Freelancers & Ondernemers

Wat gebruiken jullie dan allemaal van Billit?
Eerlijk gezegd: ik vind 7,5€/maand wat veel om gewoon Excel te vervangen.
Maar als het in andere opzichten nuttig is, wil ik het wel overwegen.

Mijn boekhouder stelde enkele maanden geleden OkiOki voor.
Wij betalen volgens verbruik 30 cent, dus voor mijn vennootschap kost dat nog geen 20 EUR op jaarbasis.

Het programma doet m.i. wel meer dan gewoon een Excelletje, je volledige administratie wordt er bijgehouden (aankopen, verkopen, bank en diverse documenten, eigenlijk een veredelde one-drive).
7,50 x 12 = 90,00 EUR is nu ook niet de massa.
Als je daarmee 2 werkuren uitspaart dan heb je het al terugververdiend...
 
Gaat niet zozeer over de prijs (hoewel ik oppas met vaste maandelijkse kosten), maar controle.
Nu heb ik alles in eigen beheer, en dat werkt al 5 jaar goed.
Opmaak heb ik 1x gemaakt (NL en EN), nieuwe factuur is vorige kopiëren, nummertje aanpassen, openen en gegevens in de factuur aanpassen.
Veel werk is dat dus niet.
Grootste voordelen zouden eigenlijk niet voor mezelf zijn, maar voor mijn boekhouder.
Maar dan begint: welk programma, kan dat werken met de programma's die mijn boekhouder gebruikt, gebruiksvriendelijkheid, ...
Echt geen zin om allerlei programma's te gaan uittesten.
 
Al mijn inkomende facturen komen automatisch in Billit dankzij koppeling met Doccle en een speciaal e-mailadres dat ik laat redirecten naar Billit. Voor bepaalde leveranciers die vertikken van een factuur in pdf door te mailen heb ik op mijn scanner een functie gemaakt die een gescande factuur ook automatisch naar Billit stuurt. Ik krijg dan een perfect overzicht van al mijn openstaande facturen en die komen dankzij de KBC integratie ook onmiddellijk in KBC Touch terecht langs waar ik die met enkele klikken kan betalen. Omgekeerd worden inkomende en uitgaande facturen ook automatisch gemerkt als betaald. Wanneer ik een factuur maak kan die vanuit Billit ook onmiddelijk naar de klant verzonden worden.

Verder steek ik daar ook al mijn documenten zoals uitgavenstaten, aanslagen, vervaldagberichten etc in. En door de boekhoudkoppeling krijgt mijn boekhouder dat direct binnen in zijn boekhoudpakket zonder dat ik maandelijks al mijn facturen, documenten en uittreksels aan hem moet bezorgen.

Ik zie echt niet in waarom ik voor € 7,5 per maand nog zou zitten sukkelen met Excel.
 
Al mijn inkomende facturen komen automatisch in Billit dankzij koppeling met Doccle en een speciaal e-mailadres dat ik laat redirecten naar Billit. Voor bepaalde leveranciers die vertikken van een factuur in pdf door te mailen heb ik op mijn scanner een functie gemaakt die een gescande factuur ook automatisch naar Billit stuurt. Ik krijg dan een perfect overzicht van al mijn openstaande facturen en die komen dankzij de KBC integratie ook onmiddellijk in KBC Touch terecht langs waar ik die met enkele klikken kan betalen. Omgekeerd worden inkomende en uitgaande facturen ook automatisch gemerkt als betaald. Wanneer ik een factuur maak kan die vanuit Billit ook onmiddelijk naar de klant verzonden worden.

Verder steek ik daar ook al mijn documenten zoals uitgavenstaten, aanslagen, vervaldagberichten etc in. En door de boekhoudkoppeling krijgt mijn boekhouder dat direct binnen in zijn boekhoudpakket zonder dat ik maandelijks al mijn facturen, documenten en uittreksels aan hem moet bezorgen.

Ik zie echt niet in waarom ik voor € 7,5 per maand nog zou zitten sukkelen met Excel.
Wat een voorbeeldklant voor je boekhouder 😍
 
Hier beginnen de plannen ook concreet te worden om de stap te zetten. Ik heb zicht op een project met dagtarief tussen de 600 - 650. De tussenpartij neemt hierbovenop nog 100 marge. Is dit een gebruikelijke marge?
 
Hier beginnen de plannen ook concreet te worden om de stap te zetten. Ik heb zicht op een project met dagtarief tussen de 600 - 650. De tussenpartij neemt hierbovenop nog 100 marge. Is dit een gebruikelijke marge?
Op 650€ is 100€ meer dan 15%. Dat vind ik wel knap veel.
Meesten die me contacteren en daar (hopelijk) eerlijk over communiceren, nemen rond de 10%.

Op mijn huidige project vroeg ik begin dit jaar indexaanpassing, maar was moeilijk.
Uiteindelijk toch wat gekregen, maar manager tussenpartij zei dat hij het dan telkens moest uitleggen aan zijn manager waarom hij op mij slechts 5% kon nemen. Tja, moet hij maar beter onderhandelen met de klant natuurlijk.

Maar uiteindelijk draait het er om of jij tevreden bent met je dagtarief voor die job (inhoud, afstand, verantwoordelijkheden, ...)
Met 650€ om te beginnen zit je zeker niet slecht.
 
Ik kan niet geloven dat je voor 7,5 euro per maand zou twijfelen voor een programma die alles voor u kan doen.
Dat is zelfs gekoppeld met uw bankrekening zodat betaalde facturen automatisch als betaald geregistreerd worden.

Uitgaande facturen kan je met 1 klik een betaalbestand downloaden om op te laden in uw online banking en alles in 1x te betalen.

Je hebt overzicht over uw omzet, cashflow en te verwachten btw afrekening.

Ik betaal er 30€ per maand wegens meer dan 100 facturen per maand (aankoop & verkoop)
 
Laatst bewerkt:
Hier beginnen de plannen ook concreet te worden om de stap te zetten. Ik heb zicht op een project met dagtarief tussen de 600 - 650. De tussenpartij neemt hierbovenop nog 100 marge. Is dit een gebruikelijke marge?
Is dat IT?


Zijn er hier eigenlijk non-IT Freelancers, of freelancers die niet aan een bureau zitten?
 
Ik zou me daar ook niet comfortabel bij voelen. Ik verdien meer dan genoeg en heb soms serieuze vraagtekens bij hoe de overheid ons geld verbrast maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zelf truken uit te halen zodat ik sociaal tarief of andere toelages zou kunnen krijgen terwijl er mensen uit de boot vallen die het veel harder nodig hebben.

Ik keer mezelf ook “maar” 45k uit ipv 150k dus er gaan er zeker zijn die dat ook al onethisch vinden, maar daar ligt voor mij wel de grens tussen fiscale optimalisatie en onethische kunstgrepen/fraude.
Waarom precies? Is toch exact hetzelfde?

Voor mij ligt die grens dat ik gebruik maak van de stelsels die door de wetgever bedoeld zijn. De wetgever kan de grens voor verlaagde vennootschapsbelasting op 55k ipv 45k zetten, maar heeft voor 45k gekozen. Weinig onethisch aan om de regels en stelsels te gebruiken als die er zijn.

Als je doelbewust je inkomen verlaagd om premies te ontvangen waar je eigenlijk geen geen recht op zou hebben vind ik dat onethisch.

Geld uit een pot nemen waar je eigenlijk geen recht op hebt is ook een ander paar mouwen dan zelf minder bijleggen.
Prima, goed punt. Was vooral aan het denken aan de gemiste belastingen op je inkomen, waar je allicht ook nog over kan discussiëren...
 
Waarom precies? Is toch exact hetzelfde?


Prima, goed punt. Was vooral aan het denken aan de gemiste belastingen op je inkomen, waar je allicht ook nog over kan discussiëren...
Zucht, weeral diezelfde discussie. Als ik een perfect wettelijk en daarvoor bedoeld systeem van fiscale optimalisatie gebruik kan je mij toch geen gemiste belastingen verwijten? Laat staan fraude, fraude is een misdrijf en kan je moeilijk als etiket plakken op iets die wettelijk geregeld is.

Ik veronderstel dat je zelf ook je eigen aftrekposten zoals lening, kinderopvang,.. inbrengt zoals wettelijk toegelaten? Zijn dat dan ook gemiste belastingen?

Verder zijn alle voor- en nadelen van elk statuut (zelfstandig, werknemer, ambtenaar, diplomaat..) op voorhand gekend. Iedereen kan zelf de afweging maken bij welk statuut hij/zij zich het beste voelt en zijn carrière naargelang invullen.
 
Ja.
Zijn er hier eigenlijk non-IT Freelancers, of freelancers die niet aan een bureau zitten?
Ik werk in IT infrastructuur. Het leeuwendeel is inderdaad op een bureau en/of van thuis, maar bij deze klant ondersteun ik de kernsystemen die de fabriek laten draaien, en die staan overal verspreid naast de productielijnen. Van (netwerk)bekabeling en een systeem in het rack vijzen mag je dus niet vies zijn, net als het vervangen van onderdelen zoals schijven en voedingen, of het wisselen van backup cassettes. Dat alles is dan nog eens omkaderd door de typische veiligheidsregels, beschermkledij, examens om een specifieke zone te betreden, enz.

Ik wil dus maar zeggen: er komt zeker wat rondlopen bij kijken en van zodra ik de typische uniforme werkkledij aan heb, ben ik niet te onderscheiden van een willekeurige onderhoudstechnieker daar ter plaatse. Ik zou mij perfect kunnen voordoen als een elektricien indien ik het juiste gereedschap aan mijn broek hang.
 
Ik kan niet geloven dat je voor 7,5 euro per maand zou twijfelen voor een programma die alles voor u kan doen.
Dat is zelfs gekoppeld met uw bankrekening zodat betaalde facturen automatisch als betaald geregistreerd worden.

Uitgaande facturen kan je met 1 klik een betaalbestand downloaden om op te laden in uw online banking en alles in 1x te betalen.

Je hebt overzicht over uw omzet, cashflow en te verwachten btw afrekening.

Ik betaal er 30€ per maand wegens meer dan 100 facturen per maand (aankoop & verkoop)
Ik denk vooral interessant als je veel inkomende en uitgaande facturen hebt? En tot de mensen behoort die administratie een nachtmerrie vinden? Ik zie administratie voorlopig als beetje ontspanning binnen de activiteiten.
 
7.5€/maand terwijl het merendeel hier waarschijnlijk minimum € 75,0 per uur verdient, eigenlijk absurd dat daar nog over gediscussieerd wordt.

Trouwens ik denk dat niemand hier geopperd heeft zijn loon zodanig laag te houden om aanspraak te maken op sociaal tarief en andere voordelen voor mensen met een laag inkomen. Maar als je kan kiezen tussen al je loon belast aan +50% of een deel er van aan 35% dan is dan weet je toch wat doen, ik zou eens willen weten welke moraalridder hier vrijwillig duizenden Euro's extra aan onze knappe overheid sponsort?
Misschien kunnen die personen (die nu hoogstwaarschijnlijk in loondienst werken) vragen om hun maaltijdcheques en andere extralegale voordelen gewoon in zwaar belast loon te laten uitkeren, dan slaap je misschien beter?
 
Terug
Bovenaan