Werk Freelancers & Ondernemers

Zucht, weeral diezelfde discussie. Als ik een perfect wettelijk en daarvoor bedoeld systeem van fiscale optimalisatie gebruik kan je mij toch geen gemiste belastingen verwijten? Laat staan fraude, fraude is een misdrijf en kan je moeilijk als etiket plakken op iets die wettelijk geregeld is.

Ik veronderstel dat je zelf ook je eigen aftrekposten zoals lening, kinderopvang,.. inbrengt zoals wettelijk toegelaten? Zijn dat dan ook gemiste belastingen?

Verder zijn alle voor- en nadelen van elk statuut (zelfstandig, werknemer, ambtenaar, diplomaat..) op voorhand gekend. Iedereen kan zelf de afweging maken bij welk statuut hij/zij zich het beste voelt en zijn carrière naargelang invullen.
Geen probleem met je redenering maar ik dénk dat ik toch eens mag porren zekers? :)

Ik "begrijp" wat je bedoelt met dat je wilt helpen met de sociale lasten in ons land te dragen door het minimumloon te gaan uitkeren maar wat bvb. aan een scenario waar iemand met een managementvennootschap een omzet draait van 1 Mio. EUR en idem minimumloon uitkeert en de rest via vvpr bis? Kan je dan begrijpen dat ik er eenzelfde vorm van "gebruiken wat je gebruiken kan" zie als iemand die zich 1.000 EUR op maandbasis uitkeert en dan het gros via datzelfde vvpr bis uitkeert?

In beide scenario's worden er duizenden en duizenden euro's "niet afgestaan" maar is het verschil enkel dat het één niet terechtkomt in de staatskas en het andere niet in de sociale zekerheidskas (laten we eerlijk zijn, moest het nodig zijn dan communiceren deze vaten toch gewoon?? Als ze sowieso al niet communiceren)

Ook het loon van 1.000 EUR op maandbasis is zoals jij het stelt wettelijk, enkel zeg jij dan weer "ja ma ja, daarvoor is dat niet bedoeld hé?" - Hoe bepaal jij dat het er niet voor bedoeld werd? En indien het er niet voor bedoeld werd, waarom heeft de overheid hier nog niets aan gedaan na al die jaren? Misschien toch ook een "mogelijk systeem van fiscale optimalisatie"?

Ik verwijt je niks en zeg niet of het ene wél goed is en het andere niet maar stel me de vraag hoe je zo zwart/wit kan denken met het feit dat je zegt "Dat is niet goed, dat andere is wel goed"?
 
Heeft iemand ervaring met personeel? Ik zou graag uitbreiden, maar ik vind personeel vandaag de dag altijd de zwakste en tegelijk meest cruciale schakel.
 
Ik heb effe zoekfunctie gebruikt op forum, maar niks gevonden, dus gooi ik mijn vraag in de groep: Als ik als freelancer een opdracht vind/krijg in Luxemburg, zijn er dan zaken waar ik rekening moet mee houden ?
Bon, ik heb zelf wat meer info kunnen verzamelen:
Dat van die btw klopt: je moet op je factuur geen btw zetten. Je ontvangt geen btw, en bent op eind van de rit niet meer verplicht die dus door te storten naar de Belgische staat. Het gegeven van btw voorschotten en dergelijke vervalt dan.
Daarnaast moet je zorgen dat in jouw statuten staat dat je je activiteiten zowel in België als in het buitenland mag verrichten, anders bots je daar op een probleem als dat er niet in vermeld werd.
En tenslotte moet je kunnen aantonen dat je jouw sociale bijdrage als zelfstandige hebt betaald in België en dat je aangesloten bent bij een sociaal secretariaat. Dit kan door een A1 attest :
 
Ik werk al enkele jaren voor een verschillende klanten uit de VS. Op deze facturen reken ik ook geen BTW. Ik heb wel een W-8BEN-E formulier moeten aangeven aan die klanten om dubbele belasting te vermijden.

USD betalingen ontvang ik op Wise. Ik had eerder bij KBC geïnformeerd maar die hun commissie en wisselkoers ging mij véél geld kosten.
 
Ik gebruik Teamleader voor CRM, invoicing en tijdsregistratie. Koppelt ook met vanalles.
Boekhouder raadde ook wel Billit aan maar niet voldoende voor wat ik zoek in dergelijke tool.
 
Zitten er hier onder de freelancers toevallig ook freelance fotografen of journalisten die mij meer uitleg kunnen geven mbt perskaarten? :)
 
Voor degenen hier die gebruik maken van auteursrechten, mijn boekhouder vertelde mij dat een collega in hetzelfde kantoor een klant heeft die controle heeft gehad en ze hebben alles 100% verworpen. Hij keerde zich wel 60k auteursrechten uit terwijl hij maar een bezoldiging van 45k uitkeerde. Nu wordt die 60k (x2 voor de laatste 2 jaar!) geherkwalificeerd als bruto bezoldiging en mag hij om en bij de 100k aan extra belastingen en sociale bijdragen achterdragen .:shutup:
 
Voor degenen hier die gebruik maken van auteursrechten, mijn boekhouder vertelde mij dat een collega in hetzelfde kantoor een klant heeft die controle heeft gehad en ze hebben alles 100% verworpen. Hij keerde zich wel 60k auteursrechten uit terwijl hij maar een bezoldiging van 45k uitkeerde. Nu wordt die 60k (x2 voor de laatste 2 jaar!) geherkwalificeerd als bruto bezoldiging en mag hij om en bij de 100k aan extra belastingen en sociale bijdragen achterdragen .:shutup:
Ik weet niet hoe de verhoudingen normaal zijn maar die verhouding lijkt mij vragen om problemen?
 
Ik weet niet hoe de verhoudingen normaal zijn maar die verhouding lijkt mij vragen om problemen?

Inderdaad, maar wel verbaast dat ze zelf niet in discussie gingen en alles hebben verworpen. Blijkbaar meent Van Peteghem het..
Het ging zelf nog een probleem worden om de al betaalde belasting op die auteursrechten terug te krijgen ("dat is niet bij ons, stuur maar een verzoekschrift naar een andere dienst")
 
De markt lijkt nog niet af te koelen, nieuwe opdracht te pakken voor 920 EUR (Senior Dev/Cloud Engineer). Hoogste rate tot nu toe :woohoo:
Dat is inderdaad wel erg hoog, nice!
Meer context zou wel leuk zijn.
Is dat met of zonder tussen partij?
In welke sector?
Welke technologieën?
 
Moogt ge dingen kopen die ge momenteel niet persé gebruikt voor werk maar wel bij uw activiteiten van uw zaak horen? Bv als IT’er kan ik ook video/foto bewerking doen, hoewel mij dat wel interesseert, is dat niet wat ik actief doe. Kan ik dan zonder problemen een camera kopen?
 
Voor degenen hier die gebruik maken van auteursrechten, mijn boekhouder vertelde mij dat een collega in hetzelfde kantoor een klant heeft die controle heeft gehad en ze hebben alles 100% verworpen. Hij keerde zich wel 60k auteursrechten uit terwijl hij maar een bezoldiging van 45k uitkeerde. Nu wordt die 60k (x2 voor de laatste 2 jaar!) geherkwalificeerd als bruto bezoldiging en mag hij om en bij de 100k aan extra belastingen en sociale bijdragen achterdragen .:shutup:
60k auteursrechten. Elke normale persoon gebruikt 12.5% van de omzet. Dat zou willen zeggen dat hij een half miljoen omzet moet hebben...

Het lijkt me gewoon 1 van de cowboys die je overal tegenkomt genre "kijk, ge moogt veel meer auteursrechten uitkeren ze!"... Dan moet je niet verwonderd zijn dat ze gewoon alles verwerpen he.
 
60k auteursrechten. Elke normale persoon gebruikt 12.5% van de omzet. Dat zou willen zeggen dat hij een half miljoen omzet moet hebben...

Het lijkt me gewoon 1 van de cowboys die je overal tegenkomt genre "kijk, ge moogt veel meer auteursrechten uitkeren ze!"... Dan moet je niet verwonderd zijn dat ze gewoon alles verwerpen he.
Wij hebben wel zo'n dossier (architect) er door gekregen, de helft van zijn omzet komt uit architecten die in onderaanneming werken.
Zit hierdoor ook aan 50-60k auteursrechten.
 
Wij hebben wel zo'n dossier (architect) er door gekregen, de helft van zijn omzet komt uit architecten die in onderaanneming werken.
Zit hierdoor ook aan 50-60k auteursrechten.
Dat kan toch nooit werken? Als de helft van zijn omzet van onderaannemers komen, dan is hij (als persoon) eigenaar van max de helft van de auteursrechten. Je kan geen auteursrechten uitkeren voor dingen die je niet zelf gemaakt hebt he :p
 
Dat kan toch nooit werken? Als de helft van zijn omzet van onderaannemers komen, dan is hij (als persoon) eigenaar van max de helft van de auteursrechten. Je kan geen auteursrechten uitkeren voor dingen die je niet zelf gemaakt hebt he :p
Zeg dat tegen de controleur die alles heeft aanvaard ;)
Nu als onderaannemer, overal staat natuurlijk wel de naam van onze klant als architect.
Hoe ik het zie, werken die kantoren vaak met goedkoop schijn zelfstandig personeel.
 
Zeg dat tegen de controleur die alles heeft aanvaard ;)
Nu als onderaannemer, overal staat natuurlijk wel de naam van onze klant als architect.
Hoe ik het zie, werken die kantoren vaak met goedkoop schijn zelfstandig personeel.
Jaja, niet gepakt bij controle wil natuurlijk niet zeggen dat het ook allemaal correct is he :p
Maar het zou hetzelfde zijn dat ik als zelfstandige personeel aanneem, en dan mezelf auteursrechten uitkeer ipv mijn personeel... Correct is dat niet he.
 
Terug
Bovenaan