnormaal toegekend voordeel?
Idem voor de Playstation.


Het lijkt mij alleszins vrij idioot met zulke dingen :p.
Want dat kostuum gaat uit de vennootschap verdwijnen :p.

Maar dit is evenwel niet volledig juist. Het niet aftrekken van de vergoeding door de schuldenaar ervan, is natuurlijk geen vrijgeleide voor de genieter van het inkomen om dit niet aan te geven. De wet zegt niet dat de genieter van het inkomen slechts belastbaar is op voorwaarde dat de schuldenaar ervan dit als kost aftrekt. Er blijft dus dubbele belasting mogelijk, in hoofde van de genieter van het inkomen en in hoofde van de schuldenaar. De fiches moeten evenwel alleen ingediend worden wanneer de schuldenaar van het inkomen dit als kost wil aftrekken. Dat staat los van de belastbaarheid van de genieter van het inkomen. Art. 57 WIB/92 is duidelijk wat dit betreft (lees ook het artikel van H. Dubois).
 
Toch nog een risico dat de fiscus het nog gaat beschouwen als een niet gedocumenteerd voordeel of een abnormaal toegekend voordeel?
Idem voor de Playstation.


Het lijkt mij alleszins vrij idioot met zulke dingen :p.
Want dat kostuum gaat uit de vennootschap verdwijnen :p.

Maar dit is evenwel niet volledig juist. Het niet aftrekken van de vergoeding door de schuldenaar ervan, is natuurlijk geen vrijgeleide voor de genieter van het inkomen om dit niet aan te geven. De wet zegt niet dat de genieter van het inkomen slechts belastbaar is op voorwaarde dat de schuldenaar ervan dit als kost aftrekt. Er blijft dus dubbele belasting mogelijk, in hoofde van de genieter van het inkomen en in hoofde van de schuldenaar. De fiches moeten evenwel alleen ingediend worden wanneer de schuldenaar van het inkomen dit als kost wil aftrekken. Dat staat los van de belastbaarheid van de genieter van het inkomen. Art. 57 WIB/92 is duidelijk wat dit betreft (lees ook het artikel van H. Dubois).
Je haalt hier wel een aantal zaken door elkaar. Maar heel de uiteenzetting zou ons veel te ver leiden. Heb daar een uiteenzetting van 7 blz lang over.
Uw persoonlijke boekhouder zal bij elke factuur die je binnenbrengt zelf wel de afweging maken wat kan en u wijzen op bepaalde risico’s/consequenties. Enerzijds gedreven vanuit de wergeving maar ook uit ervaringen bij controles.
Wees realistisch en consulteer bij twijfel uw boekhouder.
In het geval van dien playstation in combinatie van ‘mogelijk gamedesign’ zou ik persoonlijk zeggen ‘neen of eventueel via verworpen uitgaven’ (en die klant ik het 2e geval laten handtekenen dat hij zich bewust is van de mogelijke gevolgen) vraagt een advocaat mij of hij de playstation van zijn zoon kan inbrengen zal het antwoord overduidelijk ‘neen’ zijn.
 
Ik werk freelance in bijberoep als jurist. Zijn er hier nog mensen die in die hier freelance werken in een eerder juridisch/administratieve/financiële sector?
Waar blijven jullie opdrachten vandaan halen? Via eigen netwerk of ook via platformen zoals freelancer.be ?
Vriend van mij deed dat in hoofdberoep en sinds Corona heeft hij het toch zeer moeilijk voor nieuwe opdrachten. Daarvoor zou hij 10k per maand gefactureerd hebben ( al neem ik dat toch met een korrel zout).
Hij droomt van abonnementsformules ( vast bedrag per maand van opdrachtgever, ongeacht het werk dat je toegestuurd krijgt), maar dat lukt niet echt. Ondertussen heeft hij ( niet bepaald uit weelde) een legal interim aangenomen.
Daarvoor was zijn "tactiek" gewoon alle boekhoudkantoren in België aan te schrijven en te focussen op de implementatie van GDPR...
Nu goed, echt een structureel plan is dat natuurlijk niet;..
 
Ik werk freelance in bijberoep als jurist. Zijn er hier nog mensen die in die hier freelance werken in een eerder juridisch/administratieve/financiële sector?
Waar blijven jullie opdrachten vandaan halen? Via eigen netwerk of ook via platformen zoals freelancer.be ?
Ik werk freelance in een financiële functie. Heb al mijn opdrachten via mijn netwerk gehaald, ben begonnen met een paar kortere opdrachten maar ondertussen werk ik al een jaar of 3 zo goed als uitsluitend voor hetzelfde bedrijf en ik vermoed dat dat wel nog even zo zal blijven, dus echt "freelance" kan ik mezelf niet meer noemen.

Ken ook een jurist die net zoals in de post hierboven begonnen was met freelance GDPR implementatie, die had geen moeite om klanten te vinden had ik de indruk maar ik vermoed dat dat tegenwoordig ook wel minder is nu die storm wat is gaan liggen.
 
Vriend van mij deed dat in hoofdberoep en sinds Corona heeft hij het toch zeer moeilijk voor nieuwe opdrachten. Daarvoor zou hij 10k per maand gefactureerd hebben ( al neem ik dat toch met een korrel zout).
Hij droomt van abonnementsformules ( vast bedrag per maand van opdrachtgever, ongeacht het werk dat je toegestuurd krijgt), maar dat lukt niet echt. Ondertussen heeft hij ( niet bepaald uit weelde) een legal interim aangenomen.
Daarvoor was zijn "tactiek" gewoon alle boekhoudkantoren in België aan te schrijven en te focussen op de implementatie van GDPR...
Nu goed, echt een structureel plan is dat natuurlijk niet;..
Als ik zie wat ik zelf factureer, wetende dat de tarieven voor een accountant lager ligger dan die van een jurist, vind ik die 10k zeer redelijk.
Bij ons liggen de uurtarieven wel hoger omdat wij vooral internationaal clienteel hebben maar zelf met de uurtarieven die gangbaar zijn bij de kleinere dossiers is 10k zeker doenbaar. Maar zoals ik al zei willen ze bij ons vandaag ook geen extra jurist freelancer.
Vooral klein boekhoudkantoren durven niet snel zelf de minutes inzake belangenconflicten / going concern etc opmaken. Vriendin die als freelancer zo'n verslagen opmaakt voor kleinere kantoortjes krijgt toch snel 400 EUR per pakketje daar waar ze daar zelf misschien max 2 uur aan bezig is.
En ik verwacht de komende maanden toch opnieuw meer werk voor juristen gezien de golf van faillissementen/WCO-procedures etc. Een klein boekhoudkantoor gaat zich daarbij sowieso laten bijstaan door een jurist.

Voor een compliance legal interim in een bedrijf, verdien je makkelijk 10k per maand. Maar ik weet dat velen na 3 maand van een brug willen springen :p. Je wordt net freelancer om de uitdaging op te zoeken.
 
Je zou eens in een andere topic moeten vragen: "kan ik 5 gram coke kopen zonder dat de politie daar lastig kan over doen?". Eerste post zou wel nog door de mods geraken, maar daarover blijven doorduwen zou de topic rap doen sluiten of posts verwijderen.

Zo ingebakken in ons denken en zo "normaal" is proberen te foefelen met belastingen in België
Ik vind dat nog niet zo een bizarre vraag, zeker nu dat er meer een meer mensen zijn met inkomsten uit gaming doormiddel van prijzengeld en streaming bijvoorbeeld. De vraag is natuurlijk hoe modern is de fiscus daarin.
 
Ik vind dat nog niet zo een bizarre vraag, zeker nu dat er meer een meer mensen zijn met inkomsten uit gaming doormiddel van prijzengeld en streaming bijvoorbeeld. De vraag is natuurlijk hoe modern is de fiscus daarin.
Lees de context eens. Het is niet zo dat het vanuit zijn bedrijfsvoering is dat hij een PS5 wil komen.

In principe kan ALLES als bedrijfsgerelateerde kost uitgevonden én goedgekeurd worden hoor, afhankelijk van welke job je doet. Maar hier was het wel héél duidelijk.

Wie dus streamt en daar geld uit verdient en dan nog zo eerlijk is om het als kosten aan te geven, zal dit perfect kunnen. Maar dan moet hij wel kunnen aantonen hoe hij daar geld uit slaat en zou ik maar voor de zekerheid ook de juiste NACE-codes aangeven, anders krijg je op dat vlak nog miserie.
 
Lees de context eens. Het is niet zo dat het vanuit zijn bedrijfsvoering is dat hij een PS5 wil komen.

In principe kan ALLES als bedrijfsgerelateerde kost uitgevonden én goedgekeurd worden hoor, afhankelijk van welke job je doet. Maar hier was het wel héél duidelijk.

Wie dus streamt en daar geld uit verdient en dan nog zo eerlijk is om het als kosten aan te geven, zal dit perfect kunnen. Maar dan moet hij wel kunnen aantonen hoe hij daar geld uit slaat en zou ik maar voor de zekerheid ook de juiste NACE-codes aangeven, anders krijg je op dat vlak nog miserie.
Wat met een console om het personeel zich wat te laten ontspannen tijdens de pauzes?

Hier staat ook een Xbox (denk ik) op kantoor.
 
Wat met een console om het personeel zich wat te laten ontspannen tijdens de pauzes?

Hier staat ook een Xbox (denk ik) op kantoor.
dat is bvb een valid punt, maar dan denk ik dat de fiscus al zal eisen dat er een manier is om die PS5 vast in een zaal te krijgen of een andere manier om te bewijzen dat het de gebouwen niet verlaat.
 
Lees de context eens. Het is niet zo dat het vanuit zijn bedrijfsvoering is dat hij een PS5 wil komen.

In principe kan ALLES als bedrijfsgerelateerde kost uitgevonden én goedgekeurd worden hoor, afhankelijk van welke job je doet. Maar hier was het wel héél duidelijk.

Wie dus streamt en daar geld uit verdient en dan nog zo eerlijk is om het als kosten aan te geven, zal dit perfect kunnen. Maar dan moet hij wel kunnen aantonen hoe hij daar geld uit slaat en zou ik maar voor de zekerheid ook de juiste NACE-codes aangeven, anders krijg je op dat vlak nog miserie.
Daag heb je gelijk in, context is hier anders, maar om de post nu gaan verwijderen omwille daarvan, zeker gezien de interessante reacties.

dat is bvb een valid punt, maar dan denk ik dat de fiscus al zal eisen dat er een manier is om die PS5 vast in een zaal te krijgen of een andere manier om te bewijzen dat het de gebouwen niet verlaat.
In mijn thuiswerk kantoor staat die altijd op dezelfde plaats :p
 
Daag heb je gelijk in, context is hier anders, maar om de post nu gaan verwijderen omwille daarvan, zeker gezien de interessante reacties.
het hoefde voor mij ook niet noodzakelijk verwijderd te worden, maar het zegt wel iets over de discrepantie tussen 2 illegale zaken.
In mijn thuiswerk kantoor staat die altijd op dezelfde plaats :p
[Fiscus petje op]En welke maatregelen neemt u on te zorgen dat het privé verbruik verboden wordt of u een time split kan maken tussen privé en werkgerelateerd gebruik[/fiscus]
 
[Fiscus petje op]En welke maatregelen neemt u on te zorgen dat het privé verbruik verboden wordt of u een time split kan maken tussen privé en werkgerelateerd gebruik[/fiscus]

Een PIN code die enkel gekend is door de zaakvoerder/freelancer :p
 
Terug
Bovenaan